גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

בתוך שנה בלבד: ביטוחי הרכב התייקרו בעשרות אחוזים ואיזו מכונית הכי בסכנת גניבה?

ביטוחי הרכב ממשיכים להתייקר, והציבור משלם מאות ואלפי שקלים יותר משנה שעברה ● בין הסיבות לייקור: זינוק של יותר מ־100% בשיעור הגנבות, תשלום מקסימלי על חלקי החילוף והאינפלציה הגואה ● כיצד ניתן להוזיל את התעריפים?

ביטוחי הרכב ממשיכים להתייקר / צילום: איל יצהר
ביטוחי הרכב ממשיכים להתייקר / צילום: איל יצהר

ב' רכש בשנת 2022 רכב טויוטה חדש בסכום של כ־140 אלף שקל. שנה חלפה, ובבואו לחדש את פוליסת הביטוח, נדהם לגלות כי למרות שהרכב כבר נמצא שנה על הכביש, ומחירו נשחק, הוא ייאלץ להיפרד כעת מסכום גבוה הרבה יותר כדי להמשיך להיות מבוטח, וזאת למרות שלא נרשמה לחובתו ולו תביעה אחת במהלך השנה האחרונה. עד כמה גבוה? כ־30% ויותר.

לאחר שנה מצוינת לענף הרכב: 2023 תהיה מאתגרת יותר | דובי בן גדליהו, פרשנות
חיתוך המחירים של טסלה: אנליסטים לא פוסלים הוזלה נוספת עוד השנה
תערוכת הרכב של שנחאי הציגה הצצה לדגמים שבדרך לישראל

"כשביטחתי את הרכב לראשונה, שילמתי 3,400 שקל עבור ביטוח מקיף וחובה - וזו לא הייתה ההצעה הזולה ביותר שקיבלתי", הוא מספר. "כעת, במועד החידוש באותה חברה ביקשו 30% יותר (כ־4,500 שקל). חיפשתי חלופה וראיתי שההצעות האחרות יקרות יותר. חזרתי לחברה אחרת שהציעה רק לפני שנה לבטח אותי בעבור פחות מ־3,000 שקל, ועכשיו הם דורשים סכום כמעט כפול".

 

גם ש', שחידש את הפוליסה בחודש שעבר, מספר על זינוק משמעותי בפרמיית הביטוח, למרות שהוא מבטח את רכבו באותה החברה כבר מעל לעשר שנים. בגין רכב סוזוקי משנת 2016, ללא עבר של תאונות, ביקשו ממנו "רק" 2,354 שקל עבור ביטוח מקיף, קפיצה של יותר מ־25% לעומת המחיר ששילם אשתקד. גם כאן, החידוש באותה החברה היה זול יותר מאשר אצל המתחרים. זה בהחלט לא מה שהייתם מצפים מהשוק התחרותי ביותר בענף הביטוח, בו פועלות לא פחות מ־14 חברות, לעומת לדוגמה שוק הפנסיה בו מתחרות 7 קרנות פנסיה בלבד, ועדיין דמי הניהול יורדים משנה לשנה.

ב' וש' לא לבד. מנתוני המדד של סוכנות הביטוח Wobi, המפעילה פלטפורמה להשוואת ביטוחים הכוללת הצעות מ־10 מתוך 14 החברות בשוק, עולה גידול של 28% במחירים במרץ האחרון לעומת התקופה המקבילה אשתקד. בחלק מהדגמים, כמו למשל ביונדאי i-10, מדובר על זינוק של 35% כשבדגמים כמו סוזוקי קרוס־אובר, פורד פוקוס ושברולט ספארק, נרשמה קפיצה של יותר מ־30%.

הפסידו והצרכן שילם

עיקר ההתייקרות הורגשה בביטוח המקיף שמכסה גנבות, נזק לרכב ופגיעה פיזית בצד ג'. הצרכנים מרגישים היטב את ההתייקרות הזו, אך עבור חברות הביטוח מדובר בהפחתה של ההנחות הניתנות על תעריפי הספר שהתירה רשות שוק ההון, הרגולטור האחראי על תחום הביטוח.

 

לצד זאת, נרשמה התייקרות גם בביטוחי החובה. בשוק מעריכים כי מדובר על התייקרות של כ־10% לעומת השנה שעברה, כאשר כמחציתה נובעת מעליית המדד של כ־5%, וכן מהירידות בשוקי ההון. בגלל שמדובר על תביעות שיכולות להתברר רק כעבור כמה שנים, חברות הביטוח מחויבות לשמור עתודות, ואלה מוצמדות למדד, אך גם מושקעות בשוק ההון והשנה הקשה בשווקים הסבה להן הפסדים כבדים.

השילוב של שני אלו, יחד עם הפסדים בשל עלייה בעלות ובכמות התביעות, הביאו את החברות לבקש מרשות שוק ההון לייקר את תעריפי ביטוח החובה, וחלקן אף קיבלו אישור לייקר את תעריפי הספר. זאת, בניגוד לתעריפי הביטוח המקיף שם הרשות לא אישרה ייקור תעריפי ספר.

זינוק חד בגניבות ב־2023

התייקרותן המתמשכת של פוליסות ביטוח הרכב נובעת משילוב של כמה מקורות, כאשר הגורמים הפועלים בענף חלוקים בשאלה איזה מהן משפיעה יותר מהאחרות. ב־Wobi מסבירים כי הגורם הדומיננטי להתייקרות היא תופעת גניבות הרכבים שעלתה באופן חריג. הם מדברים על עלויות של יותר מ־100 מיליון שקל בחודש, כלומר יותר כ־1.3 מיליארד שקל בשנה.

על פי נתוני חברת פוינטר טלוקיישן, המתמחה בשירותי איתור ומיגון לרכב, הרבעון הראשון של 2023 הסתיים עם גידול של 140% בניסיונות גניבת רכב ביחס לתקופה המקבילה אשתקד. חברת האיתור והשבת כלי רכב גנובים מדווחת כי כשליש מהגנבות מתבצע באזור המרכז (32%), בעוד שבאזור השפלה, הקרוב ביותר לקו הירוק, נרשם הגידול המשמעותי ביותר בניסיונות הגנבה והוא כבר "מספק" 18% מהניסיונות, כפול מאשר ברבעון הראשון של 2022.

לעומתם, בחברות אחרות וגם ברשות שוק ההון טוענים כי עיקר ההתייקרות נובעת מסוגיית החלפים, שהתייקרו כתוצאה תחילה בעקבות הסגרים בסין בתקופת הקורונה, ולאחר מכן בשל שיבושי אספקה כתוצאה מהמלחמה באוקראינה. זאת, בנוסף לפערים משמעותיים שנגבים בחלק מהמוסכים, הגבוהים ב־60% ואף ב־70% אל מול מחירי השוק של אותם חלפים.

לפי גורם בשוק, עלות רכב שלם עשויה לעמוד על 100 אלף שקל, אך כאשר מפרקים אותו למחירי החלפים שלו, העלות תזנק גם לחצי מיליון שקל ואף יותר. בחוק ההסדרים האחרון ניסו להיאבק בפערים הללו, והוכנס בו סעיף לפיו שמאי רכב יוכלו לקבוע עלות חלק על פי מחיר שוק תחרותי ולא במחיר המנופח שקובע היבואן או היצרן.

לצד גורמים אלו, יש להזכיר גם צמצום הפעילות בישראל של חברות ביטוח המשנה, שספגו הפסדים גדולים מצד חברות הביטוח הקטנות (הגדולות סופגות בעצמן את ההפסדים).

בכל מקרה, עם הנתונים היבשים קשה להתווכח. חברות הביטוח רשמו ברבעון האחרון של 2022 הפסד מצרפי של 343 מיליון שקל בתחום רכב רכוש (לעומת רווח ברכב חובה של 462 מיליון שקל). בשנת 2022 כולה עמד ההפסד התפעולי ברכב רכוש על 1.4 מיליארד שקל (לפני מס).

"המחירים כבר עלו באופן משמעותי ברבעון הרביעי לעומת השנה הקודמת", אומר נדב שרייבמן, מנהל מחלקת מחקר ואנליזה ב־Wobi. "פערי המחירים בין חברות הביטוח הולכים וגדלים ותלויים בפרופילי הנהגים ודגמים ספציפיים. ברגע שאתה מעלה את המחיר בפוליסות החדשות ופחות בחידושים, ייקח זמן עד שכל התיק יבריא וזה תהליך שיכול לקחת גם שנה ושנתיים.

"בצד השני של ההוצאות, החברות החלו לשים דגש על שיפור עולם התביעות. היחס הממוצע בענף בין סך הפרמיות שגבתה חברת הביטוח לבין סך התביעות שהיא שילמה כולל הוצאות השיווק, עמד אשתקד על 122%, והן יצטרכו להקשיח תנאים ולהעלות פרמיות כדי להגיע ליחס בריא של 70%־75%".

האם אנחנו לקראת שינוי? לדברי אותו בכיר, לחלוטין לא. "אם לא יתבצע שינוי בצד של הגנבות ובעלויות שגורמות התאונות, ימשיכו ההפסדים הגדולים של חברות הביטוח גם ב־2023. בסוף, חברת ביטוח תמיד תדע להרוויח. בינתיים, הכול מתגלגל על הצרכן".

כך תוזילו את המחיר

אז מה בכל זאת ניתן לעשות? קודם כל להשוות בין כמה שיותר חברות ביטוח וגם בתוך החברות יש פערי מחירים. חברות הביטוח לא תמיד מציעות באתר האינטרנט שלהן את המחיר הנמוך ביותר, כך ששיחה עם המוקד יכולה להוזיל עוד את המחיר.

בנוסף, התאימו את הפוליסה לכמות הקילומטרים שאתם נוסעים ואת זהות הנהגים למי שינהג בפועל על הרכב. לא פעם כדאי גם לבחון מעבר למסלול עם השתתפות עצמית גבוהה יותר, בתמורה להוזלה בפרמיה הכוללת.

וישנו גם ההיבט הענפי. "רק תחרות תביא לשינוי", אומר שי שדה, יו"ר הוועדה לביטוח כללי בלשכת סוכני הביטוח. כשתהיה תחרות אמיתית של 50 חברות ולא 14 נראה את המחירים יורדים. כיום השוק נשלט על ידי מספר קטן של שחקנים מאוד גדולים, כשאנחנו המדינה היחידה ב-OECD שלא פועל בה מבטח זר. בנוסף, משרד התחבורה חייב לטפל בתחרות על החלפים, למשל ע"י יבוא מקביל ועוקף".

עוד כתבות

בית הנבחרים בוושינגטון / צילום: ap, Jacquelyn Martin

בית הנבחרים האמריקאי העביר את חוק האנטישמיות. מה הוא יכלול?

החוק עבר ברוב מוחץ, ואם יעבור גם בסנאט וייחתם ע"י הנשיא, חלק מן האמירות הנשמעות היום בקמפוסים בארה"ב נגד ישראל, יהפכו לעבירה פלילית ● גורמים אמריקאים רואים בקבלת החוק תגובה למהומות המתרחשות בימים אלה בקמפוסים ברחבי ארה"ב

אילוסטרציה: shutterstock

התשואה באפריל נחתכה, אז למה מנהלי ההשקעות בטוחים שבקרוב שוק המניות ישוב לעלות?

החודש הגרוע בוול סטריט מזה שנה וחצי היכה באפיקי הגמל והפנסיה: באפריל נמחקה כשליש מהתשואה שהושגה ברבעון הראשון של השנה ● כלכלנים מסבירים כי החשש מהתפרצות מחודשת של האינפלציה מעיב על ביצועי שוק המניות, אבל מעריכים כי "לא תהיה מפולת"

הפגנות פרו-פלסטיניות באוניברסיטת סטנפורד / צילום: Reuters, Carlos Barria

היום שהכה בתדהמה והמשמעות של להיות יהודי: חמישה לקחים מסטנפורד

עו"ד יותם ברגר מסיים בקרוב את שנתו השנייה באוניברסיטת סטנפורד, אבל במקום לקדם את הדוקטורט שלו, הוא מבלה חלק ניכר מזמנו בפעילויות "הסברה" בגלל ההפגנות האנטי־ישראליות ● מה הוא למד על חבריו באוניברסיטה, ולמה הפתרון למשבר יכול להגיע מהנהלות של האוניברסיטאות?

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

טלטלה נוספת בשופרסל: היו"ר שפירא צפוי לפרוש בשל לחצי משרד הבריאות

שפירא טרם הגיש את התפטרותו, אך בבי"ח איכלוב אישרו שכך יעשה בקרוב ● מנכ"ל משרד הבריאות: "הציפייה הציבורית היא שמנהל בכיר בדרגתו של פרופ' שפירא יקדיש את מרב זמנו ומרצו למשרתו הבכירה"

מכוניות חדשות בנמל אילת / צילום: איל יצהר

משלוח הרכב שיצא מטורקיה בדקה ה-90, ומה החלופות שבוחנים היבואנים

יבואני הרכב הישראלים נערכים לסגר הייצוא מטורקיה ● משלוח ענק של טויוטה הספיק לצאת לישראל "ברגע האחרון" אולם בענף צופים עיכובים באספקת דגמי מפתח

אפרת שפר / צילום: שלמה שהם

כמה יקבל כל מפונה שיירשם לתוכנית התעסוקה החדשה בחיפה?

יוזמה של החברה הכלכלית חיפה, שותפות חיפה־בוסטון והעירייה מציעה רצף תעסוקתי למפונים שנותרו במלונות ● ד"ר אפרת שפר, מובילת התוכנית: "המטרה היא להעלות אותם על מסלול השיקום"

עו''ד יוסי בנקל / צילום: תמר מצפי

"יכולנו לגבות הרבה יותר": עורך הדין שמנהל את פשיטת הרגל הגדולה במדינה בראיון

זה שבע שנים שעו"ד יוסי בנקל מנהל קרב משפטי על כספיו של אליעזר פישמן, לאחר שצבר חובות של כמעט 4 מיליארד שקל וזכה ל"תספורת" נדיבה ● בראיון ראשון לאחר מותו של פישמן מספר בנקל איך ימשיך לנהל את התיק, נמנע מלבקר את הבנקים ומספר על ה"תרגיל" שעשה פישמן כדי להשאיר הון בידי משפחתו

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

דיווח בוול סטריט ג'ורנל: ישראל באולטימטום לחמאס: עסקה תוך שבוע - או כניסה לרפיח

צה"ל ערך תרגיל המדמה תקיפת פתע של חיזבאללה בגבול לבנון • אזעקות הופעלו אחרי כמעט יומיים ללא ירי לצפון, גם הירי מעזה התחדש עם נפילה - שלא הפעילה אזעקה • מטוסי קרב תקפו מבנים צבאיים של ארגון הטרור במרחב עייתא ע-שעב שבדרום לבנון • לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - בסוריה דיווחו על תקיפה ישראלית ליד דמשק ● עדכונים בולטים

מטרו / אילוסטרציה: Unsplash, olivier collet

בעלי קרקעות עותרים לבג"ץ נגד הפקעות המטרו וחושפים התנהלות מרושלת סביב חקיקת התוכנית

העותרים טוענים כי ההפקעה לטובת הדיפו בראשל"צ, שמעליו מתוכננת בנייה מאסיבית, אינה חוקית, שכן החוק מאפשר הפקעה רק לשימוש ציבורי ● חוק המטרו אמור היה להסדיר זאת, אך החלק הנוגע לכך טרם הושלם

אחרי שהודיעה על הפסקת המסחר עם ישראל: אלה הדרישות של טורקיה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ביממה החולפת הופנו הכותרות בכלי התקשורת בטורקיה וברשתות החברתיות לנושא הפסקת קשרי הסחר עם ישראל ● הודעת משרד המסחר הטורקי, תגובת שר החוץ ישראל כ"ץ לאחר חשיפת גלובס בנושא ● וההשפעות על נתוני האינפלציה העדכניים ● כותרות העיתונים בעולם 

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: Reuters, AHMAD AL-RUBAYE

לאחר חשיפת גלובס: בלומברג מדווחת כי טורקיה עוצרת לחלוטין את קשרי המסחר עם ישראל

בבלומברג דיווחו כי עדיין לא מדובר באישור רשמי, אלא בדיווח של גורמים טורקיים ● מוקדם יותר היום נחשף בגלובס כי בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף ● בנוסף, חברת התעופה הטורקית MNG מפסיקה לייבא מטענים לישראל

מתחם המחאה הפרו-פלסטיני ב-UCLA / צילום: לביא לוי

סטודנטים מאוניברסיטת UCLA: "קראו לי יהודי מלוכלך וירקו עלי. לא אשאר בארה"ב"

בעקבות העימותים האלימים בין סטודנטים יהודים למוחים הפרו-פלסטינים באוניברסיטת UCLA, הסטודנטים מחשבים את דרכם מחדש ● המאהל בינתיים פונה אך הם חוששים: המוחים ינסו לחזור

איתמר בן גביר משתתף בטקס יום הזיכרון בבאר שבע, שנה שעברה, לאחר שחלק מהמשפחות ביקשו שלא יגיע / צילום: Maya Alleruzzo (AP), עיבוד: טלי בוגדנובסקי

לשרים לא אכפת שנוכחותם לא רצויה בטקסי הזיכרון

אין לנו כלים להילחם גם על הכיס ● חברי הממשלה מתעקשים להגיע לאירועי הזיכרון ● וצה"ל חייב ללמוד לאמץ ביקורת חיצונית ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

יגאל דמרי / צילום: אייל פישר

"בעוד שנה נהיה בקטסטרופה": התחזית הקשה של יגאל דמרי

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● חצי שנה לפרוץ המלחמה, היזם יגאל דמרי מסביר מדוע שוק הנדל"ן בנגב דווקא פורח ● הוא מעריך כי היקפי הבנייה בפרויקטים של התחדשות עירונית הגיעו לשיא, וסבור שהחרם הטורקי לא ישפיע במידה מהותית על השוק ● כמה באמת שווה הקרקע של חנן מור בשדה דב לפי ההצעה שהגיש, ולמה הוא מקפיא בינתיים את הפרויקט שלו בבבלי

גבינת סקי של שטראוס. צפויה להתייקר בקרוב

גל העלאות המחירים נמשך: שטראוס וגד מייקרות את מוצרי החלב

אחרי תנובה וטרה, גם שטראוס מודיעה כעת על התייקרות בחלק ממוצרי החלב הלא מפוקחים בשיעור של כ-1.6% ● בין היתר מדובר על גבינת סקי, שמנת להקצפה וחלב יטבתה ● העלאת המחירים תיכנס לתוקף ב-19 במאי ● גם מחלבות גד הצטרפו לגל העלאות המחירים, והודיעו על העלאת מחירים בשיעור ממוצע של 3.5% החל מ-16 במאי

פול אוסטר. ''סופרים לא יוצאים לפנסיה'' / צילום: Reuters, VINCENT WEST

על פול אוסטר, שהיופי שבמקריות העסיק אותו כל חייו

השבוע הלך לעולמו בגיל 77 הסופר היהודי-אמריקאי פול אוסטר ● אוסטר כתב ספרים שהפכו לרבי מכר ועוסקים באופן תכוף בצירופי מקרים ● כתיבתו נטועה בילדות קשה ואירועים מטלטלים ששינו את חייו

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: Shutterstock, הטוויטר של סם אלטמן

"רעידת אדמה": מי עומד מאחורי צ'אט ה-AI שמטריף את הרשת

מודל בינה מלאכותית אנונימי צץ ברשת וגרר חרושת שמועות לגבי העומדים מאחוריו ● המומחים נלהבים מיכולותיו, בהן התמודדות עם שאילתות שמודלים אחרים מתקשים איתן ● ההשערות בענף: זו הכנת קרקע לשיתוף פעולה בין OpenAI לאפל או "הטרלה" של אילון מאסק

מגרש מכוניות למכירה, נמל אשדוד / צילום: Shutterstock

צ'רי חדשה וחשמלית בדרך לישראל, והמסים מענף הרכב בשיא היסטורי

הסכום הממוצע של מס קנייה מרכב נוסעים חדש זינק ב-12.6% לעומת שנת 2022 ● מותג הפרימיום Exlantix של צ'רי בדרך לישראל, וכך גם הקרוסאובר של KGM הקוריאנית ● ועוד חדשות מענף הרכב

גרינפלד אורי / צילום: איל יצהר

הכלכלן והאסטרטג אורי גרינפלד מצטרף לקבוצת אגם לידרים

גרינפלד, כיהן בתפקיד האסטרטג הראשי של פסגות במשך כעשור ● גרינפלד: "זוהי דרך חדשה ומבטיחה עבורי, אגם לידרים בעלת מוניטין רב שנים בתחום הפנסיוני והפיננסי"

עבודות על הקו הירוק של הרכבת הקלה / צילום: בר לביא

הזרים נרתעים, והמכרז להפעלת קווי הרכבת הקלה הבאים בסכנה

לאחר שנדחה מספר פעמים בגלל המלחמה, במשרדי הממשלה שוקלים לבטל את מכרז ההפעלה של הקווים הירוק והסגול, ולהעביר את המלאכה לזכייניות ההקמה ● הסיבה: חשש חברות בינלאומיות מאי־ודאות בישראל