פרופ' ירון פלוס נבחר לתפקיד הסטטיסטיקן הלאומי החדש

ועדת האיתור המליצה פה-אחד על מינויו של פרופ' ירון פלוס ליו"ר הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה החדש, בכפוף לאישור הממשלה • בין 2012 ל-2021 שימש פלוס כמדען הראשי של במרכז למיפוי ישראל

הבניין הראשי של הלמ''ס בגבעת שאול בירושלים / צילום: Effi B, ויקיפדיה
הבניין הראשי של הלמ''ס בגבעת שאול בירושלים / צילום: Effi B, ויקיפדיה

ועדת האיתור למינוי הסטטיסטיקן הלאומי (יו"ר הלמ"ס) המליצה פה-אחד לממשלה למנות את פרופסור ירון פלוס לתפקיד. המינוי מצריך את אישור הממשלה, ועל פי נציבות שירות המדינה, פרוטוקול הוועדה טרם נחתם ויושלם עד מחר (ג').

התסבוכת הפוליטית שתוקעת את המינוי של יו"ר הרשות לניירות ערך | בלעדי
הנתון המדאיג שמסתתר במדד המחירים לצרכן | ניתוח
האם הורדת גיל הפטור מגיוס לחרדים תגדיל את שיעור התעסוקה? | ניתוח

פלוס הוא פרופסור במחלקה להנדסה אזרחית באוניברסיטת אריאל. הוא שימש בין 2012 ל-2021 כמדען הראשי של במרכז למיפוי ישראל, שם היה אחראי על "נחיית המחקר, הפיתוח והתקינה במדינת ישראל בתחומי מערכות המיקום ההנדסי המדויק, הגדרת גבולות מקרקעין ומידע מרחבי על יישומיו".

ירון פלוס / צילום: Sarit Uri Uziel
 ירון פלוס / צילום: Sarit Uri Uziel

על פי אתר הרשות למיפוי ישראל, פלס היה אחראי "על איתור פערי ידע טכנולוגיים ונתונים בממשלה בתחום המערכות מידע מבוססות מקום וקידום פרויקטים מערכתיים להשלמת הפערים" ו"קידום שיתופי פעולה עם ובין גופי ממשל". כלומר, יש לו גם ניסיון ניהולי במגזר הציבורי, דבר שיידרש בניהול הגוף שאחראי על חקר ותיעוד הנתונים לגבי מדינת ישראל והחברה הישראלית.

מאז פרישתו של פרופ' דני פפרמן, הסטטיסטיקן הלאומי (יו"ר הלמ"ס) משנת 2013 עד אפריל 2022, כיהן סגנו יואל פינקל כיו"ר הלמ"ס בפועל, ותחתיו התנהל מפקד האוכלוסין של 2022. בשל חוסר היציבות הפוליטי שאפיין את סוף 2022, רק במרץ 2023 ועדת האיתור קיבלה את כתב המינוי שלה, והחלה את התהליך של ההחלטה על למי להמליץ בפני הממשלה שישמש כיו"ר הלמ"ס החדש, מבין 18 המועמדים שהגישו את מועמדותם לתפקיד.

על התהליך העיבו מספר פרשיות, כמו הניסיון למנות את פעיל הליכוד יוסי שלי, שמכהן כמנכ"ל משרד ראש הממשלה, והקפאה של המכרזים. אך נראה שמאז הלחץ הוסר, והוועדה בחרה איש אקדמיה ותיק. כפי שחשפנו בגלובס, בתקופת בנט במשרד רה"מ הקריטריונים שונו כדי לאפשר גם למי שאינו בהכרח פרופסור להתמודד לתפקיד, במטרה למשוך אנשי נתונים מהתעשייה. אך בסופו של דבר הוועדה לא חרגה מהקריטריונים הקודמים והמליצה למנות את פרופ' ירון פלוס.