הרווח הנקי של טסלה צלל ב-24% ברבעון; המניה יורדת במסחר המאוחר

טסלה יורדת בכ-3.5% במסחר המאוחר לאחר פרסום תוצאות הרבעון הראשון • הרווח צנח אך עמד בתחזיות המוקדמות; גם בשורת ההכנסות עמדה בצפי - 23.33 מיליארד דולר • מתחילת החודש, אז פרסמה את מספר מסירות הרכב ברבעון הראשון, נפלה מנייתה ב-12%

טסלה 3 / צילום: Shutterstock
טסלה 3 / צילום: Shutterstock

טסלה , יצרנית הרכבים החשמליים הגדולה בעולם, פרסמה בתום המסחר הלילה (ד') את דוחותיה הפיננסיים לרבעון הראשון של 2023. החברה רשמה הכנסות של 23.33 מיליארד דולר, מעל לתחזיות האנליסטים שעמדו על 23.21 מיליארד דולר ועלייה של 24% בהשוואה לשנה שעברה.

הרווח המתואם למניה של טסלה ברבעון הראשון עמד על 85 סנט, בהתאם לתחזיות בשוק. הכנסות הרכב, מגזר הליבה של טסלה, הגיעו ל-19.96 מיליארד דולר ברבעון - עלייה של 18% בהשוואה לשנה שעברה. תחזית הייצור השנתית ירדה מ-1.84 מיליון מכוניות ל-1.8 מיליון.

את המסחר בוול סטריט סיימה טסלה בירידה של 2%. בשעה זו היא יורדת בכ-3.5% במסחר המאוחר.

הרווח הנקי ברבעון הגיע ל-2.51 מיליארד דולר, ירידה של 24% מהשנה שעברה. ברבעון המקביל בשנה שעברה דיווחה טסלה על סך הכנסות של 18.76 מיליארד דולר ורווח מתואם של 3.22 דולר למניה (אך הרווח היה לפני הספליט במניה, ביחס של 3 ל-1).

שיחת הוועידה עם המשקיעים תועבר לראשונה בשידור חי באמצעות טוויטר, פלטפורמת המדיה החברתית שרכש אשתקד המנכ"ל אילון מאסק ב-44 מיליארד דולר.

מסירות הרכבים ברבעון הראשון אכזבו את השוק

טסלה מפרסמת דרך קבע את היקף ייצור ומסירות הרכבים שלה לרבעון עוד לפני פרסום הדוחות הכספיים. על פי הנתונים לרבעון הראשון, החברה בניהולו של מאסק עקפה את שיא מסירות הרכב שהציגה ברבעון הקודם, ודיווחה על 422 אלף רכבים, עלייה של כ-4% ביחס לרבעון הקודם, אז נמסרו 405 אלף רכבים, ועלייה של מעל ל-36% ביחס לרבעון המקביל אשתקד, אז מסרה טסלה 310 אלף רכבים. עם זאת, טסלה פספסה את תחזית האנליסטים שעמדה על 432 אלף רכבים לרבעון הראשון. מאז ראשית החודש, המועד בו שחררה טבלה את הנתונים, ירדה מנייתה במעל ל-12%.

בשנה האחרונה ירדה מניית טסלה ב-46% סך-הכול, אך מתחילת השנה היא צברה עלייה של 68%. החברה מייצרת כיום את דגם הסדאן 3, את דגם הקרוסאובר Y, את דגמי היוקרה S ו-X וכן את המשאית Semi, שהחלה למסור בסוף השנה החולפת. היא מחזיקה בשני פסי ייצור בארה״ב, מפעל בשנגחאי ועוד אחד בברלין. בחודש שעבר הודיע מאסק כי בכוונתו לפתוח מפעל גם במונטריי שבמקסיקו, במרחק נסיעה של יום אחד מהמפעל באוסטין שבטקסס.

התחרות מאלצת אותה להוריד מחירים

טסלה שומרת על יתרון ביעילות ייצור רכבים אל מול יצרניות רכבים חשמליים בסין, וגם ביחס ליצרניות מובילו במערב, כמו פולקסווגן, אך התחרות מאלצת אותה להוריד מחירים. במקביל, החברה מנהלת מאמצים פנימיים כדי להוזיל את היצור באמצעות השקת פסי יצור רובוטיים ושימוש בסוללות ליתיום זולות יותר.

בשבוע שעבר חתכה את מחירי הרכבים בישראל ובאירופה בשיעור ממוצע של 7%, לאחר הוזלה דומה בעולם שנערכה בארה״ב. בין הגורמים להוזלה: הצורך לצמצם מלאי של רכבים ותיקים, כמו מודל טסלה 3, והירידות בביקושים לרכב חשמלי בשוק הסיני - אחד ממנועי ההכנסות הגדולים של טסלה, לפחות כפי שהיה בשנים הקודמות.

האנליסטים חלוקים באשר לתחזית המכירות של טסלה. בנק ההשקעות גוגנהיים טען כי ״הורדות המחירים האחרונות סותרות את הטענות של טסלה בכנס המשקיעים כאילו הביקוש לרכביה חזק מאוד״. בית ההשקעות צפה ירידה בסך הביקושים בחודש שעבר, בעוד זמני ההמתנה בעקבות ירידת המחיר נותרו ללא שינוי, ואף ירדו בכל הדגמים. מנגד, האנליסטים של בנק ההשקעות RBC טענו כי הביקוש למכוניות טסלה ״נראה סולידי״, ובשל הרווחיות הגבוהה שלה ביחס לשוק, היא תוכל לספוג את ירידת המחירים ולהרוויח בטווח הארוך, במיוחד לאור הירידה במחירי הסוללות.