גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ההודעה של מודי'ס מצטרפת לברבורים השחורים שחגים מעלינו. וזה הולך לעלות לכולנו

כולם יודעים שמודי'ס צודקים, האופק שלנו הפך בשבועות האחרונים מ"חיובי" ל"יציב" ● עלויות החוב של מדינת ישראל צפויות לתפוח משמעותית ועם העליות, הוצאות הממשלה גדלות, וקטנה היכולת לתת לאזרחים בחזרה

האמונה של נתניהו וסמוטריץ' לא מספיקה. ישראל חייבת להמשיך לגייס חוב, וזה הולך לעלות לכולנו / צילום: אלכס קולומויסקי, "ידיעות אחרונות"
האמונה של נתניהו וסמוטריץ' לא מספיקה. ישראל חייבת להמשיך לגייס חוב, וזה הולך לעלות לכולנו / צילום: אלכס קולומויסקי, "ידיעות אחרונות"

עם יד על הלב, כל ישראלי - ולא חשוב מאיזה פוזיציה הוא מגיע - יודע שבמודי'ס צודקים. ראש הממשלה ושר האוצר יכולים לצעוק בתגובה לכך שחברת דירוג האשראי מודי'ס הותירה את הדירוג של ישראל ללא שינוי, ברמה של a1, שבחברת דירוג האשראי הזרה לא באמת מכירים את הכלכלה הישראלית, אבל מה יותר קולע ומדויק מלומר שהכלכלה פה במצב סביר פלוס, אבל האופק שלנו - חברתית, משפטית, פוליטית, וכן, גם כלכלית - הפך בשבועות האחרונים מ"חיובי" ל"יציב".

האם הורדת אופק הדירוג תשפיע על הכיס שלנו ומה יעשה השקל? כל מה שכדאי לדעת על החלטה של מודי'ס | שאלות ותשובות
המסר של מודי'ס: שלושת החודשים האחרונים הפכו את ישראל למקום פחות צפוי ופחות שקול | אורי פסובסקי, פרשנות
הורדת תחזית הדירוג של מודי'ס: תסריט האימים לא התממש אבל גם לא חלף | אורן דורי, פרשנות

ועם כל הכבוד להודעת התגובה המשותפת של נתניהו וסמוטריץ': "כמי שמאמינים בעוצמתה של החברה הישראלית, באחדותה וביכולתה לצלוח מחלוקות ומשברים, כפי שעשינו פעמים רבות בעבר, אנו משוכנעים שכך יהיה בעזרת השם גם הפעם" - לא בטוח שהם ימצאו סביבם כל-כך הרבה אמונה ואופטימיות, ובכלל לא חשוב כרגע מי האשמים. אם כבר, הרבה מאוד אנשים שאני פוגש בשבועות האחרונים הרבה יותר קודרים ופסימיים מאותם כלכלנים מחו"ל שחושבים שהתחזית שלנו יציבה.

משלמים עבור החוב הפרטי ועבור החוב הלאומי

ואחרי שהבשורות העגומות למדי שקעו, חשוב להבין את המשמעות ואת התלות שלנו באותם מדרגים זרים. בשנת 2021 חצה לראשונה החוב הלאומי של ישראל את רף טריליון השקלים. קרוב לוודאי שמספרים גדולים כל-כך - 1 ואחריו 12 אפסים - לא אומרים לרובנו יותר מדי, אבל אולי המחיר של למעלה מ-40 מיליארד שקל בכל שנה שמדינת ישראל מוציאה רק כתשלום ריבית לאותה יתרת קרן ענקית - מציג את התמונה נכון ומבהיל יותר.

הנתון הזה אומר למעשה שכל משפחה ישראלית משלמת כ-20 אלף שקל בשנה כתשלום ריבית על החוב הלאומי, מלבד כמובן עוד עשרות אלפי שקלים בממוצע שהיא סוחבת על הגב ומשלמת עבור החוב הפרטי - למשכנתה, לאוברדראפט בבנק ועוד.

ההקדמה הזו נועדה בעיקר לסבר את האוזן. להבהיר לכל אחד ואחת מאיתנו עד כמה עלות הכסף והריבית הן משמעותיות לחיי היום-יום שלנו. על אחת כמה וכמה כשהיה ברור עוד לפני ההודעה של חברת דירוג האשראי מודי'ס, שהחוב שלנו ילך ויתייקר בתקופה הקרובה. כשהעולם שוקע לתוך מיתון עולמי, בשילוב מסוכן של אינפלציה וריביות גבוהות, וכשהמצב בכל המזרח התיכון הולך ונעשה יותר ויותר כאוטי - גם הסיכון עולה ומחייב העלאות ריבית על החוב של ממשלת ישראל. וכן, די מהר העליות יתגלגלו לכל אחד מהאזרחים בישראל.

אבל העלייה לא היתה חייבת להיות כל-כך דרמטית - אלמלא הצטרפות חברות דירוג האשראי לברבורים השחורים שחגים מעלינו, בעיקר בגלל התנהלות פזיזה וללא הכנות מתאימות והכשרת השטח והלבבות (בארץ ובחו"ל) לרפורמה המשפטית.

ב-2020: ישראל הציגה משק שהעולם הביט בו בהשתאות

בשיאה של מגפת הקורונה בתחילת 2020, כשהיה ברור שהפעילות הכלכלית במשק מתכווצת במהירות, ואילו ההוצאות הממשלתיות גדלות, ממשלת ישראל יצאה לגיוס חוב בחו"ל. בתוך חודש וחצי גייס משרד האוצר סכום עתק של 10 מיליארד שקל מעשרות גופים מוסדיים בחו"ל. הגיוס המעניין ביותר היה בסדרת אגרות חוב ראשונות מסוגן, לתקופה יוצאת דופן של 100 שנה, שנשאו ריבית שנתית של 4.5%. ככה נראים משק וכלכלה שכל העולם מביט בהם בהשתאות ומשוכנע שהם יעברו הכול בקלות.

בדיעבד, הכספים הללו שגויסו בזמן שיא בשנת 2020 זרמו חזרה לכלכלה ותרמו משמעותית (שמענו על זה הרי פעם ועוד פעם מכל חברי הממשלה ובעיקר מראש הממשלה בנימין נתניהו) ליציאה המהירה והמרשימה שלנו מהקורונה.

בחזרה למציאות שלנו: האם היום אנשי האוצר היו מצליחים לגייס כזו כמות אדירה של כסף מעבר לים? גם אם אתם עדיין אופטימיים, כל בר-דעת מבין שהעלויות של החוב יתפחו משמעותית. וכשהריבית קופצת, הוצאות הממשלה גדלות בהתאם, וכך גם קטנה היכולת של אותה ממשלה לתת לנו בחזרה את שלל השירותים שאנחנו מצפים לקבל ממנה.

כך או אחרת, הסנטימנט של מדינת ישראל - ולא חשוב כרגע אם זו אשמת הרפורמה או אשמת המחאה האדירה שבאה בעקבותיה - כבר לא נראה כזה מפואר ומרשים.

הבעיה המרכזית היא שמדינת ישראל לא יכולה להוריד את הרגל מהדוושה ולצמצם את החוב שלה באופן משמעותי, עד יעבור זעם. כמו מחוסר דירה שחייב לגור איפשהו, מדינה שצומחת פי שניים בכל שלושה-ארבעה עשורים, ועל אחת כמה וכמה מדינה שלא עשתה הרבה בנידון בעשורים האחרונים, מוצאת את עצמה מוכרחה להשקיע הון עתק בעשורים הקרובים.

כבר היום, מצב התשתיות - כבישים, תחבורה ציבורית, ביוב, שדות תעופה, חשמל, בתי חולים ועוד - נמצא במשבר עמוק ומבהיל. וכשאותו הון עתק צפוי להתייקר, הוא ללא ספק יפגע, פשוטו כמשמעו, באיכות החיים של כולנו. תחזיקו אצבעות שהאמונה של נתניהו וסמוטריץ' תשאיר אותנו חזקים ומלוכדים.

עוד כתבות

מתן ותומר, מייסדי חברת Apex / צילום: בן חכים

הם עוד לא בני 40 וכבר הצליחו לגייס את היזם המדובר בעולם לחברת הסייבר שלהם

מתן דרמן ותומר אבני ראו מקרוב את מהפכת הבינה המלאכותית קורמת עור וגידים במהלך שירותם הארוך ב־8200 ● לפני עשרה חודשים, הם הקימו חברה שמאבטחת את השימוש ב־ChatGPT, וכך מנטרלת את הרתיעה ממנו בקרב מנהלים ● היום, סם אלטמן מייעץ להם ומשקיע מכיסו

נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן נואם בעצרת סולידריות עם הפלסטינים בסוף אוקטובר / צילום: ap, Emrah Gurel

טורקיה מפסיקה את המסחר עם ישראל: מה המשמעויות ואילו ענפים יפגעו?

כפי שנחשף בגלובס, טורקיה החליטה על הפסקת הסחר עם ישראל מבלי להודיע על כך באופן רשמי ● טורקיה היא מקור היבוא החמישי בגודלו בישראל, שפיתחה תלות גדולה במיוחד במוצרי המלט ● איך המהלך ישפיע על המדפים שלנו, ולמה דווקא עכשיו? גלובס עושה סדר

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

טלטלה נוספת בשופרסל: היו"ר שפירא צפוי לפרוש בשל לחצי משרד הבריאות

שפירא טרם הגיש את התפטרותו, אך בבי"ח איכלוב אישרו שכך יעשה בקרוב ● מנכ"ל משרד הבריאות: "הציפייה הציבורית היא שמנהל בכיר בדרגתו של פרופ' שפירא יקדיש את מרב זמנו ומרצו למשרתו הבכירה"

במה העשירים משקיעים / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

לא מתלהבות ממניות: כך המשפחות העשירות מנהלות את הכסף שלהן

מחקר של ג'יי פי מורגן בחן את דפוסי ההשקעה של משפחות בעלות הון גבוה מ־50 מיליון דולר ● המשפחה העשירה הממוצעת משקיעה בעיקר בנכסים לא סחירים, משלמת 6 מיליון דולר בשנה על ייעוץ השקעות, ומצפה לתשואה של כ־11% בשנה

זירת החיסול של חסן מהדווי בדמשק, סוריה / צילום: ap, Omar Sanadiki

דיווחים בסוריה: לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - ישראל תקפה בדמשק

למרות האופטימיות המצרית, חמאס טרם השיב להצעה ובכיר בארגון הטרור הצהיר כי "עמדתנו שלילית" ● לפיד לשר החוץ האמירתי: "הדבר החשוב ביותר - השבת החטופים הביתה" • תא"ל שלומי בינדר ימונה לתפקיד ראש אגף המודיעין ותא"ל אבי בלוט ימונה לתפקיד מפקד פיקוד מרכז • עדכונים בולטים

אפרת שפר / צילום: שלמה שהם

כמה יקבל כל מפונה שיירשם לתוכנית התעסוקה החדשה בחיפה?

יוזמה של החברה הכלכלית חיפה, שותפות חיפה־בוסטון והעירייה מציעה רצף תעסוקתי למפונים שנותרו במלונות ● ד"ר אפרת שפר, מובילת התוכנית: "המטרה היא להעלות אותם על מסלול השיקום"

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות המכוניות הסיניות זינקו, אקספנג ב-17%

נאסד"ק עלה ב-1.5%, הדאו ב-0.8% ● שיא במשיכות כספים מקרנות הביטקוין ● קוואלקום זינקה ב-10%, אנבידיה ב-3% ● גוגל שוב מפטרת עובדים ● ישראליות: רדקום זינקה ב-8%, היפו צללה ב-13% ● מחר דוח התעסוקה בארה"ב ● וגם, בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה "Sell in May and go away"

בתי הזיקוק במפרץ חיפה / צילום: שלומי יוסף

המדינה לביהמ"ש: פעילות צ'יינה הרבור לא נפסלה באופן גורף בישראל

חברת התשתיות הסינית צ'יינה הרבור עתרה נגד פסילתה מהמכרז להקמת נמל התזקיקים בחיפה עקב סיבות ביטחוניות ● אתמול הצהירה המדינה בביהמ"ש כי פעילות החברה הסינית לא נפסלה באופן גורף בישראל, וכי הפסילה היא רק לגבי המכרז הקונקרטי - והעתירה נדחתה בהסכמה

לטענת הבעל, תכנון מס היא זכות השייכת לו, שכן מדובר בפעולה שאינה מתייחסת לזכות משותפת שנוצרה במהלך החיים המשותפים / אילוסטרציה: Shutterstock

האם גרוש רשאי לבצע תכנון מס שיפגע בזכויות בת זוגו לשעבר?

זוג התגרש לאחר 19 שנות נישואים ● בסמוך לפרידתם, הבעל פרש משירות קבע והחל לעבוד כאזרח עובד צה"ל במשכורת חודשית, לצד קבלת פנסיית גישור ● ביהמ"ש קבע כי האישה זכאית לכ-40% מפנסיית הגישור, אולם אז התעוררה השאלה האם הבעל רשאי לקבוע כי פנסיית הגישור תסווג כ"הכנסה שנייה", והכנסתו מעבודתו השוטפת תיחשב כ"הכנסה ראשונה"

מימין: דני בריקמן, מנכ''ל החברה, ועמית צימרמן, סמנכ''ל המוצר / צילום: Ben Itzhaki – Photography

הכפיל את השווי ב-6 חודשים ומגייס עוד עובדים: הסטארט-אפ Oasis Security גייס 35 מיליון דולר

אואזיס סקיוריטי פיתח פלטפורמת הגנה בסייבר לזהויות לא אנושיות בארגונים ●  עד כה גייס אואזיס סכום כולל של כ-75 מיליון דולר

קמפיין freeTV / צילום: צילום מסך

ב־freeTV לא חושפים את מספר הלקוחות, אבל משקיעים 2 מיליון בקמפיין בכיכובם

הקמפיין של מיזם הסטרימינג מתברג במקום השני בזכירות, ובמקום האחרון באהדה - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הפרסומת הזכורה ביותר שייכת לבנק מזרחי טפחות, בית ההשקעות מיטב חוזר למסך עם עוד פרסומת בהובלת כוכב "חברים"

גבינת סקי של שטראוס. צפויה להתייקר בקרוב

גל העלאות המחירים נמשך: שטראוס וגד מייקרות את מוצרי החלב

אחרי תנובה וטרה, גם שטראוס מודיעה כעת על התייקרות בחלק ממוצרי החלב הלא מפוקחים בשיעור של כ-1.6% ● בין היתר מדובר על גבינת סקי, שמנת להקצפה וחלב יטבתה ● העלאת המחירים תיכנס לתוקף ב-19 במאי ● גם מחלבות גד הצטרפו לגל העלאות המחירים, והודיעו על העלאת מחירים בשיעור ממוצע של 3.5% החל מ-16 במאי

מגרש מכוניות למכירה, נמל אשדוד / צילום: Shutterstock

צ'רי חדשה וחשמלית בדרך לישראל, והמסים מענף הרכב בשיא היסטורי

הסכום הממוצע של מס קנייה מרכב נוסעים חדש זינק ב-12.6% לעומת שנת 2022 ● מותג הפרימיום Exlantix של צ'רי בדרך לישראל, וכך גם הקרוסאובר של KGM הקוריאנית ● ועוד חדשות מענף הרכב

הרמטכ''ל הרצי הלוי / צילום: חדשות 12

הרמטכ"ל: המתקפה בעזה תלך חזק, מכינים גם מתקפה בצפון

הרמטכ"ל קיים הערכת מצב בגבול לבנון יחד עם מפקד פיקוד צפון • שני בתים נפגעו ישירות מנ"ט בשתולה שבגליל המערבי, נזק כבד נגרם • ישראל פתחה מחדש את מעבר ארז להעברת סיוע הומניטרי, 30 משאיות הוכנסו לצפון הרצועה • שר הביטחון גלנט נפגש עם שר החוץ האמריקני בלינקן בכרם שלום: "מחויבים לשחרור החטופים, ונערכים לפעולה ברפיח" • עדכונים שוטפים

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

נעילה חיובית בבורסה; היום עודכנו המדדים, אלה שיצאו ואלה שנכנסו למדד ת"א 35

מדד ת"א 35 עלה ב-0.5% ● השקל נחלש מול המטבעות הזרים ● הנפקות האג"ח הקונצרניות באפריל גדלו בישראל בכ-300% ● במיטב מעריכים כי בנק ישראל יוריד את הריבית בהחלטה הקרובה ● הפד הותיר את הריבית על כנה אך פאוול הדגיש שלא תהיה העלאת ריבית בקרוב ● עונת הדוחות בוול סטריט ממשיכה לתפוס תאוצה והערב אפל תפרסם את תוצאותיה הכספיות בסיום המסחר

ב-OECD מעריכים כי המלחמה תוביל לפגיעה בתוצר בישראל בהמשך השנה / צילום: ap, Ariel Schalit

ארגון ה-OECD: הצמיחה בישראל תרד, ענף הבנייה יתאושש באופן חלקי

בדוח שפרסם ה-OECD צוין כי המלחמה תפגע בתוצר של ישראל ב-2024 ● לצד זאת, להערכתם, קיים חשש כי רכיבי ההשקעות וענף הבנייה יתאוששו באופן חלקי בלבד ● בדוח מציינים לחיוב את העלאת המע"מ ל-18% ב-2025, ומעריכים כי האינפלציה בישראל תרד בהמשך השנה

סניף של שופרסל / צילום: Shutterstock

רגע אחרי פסח: שופרסל שלחה לכ-100 עובדים מכתבי פיטורים

לא מדובר בהפתעה מבחינת העובדים, שלא מעט מהם תיארו בתקופה האחרונה כי הם חוששים למשרותיהם אחרי כניסתם של האחים אמיר ● רק אתמול הודיע המשנה למנכ"ל שופרסל ניצן גולדברג על עזיבתו את החברה

משרדי אאורה בגבעתיים / צילום: טלי בוגדנובסקי

החברה שמוכרת חלומות לדירות בגבעתיים, אבל בעירייה לא מכירים

בדיווח לבורסה כללה חברת אאורה פרטים על יחידות הדיור שתקים בפרויקט התחדשות עירונית ברחוב כצנלסון בגבעתיים ● בעירייה אומרים: "הנתונים אינם תואמים את המציאות", ומצביעים על מקרה דומה שקרה עמה בעבר

מפגינים באוניברסיטת קליפורניה, השבוע / צילום: Reuters, Aude Guerrucci

ניצולי ה־7 באוקטובר תובעים את מובילי המחאות בקמפוסים בארה"ב: "זרוע של חמאס"

אזרחים ששרדו את הטבח ביישובי הדרום, הגישו השבוע לבית המשפט המחוזי בווירג'יניה תביעה נגד ארגוני המחאות בארה"ב, בטענה לקשר ביניהם לחמאס ● בין היתר, צוין כי ראשיהם היו חברים בארגוני טרור ואף הכינו מסמכי תעמולה נגד ישראל, בטרם התרחש הטבח

מאנגר ובאפט באסיפת משקיעים קודמת של ברקשייר האת'וויי / צילום: ap, Nati Harnik

"מעבר לעידן חדש": האסיפה השנתית של ברקשייר כבר לא תהיה אותו הדבר

משקיעים נערכים לתחושת "כיסא ריק" בכינוס השנתי של ענקית ההשקעות ברקשייר האת'וויי בשבת ● זאת לאחר שבנובמבר שעבר הלך לעולמו צ'רלי מאנגר, יד ימינו הוותיק של המנכ"ל והמשקיע האגדי וורן באפט ● המשתתפים יחפשו רמזים לעתיד הניהולי של ברקשייר