גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הלוואות "בין חברים" הפכו לפחות ידידותיות עם עליית הריבית: טריא ובלנדר כמשל

עלייה במשיכות של כספי המלווים בפלטפורמת ה־P2P, לצד זינוק בסירוב לבקשות מתן אשראי, הם חלק מתופעות הלוואי של עליית הריבית במשק ● למרות הגידול הנאה בהכנסות שרשמו הפלטפורמות של טריא ובלנדר בשנה החולפת, מתקשות שתי החברות להציג רווחיות, ומניותיהן ספגו ירידות של 60%-70% בפרק זמן זה

הלוואות ''בין חברים'' הפכו לפחות ידידותיות / צילום: Shutterstock, MIA Studio
הלוואות ''בין חברים'' הפכו לפחות ידידותיות / צילום: Shutterstock, MIA Studio

עד לפני שנה הדרך להשיג תשואה שנתית של 5% על הכסף בהשקעות עברה דרך נטילה של לא מעט סיכונים. בעולם של ריביות אפסיות, משקיעים חיפשו בנרות פתרונות להגדיל את כספם, מה שהיווה הרקע לפריחתן של פלטפורמות טכנולוגיות למתן הלוואות חברתיות (P2P), המפגישות בין משקיעים ללווים ללא תיווך בנקאי.

הנתון המדאיג שמסתתר במדד המחירים לצרכן
למה שוק המניות בארה"ב מסרב לרדת והזיכרון הרע מ-2008
קירה רדינסקי מצטרפת לבנק של ניר צוק: מונתה לדירקטורית ותפתח את הטכנולוגיה

בצד אחד של המפגש נמצאים המשקיעים בפלטפורמה, שמקבלים תשואה על הכסף שהעמידו (המשקיע בוחר את דרגת הסיכון, ובהתאם גם את הריבית שיקבל), ובצד השני ישנם הלווים הזקוקים לאשראי, פרטי או עסקי, ואשר משלמים ריבית על אותן הלוואות הנגזרת מהסיכון המאפיין אותם.

הפלטפורמות עצמן פועלות כמתווכות: הן מבצעות חיתום לנוטל ההלוואה ומציעות למשקיעים פיזור בין מספר הלוואות, לצורך בניית תיק מגוון המאפשר דרגות סיכון שונות בהתאם להעדפות המשקיע. בתמורה הן גוזרות עמלת תיווך.

אלא שהחל מאמצע השנה שעברה השתנתה המציאות של עולם ההלוואות החברתיות, בעקבות הזינוק החד בריבית, והפכה את מצבן של אותן פלטפורמות למורכב הרבה יותר. כך יכול כיום משקיע במלווה קצר מועד (מק"מ) של בנק ישראל למשל לקבל תשואה שנתית חסרת סיכון של 4.6%, הדומה לזו שמציעות הפלטפורמות.

התוצאה היא שפעילות ההלוואות החברתיות סובלת מתנועת מלקחיים: חלק הולך וגדל מהמפקידים מבקשים למשוך את כספם, שכן ניתן לקבל ריביות אטרקטיביות לא פחות באפיקים סולידיים ונזילים יותר. מהצד השני, האשראי המוצע ללווים מתייקר, ומגיע לעיתים לרמות ריבית דו־ספרתיות, מה שמעלה את רמת הסיכון המאפיינת את ההלוואות בפלטפורמה.

אל הבורסה בתל אביב הגיעו בשנים האחרונות שתיים מהחברות הגדולות בתחום - בלנדר (בדרך של הנפקה, לפני כשנתיים) וטריא (באמצעות מיזוג לשלד בורסאי אשתקד). השתיים סיכמו לאחרונה את שנת 2022, שבה נרשם זינוק בריבית, עם עלייה נאה בהכנסות לצד רישום של הפסדים ניכרים בשורה התחתונה.

מי שבעיקר נצרבו מביצועיהן של השתיים עד היום הם המשקיעים במניותיהן, שספגו הפסדים של 60%־70% בשנה האחרונה. הדוחות השנתיים שפרסמו, מדליקים עוד אי אילו נורות אזהרה לגבי פעילותן.

הרבעון הרביעי חלש היסטורית בהפקדות

טריא , החברה הגדולה והוותיקה בין השתיים (הוקמה ב־2014), סיכמה את השנה החולפת עם תיק אשראי של 3.4 מיליארד שקל (עלייה של 18% בשנה), כש־80% מתוכו הוא הלוואות לנדל"ן עם בטוחות. כ־40% מתיק האשראי הינו בגין משכנתאות בריבית משתנה. מרבית ההלוואות ניתנות לשנים ספורות.

החברה המנוהלת על ידי שחף ארליך, ונשלטת בידי מייסדיה בראשות היו"ר אייל אלחיאני, נסחרת בשווי שוק של פחות מ־200 מיליון שקל, לאחר ירידה של כ־60% במנייתה בשנה האחרונה.

אייל אלחיאני, מנכ''ל ומייסד טריא. / צילום: איל יצהר

את השנה שעברה סיכמה טריא עם עלייה של 47% בהכנסות ל־104 מיליון שקל. למרות זאת, היא רשמה הפסד תפעולי של 36 מיליון שקל, מול הפסד של 4 מיליון שקל שנה קודם לכן, שנבע בעיקרו מהפרשה חשבונאית בגין הרישום למסחר בבורסה בסכום של 43 מיליון שקל (כגובה ההפסד הנקי שרשמה אשתקד).

החברה סיכמה את 2022 עם רווח מתואם לפני פחת, מסים והפחתות (EBITDA) של 7.6 מיליון שקל, עלייה של 26% ביחס לשנה הקודמת. תזרים המזומנים מפעילות שוטפת היה שלילי ברמה של כ־6 מיליון שקל.

אחד הנתונים המדאיגים בדוחות נוגע לקצב הגובר של בקשות מצד משקיעים למשוך את כספי השקעתם מהפלטפורמה. בסיכום השנה שעברה ההפקדות החדשות הסתכמו ב־1.5 מיליארד שקל, בעוד שהבקשות למשיכות עמדו על 903 מיליון שקל.

עם זאת, בחינת המגמה על פני רבעונים מלמדת כי שליש מסך ההפקדות בוצע ברבעון הראשון של 2022, טרם העלאת הריבית. ברבעון האחרון הסתכמו ההפקדות בקצב נמוך יותר ועמדו על 310 מיליון שקל. זאת בעוד שבקשות המשיכה זינקו מרמה של 181 מיליון שקל ברבעון הראשון, ל־324 מיליון שקל ברבעון הרביעי.

ההתגברות בבקשות לפדיון הכספים, עשויה להיות מוסברת בתשואה הממוצעת שהניבה הפלטפורמה למשקיעים - מ־6.04% בשנת 2020 ל־5.16% ב־2021, ו־5.34% בשנת 2022, שבה החלה לעלות הריבית במשק בשיעור חד.

בטריא ציינו כי מסוף הרבעון הרביעי ועד למועד הדיווח של הדוחות השנתיים במרץ האחרון, "נרשמה בפלטפורמה מגמה של עודף בקשות משיכה על הפקדות. להערכת החברה, אין בבקשות הללו כדי להשפיע השפעה מהותית, אם בכלל, על הכנסות החברה. זאת בין היתר בשל העובדה שבמהלך העסקים הרגיל קיימים פירעונות שוטפים של הלוואות בפלטפורמה".

כל ההלוואות מוצמדות לריבית הפריים

נתון משמעותי נוסף העולה מדוחות טריא הוא העלייה החדה בשיעור הדחייה של בקשות הלוואה בפלטפורמה, שזינק מ־30% מתוך בקשות ההלוואות נדל"ן ו־50% מתוך הבקשות להלוואות צרכניות בשנת 2020, לשיעורים של 80% ו־72% בהתאמה אשתקד.

"בסופו של דבר אנחנו לא מנותקים ממה שקורה בארץ", אומר מנכ"ל טריא, שחף ארליך, בשיחה עם גלובס. "יש מגמה של פדיונות. ההבדל הוא שהתיק של טריא מגובה בנדל"ן ברובו המכריע; התיק בנוי למשברים יותר מאצל כולם, גם אם המגמה לא שונה מכלל השוק".

איך משפיעה עליכם העלייה החדה בריבית?
"הריבית הגבוהה משפיעה על מה שקורה בשוק הפיננסי באופן כללי, ולא רק בתחום ה־P2P. יותר אנשים מבקשים למשוך את הכסף, חלקם גם מוציאים אותו מהארץ, זו תופעה שקיימת. מצד שני אנחנו רואים גופים יותר גדולים שמפקידים אצלנו כסף".

ארליך מציין כי המודל של טריא עובד כך שכשהריבית מטפסת, גם מתן האשראי ללקוחות מתייקר, ובהתאם עולה גם התשואה שמקבלים המפקידים, בעוד שטריא נהנית מפערי הריבית.

"אנחנו לא מעמידים הלוואות לכל מטרה, רוב ההלוואות שאנחנו נותנים הן בנדל"ן, ולכן גם הפיגורים לא עולים משמעותית. פעילות הנדל"ן שלנו היא בעיקר לקבוצות רכישה, או הלוואות גישור לתחום. ההלוואות תמיד יגובו בנדל"ן, בדרך כלל דירות מגורים".

מנכ"ל טריא מוסיף כי כדי להתמודד עם עליות הריבית, "מחודש מאי שעבר, כל ההלוואות שלנו עברו להצמדה לפריים, בעיקר משיקולי מיסוי. לציבור המפקידים אצלנו עדיף להשקיע בהלוואות שהן צמודות לריבית הפריים, ואז לשלם מס של 15% על הרווחים. בעוד שהלוואות צמודות מדד גוררות תשלום מס של 25% על הרווחים".

"עובדים עם הבנקים, לא מסתמכים רק על P2P"

החברה השנייה הפועלת בתחום היא בלנדר , שתיק האשראי שלה נושק ל-700 מיליון שקל. החברה נסחרת כיום בשווי של כ־50 מיליון שקל, לאחר שמנייתה איבדה כ־70% בשנה האחרונה.

בלנדר נוסדה על ידי המנכ"ל ד"ר גל אביב, ונמצאת בשליטת משפחת אביב שמוכרת לציבור מפעילותה בתחום הנדל"ן. בעוד שפעילות האשראי של טריא מוטת נדל"ן, בלנדר שפעלה בעבר בתחום ההלוואות לכל מטרה, התרחבה למתן אשראי למימון רכישת רכבים, וגם יצרה שיתוף פעולה עם בנק הפועלים למתן אשראי לפריסת תשלומים, בעת רכישות ברשתות אלקטרוניקה ומוצרי צריכה.

ד''ר גל אביב, מנכ״ל בלנדר טכנולוגיות פיננסיות / צילום: סיון פרג'

את השנה שעברה סיכמה בלנדר עם עלייה חדה של 75% בהכנסות ל־31 מיליון שקל, שנבעה בעיקר מצמיחה בפעילות של תיווך האשראי בארץ. בדצמבר האחרון החליטה בלנדר לצמצם את הפעילות שהשיקה בעבר באירופה, ונסוגה מעסקה לרכישת איגוד אשראי בליטא, לאחר שהרישיון הבנקאי לא התקבל עד למועד שנקבע.

אך העלייה בהכנסות עדיין לא מתורגמת לרווחיות. בלנדר חתמה את 2022 עם הפסד תפעולי של 17 מיליון שקל, צמצום מהפסד של 20 מיליון שקל שנה קודם לכן. זאת על רקע גידול בהפסדי אשראי (שיעורם עלה מ־1.5% ל־1.6% בסיכום השנה שעברה) לצד גידול בעלויות תפעוליות.

בבלנדר מציינים כי הם פועלים להגברת הגיוון של מקורות ההכנסות שלהם. "אנחנו לא מסתמכים רק על ה־P2P, יש לנו גם את החברה שפועלת עם בנק הפועלים, שהופכת לחלק משמעותי מההלוואות שאנחנו מעמידים", אומר המנכ"ל אביב. "בנוסף יש לנו קווי אשראי עם בנק מזרחי טפחות. זה מאפשר לנו לעבוד בצורה טובה בתקופות שבהן יש פחות הלוואות (P2P)".

כיצד מתמודדת בלנדר עם עליית הריבית? בחברה מציינים כי נערכו מבעוד מועד ל'שינוי סדרי העולם' בשנה החולפת. "כל ההלוואות ניתנו כשהן צמודות לריבית הפריים", אומרים שם. "התשואה למלווים גדלה משמעותית השנה והגיעה ל־8%".

העלייה בריבית אמנם משפיעה גם על הצד שלוקח את ההלוואה, אך על פי דוחות בלנדר, ההשפעה היא יחסית קטנה. זאת בשל היקף ההלוואות המצומצם ומשך החיים הקצר שלהן, שמגיע עד ל־4 שנים, תלוי בתחום ההלוואה.

אביב מסביר, כי "על כל 1,000 שקלים הלוואה, עליית הריבית מייצרת עלות נוספת של 2.5 שקלים לחודש. כלומר הלוואה של 30 אלף שקל התייקרה השנה ב־70 שקלים מדי חודש. בנוסף, אנחנו מנהלים קרן ביטחון לניהול הכשלים בהחזר ההלוואות, שהיא עצמה מבוטחת על ידי חברת ביטוח זרה". 

עוד כתבות

צילום: רויטרס, IMAGO/Bernd Feil/M.i.S.

אתם לא מספיקים כלום? מחקרים חדשים מגלים - כנראה שזו הסיבה

בשנים האחרונות הפך המושג "עוני זמן" לפופולרי בקרב חוקרים המנסים להבין את יחסינו המורכבים עם פנאי והשפעתם על האושר והבריאות שלנו ● לאט לאט הם מגלים מה אנחנו עושים לא נכון בתכנון הזמן שלנו ואיזה פרדוקס כלכלנים מפספסים כשהם בונים תוכניות רווחה ● מדד חדש שצפוי להיכנס ללשכת הסטטיסטיקה בארה"ב מרגש אותם במיוחד

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון

ארנונה / צילום: Shutterstock, Andrey_Popov

המועצה השתחררה מהסכמה על הנחה בארנונה על אף שהנסיבות לא השתנו

העליון קבע כי המועצה האזורית עמק הירדן תוכל להשתחרר מהסכם על חיוב ארנונה מופחת, על אף שלא השתנו הנסיבות ● האם יש בכך לכדי שינוי עמדת העליון בנושא?

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

הדולר בשיא של חמישה חודשים אל מול השקל. מהן הסיבות?

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

מאהל המחאה הפרו פלסטיני באוניברסיטת קולומביה (עיבוד: טלי בוגדנובסקי) / צילום: ap, Ted Shaffrey

המוחים הפרו-פלסטיניים עוטים מסכות קורונה כדי להיות חופשיים לבעוט

הלוק החדש של המפגינים מאפשר להם לחרוג מהשורות ● צה"ל נדרש לענות על שאלות קשות ● והאמריקאים מודאגים מהכוח של טיקטוק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

ישראל לשם וקרן כהן חזון / צילום: רמי זרנגר

"לידה אני תלמיד בכיתה א": עורך הדין הבכיר והיזמת המצליחה חושפים את השותפות

20 שנה שישראל (רלי) לשם וקרן כהן חזון הולכים יחד, וחברת תורפז תעשיות שהקימו, שמפתחת ומייצרת תמציות טעם וריח, כבר שווה 1.7 מיליארד שקל וחולשת על 17 חברות ● הוא בעל אחד ממשרדי עורכי הדין הגדולים בארץ אבל מרגיש לידה "כמו בכיתה א'" ● היא תעשיינית בנשמה אבל זוקפת לו הרבה מההצלחה ● זה ראיון זוגי ראשון

פרופ' אוריאל אבולוף / צילום: יוסי זמיר

די לפוליטיקה של פחדים: המומחה שמסביר איך ניתן להתמודד עם השסעים בחברה הישראלית

פרופ' אוריאל אבולוף, מומחה לפוליטיקה של הפחד, משוכנע שהחברה הישראלית מונעת מחשש תמידי לגורלה - מה שתורם לשסע הפנימי בה גם היום ● "ברגע שמתעורר הפחד, אנו מתקשים לחשוב ולהושיט יד לאנשים אחרים מחוץ למעגל" ● בראיון לגלובס הוא מסביר איך ניתן לשנות זאת ומה המפתח להשבת האמון בינינו

משרדי גוגל / צילום: Shutterstock

בדרך לשווי של שני טריליון דולר: זו המנצחת הגדולה של עונת הדוחות

גוגל הפתיעה לטובה בדוחות, מה שהוביל לזינוק חד בשווי המניה - החברה צפויה להגיע לשווי שוק של שני טריליון דולר, ולעקוף את אנבידיה ● בנוסף, החברה הכריזה לראשונה על חלוקת דיבידנד רבעוני ● "השוק פחד נורא מזה שגוגל תצטרך להגדיל את ההשקעה שלה ללא צמצום ממשי בהוצאות", אומר גורם בשוק

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

ההצעה החדשה: 20 חטופים תמורת חזרה לצפון

גורם בכיר בממשל ביידן: יש עסקה על השולחן, בקרוב נדע יותר ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • עדכונים שוטפים

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

עו''ד חגי קלעי / צילום: פליקס רטברג

"משפיל ומקומם": עורך הדין שהצליח לעזור להרבה, רק לא לעצמו

הוא עמד בפני 15 שופטים בבג"ץ הסבירות ההיסטורי, מייצג בעלי מניות נגד תאגידי ענק, ובין לקוחות המשרד שלו אפשר למצוא את אבי חימי ואריה דרעי ● אבל נדמה שהשליחות הגדולה ביותר של עו"ד חגי קלעי היא בקידום השוויון לקהילה הגאה ● אז איך זה שדווקא את בנו הוא נאלץ להביא בפונדקאות בארה"ב? "זה היה משפיל ומקומם"

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמסביר: זה מה שתנסה ישראל לעשות ברפיח

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן. מרבית הכטב''מים ששוגרו לעבר ישראל מאיראן היו מדגם זה / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

גם אחרי היירוט המוצלח: 30 אלף דולר ויש לכם כטב״ם מתוצרת איראן

הפעולה ההגנתית המוצלחת של ישראל המחישה עד כמה הכטב"מים מתוצרת איראן אינם קטלניים מול מערכות מערביות באיכות גבוהה ● אולם, מי שבוחר באמצעים מתוצרת איראן אינו רוכש אותם בשל איכותם, אלא מחירם ● ומי המדינה הקטנה שמקבלת מקורות פרנסה לאזרחיה העניים באמצעות מתקן ייצור מל"טים איראני?

טקס הסיום הראשון של סטודנטים בסניף אוניברסיטת NYU בשנחאי, 2017 / צילום: Reuters, Ke yi

הכל למכירה: כך זורם הכסף הסיני לאוניברסיטאות אמריקאיות

אוניברסיטאות אמריקאיות חותמות על חוזים ברחבי העולם כדי למכור את מומחיות המחקר וההכשרה שלהן, וכמה מההסכמים הרווחיים ביותר שלהן היו עם חברות שבסיסן בסין ● חוזים הוערכו ב-2.32 מיליארד דולר בין 2012 ל-2024, על רקע חששות בקונגרס כי הקשרים האקדמיים עלולים להוות סיכון ביטחוני לאומי

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

השר בן גביר נפגע בתאונת דרכים: מצבו קל-בינוני

בן גביר הגיע לזירת הפיגוע ברמלה, התראיין וכשעזב את המקום - היה מעורב בתאונת דרכים • רכבו של השר התהפך והוא פונה לטיפול רפואי • לפי עד ראייה: רכב השר חצה באור אדום • ארבעה בני אדם נוספים נפצעו בתאונה, מצבם קל-בינוני

עמית גריידי, הממונה על חוק המכר במשרד השיכון / צילום: משרד הבינוי והשיכון

קניתם דירה מיזם ומכרתם לפני האכלוס? אולי תהיו אחראיים לאיחורים במסירה

נייר עמדה שפרסם הממונה על חוק המכר מחריף את התנאים עבור מי שרוכשים דירה מקבלן ומעוניינים למכור לפני האכלוס