מבקר המדינה: רק 4% מתוכניות הדיור מיועדות לאוכלוסייה החרדית

עפ"י דוח המבקר, היקף תוכניות הדיור לאוכלוסייה החרדית שאושרו בין השנים 2017-2021 עמד על כ-4% מתוך כ-623 אלף יח"ד שאושרו לכלל האוכלוסייה - כלומר, מדובר על סך-הכול כ-25 אלף יחידות דיור • "היקפי התכנון והשיווק נמוכים מהנדרש לצורכי הדיור של האוכלוסייה החרדית"

בני ברק / צילום: Shutterstock
בני ברק / צילום: Shutterstock

דוח מבקר המדינה שפורסם היום (ג') קובע כי האוכלוסייה החרדית מופלית לרעה בכל מה שקשור לתכנון ובנייה.

מהממצאים שמפרסם היום מבקר המדינה מתניהו אנגלמן עולה כי היקף תוכניות הדיור לאוכלוסייה החרדית שאושרו בין השנים 2017-2021 עמד על כ-4% מתוך כ-623 אלף יחידות דיור שאושרו לכלל האוכלוסייה - כלומר, מדובר על סך-הכול כ-25 אלף יחידות דיור.

עוד בסדרהלכל הכתבות

הצג עוד

על-פי נתוני המועצה הלאומית לכלכלה שבמשרד ראש הממשלה, בין השנים 2006-2022 נוצר מחסור מצטבר של כ-189 אלף יחידות דיור לכלל האוכלוסייה, וזאת משום שמספר יחידות הדיור שנבנו היה קטן מהנדרש לפי צורכי הדיור.

מבקר המדינה מסביר כי הביקורת שבוצעה בנידון מעלה כי "בהמשך להחלטת הממשלה, משרד הבינוי והשיכון ורשות מקרקעי ישראל (רמ"י) אכן קידמו הגשת תוכניות ושיווק קרקעות לאוכלוסייה החרדית בין השנים 2016-2021, יחד עם זאת, היקפי התכנון והשיווק היו נמוכים מהנדרש לצורך מתן מענה לצורכי הדיור של האוכלוסייה החרדית". 

על-פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, גודל האוכלוסייה החרדית נאמד נכון לסוף 2021 בכ-13% - 1.2 מיליון נפש מתוך כ-9.45 מיליון נפש בישראל. לצד זאת, ההערכות הן שעד 2035 האוכלוסייה החרדית צפויה להגיע להיקף של כ-20% מכלל האוכלוסייה בישראל.

לדברי המבקר אנגלמן, "יש לקדם תכנון ושיווק קרקעות לאוכלוסייה החרדית בהיקף שייתן מענה לצורכי הדיור שלה". 

אחד החסמים העולים מהדוח המסבירים את המחסור בתוכניות הוא אפשרות ההרחבה בשטח השיפוט של יישובים חרדיים קיימים, שעד אוקטובר 2022 לא הניבה תוספת ניכרת של קרקעות לבנייה.

אנגלמן ממליץ כי משרד הבינוי והשיכון ורמ"י, בשיתוף מינהל התכנון, יקדמו תכנון ושיווק קרקעות לאוכלוסייה החרדית בהיקף שייתן מענה על צורכי הדיור שלה, זאת בהתאם ליעדים שייקבעו ובהתחשב בפתרונות הדיור שאפשר ודרוש לקדם עבור כלל האוכלוסייה.

כמו כן, מומלץ שהרשות להתחדשות עירונית תקדם את תהליכי ההתחדשות העירונית בקרב האוכלוסייה החרדית, בשיתוף הרשויות המקומיות הרלוונטיות, לפי העניין, תוך שימת לב לחסמים הייחודיים לקידומה בקרב אוכלוסייה זו. 

תגובות 

ממינהל התכנון נמסר בתגובה: "מדובר בטענה שגויה. מינהל התכנון רואה חשיבות בקידום תכנון לחברה החרדית בדגש על איכות תכנון ועל היקף יחידות דיור הנדרשות, ולראיה - בין השנים 2016-2023 אושרה תוספת של למעלה מ-32,000 יחידות דיור בתכנון מפורט לחברה החרדית. חשוב לציין כי החרדים רשאים לגור בכל מקום במדינה, ולא רק ביישובים בעלי צביון חרדי מובהק, לכן הספירה של 4% אינה מביאה בחשבון את הסוגיה". 

שר הבינוי והשיכון יצחק גולדקנופף מסר בתגובה: "בכל הקשור לשיווק קרקעות למגורים, בשנתיים האחרונות מספר יחידות הדיור ששווקו היה מעל ליעד השנתי, ומטרתי המוצהרת היא להגדיל עוד את ההיצע בשנים הקרובות. בשבועות הקרובים אציג תוכנית דיור מקיפה, עליה עמלנו יחד עם הדרגים המקצועיים במשרד השיכון, במטרה להביא לכך שזוגות צעירים, ללא הבדלי דת, גזע ומין, יוכלו לרכוש דירה ראויה במחיר סביר, ולשם כך נדרש שיתוף-פעולה של כלל משרדי הממשלה הנוגעים בדבר.

"באשר לדיור עבור האוכלוסייה החרדית: דוח המבקר מוכיח כי לצערי, בממשלה הקודמת פעלו במזיד לפגוע בכל הקשור לדיור עבור האוכלוסייה החרדית. מיום כניסתי לתפקיד, אני פועל ללא לאות לקדם תכנון ושיווק קרקעות גם לציבור החרדי בהיקף שייתן מענה לצורכי הדיור שלו. זה בא לידי ביטוי במכרז לשיווק של 5,300 יחידות דיור בקריית גת לפני כשבועיים, ושכונות חדשות בנוף הגליל ובביתר עילית, לצד הקמת היישוב החדש יתיר - כל זאת בארבעה חודשים בלבד.

"בנוסף, במשרד השיכון עמלים בימים אלה על הכנת תוכנית אסטרטגית חדשה לאוכלוסייה החרדית, במטרה לעבות ערים חרדיות קיימות לצד הקמת שכונות ייעודיות בערים הטרוגניות. במקביל נבחנת אפשרות בימים אלה להקמת עיר חרדית חדשה, מלבד כסיף המיועדת אף היא למגזר החרדי.

"המטרה שלשמה נכנסתי למשרד השיכון, היא להוציא את הזוגות הצעירים מהחניונים ומהמרתפים לדיור ראוי ובר-השגה למגזר החרדי ולכלל אזרחי ישראל".