גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

לנדרובר דיפנדר 130: לימוזינה לכל תנאי השטח

לגרסת ה־130 של לנדרובר דיפנדר החדש יש ממדים מכובדים ותא נוסעים ענק שיכול להכיל עד שמונה אנשים ללא בעיה ● רק אל תצפו שתמצאו איתו חניה בעיר הצפופה

לנדרובר דיפנדר 130 / צילום: יח''צ
לנדרובר דיפנדר 130 / צילום: יח''צ

השאלה הראשונה שנשאלת כאשר נתקלים בגרסת ה־130 של לנדרובר דיפנדר החדש, היא "מי צריך דבר כזה?". במשפחת הדיפנדר כבר קיימת גרסה "ארוכה" (110) שנמתחת לאורך של יותר מ־5 מטרים ומצוידת בשבעה מושבים. אז מי צריך תוספת של עוד 34 סנטימטרים לאורך הכולל ושמונה מושבים?

רווח של 35 אלף שקל על כל מכונית שנמכרה: המספרים החריגים בענף הרכב נחשפים | ניתוח
תערוכת הרכב של שנחאי הציגה הצצה לדגמים שבדרך לישראל 
לאחר שנה מצוינת לענף הרכב: 2023 תהיה מאתגרת יותר | פרשנות

התשובה נמצאת בשלושה שווקים חשובים של לנדרובר בעולם. הראשון מבניהם הוא "השוק המקצועי", שכולל חברות לטיולי הרפתקאות של לקוחות האלפיון בעולם, כמו גם כוחות צבא מיוחדים, שזקוקים לכושר נשיאה מקסימלי בשטח.

השוק השני הוא האמריקאי, שבו יש פלח גדול של כלי רכב ענקיים ויוקרתיים הן עבור משפחות והן עבור סלבס. כמעט 80 אלף כלים נמכרו בפלח זה בשנה שעברה. השוק השלישי הוא הסיני, שבו מובילי נוסעים אולטרה־יוקרתיים הם סחורה מבוקשת על ידי לקוחות פרטיים ועסקים. גם בשוק הזה גודל שווה סטטוס.

התשובה על השאלה "מי צריך דבר כזה בישראל הקטנה והצפופה" היא יותר מורכבת. גילינו את זה כבר בלילה הראשון בו החנינו את רכב המבחן ליד הבית כאשר קיבלנו טלפונים זועמים משכנים שהתלוננו שרכב ההדגמה שלנו תופס כמעט שתי חניות. כל חניה ברחובות העיר, או כניסה לרחובות צרים, הפכה למשימה לוגיסטית מורכבת - ותשכחו מחניונים ציבוריים תת־קרקעיים.

למרבה המזל יש משהו בעיצוב הקשוח של הדיפנדר הארוך, שגורם לנהגים שעומדים מאחוריך לחשוב פעמיים לפני שהם מפעילים את הצופר בחוסר סבלנות. אולי זה החרטום הגבוה והמוצק, ש"מביט" על סביבתו עם פנסים, שנראים כמו עיניים של דמות קומיקס זועמת; אולי זה פרופיל הצד הארוך והרבוע, שניצב מעל חישוקי ענק וקצת מזכיר נושא גייסות צה"לי; או אולי הדלת האחורית האנכית, שבמרכזה מכסה קשיח ענק לגלגל הרזרבי. כך או כך, אף אחד לא מתעסק איתך על הכביש, ובמציאות הישראלית הנוכחית זו בהחלט ברכה.

 

פנים הרכב

בתא הנוסעים אי אפשר להתעלם מהיתרון הגדול ביותר של ה־130, שהוא המרחב הפנימי. אמנם גם ה־110 "הרגיל" רחוק מלהיות קומפקטי, אבל אחיו הגדול הוא אחד מרכבי הכביש־שטח הבודדים בשוק, שיכולים לאכלס שמונה מבוגרים מבלי לגרום לאף אחד מהם להרגיש מקופח. אפילו שורת המושבים השלישית, שלרוב משמשת כאזור בידוד/עונשין לילדים רועשים, מעניקה למבוגרים מרחב מכובד לרגליים, לכתפיים ולראש. כל זאת, בנוסף לבונוס של חלונות צד גדולים ועמוקים וגג שמש פנורמי, שמנטרלים את התחושה הקלאוסטרופובית המוכרת של "ישיבה בתא המטען".

הכניסה למושב האחורי מבעד לסף הגבוה עדיין שנפתחת הצידה "כמו פעם", דורשת לא מעט גמישות מחוט השדרה של הנכנסים, והדלת האחורית הענקית מגבילה עוד יותר את אפשרויות החניה בעיר.

האורך הנוסף מאפשר גם לשאת מאחור מטען מכובד של מזוודות כאשר כל המושבים מאוכלסים. מי שמסתפק בחמישה מושבים ואוהב לארוז את חצי הבית לפיקניק בטבע, ישמח לגלות שקיפול השורה השלישית מפנה שטח מאסיבי, וקיפול שתי שורות המושבים האחוריות כבר יאפשר לכם להוביל ברכב חבילות חציר מהשדה אל אורוות הסוסים הפרטית שלכם.

תא מטען

שאר מאפייני תא הנוסעים מקבילים לאלה של הגרסאות "הרגילות" של הדיפנדר החדש. זה אומר עיצוב בסגנון "תחכום קשוח" או אולי "קשיחות מתוחכמת", שמשלב מסכים דיגיטליים גדולים והרבה אלקטרוניקה מתקדמת ביחד עם סממני שטח "נוסטלגיים" כמו ראשי ברגים חשופים, הגה ומתגי תפעול מאסיביים מספיק לתפעול באמצעות כפפות עבודה, שטיחי גומי עמידים ודיפוני דלתות ענקיים, שנראים כאילו אפשר לרחוץ מהם את הבוץ עם צינור.

ייתכן שזה לא רעיון כל כך טוב בהתחשב במסך המולטימדיה הדקיק והענק, בריפוד העור ובמערכת הקול המיוחסת. למראה המינימליסטי של מערך הפיקוד אחראית הנדסת האנוש יעילה, והראות לפנים מצוינת והנהג מקבל תחושה של "מלך הכביש". הראות לאחור כבר דורשת שימוש במערך המצלמות ההיקפי, ולמרבה המזל יש גם מצלמות מצוינות בגחון ובפינות, שהן חיוניות לתמרון של רכב כזה בעיר ובשטח.

בניגוד לגרסאות הקצרות יותר של הדיפנדר, ה־130 מגיע אלינו עם אופציית הנעה אחת בלבד: מנוע טורבו דיזל עם שישה צילינדרים בנפח 3 ליטר, שמייצר 250 כ"ס ומומנט של 60 קג"מ ומשודך לתיבה אוטומטית בת 8 מהירויות. זהו מנוע יעיל ושקט יחסית, שמאפשר לרכב לשייט בשלווה למרחקים ארוכים ללא תחושת מאמץ, לשמור על תנופה בעליות תלולות ואפילו לשנע נגררים במשקל עד 3 טון. מנגד, עם משקל עצמי של 2.66 טון, לפני נוסעים ומטען, אל תצפו לביצועים מרגשים. התאוצה ל־100 קמ"ש אורכת 8.9 שניות וגם צריכת הדלק הטיפוסית נעה סביב כ־8 ק"מ לליטר סולר.

על הכביש

הביצועים המתונים הם דווקא יתרון, משום שההתנהלות עם מאסת רכב כזו בעיר או על כבישים צרים ומפותלים דורשת מהנהג לא מעט איפוק ומיומנות. ההיגוי מרגיש די מדויק ואינפורמטיבי, ומתלי האוויר הממוחשבים ממתנים את נטיית הגוף בפניות הדוקות. ועדיין נטיית הגוף הבולט בעת כניסה מהירה לפניה הדוקה מספקת תזכורת ברורה לכך שמדובר ברכב עם מרכז כובד גבוה (מאוד). מתלי האוויר עושים עבודה מצוינת באגף נוחות הנסיעה בעת מעבר על מהמורות עירוניות, ועל משעולי עפר משובשים וגם הנוסעים בשורה השלישית לא התלוננו על קפיצות מיותרות.

למרות המיתוג היוקרתי והממדים, החברה לא זנחת את מורשת השטח של הסדרה ומציידת את הכלי באותה מערכת שטח רצינית של אחיו הקטנים, כולל אפשרות להגביה את הגחון לכמעט 30 סנטימטרים, להפעיל מצבי זחילה ועוד. היכולת הזו מייחדת את הרכב בפלח "מובילי המשפחות" הענקיים, אם כי צריך לקחת בחשבון שלמרות כל הטכנולוגיה, זה לא הרכב המתאים ביותר לצליחת מסלולים טכניים צרים.

מחיר

דיפנדר 130 עולה בישראל 664 אלף שקל, שהם כ־30 אלף שקל יותר מגרסת ה־110 עם אותו מנוע ורמת אבזור. זה מחיר די תחרותי בהשוואה לחלק מהמתחרות, במיוחד לאור בונוס השטח, כך שתוספת המחיר הזו כמעט זניחה עבור מי שזקוק לתוספת השימושיות של הובלת מטען או סתם רוצה לנסוע באחד מכלי הרכב הפרטיים הגדולים והנוחים ביותר על כבישי ישראל. רק לפני כן, תוודאו שיש לכם חניה גדולה מספיק בכל מקום שאליו אתם מגיעים.

חלק מהמתחרות

קאדילק אסקלייד V8

899 אלף שקל עולה ה־SUV הענק. הוא מוצע בתצורה של עד שמונה מושבים, והמנוע הוא V8 בנזין בנפח 6.2 ל' עם 420 כ"ס. התא מפואר ומאובזר.

קאדילק אסקלייד V8 / צילום: יח''צ

מרצדס GLS400 D

929 אלף שקל עולה הרכב, שנמתח לאורך 5.2 מ', ומציע תא נוסעים מפואר לעד שבעה נוסעים. מנוע טורבו־דיזל בנפח 3 ל' מייצר 330 כ"ס ומאיץ ל־100 ב־6.3 שניות.

מרצדס GLS400 D / צילום: יח''צ

עוד כתבות

5 דברים לדעת לפני פתיחת המסחר / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

חמישה דברים שכדאי לדעת לקראת פתיחת המסחר בבורסה

יום המסחר צפוי להיפתח בירידות שערים ● הדולר מזנק מול השקל בעקבות ההתחממות בדרום ● מיטב: הצריכה הפרטית עלתה והקמעונאיות מעלות מחירים רק כי הן יכולות, לא בגלל הצורך שלהן לפצות על גידול בהוצאות ● וורן באפט מכר מניות אפל ונראה שהוא פוזל להודו, "יש שם המון הזדמנויות" ● בבנק אוף אמריקה דווקא ממליצים על אפל באפסייד של 33% ● באופנהיימר ממליצים על מניות הבנקים הגדולים בארה"ב, "נסחרות בחסר עמוק" ● גלובס עושה סדר לקראת פתיחת המסחר בבורסה 

שר החוץ הטורקי, הקאן פידאן / צילום: Associated Press, Bilal Hussein

האינטרס המשותף של טורקיה ואיראן נחשף בראיון של שר החוץ

בתקופה האחרונה, רבים הרימו גבה בשל הפגישות התכופות של בכירי טורקיה דווקא עם מקביליהם האיראנים ● כעת מתברר כי שר החוץ של טורקיה טען בראיון, כי הוא מאמין שהמיליציות הפרו־איראניות בעיראק יכולות לפעול כנגד המחתרת הכורדית באזור סינג'אר שבצפון עיראק

בורסת שנחאי, סין. / צילום: Shutterstock

עליות באסיה; ביפן ובקוריאה אין היום מסחר

שנגחאי עולה ב-1% ● וורן באפט מכר מניות אפל ונראה שהוא פוזל להודו, "יש שם המון הזדמנויות" • בבנק אוף אמריקה דווקא ממליצים על אפל באפסייד של 33% • באופנהיימר ממליצים על מניות הבנקים הגדולים בארה"ב, "נסחרות בתמחור חסר עמוק"

האחים זלקינד וצחי נחמיאס / צילום: ישראל הדרי, ורד פיצ'רסקי

לאחר סלקום: דסק"ש פועלת למכור שליטה באלרון בכ-50 מיליון דולר

חברת ההחזקות דסק"ש דיווחה הבוקר כי היא מקיימת משא ומתן למכירת אלרון לחברת הון סיכון זרה ● הדיווח מגיע לאחר שחתמה לפני מספר חודשים על עסקה למכירת השליטה בחברת התקשורת סלקום

וורן באפט נואם באסיפה השנתית של ברקשייר האת'ווי

היורש, ההשקעה המסתורית, והדרך ל־50% תשואה בשנה: התובנות מהכנס הגדול של האורקל מאומהה

וורן באפט, המשקיע הפרטי הגדול והמפורסם בעולם עמד בסוף השבוע בפעם ה־51 על הבמה באומהה והשיב לשאלות משקיעיו במשך חמש שעות ● מדוע הקטין את ההחזקות שלו באפל, מה הוא חושב על מהפכת ה־AI, למה הוא מגדיל את קופת המזומנים שלו במקום להשקיע אותה, ומה היה עושה לו חזר לגיל 20

''אתה לוקח את הגלולה האדומה ואני מראה לך עד כמה עמוק מגיעה מחילת הארנב'' / צילום: Shutterstock

25 שנים לאחר שיצא לאקרנים, כולנו לכודים ב"מטריקס"

סרט המדע הבדיוני הקלאסי מ־1999 חזה עולם דומה לזה שאנו חיים בו היום, בו הטכנולוגיה מנתקת בני אדם זה מזה ● אולם הוא גם הזכיר לנו שהתנגדות היא אפשרית

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock

העליות בת"א התמתנו בנעילה מהחשש כי עסקת החטופים לא תצא לפועל

מדד ת"א 35 עולה ב-0.4% ● השקל הפגין איתנות השבוע, אך בסיכום אפריל נחלש מול הדולר ● אפל הציגה את תוצאותיה הכספיות והמניה זינקה ● במזרחי מעריכים כי למרות דוח התעסוקה הפושר של חודש אפריל בארה"ב לא אמור להשליך מהותית על תזמון הורדת הריבית ● באופנהיימר מזהים הזדמנויות במגזרי הפיננסים והתעשייה בשוק המניות האמריקאי

ינקי קוינט, מנהל רמ''י ומ''מ מנהל רשות החברות הממשלתיות / צילום: שלומי יוסף

בעיכוב של עשרות שנים, המדינה תפריט קרנות השתלמות של מאה אלף עובדים

ועדת השרים להפרטה תדון בשבועות הקרובים במכירת החזקות המדינה בשבע קרנות השתלמות, מלבד אלו של המורים והשופטים ● לפי ההצעה, המניות יעברו לידי ההסתדרות, כשהיקף הנכסים הוא כ־8.4 מיליארד שקל ● המטרה: הפחתת הנטל על המדינה ● מה צפוי לחוסכים? ● גלובס עושה סדר

שרון רן שגב ונעמי רינת / צילום: יח''צ

לזכור ולא לשכוח: יוזמות אזרחיות להנצחת זכר השואה

גלובס מרכז שורה של יוזמות אזרחיות בולטות להנצחת זכר השואה בישראל ובעולם, במרחב הפיזי והדיגיטלי ● ישראל מתגייסת 

בארה"ב בטוחים: זה עומד להיות המבצע המסוכן ביותר אליו תצא ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: הסכנות בכניסת צה"ל לרפיח, איך איראן יכולה להרוויח מההפגנות בקמפוסים בארה"ב ומה באמת חשוב לאמריקאיים בשנת הבחירות ● כותרות העיתונים בעולם 

סיכונים גיאופוליטיים מוגברים משפיעים גם על מערכת הבנקאות הישראלית / אילוסטרציה: Shutterstock

כצעד משלים להורדת הדירוג של ישראל: S&P הורידה דירוג לבנקים לאומי והפועלים

בחברת הדירוג העולמית ציינו כי למרות שהם עוד מקווים שהסלמה מול איראן, חיזבאללה וחמאס תימנע, "הסיכונים הגיאופוליטיים הגבוהים ממילא איתם מתמודדת ישראל גדלו עוד יותר" • הדירוג של לאומי והפועלים ירדו ל-A-/A-2 • הדירוגים של מזרחי טפחות ודיסקונט נותרו זהים • לכולם תחזית שלילית אך בחברה ציינו כי הרווחיות הגבוהה עשויה לרכך את השפעת הסביבה השלילית

מפעילי כטב''מים בצה''ל / צילום: דובר צה''ל

קצין אמריקאי חושף כמה כטב"מים ישראלים יירטו בטעות כוחות צה"ל

ראש ענף תיאום בקרה אווירית בים של המארינס מגלה בראיון לאתר TWZ כי לא פחות מ־40% מהכטב"מים שיירטו כוחות צה"ל הם כלים ישראליים

דורון ארזי, אסף וונד, אודי מוקדי / צילומים: ליאורה כץ, איל יצהר, דיויד שפר

שתי חברות ישראליות פרסמו דוחות בוול סטריט, ונפלו בסוף השבוע

במדור השבועי של גלובס בדקנו מה קרה למניות הישראליות הבולטות בוול סטריט במהלך הסופ"ש ● היפו צללה בכ-17% בעקבות מימושים ● סייברארק צללה למרות שהציגה דוח חזק עם תחזית חיובית ● ומניות רדקום וסרגון עלו בעקבות דיווחים על חוזים חדשים

פרויקט TechMod / הדמיה: 3division

בהשקעה של יותר ממיליארד שקל: הפרויקט שצפוי לשנות את מודיעין

פרויקט TechMod בשטח של יותר מ־100 אלף מ"ר יוקם בפארק הטכנולוגי במודיעין, על קרקע בשווי של כ-62 מיליון שקל ● השותפים בפרויקט מאמינים כי הוא יתן מענה לאחד החוסרים הגדולים בעיר - מקומות תעסוקה ● כיום יותר מ־75% מתושבי העיר עובדים מחוץ לה

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

חנות שמרה חניה ללקוחות בעזרת קלנועית, נקנסה וערערה לעליון. מה קבע ביהמ"ש?

זוג הורים הגיעו לביהמ"ש לאחר שלא הצליחו להסכים אם לחסן את בנם בחיסוני שגרה המומלצים ע"י משרד הבריאות ● חנות בחיפה הציבה קלנועיות בחניות ציבוריות הסמוכות אליה, כך שיישמרו ללקוחותיה, לאחר שנקנסה 7 פעמים ביקשה להישפט ● ביהמ"ש המחוזי בבאר שבע תיעד בווידאו דיונים ועורר ביקורת ● 3 פסקי דין בשבוע  

קניות בסופר. אין הצדקה אמיתית להעלאות המחירים / צילום: טלי בוגדנובסקי

הנתונים מגלים: אין הצדקה אמיתית לגל הנרחב של העלאות המחירים

שורת חברות גדולות במשק הודיעו על העלאות מחירים רוחביות, בעיקר בתחומי המזון והצריכה ● אלא שבחינת פרמטרים כמו שערי מט"ח, עלויות שינוע ומחירי חומרי גלם מעלה כי לא תמיד קיים הכרח לעשות כן ● אלכס ז'בזינסקי, מיטב: "החברות פשוט מנצלות הזדמנויות"

אור צלקובניק / צילום: עדי לם

תוך פחות משנה ועם רייטינג מדשדש: אור צלקובניק עוזב את חדשות 13

צלקובניק הוא המנכ"ל הרביעי שעוזב את חברת החדשות בחמש שנים ● המהלך נובע ככל הנראה בשל חוסר הסכמתו לבצע קיצוצים בכוח־האדם ובשל פערים גדולים בינו לבין כתבים בחברה

וורן באפט מגיע לאסיפה השנתית של ברקשייר הת'אוויי בנברסקה, ארה''ב / צילום: Reuters, Scott Morgan

באפט הציג את יורשו והפתיע כשאמר: "מקווה להגיע בשנה הבאה"

וורן באפט בן ה-93 ערך את האסיפה השנתית הראשונה של ברקשייר האת'וויי מאז ששותפו ארוך־השנים, צ'ארלי מאנגר, נפטר בנובמבר האחרון ● באפט הביע אמביוולנטיות לגבי בינה מלאכותית וכינה אותה "שד גרעיני בבקבוק", התייחס לצמצום האחזקה שלו באפל, וכן לאדם שצפוי לרשת את מקומו כמנכ"ל ברקשייר

הפגנה פרו־פלסטינית בבראון. לחץ הסטודנטים הניב פרי / צילום: Reuters, Anibal Martel

האם אוניברסיטאות אמריקאיות מפתחות נכונות לשאת ולתת על החרמת ישראל?

לפי שעה רק קומץ של אוניברסיטאות ומכללות הציעו למפגינים האנטי־ישראלים להתפנות תמורת חשיפת אחזקותיהן ומשא ומתן על משיכת השקעות ● אבל ביניהן נמצאות לפחות שתי ענקיות, עם תיקים של 20 מיליארד דולר ● עצם נכונותן הפרגמטית לשקול זאת צריכה לעורר חשש