גוגל הפתיעה לטובה: ההכנסות עלו על התחזיות

החברה פרסמה דוחות שהיכו את תחזית האנליסטים: ההכנסות עמדו על 69.79 מיליארד דולר, לעומת צפי של 68.01 מיליארד דולר • הרווח על המניה עמד על 1.17 דולר

מטה גוגל בקליפורניה / צילום: Reuters, Paresh Dave
מטה גוגל בקליפורניה / צילום: Reuters, Paresh Dave

חברת גוגל  חשפה הלילה (ג') את תוצאותיה לרבעון הראשון של 2023, הרבעון הדרמטי בו נערכו פיטורי הענק בהיקף של 12 אלף עובדים. הכנסותיה לרבעון הראשון הגיעו ל-69.79 מיליארד דולר, ועקפו את הערכות האנליסטים שציפו להיקף הכנסות של 56.95 מיליארד דולר. זהו נתון גבוה ביחס להכנסות החברה ברבעון המקביל אשתקד שעמדו על 68.01 מיליארד דולר. 

כמעט רבע מיליארד דולר: שכר העתק של מנכ"ל ענקית הטכנולוגיה 
הדיווח שהוריד את גוגל בוול סטריט: "איום משמעותי על החברה" 
גוגל לא עוצרת בפיטורים: זו הדרך החדשה שלה לחסוך על חשבון העובדים 

הרווח למניה עמד על 1.17 דולר, מעל לרף הציפיות שעמד על ממוצע של 1.07 דולר למניה. מדובר בירידה ביחס לנתון הרבעון המקביל אשתקד, שעמד על 1.23 דולר למניה. זאת למרות סבב הפיטורים הנרחב, ובין השאר בשל המשבר הכלכלי שתרם לצמצום תקציבי הפרסום.

הפתעה חיובית בדוחות - חטיבת הענן גוגל קלאוד עברה לרווח, לראשונה אי פעם. 

בתוך כך, הודיעה החברה האם על רכישה עצמית של מניות בסכום עתק של 70 מיליארד דולר.

בגוגל ציפו להגדיל את הרווחיות באמצעות גל הפיטורים עליו הוכרז בחודש ינואר האחרון, ושעדיין נמצא בעיצומו - בשל חוקי העבודה הנוקשים יותר באירופה ובישראל. זאת, בצל ההכנסות היורדות בשוק הפרסום, שאחראי על מרבית ההכנסות בגוגל.

בחברה מנסים לשקם את מעמדו של יוטיוב שסבל מירידה דרמטית בהכנסות ברבעונים האחרונים בעטיה של התחרות הגוברת עם טיקטוק. עם זאת, האיום האמריקאי בחרם על האפליקציה הסינית הפופולרית החזיר את הסומק ללחיי בכירים ביוטיוב שרואים את המוצר המתחרה, Shorts, לאחד המרוויחים הגדולים, אולי לצד Reels של מטא. עם זאת, משפיענים יכולים ליהנות ממדיניות שיתוף ההכנסות של יוטיוב, שלה עדיין אין מקבילה במטא.

מאמצי הבינה המלאכותית 

האם מאמציה של גוגל בתחום הבינה המלאכותית היוצרת באו לידי ביטוי כבר ברבעון הראשון? ככל הנראה, עוד מוקדם מדי כדי להבחין בכך, וזאת מכמה סיבות: גוגל אומנם שילבה את טכנולוגיות הבינה המלאכותית משופרת שלה במנוע החיפוש (טכנולוגיות Bert ו-MUM) ובמוצרים שונים כמו המסייע האישי וגוגל מפות, וכן השיקה את הצ'טבוט בארד - שעדיין סגור לציבור, אך היא סובלת מאי-ודאות מצד המשקיעים באשר לעתידה בעידן הבינה היוצרת.

OpenAI המתחרה כבר שילבה את מרבית מוצריה במוצרי מיקרוסופט, ובחברה חוששים, למשל, ממעבר יצרנית הטלפונים סמסונג לשימוש במנוע בינג על חשבון גוגל כברירת מחדל - מהלך טקטוני שיש בו כדי להשפיע על הכנסות החברה במיליארדי דולרים.

עם זאת, אנליסטים משדרים אופטימיות לגבי עתידה של גוגל: מאז תחילת השנה עלתה מנייתה של החברה במעל ל-18% (לפני פרסום הדוח), וההערכה היא כי הירידה בהוצאות פרסום ובנזק שגרמה התחרות עם OpenAI היא זמנית.

המשך הסחף של המפרסמים ממטא - גם בשל האיפול שהטילה אפל על הפרסום באפליקציות כמו זו של פייסבוק או אינסטגרם - מגדיל את חלקה של גוגל בעוגת הפרסום. מטא נאלצה לחזור ולבצע קיצוצים, בעוד שהמצב בגוגל נראה כמתיצב.

לגלובס נודע כי אפילו פעילות המסעדות בגוגל ישראל - שנחשבת לנדיבה מאוד כלפי עובדיה, עם תפעול מלא על חשבון החברה - בקושי נפגעה. כמה מסעדות במתקני גוגל בתל אביב צמצמו פעילותן בימים שבהם רוב העובדים לא נמצאים במשרד (ימים ראשון וחמישי), אך בבתי הקפה, בשירותי המסאג' ובחדר הכושר אין פגיעה למרות הקיצוצים.