בהשקעה של 50 מיליון שקל: מתחם הסראייה בבית שאן משתדרג

התוכנית החדשה לחידוש אחד המבנים העתיקים והמוכרים לתושבי בית שאן • הפיתוח שיילחם במכחישי השואה • חברות TIER וגט משתפות פעולה כדי להילחם בתאונות הדרכים • וגם ההתנדבות של נהגי YANGO

מתחם הסראייה, בית שאן / הדמיה: תכנון והדמיות דרמן ורבקל אדריכלות
מתחם הסראייה, בית שאן / הדמיה: תכנון והדמיות דרמן ורבקל אדריכלות

הסראייה בבית שאן הוא מהמבנים העתיקים והמוכרים ביותר לתושבי האזור. המבנה, שנמצא בצפון העיר הוקם בסוף המאה ה־19 על ידי העות'מאנים, ומאז עבר שלל גלגולים: מפונדק דרכים, דרך בית ממשל טורקי ועד לתחנת משטרה בימי המנדט הבריטי.

בעשורים האחרונים תוכננו עבורו תוכניות רבות, ובראשית שנות ה־2000 יצאה לפועל תוכנית שיפוץ ושימור שהפכה אותו למרכז תיירות ואירועים. כעת יוצאת לדרך תוכנית חדשה בהשקעה של 50 מיליון שקל, שבמסגרתה תפקידו יהיה לקשר בין העיר העתיקה ואתריה הארכיאולוגיים, לבין העיר העכשווית.

התוכנית, שאושרה לאחרונה על ידי משרד התיירות ומקודמת על ידי החברה הממשלתית לתיירות, כוללת הקמת שדרה תיירותית חדשה מהגן הלאומי המפורסם אל לב העיר. עבודות הפיתוח יכללו הקמת מערכות כבישים חדשות, טיילות וחניונים, מקומות ישיבה עם הצללות, פארקים ודוכנים לאורך השדרה, במות ומתחמי הופעות, מתחם למופעים אור קוליים ו־וידאו ארט בשעות הלילה.

עוד מתוכנן להיבנות במקום מגדל תצפית שממנו ניתן יהיה לצפות על הגן הלאומי בית שאן, על מתחם הסארייה עצמו ואף על עמק המעיינות. במסגרת העבודות גם ייערך חיבור חדש לכביש 90, ויוקמו חניונים לכ־1,500 כלי רכב ואוטובוסים. העבודות יחלו בחודש מאי וצפויות להימשך חודשיים.

"הפרויקט מהווה הזדמנות יוצאת דופן להציב את בית שאן בשורה אחת עם ערי התיירות של ישראל", אומר עידן מועלם, מנכ"ל החברה הממשלתית לתיירות. "הציר החדש יספק מקום בילוי לעשרות אלפי מבקרים, יהווה את עמוד השדרה התיירותי בבית שאן, ויבטיח קשר פיזי וחווייתי בין לב העיר לגן הלאומי".

יובל ניסני

הפיתוח שיילחם במכחישי השואה

המלחמה באנטישמיות ובהכחשת השואה עדיין בעיצומה גם בשנת 2023, ולשם כך מגוייסים טובי המוחות. כך התקיים השנה בפעם השלישית האקתון "ניצוץ לדורות", שנועד למצוא פתרונות ישימים לנושאים אלו.

מאחורי המיזם עומדים היזמים ארז גביש, נתן לייבזון, דורון שימחי, טליה סבצ'נקו, מירי ברגר, אלון רפפורט, ענת גרימלנד ושירה רותם, ולקחו בו חלק כ-100 משתתפים, 80 מנטורים ועשרות שופטים. בין שותפי המיזם נמנים כ-20 עמותות, מוסדות אקדמאים וחברות טכנולוגיה, ביניהם מיקרוסופט, איירון סורס, ארנס אנד יאנג, בנק הפועלים, לוצאטו, הג'וינט-אשל ועוד.

הפיתוח הזוכה נקרא Savee והוא מבוסס מנוע בינה מלאכותית, אשר מספק תשובות רהוטות ומגובות בעובדות לכל טענה אנטישמית או הכחשת שואה ברשתות החברתיות. במידה שנתקלים בטענה אנטישמית, יש לכתוב תגובה עם ההאשטג Savee, והמערכת תנסח הסבר אינפורמטיבי, קצר ולא מתלהם.

"כדי להבטיח שההסבר יהיה מהימן, פיתחנו את המנוע כך שיתבסס אך ורק על מקורות איכותיים. בתהליך הפיתוח התייעצנו עם מומחים, כמו מנהלי מוזיאונים לזיכרון השואה וגבורה", מספר עופר נידם, יזם, מהנדס ואחד מהמפתחים.

"במיוחד עכשיו, כשנרשמת עלייה באנטישמיות, יש צורך בפיתוח שייתן מענה לפייק ניוז. אילון מאסק, שהוא בין השאר גם הבעלים של טוויטר, טען שהדרך הכי טובה להילחם באנטישמיות היא לא צנזורה אלא 'להפיץ כמה שיותר את האמת'. אני לא יכול לשלוט במדיניות של מאסק, צוקרברג ודומיהם בנוגע לפייק ניוז ברשתות, אני כן יכול לבנות כלי שיפיץ כמה שיותר את האמת".

הפתרון לתאונות הקורקינטים?

במטרה להילחם בתאונות הדרכים שנגרמות על ידי רוכבי קורקינטים, החברות TIER וגט משתפות פעולה. על פי בדיקה שביצעה TIER, גורמי התאונה השכיחים ביותר הם היעדר מודעות לדרישות החוק, רכיבה ללא קסדה, רכיבה של יותר מאדם אחד על כלי ונהיגה בשכרות.

כחלק משיתוף-הפעולה, רוכבי קורקינטים שיכנסו לאפליקציית TIER בסופי השבוע, החל מעשר בלילה ועד שעות הבוקר המוקדמות, יתוזכרו על כך שנהיגה בשכרות אסורה - ויצטרכו לענות על שאלון קצר שיבחון האם הם נוהגים תחת שיכרות. במידה ויתברר כי הם תחת גילופין, הם יועברו לאפליקציית גט שבעזרתה יוכלו להזמין מונית ולהגיע ליעדם.

השירות יהיה זמין בשלב הראשון בגוש דן וצפוי להתרחב בהמשך לאזורים נוספים. "משימתנו העיקרית היא להגביר את בטיחות הרוכבים ומשתמשי הדרך באמצעות שותפויות מגוונת", מציין בנג'מין בל, מנהל מדיניות ציבורית ותקשורת ב-TIER. "שיתוף-הפעולה עם גט נועד להועיל לכלל משתמשי הדרך".

חדשות טובות

לרגל יום הזיכרון לשואה ולגבורה ויום הזיכרון לחללי צה"ל, נהגי מוניות של YANGOיסיעו בהתנדבות שורדי שואה ומשפחות שכולות לאירועי הזיכרון השונים. באירועי זיכרון בסלון, הנהגים יתלוו לשורדים לאורך כל הערב, יסיעו ויחזירו אותם אל יעדם וישמעו את סיפורם.