ההרפתקה שהחלה בניו ג'רזי בשנות ה-70 ומסתיימת בנפילה מהדהדת

כיצד הגיעה רשת בד בת' אנד ביונד, חלק מנוף הצריכה האמריקאי, לסף פשיטת רגל? • מחוסר ההיערכות לעולם המודרני של צריכה באונליין, דרך תקופת הקורונה המאתגרת ועד למותו הטרגי של סמנכ"ל הכספים: כרוניקת הטעויות בדרך להיעלמות הרשת האייקונית

חנות Bed Bath & Beyond בארה''ב / צילום: Associated Press, Ted Shaffrey
חנות Bed Bath & Beyond בארה''ב / צילום: Associated Press, Ted Shaffrey

כחצי מאה לאחר הקמתה, ענקית מוצרי הריהוט והאופנה לבית בד בת' אנד ביונד  (Bed Bath & Beyond) האמריקאית הגישה בתחילת השבוע בקשה לבית המשפט להגנה מפני נושים (Chapter11), במה שעלול לבשר על קץ דרכה המתקרב. 

לדברי החברה כבר השבוע החל הליך סגירתם של 360 סניפי הרשת ו־120 נקודות מכירה של "ביי־ביי בייבי", רשת מוצרי התינוקות שלה, והיא תנסה למכור חלקים מהעסק. החברה צופה כי כל חנויות המותג ייסגרו עד 30 ביוני. 

ענקית הקמעונאות בד בת' אנד ביונד הגישה בקשה לפשיטת רגל 
מה גרם לסמנכ"ל הכספים של ענקית הקמעונאות לקפוץ אל מותו 

הדעיכה של בד בת' אנד ביונד מספקת הצצה אל אחורי הקלעים של ענקיות הקמעונות בתקופה שלאחר הקורונה. עבור רשתות כמוה, ההתפתחויות הכלכליות מהחודשים האחרונים חושפות כמה חולשות מהותיות, והכתובת בהחלט הייתה על הקיר זה תקופה לא קצרה.

ההרפתקה של בד בת' אנד ביונד החלה בניו ג'רזי בתחילת שנות ה־70, כשצמד המייסדים, וורן אייזנברג ולאונרד פיינשטיין, עבדו ברשת לואו קוסט וראו הזדמנות בתחום המוצרים לבית. במשך השנים הרשת הלכה והתרחבה, הן במספר החנויות והן במגוון המוצרים שהציעה ובמיתוג.

בתחילת השנות ה־90 הפכה לציבורית, כשמחיר מנייתה היה מעט יותר מדולר אחד. בשנת 2013 המחיר הגיע לשיא של כ־80 דולר, וכיום המניה נסחרת בכ־11 סנט בלבד. בדרך, הרשת חוותה עליות ומורדות, וכיכבה בין "מניות המם" החביבות על המשקיעים הצעירים בהייפ שהוכר כסערת גיימסטופ בראשית שנת 2021. בחודשים האחרונים היא ראתה רק כיוון אחד - מטה.

קצת לפני פרוץ הקורונה, ב־2019, התמנה מארק טריטון למנכ"ל הראשון שהגיע מחוץ לחברה מאז היווסדה. מינויו נועד להחיות מחדש את הרשת ולתת פייט לענקיות קמעונות שנגסו בה כמו אמזון וטרגט, כשעקב האכילס באותה תקופה היה עודפי המלאי שהצטברו בחברה.

יחד עם הצוות החדש שלצידו, אימץ טריטון אסטרטגיה של התמקדות במוצרי המותג הפרטי של הרשת. אבל טריטון רץ רחוק מדי עם החזון הזה, שדרש שינוי מהיר של חלק גדול מתרבות החברה וגרר מהלכי פיטורים ושינוי אסטרטגי.

טריטון רצה להציג יותר מוצרים של החברה במקום מותגים ידועים, ולכן החברה נאלצה להפסיק למכור מוצרים מבוקשים רבים ונותרה לעתים עם מדפים ריקים בחנויות.

המנכ"ל נאלץ לפרוש

בתקופת הקורונה גבר הלחץ. עקב סגירת מפעלים, שרשרת אספקה מקרטעת ואתר מסורבל (שעדיין לא הציע רכישה מקוונת) חלו גם עיכובים במשלוחים ומוצרים חדשים הגיעו מאוחר מהצפוי. וכשסוף סוף הגיעו, נראה שהלקוחות לא אהבו אותם. המהלך הזה הרחיק את הקונים, והמכירות צנחו. החברה חיפשה לקצץ בעלויות, והחלה לצמצם עוד מוצרים ומבצעים, כשהיא מגדילה את הפער מהמתחרות.

בזמן שמתחרות כמו אמזון, וולמארט וטרגט השקיעו בפיתוח חוויית האונליין, בבד בת' אנד ביונד צפו בנתח השוק שלהם יורד, ובתוך כך חוב החברה הפך בלתי אפשרי לניהול. האינפלציה שהתגברה בשנה החולפת הקשתה עוד יותר על שירות החוב.

את חודש מאי 2022 סיכמה החברה שבקופתה כ־100 מיליון דולר במזומן בלבד. הדבר הוביל את הרשת לממש נכסי נדל"ן, אבל זה לא הספיק מסתבר. ברבעון הראשון אשתקד ירד מחזור המכירות של החברה ב־25% ל־1.46 מיליארד דולר, והיא הפסידה 358 מיליון דולר. התוצאות החלשות הובילו את הדירקטוריון להראות למנכ"ל שהצטרף ב־2019 את הדלת החוצה, והוא פרש ביוני אשתקד. איתו עזבו גם רוב הבכירים שהגיעו בתקופתו.

טריטון הותיר מאחוריו חברה עם מלאים עודפים, רווחים מתאדים וקופת מזומנים מתרוקנת, כשמתוך 14 הרבעונים האחרונים לכהונתו ב־11 נרשמו הפסדים. את החודשים ינואר־ספטמבר 2022 סיימה בד בת' אנד ביונד עם הכנסות של 4.16 מיליארד דולר (ירידה של 28%) והפסד של 1.12 מיליארד דולר (לעומת 401 מיליון דולר בתקופה המקבילה ב־2021).

מי שנותר בחברה למרות שרשרת הכישלונות היה סמנכ"ל הכספים של הרשת, גוסטבו ארנל, אך גם הוא נקלע לשערורייה שהסתיימה במותו הטרגי. במוקד האירועים ניצב משקיע אקטיביסט ויו"ר חברת גיימסטופ, ריאן כהן, שבמרץ 2022 חשף כי רכש 9.8% ממניות בד בת' אנד ביונד (BBBY). משקיעים רבים נסחפו אחריו וביצעו רכישות מסיביות במניה שהקפיצו אותה למחיר שיא של 26 דולר. כמה חודשים מאוחר יותר, ב־18 באוגוסט, הודיע כהן כי הוא נפטר מכל החזקותיו בחברה, וקריסה של עשרות אחוזים במניה לא איחרה לבוא.

רגעים ספורים לפני שכהן הודיע על יציאתו מההשקעה במניות בד בת' אנד ביונד, בין ה־16 ל־17 באוגוסט, מכר גם ארנל כ־55 אלף ממניות החברה שבבעלותו בסך כ־1.4 מיליון דולר, במחיר של כ־20 דולר למניה. מניותיו נמכרו במסגרת תוכנית שנקבעה כבר באפריל 2022, בהתאם לרגולציה הקבועה בארה"ב על שוק ההון.

יום לאחר מכן, עם הודעתו של כהן, צנחה המניה בקרוב ל־50% והמשיכה לצלול גם בימים שלאחר מכן. בשוק החלו לתהות האם היה מדובר בצירוף מקרים נדיר או באירוע מתוכנן. הכותרות בתקשורת הפיננסית צלבו את כהן וארנל. עבור סמנכ"ל הכספים זה היה יותר מדי כנראה, והוא קפץ אל מותו מהקומה ה־18 של מגדל בן 57 קומות במנהטן בספטמבר אותה שנה.

בין 25 ל־50 אלף נושים

בינואר האחרון כבר לא ניתן היה לפספס את הנורות האדומות, לאחר שהחברה פרסמה אזהרה כי קיים "חשש ממשי" ליכולתה לעמוד בהחזרים והוצאות בעקבות הכנסות מאכזבות בתקופת החגים. לפיכך דיווחה כי היא נדרשת להלוואה בסך 375 מיליון דולר כדי לעבור את התקופה.

בפברואר נראה היה שהחברה מקבלת חבל הצלה, כשקרן הגידור האדסון ביי קפיטל הציעה להזרים לה יותר ממיליארד דולר בתנאים מסוימים, אך החברה לא הצליחה לעמוד בהם, בין היתר בתנאי המינימום למחיר המניה, והעסקה נגנזה.

בחודש האחרון כרוניקת הקריסה הפכה ממש בלתי נמנעת. שווי המניה צנח מדי יום עד למחיר של כ־11 סנט בלבד כאמור, אובדן של מעל 85% מערכה תוך חודש. שווי השוק של הרשת עומד כיום על קצת יותר מ־50 מיליון דולר.

נכון לסוף נובמבר, שווי הנכסים של בד בת' אנד ביונד עמד על כ־4.4 מיליארד דולר והחובות על 5.2 מיליארד דולר. בין הנושים הרבים של הרשת - ספקים פופולריים כמו פינטרסט, Keurig ו־Blue Yonder. עם זאת, את הסכום הגדול ביותר, 1.18 מיליארד דולר, היא חייבת לבנק ההשקעות BNY מלון. ממסמכי בית המשפט עולה כי לחברה יש בין 25 ל־50 אלף נושים.

הסוף נראה כעת קרוב מתמיד. החברה, המעסיקה כ־14 אלף עובדים, הודיעה שתפסיק לכבד את שוברי ההנחות שהנפיקה כבר השבוע, לצד סגירת החנויות שלה. ניצול כרטיסי המתנה של הרשת יתאפשר עד 8 במאי. אפליקציות הרכישה עדיין פתוחות ללקוחות "בשלב זה".