צרפת: בית המשפט אישר את רפורמת הפנסיה של מקרון; הפגנות ענק במדינה

בית המשפט החוקתי בצרפת אישר את הרפורמה השנויה במחלוקת של נשיא המדינה עמנואל מקרון להעלאת גיל הפרישה של העובדים במדינה ל-64 • מפגינים חסמו רחובות וכבישים מהירים ברחבי המדינה • אליזבת בורן, ראש ממשלת צרפת: "אין מנצחים או מפסידים"

מפגינים מתאספים מול בניין עיריית פריז לאחר שבית המשפט החוקתי אישר את רפורמת הפנסיה של מקרון / צילום: Reuters, STEPHANE MAHE
מפגינים מתאספים מול בניין עיריית פריז לאחר שבית המשפט החוקתי אישר את רפורמת הפנסיה של מקרון / צילום: Reuters, STEPHANE MAHE

על רקע הפגנות ענק, בית המשפט החוקתי בצרפת אישר את הרפורמה השנויה במחלוקת של נשיא המדינה עמנואל מקרון להעלאת גיל הפרישה של העובדים במדינה ל-64. החוק אמור להכנס לתוקף בסוף הקיץ.  

בית המשפט החליט לדחות בקשה לעריכת משאל עם אזרחי, אבל ציין כי קיימים ליקויים בתוכנית של מקרון. מקרון אמר כי יחתום על הצעת החוק תוך 48 השעות הקרובות, כך דיווח ערוץ החדשות הצרפתי BFM TV. עוד אמר כי יבקש להיפגש עם איגודי העובדים המקצועיים שאפילו המתונים שבהם הבטיחו "להילחם בכל הכוח" ברפורמה המוצעת. 

המונים נאספו ברחבי המדינה במהלך היום כדי לשמוע את החלטת בית המשפט, ופקקי תנועה ארוכים נוצרו בערים. מפגינים חסמו רחובות וכבישים מהירים ברחבי המדינה והפגנות החלו בסביבות הצהריים בפריז לקראת ההחלטה. "ההחלטה מראה כי בית המשפט קשוב יותר לצרכים של המלוכה הנשיאותית מאשר לצרכים של העם", אמר ז'אן-לוק מלנשון, מנהיג מפלגת השמאל "לה פראנס אינסומיס".

אליזבת בורן, ראש ממשלת צרפת, צייצה בטוויטר כי ההצעה "מתקרבת לסוף התהליך הדמוקרטי שלה", ואמרה כי "אין מנצחים או מפסידים".

 

מקרון התמודד עם מאבק פוליטי עצום כדי להביא את השינויים בפנסיה, שבהם הוא תמך במשך שנים, לשלב זה. הפופולריות שלו צנחה, ומתחילת השנה נערכו שביתות והפגנות נרחבות שכללו עימותים עם המשטרה.

מה שעשוי להיחשב כ"יישור קו" עם מדינות אחרות, ואולי אפילו לצעד מינורי לעומת הדרישות בשוק העבודה המודרני, נחשב בצרפת למעין טאבו פוליטי. הצרפתים נמצאים בין העמים שעובדים הכי מעט שעות באירופה (35 שעות בשבוע), זוכים להכי הרבה ימי חופשה (36 בשנה), וגם פורשים בגיל צעיר יחסית - עד היום 62 באופן רשמי, אולם עם הרבה החרגות שמאפשרות פרישה מוקדמת במקצועות מסוימים ושוחקים במיוחד. לפי נתוני ה־OECD, גיל הפרישה בפועל בצרפת עומד על 60.4 לגברים ו־60.9 לנשים.