יהונתן גפן, מבולטי המשוררים והסופרים בישראל, נפטר בגיל 76

יהונתן גפן היה מענקי התרבות הישראלית ועסק בכתיבת שירים, ספרים, מחזות וטורים עיתונאיים • הוא כתב ותרגם שירים רבים שבוצעו בין השאר ע"י אריק איינשטיין, דיוויד ברוזה ויצחק קלפטר • ספר השירים שלו "הכבש השישה-עשר" נחשב לנכס צאן ברזל בשירת הילדים העברית • גפן גם לחם כקצין במלחמת ששת הימים וביום הכיפורים

יהונתן גפן ז"ל / צילום: רמי זרנגר
יהונתן גפן ז"ל / צילום: רמי זרנגר

יהונתן גפן, מהבולטים באנשי התרבות בישראל, נפטר היום (ד') בגיל 76. גפן היה בין השאר משורר, סופר, פזמונאי, מחזאי, קומיקאי, עורך, מתרגם ומנחה.

גפן נולד ב-1947 במושב נהלל, שם גם גדל והתחנך. הוריו הם ישראל גפן ואביבה לבית דיין, אחותו של משה דיין. את ספרו הראשון, "שירים שענת אוהבת במיוחד", הוציא בעודו בצבא בשנת 1969 והקדיש לאחותו בת הארבע.

ב-1970 נסע גפן ללמוד באוניברסיטת קיימברידג' באנגליה, ב-1972 חזר לישראל והחל לכתוב טור שבועי בעיתון "מעריב". גפן כתב שנים רבות עבור "מעריב" וסיים שם בשנת 2013. ב-2014 החל לפרסם טור בעיתון "הארץ".

גפן לחם במלחמת ששת הימים במהלך השירות הסדיר שלו ובמלחמת יום הכיפורים במהלך המילואים. הוא היה קצין מבצעים בחטיבת הצנחנים. לאורך חייו התמודד עם הטראומה משתי המלחמות, עם התאבדות אמו ואחותו ועם התמכרויות לאלכוהול ולסמים.

לאחר שהשתחרר משירות המילואים, העלה גפן מופע מוזיקלי עם דני ליטני בשם "זה הכול בינתיים, בינתיים זה הכול", שזכה להצלחה גדולה. גפן המשיך עם המופעים האלה עד לשנות ה-80 ושיתף פעולה גם עם דיוויד ברוזה בין השאר, לו תרגם גם שירים מספרדית.

גפן עסק בכתיבת שירים גם ליצחק קלפטר ואריק איינשטיין, שביצע את "כשאת בוכה את לא יפה" שכתב. במהלך הקריירה שלו העלה גפן כעשרה מופעים סאטיריים בליווי מוזיקאים, שכללו גם מערכונים קומיים. 

כתב לילדים ולמבוגרים 

בשנת 1978 הוציא גפן את "הכבש השישה-עשר", ספר שירי הילדים המצליח ביותר שלו, שגם עובד לתקליט מוזיקלי בו השתתפו יהודית רביץ, דיוויד ברוזה, גידי גוב ויוני רכטר. מתוך התקליט זכורים השירים שהפכו ללהיטי ענק גם למבוגרים, כמו "הילדה הכי יפה בגן", "איך שיר נולד" ו"גן סגור".

כסופר למבוגרים, גפן כתב ספרים בולטים רבים, ביניהם "חומר טוב", שהיה רב-מכר, ו"אישה יקרה", בו ניסה להבין ולהתמודד עם התאבדות אמו בצעירותו.

גפן עסק גם באקטיביזם והיה מעורב במחאות מהצד השמאלי של המפה הפוליטית. הוא הביע עמדות חריפות נגד מלחמת לבנון הראשונה ונגד נוכחות צה"ל ברצועת עזה, הופיע בעצרות של תנועת "שלום עכשיו" ואף כתב שיר לתמיכה בעהד תמימי - נערה פלסטינית שצולמה סוטרת לחייל צה"ל.

גפן היה נשוי פעמיים. בפעם הראשונה לנורית גפן, ממנה יש לו שני ילדים - הזמר אביב גפן והתסריטאית שירה גפן. אשתו השנייה היא אווה חדד, ממנה יש לו בת אחת - נטשה. הוא התגורר בבית יצחק באזור השרון.