גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הפגנת ענק בעד המהפכה המשפטית. סמוטריץ': "לא נוותר"

מעל 150 אלף איש השתתפו במחאה מול הכנסת בירושלים ● רה"מ נתניהו לא הגיע להפגנה, אך הביע את תמיכתו: "כולנו, 64 מנדטים - אזרחים סוג א'" ● שר המשפטים לוין: "ניתן להגיע להסכמה". שר האוצר סמוטריץ': "העם רוצה רפורמה משפטית, והוא יקבל רפורמה משפטית" ● מפגינים תועדו דורכים על כרזה עם תמונות שופטי העליון

ההפגנה הערב בירושלים / צילום: רגבים
ההפגנה הערב בירושלים / צילום: רגבים

21:30 | לפיד: "נאומי ההסתה של השרים וחברי הכנסת רק ממשיכים לקרוע את העם"

ראש האופוזיציה ויו"ר יש עתיד, ח"כ יאיר לפיד, התייחס הערב (ה') לדריכת המפגינים על כרזת שופטי בית המשפט העליון ואמר: "בושה עמוקה ועצב עמוק. זה מה שהרגיש כל ישראלי שהוא חלק מהרוב השפוי כשראה את המפגינים הדורכים על תמונות שופטי בג"ץ".

עוד הוסיף לפיד כי "נאומי ההסתה של השרים וחברי הכנסת רק ממשיכים לקרוע את העם ולפרק את החברה הישראלית. שוב שקרים ופייק רק בשביל עוד כותרות. לאן הממשלה הזו רוצה להוביל אותנו? מה עוד הם יעוללו למדינת ישראל ולעם ישראל לפני שיעצרו?".

21:03 | בן גביר: "מה שהיה ביום הזיכרון בבאר שבע מלמד לקח אחד: אסור לנו להישבר"

השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר התייחס בנאומו בהפגנה להגעתו לטקס בבית העלמין ביום הזיכרון למרות התנגדות משפחות שכולות. "מה לא ניסו בשבועיים האלה לומר לי? כמה עליהום תקשורתי. מה לא סיפרו לנו? שיפגינו בבתי העלמין, שיחסמו את הכניסה, שיצעקו ויזרקו ביצים. אבל לא נכנעתי - הגעתי לבאר שבע כנציג ממשלת ישראל, כיבדתי את זכר הנופלים, חיבקתי את המשפחות, את כל המשפחות. מה שהיה ביום הזיכרון בבאר שבע מלמד לקח אחד: אסור לנו להישבר, אסור לנו להיכנע ללחץ".

הפגנת התמיכה ברפורמה המשפטית, הערב / צילום: אלמנטס

20:52 | רוטמן: "בלי רפורמה, נמשיך לבקש הריסת בתי המחבלים  - ובג"ץ יגיד לא"

ח"כ שמחה רוטמן אמר בנאומו הערב בהפגנה: "תיקון מערכת המשפט זו משימת חיי, ואני אמשיך לקדם אותה בכל דרך". רוטמן טען כי "בלי רפורמה במערכת המשפט, אנחנו נמשיך לבקש הריסת בתי המחבלים ולהילחם בטרור - ובג"ץ יגיד 'לא ולא'. בלי רפורמה במערכת המשפט, אנו נמשיך לחוקק חוקים לשלילת אזרחות למחבלים - ובג"ץ יגיד 'אסור לכם'".

עוד הוסיף רוטמן: "בלי רפורמה במערכת המשפט, אנחנו יכולים להגיע לאילו הסכמות שנרצה בקואליציה, ואתם יודעים מה? אפילו עם האופוזיציה על חוק הגיוס, או על חוק האזרחות, ובג"ץ יקרע את הצעת החוק לגזרים ויחזיר אותנו למשבר פוליטי".

20:43 | מובילי המאבק במהפכה המשפטית: "סכנה ברורה, מוחשית ומיידית"

מובילי המאבק במהפכה המשפטית הגיבו על הנאומים בהפגנת תומכי הרפורמה המשפטית: "המסכות הוסרו הערב. החל מיום ראשון הקרוב, ישראל הופכת להיות מדינת סף-דיקטטורית, כשרק הצבעה אחת מפרידה. זוהי סכנה ברורה, מוחשית ומיידית. ההתדיינות אצל הנשיא הוכחה כתרגיל הונאה".

במקביל, מטה מאבק ההייטק מסר תגובה לאחר פרסום התמונות בהן נראו מפגינים דורכים על כרזה ובה מופיעים תמונותיהם של נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות ושופטי העליון: "התמונות של מפגינים דורכים על תמונותיהם של שופטי בג"ץ והיועמ"שית מבחילות ומתאימות למדינות בהן שורפים דגלים וסמלי שלטון. זהי הסתה פרועה נגד שומרי הסף כאילו היו אויבי העם".

20:22 | שר המשפטים לוין: "אין ברפורמה הזאת שום דבר שיש בו כפייה"

שר המשפטים יריב לוין נשא נאום בהפגנת תומכי הרפורמה המשפטית. "אני משוכנע שיש ביכולתנו להגיע לתיקון בהסכמה. הסכמה פירושה משא-ומתן ענייני ונכונות לתקן מרכיבים של ממש מהרפורמה, ולא לקיים דיונים במשך למעלה מחודש ולהגיד לא לכל הצעה", עקץ את הקואליציה. שר המשפטים זכה לקריאות בוז על דבריו לפיהם ניתן להגיע להסכמה, והקהל צעק לו: "רוצים רפורמה משפטית".

"אנחנו רוצים להעביר מסר לאלה החוששים מתוצאות הרפורמה. אני מבקש לפנות אליהם - מספרים לנו שהרפורמה נועדה להשתלט על בית המשפט. האמת היא הפוכה - אנחנו רוצים בית משפט של כולם - ליברלי, שמרני, ימין שמאל, כולם", אמר לוין. "אומרים שהרפורמה נועדה לכפות את אורחות הציבור של ציבור אחר - האמת הפוכה. אין ברפורמה הזאת שום דבר שיש בו כפייה", טען, והוסיף: "אין שקר גדול מזה שתהיה דיקטטורה אם הרפורמה תעבור. תראו לי דמוקרטיה אחת שבה יועצים משפטיים מחליטים במקום הממשלה". 

לוין תקף את החלטות בית המשפט העליון: "רוצים בית משפט שלא מעניק זכויות למשפחות הטרוריסטים, שלא מאפשר קיום טקסי זיכרון מזויפים ביחד עם תומכי הטרור". הוא פנה ליו"ר מפלגת העבודה, ח"כ מרב מיכאלי, ואמר: "תצטרפו אלינו - בית משפט שדואג לקשישה בדרום תל אביב ולא למסתננים שפוגעים בה. בית משפט שמגן על חייהם של חיילי צה"ל ולא על השכנים של הטרוריסטים".

לוין הוסיף כי הוא מתמודד עם הסתה והשמצות: "זה רק מחזק אותי", אמר. "כל יום שעובר מוכיח כמה הדרך שלנו נכונה. אני אמשיך ואעשה כל שביכולתי כדי להביא את השינוי הנדרש במערכת המשפט".

על-פי ההערכות, בהפגנה משתתפים הערב בין 150-200 אלף בני אדם.

20:17 | סמוטריץ': "העם דורש רפורמה משפטית, והוא יקבל רפורמה משפטית"

הקהל צועק: "תפסיקו לפחד". להפגנה הגיעו חברי כנסת רבים מהקואליציה, בהם דוד אמסלם, טלי גוטליב ומשה סעדה והשרים ישראל כ"ץ, עידית סילמן וגלית דיסטל-אטבריאן.

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' אמר בנאומו: "תראו כמה כוח יש לנו. לנו יש את העם. רוב העם שנמצא כאן בהמוניו דורש מאיתנו ונותן לנו גיבוי מלא לתקן את מה צריך לתקן".

במהלך נאומו הוסיף סמוטריץ': "זו הבטחה שלי - אנחנו לא נוותר על להפוך את מדינת ישראל למקום שיותר טוב לחיות בו", והכריז: "העם דורש רפורמה משפטית, והוא יקבל רפורמה משפטית. לא נוותר".

20:06 | נתניהו: "מתרגש עמוקות מהתמיכה האדירה של המחנה הלאומי"

ראש הממשלה בנימין נתניהו נתניהו לא הגיע להפגנת תומכי הרפורמה המשפטית, אך פרסם הודעת תמיכה בטוויטר, בה כתב: "אני מתרגש עמוקות מהתמיכה האדירה של המחנה הלאומי, שעלה הערב לירושלים בהמוניו. כולנו, 64 מנדטים שהביאו את הניצחון, אזרחים סוג א'. חיממתם את ליבי עד מאוד, ואני מודה לכל אחד ואחת מכם".

הפגנת התמיכה ברפורמה המשפטית, מוקדם יותר הערב / צילום: מטה תקומה 23

19:22 | עשרות אלפים צפויים להפגין מול הכנסת בעד הרפורמה המשפטית

הערב מתקיימת מול הכנסת בירושלים הפגנת תומכי המהפכה המשפטית. בהפגנה צפויים להשתתף עשרות אלפי בני אדם מרחבי הארץ, זאת בזמן ששיחות ההידברות בין הקואליציה לאופוזיציה על הצעות החקיקה במסגרת המהפכה נמשכו גם היום. המשטרה נערכת בכוחות מתוגברים, והרחובות הסמוכים לכנסת נחסמו.

את ההפגנה מארגנים גורמים מהליכוד והציונות הדתית ואיש יחסי הציבור ברל'ה קרומבי. לפי פרסומים, המפלגות לקחו חלק במימון ההפגנה. שר המשפטים יריב לוין, השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר ושר האוצר בצלאל סמוטריץ' קראו לציבור להגיע להפגנה להביע תמיכה במהפכה המשפטית וצפויים לנאום בה. בנוסף ינאמו הדוגמנית נטלי דדון ויו"ר ועדת החוקה שמחה רוטמן מהציונות הדתית.

לוין פרסם אמש (ד') סרטון, בו אמר: "מחר ההפגנה הגדולה שלנו מתקיימת בירושלים. אנחנו צריכים כולנו לעלות בעוצמה גדולה כדי להשמיע קול ברור בעד הרפורמה המשפטית".

מפגינים תועדו צועדים על כרזה עם תמונות של שופטי בית המשפט העליון, בהם הנשיאה אסתר חיות.

בעיתון החרדי-ליטאי "יתד נאמן", המזוהה עם יהדות התורה, קראו לציבור החרדי שלא להשתתף בה. על השער פורסם מאמר מערכת חריף של ישראל פרידמן, ובו נכתב: "מי שיוצא להפגנות הימין אינו נמנה עם קהלנו. לא משלנו".

עוד כתב פרידמן: "אנחנו הולכים עם הימין בברור בהוראת רבותינו, אבל לא שייכים ולא יוצאים למערכה משותפת. אנחנו בעד הרפורמה המשפטית נגד ההשתלטות על הטרור הליברלי באופן דיקטטורי על חיי העם, אבל מי שהוא חרדי, ידיר רגלו משם. גם אם משתפים פעולה, זה מתוך ידיעה שזה כן ילכו שניים יחדיו, אבל לא כי נועדו".

הפגנת הימין לתמיכה ברפורמה במערכת המשפט / צילום: מטה תקומה 23

צעדה יצאה מגשר המיתר בירושלים לכיוון הכנסת, בהשתתפות אנשי אקדמיה התומכים במהפכה המשפטית. בין המשתתפים בצעדה: פרופ' ישראל אומן, פרופ' חנוך לביא, פרופ' צילה סינואני-שטרן ופרופ' טליה איינהורן. פרופ' אומן אמר: "באנו למחות נגד הדיקטטורה של אנשים לא נבחרים שכופים את עמדתם על הציבור". 

עוד כתבות

חממת קנאביס / צילום: Shutterstock

הבשורה מאמריקה שהקפיצה את מניות הקנאביס, גם בת"א

ממשל ביידן הודיע כי הוא בוחן הקלות במגבלות על סם הקנאביס, ושלח את מניות החברות הגדולות בענף לזינוק של עשרות אחוזים בוול סטריט

מודעה המציגה נשק איראני ברחוב בטהרן, השבוע / צילום: Reuters, Majid Asgaripour

לא בעזרת הצבא: כך יכולה ישראל להכריע את איראן

התקיפה האיראנית הכושלת נגד ישראל יצרה חלון הזדמנויות נדיר לסיכול התחמשותה הגרעינית של איראן ● במקום לפתוח בעימות צבאי, מהלך בעל השפעה מוגבלת, לו מתנגדת הקהילה העולמית, ישראל צריכה לגבש כוח משימה בין־לאומי שמטרתו לחנוק את איראן במישור הכלכלי

מערכת טילי פטריוט / צילום: Reuters, Baz Ratner

אחרי למעלה מ-30 שנה: ישראל נפרדת ממערכת הנשק המיתולוגית. זו המחליפה

33 שנים מאז שהוטמעה בישראל, בחיל האוויר התחילו בתהליכי פרידה ממערכת הפטריוט, שהצליחה ליירט תשעה איומים במלחמה הנוכחית ● למה מפרישים אותה דווקא עכשיו, מה הבדלי המחירים למערכת המחליפה קלע דוד ואילו שכבות הגנה נוספות יש לישראל? ● גלובס עושה סדר

שדה התעופה בדובאי / צילום: Shutterstock

הטיסות של ארקיע נדחו, ועשרות ישראלים תקועים בשדה התעופה בדובאי

עיכובים חריגים בטיסות ארקיע וישראייר מדובאי הביאו לכך שעשרות נוסעים תקועים בשדה התעופה מעל 24 שעות ● הסיבות לעיכוב: תקלות במטוסים שהובילו לשיבוש בלוח הזמנים ● עיכובים גם בטיסות לארץ מיעדים נוספים מאירופה

מה הפיל את מטבע הביטקוין? / צילום: Shutterstock

צניחה של 22% מהשיא: מה הפיל את מטבע הביטקוין באפריל?

מספר אירועים טלטלו את מטבע הקריפטו הגדול בעולם בחודש אפריל ● התחממות האינפלציה בארה"ב, גזר הדין של מנכ"ל בייננס לשעבר ואירוע החצייה הן רק חלק מהם ● מה הוביל לנפילת מטבע הקריפטו הגדול, ומי עוד מושפע מכך?

השופט בדימוס איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

לאחר פרסום ההקלטות: מפעל הפיס מבקש לעכב בוררות אצל אורנשטיין

הפיס, המנהל בימים אלה הליך בוררות בפני השופט בדימוס איתן אורנשטיין, פנה אליו בערב פסח וביקש לעכב את הליך הבוררות - וזאת על רקע פרסום השיחות בין אורנשטיין לבין יו"ר לשכת עוה"ד לשעבר אפי נוה ● שתי בקשות דומות שהוגשו בבוררות גרטלר-גרטנר ובבוררות של הקבלן איציק תשובה נגד שותף עסקי - נדחו ע"י אורנשטיין

אילון מאסק, מנכ''ל ומייסד טסלה / צילום: ap, Jae C. Hong

טסלה מזנקת ב־35% בשבוע? אל תתרגשו, זו השיטה הכי ישנה בספר של מאסק

לאורך השנים אילון מאסק פיזר שלל הצהרות שלא התממשו ● בזמן שהמניה של טסלה צברה תאוצה והכרזותיו של מאסק שבו את דמיונם של המשקיעים, גופים פדרליים החלו בחקירה רשמית בה נבדקו טענות שמערכת הסיוע לנהיגה אוטונומית תרמה לכ־1,000 תאונות החל מינואר 2018 ● אבל המשקיעים של טסלה לא מוטרדים מהעבר, ומסתבר שגם לא מההווה

הדירה ברחוב פרישמן בשכונה א' בקריית ים / צילום: יח''צ

דירת ארבעה חדרים נמכרה ב-1.3 מיליון שקל. בכמה יקפוץ השווי לאחר תמ"א?

הדירה, בת 4 חדרים, מתפרשת על פני שטח של 105 מ"ר, כאשר לאחר התמ"א, תתקבל דירת 5 חדרים בשטח של כ־130 מ"ר הכוללת מרפסת, ממ"ד ומעלית ● הבניין עומד לפני הליך חיזוק ועיבוי, בעקבותיו שווי הדירה צפוי לקפוץ ל־1.8־1.9 מיליון שקל

מוחים פרו פלסטינים באוניברסיטת קולומביה משתלטים על בניין המילטון שבתוך הקמפוס / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

רימוני הלם ומעצרים: המשטרה פינתה את המפגינים באוניברסיטת קולומביה

לבקשת ההנהלה, שוטרים פינו את ההיכל שבו התבצרו המפגינים ואת המאהל שהוקם על המדשאה • כ-100 מהמפגינים נעצרו בעימותים והמשטרה השתמשה ברימוני הלם כדי לפזר את המוחים • ההנהלה ביקשה מהמשטרה להישאר בקמפוס בשבועיים הקרובים

בניין סופר מיקרו בקליפורניה / צילום: Shutterstock

שתי מניות שבבים פרסמו אתמול דוחות. איך הגיבו המשקיעים?

יצרנית השרתים סופר מיקרו לא עמדה בתחזיות האנליסטים ופרסמה הכנסות נמוכות מהצפוי ● גם חברת השבבים AMD פרסמה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון וספגה הורדה דרמטית במחיר המניה

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

היועמ"שית: התנהלות הממשלה בנושא גיוס החרדים - המשך הרפורמה המשפטית

בהרב-מיארה שלחה מכתב חריף למזכיר הממשלה, בו נכתב כי בהתנהלות בעניין גיוס בני הישיבות "יש משום המשך של הניסיון, שהוא חלק ממה שכונה 'הרפורמה המשפטית', להחליש את מעמד הייעוץ המשפטי לממשלה ולעקוף אותו" ● בתוך כך, היועמ"שית הגישה תשובה משלימה לבג"ץ בעניין חוק הגיוס, בה צוין כי במהלך דצמבר 2023 החלו במשרד הביטחון ובצה"ל בגיבוש תוכנית לגיוס בני החברה החרדית

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: עומר וידר, כדיה לוי

התקדים של רשות התחרות: הציטוטים שסיבכו את אייל רביד, ומי עשויים להיות הבאים בתור?

שנתיים לאחר שנחשפה פרשת תיאום המחירים, רשות התחרות החליטה לזמן את אייל רביד, מנכ"ל ויקטורי, לשימוע לפני הגשת כתב אישום ● לראשונה ובאופן תקדימי, קמעונאי מועמד לדין על בסיס התבטאויות בתקשורת ● בשבועות הבאים צפויות להתקבל החלטות לגבי עוד בכירים

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP, Shutterstock

הסימנים מצטברים: האינפלציה בארה"ב עקשנית במיוחד

סימנים על כך שהאינפלציה בארה"ב עיקשת במיוחד ממשיכים להכביד על שוק המניות האמריקאי ● באפריל המגמה החריפה, כשהמדדים המובילים רשמו חודש גרוע במיוחד ודוחות חברות הענק הצביעו על התקררות במכירות ● כלכלנים: תסריט שבו האינפלציה תחזור ליעד בלי פגיעה חדה בצמיחה או בתעסוקה רחוק מאוד

אלי עזור / צילום: ניב אהרונסון-וואלהnews, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

זכיות הלוטו של אלי עזור: אקזיט טכנולוגי ענק בוול סטריט והשקעת גז בבורסה בת"א

בשבוע שבו ניצח עזור במאבק שניהל על זהות הדירקטורים בחברת תמר פטרוליום - השקעה שבה הוא מורווח מאות מיליוני שקלים - הושלמה מכירתה של חברת טכנולוגיות הלוטו נאוגיימס, בעסקה שהזרימה לכיסיו 178 מיליון דולר ● נאוגיימס תימחק מנאסד"ק שבה הונפקה ב־2020

בצלאל סמוטריץ', הציונות הדתית / צילום: רפי קוץ

האם מודי'ס הורידה את דירוג האשראי של ישראל בגלל המצב הגיאופוליטי?

שר האוצר טוען שהורדת דירוג האשראי נובעת מגאופוליטיקה. זו אחת הסיבות ● המשרוקית של גלובס

הרמטכ''ל הרצי הלוי / צילום: חדשות 12

הרמטכ"ל: המתקפה בעזה תלך חזק, מכינים גם מתקפה בצפון

הרמטכ"ל קיים הערכת מצב בגבול לבנון יחד עם מפקד פיקוד צפון • שני בתים נפגעו ישירות מנ"ט בשתולה שבגליל המערבי, נזק כבד נגרם • ישראל פתחה מחדש את מעבר ארז להעברת סיוע הומניטרי, 30 משאיות הוכנסו לצפון הרצועה • שר הביטחון גלנט נפגש עם שר החוץ האמריקני בלינקן בכרם שלום: "מחויבים לשחרור החטופים, ונערכים לפעולה ברפיח" • עדכונים שוטפים

הפגנה פרו פלסטינית באוניברסיטת ג'ורג' וושינגטון, השבוע / צילום: ap, Cliff Owen

איסור על שיח אנטישמי: בארה"ב מנסים לעצור את הכאוס באוניברסיטאות העילית

הצעת חוק חדשה נגד אנטישמיות תובא להצבעה השבוע בבית הנבחרים האמריקאי ● היא עשויה להפוך את הקריאות בהפגנות הפרו-פלסטיניות ברחבי הקמפוסים בארה"ב לעבירות פליליות ● איך יגנו על הסטודנטים היהודים, והאם ביקורת על ישראל תיחשב אנטישמית?

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

נעילה מעורבת בוול סטריט; תשואות האג"ח הממשלתיות בארה"ב צללו

הנאסד"ק ירד ב-0.3% ● AMD וסופר מיקרו צללו בעקבות הדוחות ● מחירי הנפט ירדו במעל ל-3% ● הפד הותיר את הריבית ללא שינוי ופאוול שלל העלאות ריבית נוספות ● וגם, המניות המומלצות של גולדמן סאקס

יוסי אברהמי / צילום: איל יצהר

שוק ההנפקות חוזר? הקבלן יוסי אברהמי רוצה להנפיק ולגייס 200 מיליון שקל

אברהמי מבקש להנפיק את חברת הבנייה למגורים שהקים לפי שווי של מיליארד שקל לפני הכסף ● לחברה צבר של אלפי דירות לבנייה עתידית והון עצמי של כ-600 מיליון שקל ● במידה ותצליח, זו תהיה הנפקת הנדל"ן השלישית השנה

מותג משקאות האנרגיה BLU / צילום: Shutterstock

זה משקה האנרגיה ששווה לבעלת יקבי כרמל עד 450 מיליון שקל

חברת המשקאות הבורסאית כרמל קורפ התקשרה במזכר הבנות לרכישת מותג משקה האנרגיה BLU בסכום הגבוה משמעותית אף משווי השוק שלה עצמה