פינלנד שברה ימינה: סאנה מארין הודחה מראשות הממשלה בבחירות

בדצמבר 2019 נכנסה מארין לתפקיד והפכה לדמות פופולרית בעולם אך שנויה במחלוקת בתוך המדינה • אבל בבחירות אתמול זכתה המפלגה השמרנית במספר המושבים הרב ביותר בפרלמנט, והיא זו שתקבל ראשונה את ההזדמנות להרכיב קואליציה

ראשת ממשלת פינלנד סאנה מארין, לאחר ההפסד בבחירות אתמול / צילום: Associated Press, Sergei Grits
ראשת ממשלת פינלנד סאנה מארין, לאחר ההפסד בבחירות אתמול / צילום: Associated Press, Sergei Grits

סאנה מארין, שהיתה ראשת הממשלה הצעירה ביותר בעולם ושהובילה את פינלנד במהלך משבר הקורונה וההתמודדות עם השלכות פלישת רוסיה לאוקראינה, היא אחת המפסידות הגדולות של הבחירות הכלליות שהתקיימו אתמול (א') במדינה. מארין (37) הובילה את המפלגה הסוציאל-דמוקרטית למקום השלישי בלבד בבחירות (19.9% מהקולות), אחרי מפלגת הימין הלאומית "הפינים" (20.1%) והמפלגה השמרנית (מפלגת "הקואליציה הלאומית", 20.8%) שהגיעה למקום הראשון.

נקמת קשישי פריז: הצביעו בעד סילוק הקורקינטים השיתופיים מרחובות העיר
האירו מתקרב לרמה שבה נסחר מול הדולר לפני פרוץ המלחמה. מה צופים האנליסטים כעת?

הפער בין המפלגות אינו רב, אך המפלגה השמרנית, שזכתה במספר המושבים הרב ביותר בפרלמנט, היא זו שתקבל ראשונה את ההזדמנות להרכיב קואליציה. תושבי פינלנד, שהכריעו בשנה האחרונה להצטרף לנאט"ו אחרי עשורים של נייטרליות, "שברו ימינה" בבחירות שאופיינו בעיקר בשאלות בנוגע לכלכלה ולגירעון, ופחות לתדמית הבינלאומית.

המנצח של הבחירות, פטרי אורפו, העומד בראש "הקואליציה הלאומית", יצטרך להכריע אם הוא משתף פעולה עם הימין הלאומי (שכבר היה חלק מהקואליציה בעבר), חובר לממשלה רחבה עם הסוציאל-דמוקרטים, או מנסה לחשל ברית רב-מפלגתית בקושי רב.

אחוזי פופולריות גבוהים בעולם

מארין, בת לאם חד-הורית, הפכה לסמל של פינלנד בשנים האחרונות, בעיקר מחוץ למדינה. היא זוכה לאחוזי פופולריות גבוהים מאז שירשה את ראש מפלגתה בתפקיד בדצמבר 2019, ועמדה בראש קואליציה של חמש מפלגות שאת כולן הנהיגו נשים (שלוש מהן מתחת לגיל 35). היא נחשבת לדמות שנויה-במחלוקת במדינה, במיוחד אחרי וידיאו שהציג אותה רוקדת עם חברים במועדון. היא נאלצה לבצע בדיקת סמים וולונטרית לאחר מכן, שהראתה כי לא נטלה סמים מלבד אלכוהול. בשנה האחרונה הרבתה להציג עמדות חד-משמעיות נגד רוסיה, ואף אמרה כי המלחמה תסתיים רק כאשר שלטון פוטין יסתיים ברוסיה. ממשלתה הושיטה סיוע צבאי רב לאוקראינה, והיא התקבלה במדינה לביקור ממלכתי בכבוד רב.

בנוסף, מארין ונשיא פינלנד הובילו את תהליך הצטרפותה של פינלנד לברית נאט"ו, צעד היסטורי שאמור לצאת לפועל בקרוב, אחרי שהפרלמנט הטורקי אישר את המהלך בסוף השבוע האחרון. לפינלנד גבול של יותר מ-1,300 קילומטר עם רוסיה וניסיון עבר עקוב-מדם בהתערבויות של מוסקבה בענייניה הפנימיים.

בחירות צמודות 

תוצאות הבחירות אתמול היו צמודות עד הרגע האחרון, ושלוש המפלגות למעשה קיבלו שיעורי תמיכה בהפרשים של כ-1% אחת מהשנייה. למרות זאת, מגמת ההתחזקות של הימין לעומת הבחירות האחרונות מצביעה, לדברי הפרשנים, על שינוי עמדה בציבור. "הבוחרים רצו משהו אחר מהממשלה הנוכחית", נכתב בפרשנות באתר השידור הציבורי הפיני YLE. סקרים מקדימים הראו כי הפינים מודאגים במיוחד מהחוב הלאומי, ומהצמיחה שלו תחת קואליציית השמאל ובעקבות ההתמודדות עם הקורונה. השמרנים הבטיחו לקצץ בהוצאות הממשלה.

מפלגת "הפינים", מפלגה ימנית אירו-סקפטית (אך תומכת במודל מדינת הרווחה הפיני) המתנגדת להגירה גם היא נחשבת לאחת המנצחות הגדולות של הבחירות, ולא היתה רחוקה מלכבוש את המקום הראשון. זו התוצאה הטובה ביותר שלה, והפעם הראשונה שבה היא חוצה את רף ה-20% תמיכה. למרות זאת, כמה מפלגות מהשמאל, כולל זו של מארין, הבהירו כי לא יהיו מוכנות להצטרף לקואליציה בראשותה, גם לו היו מגיעים למקום הראשון. המפלגה מתנגדת לקדימות שהעניקה הקואליציה היוצאת למאבק בשינויי האקלים.

מארין הודתה בהפסד בנאום לפני תומכי המפלגה אמש, כשהתבררו התוצאות, וציינה את העובדה כי המפלגה הגדילה את מספר המושבים שלה בפרלמנט הפיני, המונה 200 מושבים. "זה הישג ממש טוב, למרות שלא סיימתי ראשונה היום", אמרה. אורפו, מצדו, הבטיח לבוחרים ליישם את המדיניות הכלכלית השמרנית שהבטיח במהלך הקמפיין והבהיר לאוקראינה כי פינלנד תמשיך לתמוך בה. "ראשית מסר לאוקראינה: אנחנו נמשיך לעמוד לצדכם, ביחד", אמר מי שצפוי להיות ראש הממשלה הבא של פינלנד, שכיהן בעבר כשר האוצר במדינה.