אורי לוין | בלעדי

תגמול הענק שעומד מאחורי הפרישה של אורי לוין מדיסקונט

אחרי שבחודשים האחרונים עלו שמועות כי לוין בדרך לסיים את תפקידו, הבוקר הודיע מנכ"ל דיסקונט כי יעזוב בעוד כמה חודשים לטובת ניהול חברת הנדל"ן תדהר • כיום כמנכ"ל בנק לוין כפוף לחוק שכר הבכירים, ושכרו מפוקח, ואילו לגלובס נודע כי בתדהר הוא יקבל תגמול הוני משמעותי שיכול לפי הערכות להגיע ל־3% ממניות החברה

אורי לוין, מנכ''ל בנק דיסקונט / צילום: יח''צ
אורי לוין, מנכ''ל בנק דיסקונט / צילום: יח''צ

הקלישאה הידועה אומרת שאדם צריך לדעת לפרוש בשיא, ונראה שזה בדיוק מה שעשה השבוע מנכ"ל דיסקונט , אורי לוין, שהחליט לעזוב את הבנק לאחר שלוש שנים וחצי. לוין עוזב את הבנק בו עבד בעשר השנים האחרונות, כחודש לאחר שזה דיווח על רווח שיא בשנת 2022 שעמד על 3.5 מיליארד שקל - זינוק של יותר מ־100% לעומת הרווח בשנת 2019, השנה שבסופה החליף את לילך אשר טופילסקי והתיישב על כיסא המנכ"ל.

רווח של יותר ממיליארד שקל ולא מריבית: לאומי שיאן מימושי הנדל"ן בבנקים, ומה עשו המתחרים?
הכי רחוק מסיליקון ואלי: שנת שיא לבנקים בישראל
אחרי דוחות השיא של דיסקונט: סיטיגרופ מחזיק כבר ב־3% מהבנק הישראלי 

הסיבה העיקרית להחלטתו של לוין לעזוב את הבנק ולהתמנות למנכ"ל חברת הנדל"ן הפרטית תדהר היא שדרוג משמעותי בשכר. כפי שפורסם בגלובס, כחלק מתנאי העסקתו, לוין יקבל בחברת הנדל"ן גם תגמול הוני נדיב שיכול להגיע גם ל־3% ממניות החברה הפרטית. לפי הערכות ראשוניות, השווי של כל אחוז כזה יגיע לכ־50 מיליון שקל. גם שכר הבסיס של לוין צפוי לגדול משמעותית, בין היתר מכיוון שהוא כבר לא יהיה כפוף לתקרה שהגבילה את שכרו בדיסקונט ל־2.5 מיליון שקל (3.5 מיליון שקל אחרי בונוסים, מגבלה שתקפה רק בבנקים ובחברות הביטוח).

יו"ר קבוצת תדהר מכחיש את השמועות: המינוי לא מסמן על הנפקה קרובה

אורי לוין עוזב את כיסא מנכ"ל דיסקונט לטובת אחת מחברות הנדל"ן הגדולות במשק הישראלי - קבוצת תדהר.

החברה עוסקת בנדל"ן למגורים, בנדל"ן מניב ובשנים האחרונות גם בהתחדשות עירונית.

בין הפרויקטים הגדולים של החברה ניתן למנות את הקמת קמפוס מיקרוסופט החדש בהרצליה פיתוח, הקמת קמפוס WIX בתל אביב, מגדל רוגובין תדהר ברמת גן ועוד. בשנת 2022 הציגה הכנסות בהיקף של 1.85 מיליארד שקל. בשל היותה חברה פרטית קשה לאמוד את שוויה האמיתי, אך ההערכות מדברות על כ־5 מיליארד שקל.

כל זה מוביל למהלך למינויו של לוין, כפי שמסביר יו"ר קבוצת תדהר גיל גבע: "מדובר במנהל מעולה ובמנהיג עסקי עם ידע פיננסי עצום. כמי שרוצים להיכנס למשחק של מספרים גדולים, ועתידים להכפיל הכנסות בטווח של 3־4 שנים מהיום, אנחנו צריכים לבנות תשתיות מתאימות, ובהן גם תשתיות ניהוליות. זו הסיבה שבחרנו בלוין".

רבים שיערו כי המינוי מגיע על רקע כוונתה של תדהר לצאת להנפקה בבורסה ולהפוך לחברה ציבורית, כפי שכבר יכולה הייתה לעשות לא פעם בשנים האחרונות, אך גבע מצנן את ההתלהבות: "המינוי הוא לא חלק ממהלך להנפקת החברה. אין כוונה כזאת בעתיד הקרוב ובמצב השוק הנוכחי. זה לא מהלך פסול בטווח הארוך, אבל בטווח הקצר והבינוני זה לא על הפרק".

העובדה שבמגזר הפרטי ובחברה כמו תדהר אין מגבלה על שכר הבכירים ככל הנראה שיחקה תפקיד חשוב סביב המינוי, ודאי בסקטור שבו עלויות השכר מגיעות לא פעם גם למספר דו־ספרתי, במיליונים. בשלב זה תנאי השכר ועלות העסקתו של לוין לא נחשפו, אך אם יקבל תגמול הוני בדמות מניות החברה, ועל פי שוויה המוערך, כל אחוז יהיה שווה ללוין כ־50 מיליון שקל.

יובל ניסני

חלק ממגמה של מעבר לסקטור הפרטי

לוין הוא לא הראשון שעוזב מגוף מוסדי גדול לחברת נדל"ן חופשיה מתקרת השכר. צעד דומה עשה בשנת 2019 אייל לפידות, שעזב את תפקידו כמנכ"ל הפניקס בעקבות מגבלת שכר הבכירים ומונה לתפקיד מנכ"ל שיכון ובינוי, קדנציה שהסתיימה לאחר שנה בלבד, אך עלתה לחברת הנדל"ן 45 מיליון שקל. גם אלדד פרשר עשה מעבר דומה מבנק - מזרחי טפחות, לחברת נדל"ן - גב ים, בסוף שנת 2020, אז מונה ליו"ר. בשנה שלאחריה, עבור היקף משרה של 65% רשם פרשר תגמול של 3.6 מיליון שקל. מנכ"ל החברה, אבי יעקובוביץ', רשם באותה שנה תגמול של יותר מ־5 מיליון שקל, כמעט כפול מזה שרשם לוין ב־2021.

לוין עצמו תוגמל בשכר גבוה בהרבה בתפקידיו הקודמים בבנק. בגין שנת 2019, בה כיהן כמנכ"ל אי.די.בי ניו יורק (מקבוצת דיסקונט) ובסופה החל את דרכו כמנכ"ל הקבוצה, עלות העסקתו הגיעה לכמעט 10 מיליון שקל. באותה שנה, ומאחר שהוחרג ממגבלת שכר הבכירים, הוא נהנה גם ממענק שהתקרב ל־5 מיליון שקל וכלל תגמול תלוי ביצועים ותגמול בגין סיום העסקה בתפקידו בניו יורק.

מבט על רשימת המשתכרים הגבוהה של קבוצת דיסקונט מגלה כי שישה עובדים תוגמלו אשתקד יותר מלוין, ובראשם מי שהחליף אותו בראשות השלוחה בארה"ב, זיו בירון, שתוגמל ב־2022 בכמעט 6.5 מיליון שקל.

לפי גורם המלווה את המערכת הבנקאית זמן רב, הפרישה של לוין בתום תקופה קצרה יחסית בראשות הבנק היא חלק ממגמה שתחריף. לדבריו, כהונות כמו זו של פרשר, שכיהן במשך כשבע שנים כמנכ"ל מזרחי טפחות, ועוד יותר זו של סמדר ברבר־צדיק כמנכ"לית הבינלאומי, תפקיד בו היא מחזיקה מאז 2007 - יהפכו לנדירות יותר ויותר: "תקרת שכר המוחלת רק על מערכת אחת, ועוד כזו שמלאה ברגולציה ובחיכוכים פוליטיים, כשבחוץ אפשר להרוויח הרבה יותר תגרום לכך שהקדנציות ילכו ויתקצרו. בשביל מה להישאר עוד שנתיים או שלוש, עם כל הסיכונים כשאתה מתוגמל בחסר לעומת חברות נדל"ן לדוגמה בהן אפשר לקבל אופציות ותנאים אחרים טובים יותר?".

לוין מסיים את הכהונה לאחר שדיסקונט רשם כאמור רווח שיא בשנת 2022. לצד הכפלה ברווח הנקי ושיא בתשואה להון (מ־9.4% עם מינויו ל־15.1% ב־2022), הציג דיסקונט בשנות כהונת לוין צמיחה של 33% בתיק האשראי (241 מיליארד שקל נכון לסוף 2022) חלק ניכר מהגידול הגיע משוק המשכנתאות, שם רשם הבנק זינוק של 76% בתוך שלוש שנים.

"לאורך שנים דיסקונט היה הבנק הבעייתי - הכי לא רווחי במערכת, שגם בשנים הטובות לא מסוגל להביא רווחים, ובתקופות הרעות היה מביא את הרווחיות הכי נמוכה. אחרי הכהונות של אשר טופילסקי ולוין אפשר לראות שדיסקונט הוא אמנם לא הכי טוב, אבל גם לא הכי גרוע וההוכחה הכי טובה לכך היא שמבחינת תמחור הוא נמצא באותו אזור כמו לאומי והפועלים, שני הבנקים הגדולים", אומר בכיר במערכת הפיננסית.

משנה של רווחי שיא לשנה של האטה?

לא מן הנמנע כי שנת השיא אליה הוביל את דיסקונט, כמו זו שעברה על המערכת הבנקאית כולה, יחד עם האתגרים שמחכים לדיסקונט בעתיד הקרוב (הן מבחינה מאקרו כלכלית והן ספציפית לבנק) שכנעו את לוין לפרוש כעת. כניסה מסתמנת של המשק להאטה עלולה לפגוע בהכנסות בשנים הבאות ודיסקונט עצמו ייאלץ להיפרד בשנים הקרובות מחברת כרטיסי האשראי כאל, בה הוא מחזיק ב־72% ואשר תרמה לו רווח של 190 מיליון שקל בשנת 2022. משקולת נוספת על רווחיות הקבוצה עלולה להיות הפעילות הגדולה של דיסקונט בארה"ב, מוקד בו המתחרים צמצמו פעילות עקב הרווחיות הנמוכה יחסית.

"לוין לא השלים את המהלך למיצובו המשופר של דיסקונט ועדיין יש חששות מצד המשקיעים לגבי המניה. יש חובת הוכחה על הנהלת הבנק להראות שגם בתקופות לא טובות היא יודעת כיצד לא להיות הכי פחות טובה במערכת... 2023־2024 יהיו מבחן ראשון לכל מערכת הבנקאות ובמיוחד לדיסקונט", אומר אותו בכיר.

החששות הללו באים לידי ביטוי גם בתשואה של מניית הבנק, כאשר זו של דיסקונט צמודה לתשואת מניית הפועלים עם עלייה של כ־12% מאז נכנס לוין לתפקיד המנכ"ל. מניית לאומי, הבנק עם שווי השוק הגדול במערכת, עלתה ב־16% באותה תקופה, הרחק מאלה של הבינלאומי (33.7%) ומזרחי טפחות (32.7%).