גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הריקושטים ממלחמת המחירים שהחלה טסלה פגעו גם במובילאיי

הנזק לתעשיית הרכב בעקבות חיתוך המחירים שביצעה טסלה מוקדם יותר השנה, מגיע גם לשוק הישראלי ● יצרני רכב מצמצמים את ההצטיידות במערכות מתקדמות, בין השאר של מובילאיי, ומניית החברה צנחה בסופ"ש ● וגם: מדוע הורדת מחירי הרכב החשמלי עלולה לפגוע בלקוחות?

אמנון שעשוע, מייסד ומנכ''ל מובילאיי / צילום: מובילאיי
אמנון שעשוע, מייסד ומנכ''ל מובילאיי / צילום: מובילאיי

לתעשיית הרכב העולמית יש ניסיון רב בניהול משברים ובניטרול איומים. במשך יותר מ־100 שנה היא הצליחה לנווט את דרכה דרך מלחמות עולם ומשברים כלכליים. התעשייה יצאה מחוזקת גם ממשבר הקורונה וממשבר השבבים הנלווה. אולם, אפילו מנהלי הסיכונים הטובים ביותר בעולם מתקשים להתמודד כיום עם התסריט של "Wild Card", כלומר אדם בודד, שיוצר אי־ודאות נרחבת בשל התנהגות בלתי צפויה.

סינית, קוריאנית או טסלה? המדריך לרכב חשמלי בפחות מ-200 אלף שקל 
החשמליות יוזלו ב-2024? נציגי ישראל וסין קיימו מתחת לרדאר פגישה לקידום הסכם הסחר בין המדינות 
185 אלף שקל וזו רק ההתחלה: האם הרכבים החשמליים יוזלו בקרוב? 

את התואר הזה הרוויח השנה בכבוד יו"ר טסלה, אילון מאסק. אמנם איל ההון צבר קרדיט רב בתור מי שניער את יצרני הרכב ואת הרגולטורים ואילץ אותם לבצע תפנית אסטרטגית ממכוניות בנזין ודיזל מזהמים לכלי רכב חשמליים, אבל בארבעת החודשים האחרונים הוא הפך לאחד ממשמידי הערך הגדולים ביותר בתולדות התעשייה. הנזק ההיקפי שיוצר כיום מהלך הורדת המחירים האגרסיבי של טסלה הולך ומתרחב, ובסוף השבוע האחרון השפיעו גם על מובילאיי, שמנייתה רשמה את הצניחה החדה ביותר מאז הונפקה בשנה שעברה.

שלושה מוקדים מרכזיים שנפגעו

הורדות המחירים האגרסיביות של טסלה פוגעות כיום בתעשיית הרכב בשלושה מוקדים: הראשון הוא כמובן שחיקה בערך של טסלה עצמה, שחווה ירדה חדה ברווחיות. הצמיחה בנתח השוק של החברה אמורה הייתה לפצות על כך, אבל עד כה זה לא קרה. ברבעון האחרון רשמה טסלה ירידה כללית של כ־24% ברווח הנקי והנתונים הללו משתקפים במניה של החברה, שירדה מאמצע פברואר בכ־23%.

המוקד השני הוא שחיקת ערך כלי הרכב של הלקוחות הקיימים שלה. לטסלה יש כיום על כבישי העולם "צי" של כמעט 4 מיליון מכוניות, ורובן נרכשו בשנתיים האחרונות במחירים גבוהים יותר מהמחירים הנוכחיים, אחרי ההוזלה. בטסלה תמיד התגאו שכלי הרכב המשומשים שלה מפגינים ירידת ערך נמוכה משמעותית מזו של מותגי פרימיום מקבילים, וכעת היא פוגעת בנכס השיווקי היקר הזה.

המוקד השלישי והבעייתי ביותר כרגע מבחינת ההשפעה לטווח ארוך הוא מלחמת מחירים, שהחלה בשוק הרכב העולמי בעקבות ההוזלות. מלחמת המחירים הזו החלה בסין, התפשטה משם לשוק הרכב האמריקאי, וכעת מתחילים להרגיש אותה באירופה, אם כי בינתיים ברמת הסוחרים ועדיין לא כמדיניות מוצהרת של היצרנים.

הנזק ליצרנים לא מתמקד רק בפלח הקטן יחסית של הרכב החשמלי. בסקירה שפרסם החודש בנק ההשקעות JPMorgan נכתב כי "החולשה של מחירי הרכב החשמלי מתפשטת כיום מטסלה ליצרני הרכב המתחרים, ומשם לכלל שוק הרכב החדש". זאת בשל העובדה שההוזלות של כלי הרכב החשמליים מושכות אליהן בהדרגה לקוחות מסורתיים מפלח רכבי הבנזין, שהוא הרבה יותר רווחי ליצרנים, ומאלצת את היצרנים להוריד מחירים גם שם.

במילים אחרות, מלחמת המחירים שואבת לקוחות מהפלחים הרווחיים ביותר של היצרנים אל הפלח החשמלי, שהוא כמעט הפסדי עבור רבים. ביטוי לכך כבר ניתן למצוא באזהרות רווח ובירידות במניות של חלק מיצרניות הרכב הגדולות. כאמור, התהליך הזה נמצא בעיצומו בשוק הרכב הסיני וכאן אנחנו מגיעים למובילאיי הישראלית.

הסינים נלחמים, מובילאיי נפגעת

מובילאיי היא הספקית הגלובלית המרכזית בתחום מערכות הבטיחות לרכב, והיא מוכרת לעשרות מותגים בעולם, כולל דגמים עתידיים שייצורם טרם החל. לפיכך, היא מהווה "חיישן התרעה" מוקדם למצב התעשייה ולמצב הרוח של יצרני הרכב.

האזהרה של למשקיעים, שהביאה ביום חמישי האחרון לקריסה של כמעט 30% במניית החברה, מתמקדת בשוק הרכב הסיני שבו כמעט כל היצרנים נאלצו לחתוך בחודשים האחרונים את מחירי הדגמים החשמליים שלהם כדי להישאר בתחרות מול טסלה. כתוצאה מכך, מתחילים יצרנים סינים רבים לנקוט בצעדי חירום לשמירה על רווחיות או להגבלת הפסדים. ביניהם: הקטנת היקפי הייצור וצמצום ההצטיידות במערכות מתקדמות עבור דגמי הדור הבא.

מובילאיי מדווחת כרגע בעיקר על צמצום בהזמנות הצפויות למערכת האוטונומית המתקדמת והרווחית יותר שלה, שמכונה SuperVision. ההצטיידות במערכת הזו רק החלה לאחרונה על ידי שני מותגים של קבוצת GEELY, שמתחרים ישירות בטסלה. לפיכך, הצמצום ההיקף בהצטיידות, שעליו דיווחה גם טסלה, משקף הורדת תחזית מכירות משמעותית של המותגים - ואם זה מתרחש באחת מקבוצות הרכב הגדולות והעשירות בסין, אפשר לנחש מה קורה ליצרניות קטנות וחלשות יותר. חלקן, מעריכים בסין, עשויות שלא לשרוד את המלחמה ולחדול מפעילות או להתמזג עם אחרות.

האם מדובר בצעד טוב לצרכנים?

יהיה מי שיטען שמלחמת מחירים היא בכלל תופעה מבורכת לצרכנים. אבל זו גישה נאיבית. תעשיית הרכב היא "מערכת סגורה", ומה שנגרע ממנה בצד אחד חוזר בצד השני. לפיכך, למלחמת המחירים שהציתה טסלה יהיה נזק היקפי משמעותי שיורגש בכל מקום, כולל בישראל שכבר חווה העלאות מחירים של היצרנים.

מכיוון שהרווחיות של רוב יצרני הרכב הגדולים נמוכה משמעותית משל טסלה, היכולת שלהם לספוג הורדות מחיר עקביות מוגבלת. לכן, הם יצטרכו לפצות על ההפסדים שגורמת להם מלחמת המחירים בשתי דרכים: הראשונה, העלאת מחירים למכוניות בנזין בשווקים לא אסטרטגיים, שההשפעה הישירה של "המלחמה" עליהם הייתה עד כה זניחה, ואחד מהם הוא השוק הישראלי. הדרך השנייה היא קיצוץ עלויות אגרסיבי באמצעות פיטורים מאסיביים, עיכוב פרויקטים לא חיוניים והפעלת לחץ על הספקים, כפי שקורה עם מובילאיי.

מהלך נוסף שנשקל כיום על ידי יצרניות רכב גדולות הוא הרחבת שיטת "השיווק הישיר" של טסלה, שעוקף את פערי התיווך של הדילרים ומעבר למדיניות תמחור גמישה כמו של יצרנית הרכב החשמלית הסינית. כלומר, העלאות והורדות תכופות של המחירים במקום "תמחור פעם בשנה", כפי שהמצב כיום. המשמעות: חיזוק כוחם של היצרנים על חשבון הלקוחות.

לבסוף, למרות שבטווח הקצר הצרכנים נהנים ממלחמת המחירים ומההוזלות, התוצאה בטווח הארוך תהיה פחות מתחרים וספק אם זה טוב לצרכנים, במיוחד אם ייעלמו מותגים סיניים. וזאת בשל "מחיר טורפני", שהינו אסטרטגיית תמחור מסחרי שמערבת הורדת מחירים בקנה מידה גדול שעלול לפגוע בתחרות.

נסיים בציטוט של מאסק מטוויטר ממאי אשתקד בנושא המיתון הגלובלי שבפתח, שמשקף אולי את הפילוסופיה העסקית שלו: "זה דווקא טוב", אמר מאסק על המיתון, "טיפשים נהנו מגשם של כסף במשך יותר מדי זמן. פשיטות רגל צריכות להתרחש".

עוד כתבות

וורן באפט מגיע לאסיפה השנתית של ברקשייר הת'אוויי בנברסקה, ארה''ב / צילום: Reuters, Scott Morgan

באפט הציג את יורשו והפתיע כשאמר: "מקווה להגיע בשנה הבאה"

וורן באפט בן ה-93 ערך את האסיפה השנתית הראשונה של ברקשייר האת'וויי מאז ששותפו ארוך־השנים, צ'ארלי מאנגר, נפטר בנובמבר האחרון ● באפט הביע אמביוולנטיות לגבי בינה מלאכותית וכינה אותה "שד גרעיני בבקבוק", התייחס לצמצום האחזקה שלו באפל, וכן לאדם שצפוי לרשת את מקומו כמנכ"ל ברקשייר

מימין: אריאל ארליך, יריב לוין, עוזי פוגלמן, רון סולקין / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: אלכס קולומויסקי־ידיעות אחרונות, דוברות הרשות השופטת, איל יצהר

האינטרסים והדילים: מאחורי הקלעים של הוועדה לבחירת שופטים

עשרות שופטים ורשמים חדשים מונו בשבוע שעבר, צעד הכרחי לאור העומס הכבד על מערכת המשפט ● הפשרות שנאלצו לעשות בוועדה כדי לזכות במינויים החדשים, ההישגים של הקואליציה, השריף החדש בנגב והמשמעות הנעלמת של המילה "זמני" ● חמש הערות על בליץ המינויים

שרוול אשפה לפינוי שיפוצים / צילום: תמר מצפי

הקבלן איחר במסירת דירה בפרויקט תמ"א. זה פיצוי הענק שיקבלו הרוכשים

ביהמ"ש קבע כי סעיף 5א לחוק המכר, הנוגע לאיחור במסירת דירה, חל גם על פרויקטי תמ"א 38, אף שבעבר נקבע בפסיקה כי בפרויקטים כאלה מדובר בהתקשרות למתן שירותי בנייה, שעליה חל חוק חוזה קבלנות

מקבוק אייר של אפל / צילום: יח''צ אפל

לעבור למחשב של אפל: כל הסיבות בעד ונגד

מי שהתרגל למערכת ההפעלה ווינדוס יתקשה להתרגל ל-MacOS, וגם ייאלץ להיפרד מחלק מהתוכנות המוכרות ● היתרון הבולט: היכולת של מכשירי החברה "לדבר" ביניהם ולקצר תהליכים

נרות ותמונות לזכרו של אלכסיי נבלני, ליד הקונסוליה הרוסית בפרנקפורט / צילום: Associated Press, Michael Probst

מותו של נבלני הותיר את האופוזיציה הרוסית מפולגת בגלות

המלחמה באוקראינה פיזרה את האופוזיציה של רוסיה ● כשהיא נמצאת בגלות, חבריה מחכים לרגע הנכון להחליש את הנשיא ולדימיר פוטין

חדשות הביומד / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: עמית שאבי (ידיעות אחרונות), Shutterstock

סטארט-אפ ניישן סנטרל: ההייטק הישראלי מתאושש, אבל הביומד לא

הביומד הישראלי לא מתאושש בקצב של ההייטק, אקזיט לבלקין ויז'ן, גיוס לסטארט-אפ של נפתלי בנט ותקווה לסוגי סרטן שאינם מגיבים לטיפולים המקובלים ● השבוע בביומד

קניות בסופר. אין הצדקה אמיתית להעלאות המחירים / צילום: טלי בוגדנובסקי

הנתונים מגלים: האם גל עליות המחירים מוצדק?

שורת חברות גדולות במשק הודיעו על העלאות מחירים רוחביות, בעיקר בתחומי המזון והצריכה ● אלא שבחינת פרמטרים כמו שערי מט"ח, עלויות שינוע ומחירי חומרי גלם מעלה כי לא תמיד קיים הכרח לעשות כן ● אלכס זבז'ינסקי, מיטב: "החברות פשוט מנצלות הזדמנויות"

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

נשק, כסף ורכבים: הסודות האמיתיים של רפיח נמצאים מתחת לעיר

ישראל החלה בפינוי אוכלוסייה אזרחית מהשכנות המזרחיות ברפיח לקראת כניסת צה"ל לאזור ● מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

בייראקטר TB2 / צילום: Associated Press, Efrem Lukatsky

החברה הביטחונית הזרה שהעניקה לעובדיה מענק בסך 18 משכורות

החברה הטורקית בייקאר, סמנכ"ל הטכנולוגיות שלה הוא חתנו של ארדואן, היא שיאנית היצוא בטורקיה והודיעה שתחלק לעובדים מענק נדיב במיוחד ● ואיפה החברות הביטחוניות הישראליות עומדות מולה ברמה הגלובלית?

אילוסטרציה: shutterstock

ההתייקרות כבר פה, אספקת חומרי הגלם בסכנה: החרם הטורקי מכה בענף הבנייה

שלוש חברות הודיעו על העלאת מחירי מוצרים המשמשים לבנייה, בעקבות חסימת היצוא מטורקיה ● הפתרון המיידי: מסלולי "מעקף" שצפויים להוסיף עלויות ולעכב את הגעת הסחורות ● הקבלנים אובדי עצות: "חברות ביצוע יקרסו, עבודות תשתית יתייקרו, והציבור ישלם מחיר"

ינקי קוינט, מנהל רמ''י ומ''מ מנהל רשות החברות הממשלתיות / צילום: שלומי יוסף

בעיכוב של עשרות שנים, המדינה תפריט קרנות השתלמות של מאה אלף עובדים

ועדת השרים להפרטה תדון בשבועות הקרובים במכירת החזקות המדינה בשבע קרנות השתלמות, מלבד אלו של המורים והשופטים ● לפי ההצעה, המניות יעברו לידי ההסתדרות, כשהיקף הנכסים הוא כ־8.4 מיליארד שקל ● המטרה: הפחתת הנטל על המדינה ● מה צפוי לחוסכים? ● גלובס עושה סדר

דורון ארזי, אסף וונד, אודי מוקדי / צילומים: ליאורה כץ, איל יצהר, דיויד שפר

שתי חברות ישראליות פרסמו דוחות בוול סטריט, ונפלו בסוף השבוע

במדור השבועי של גלובס בדקנו מה קרה למניות הישראליות הבולטות בוול סטריט במהלך הסופ"ש ● היפו צללה בכ-17% בעקבות מימושים ● סייברארק צללה למרות שהציגה דוח חזק עם תחזית חיובית ● ומניות רדקום וסרגון עלו בעקבות דיווחים על חוזים חדשים

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock

העליות בת"א התמתנו בנעילה מהחשש כי עסקת החטופים לא תצא לפועל

מדד ת"א 35 עולה ב-0.4% ● השקל הפגין איתנות השבוע, אך בסיכום אפריל נחלש מול הדולר ● אפל הציגה את תוצאותיה הכספיות והמניה זינקה ● במזרחי מעריכים כי למרות דוח התעסוקה הפושר של חודש אפריל בארה"ב לא אמור להשליך מהותית על תזמון הורדת הריבית ● באופנהיימר מזהים הזדמנויות במגזרי הפיננסים והתעשייה בשוק המניות האמריקאי

וורן באפט / צילום: ap, Nati Harnik (עיבוד תמונה)

באפט הפך את ברקשייר למכשיר השקעה שלא היה כמותו, וזה השתלם

אילו בעלי ברקשייר האת'וויי והמשקיע האגדי היה מנהל במקום זאת קרן גידור, היה לו כנראה הרבה יותר הון, והרבה פחות משקיעים מרוצים ומעריצים ● כי ההתעקשות שלו שמבנה החברה צריך להתאים לאסטרטגיה, ולא להיפך, עשתה את ההבדל לבעלי המניות

שר החוץ הטורקי, הקאן פידאן / צילום: Associated Press, Bilal Hussein

האינטרס המשותף של טורקיה ואיראן נחשף בראיון של שר החוץ

בתקופה האחרונה, רבים הרימו גבה בשל הפגישות התכופות של בכירי טורקיה דווקא עם מקביליהם האיראנים ● כעת מתברר כי שר החוץ של טורקיה טען בראיון, כי הוא מאמין שהמיליציות הפרו־איראניות בעיראק יכולות לפעול כנגד המחתרת הכורדית באזור סינג'אר שבצפון עיראק

בניין שרוסס במגני דוד, בפריז (דצמבר 2023) / צילום: Reuters, LUCIEN LIBERT

דוח חדש: "העולם עד לגל הגרוע של תקריות אנטישמיות מאז מלחמת העולם"

ב־2023 נרשם זינוק של עשרות אחוזים במספר התקריות האנטישמיות מכל הסוגים, כך מגלה דוח של אוניברסיטת תל אביב והליגה נגד ההשמצה ● לפי הדוח, יותר ויותר אמריקאים מסכימים עם סטריאוטיפים אנטישמיים, והרשתות החברתיות "הפכו לקרקע פוריה לשנאה ורדיקליזציה"

בארה"ב בטוחים: זה עומד להיות המבצע המסוכן ביותר אליו תצא ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: הסכנות בכניסת צה"ל לרפיח, איך איראן יכולה להרוויח מההפגנות בקמפוסים בארה"ב ומה באמת חשוב לאמריקאיים בשנת הבחירות ● כותרות העיתונים בעולם 

נמל גמליק בטורקיה / צילום: Shutterstock

כך אנשי מסחר בטורקיה ובישראל פועלים לעקוף את החרם

החלטת ארדואן לאסור סחר עם ישראל הדהימה את גורמי המסחר בשני הצדדים, שפועלים עתה למציאת חלופות ● בעוד שאנשי עסקים באנקרה מקווים שמדובר בגל שיחלוף, בממשל מנסים להשיג באמצעות המהלך השפעה על עזה ● 3 הערות

הפגנה פרו־פלסטינית בבראון. לחץ הסטודנטים הניב פרי / צילום: Reuters, Anibal Martel

האם אוניברסיטאות אמריקאיות מפתחות נכונות לשאת ולתת על החרמת ישראל?

לפי שעה רק קומץ של אוניברסיטאות ומכללות הציעו למפגינים האנטי־ישראלים להתפנות תמורת חשיפת אחזקותיהן ומשא ומתן על משיכת השקעות ● אבל ביניהן נמצאות לפחות שתי ענקיות, עם תיקים של 20 מיליארד דולר ● עצם נכונותן הפרגמטית לשקול זאת צריכה לעורר חשש

קיבוץ בארי ההרוס / צילום: תמונה פרטית

לספר לדור הצעיר את סיפור השואה אחרי ה-7 באוקטובר - זו לא רק זכות, אלא חובה

השנאה כלפי מדינת ישראל מרימה ראש בכל כמה דורות ● לצד האסונות טבועה בנו, כחלק בלתי נפרד מה-DNA שלנו, היכולת המופלאה והחוסן לקום מהאסון הכי גדול ולהצליח לעשות ממנו נס ● גם הפעם, הדור הצעיר הוא שיכתבו את פרק התקומה