הסימנים שמניית טסלה בדרך למטה ומדד ה-S&P מזכיר את 2008

בתחילת השנה חזיתי שמניית הרכב החשמלי בדרכה לפחות מ־100 דולר • מאז היא הגיעה לשם וזינקה שוב • מי שרכש באזור שבין 208–223 דולר למניה מצא את עצמו בהפסד, וביקש למכור

מה זה ניתוח טכני?

שיטה לקבלת החלטת השקעה בשוקי ההון, שמתבססת על התנהגות השוק. הגרף הוא התוצאה הסופית של משוואת קבלת ההחלטות של כל המשקיעים בשוק, ובכך מגלם את כל המידע הרלוונטי להחלטה

הכותב הוא מנתח טכני, בורסה גרף מקבוצת Guideline

זהו כבר הניתוח הרביעי שלי למניית טסלה בשנה האחרונה. בכל הניתוחים הערכתי שכיוונה מטה, ובתחילת השנה חזיתי שעם מעט סבלנות תוכלו לרכוש אותה בפחות מ־100 דולר. בפועל המניה נסוגה עד למחיר של 101.83 דולר, ומשם זינקה כמו דגם ספורטיבי. אלא שבעת האחרונה נדמה שהסוללה מתרוקנת, והתחתית האחרונה שנקבעה למניית הרכב החשמלי עלולה להיפרץ מטה.

אזור התמיכה הפך לרמת התנגדות

אפרט מה אני רואה בגרף המניה:

● טסלה מצויה במגמת ירידה - כפי שמראה המבנה היורד של נקודות השיא והשפל בגרף החודשי. מבנה המחירים שאני מרבה להזכיר אותו, קרי האופן שבו מסודרות נקודות השיא והשפל, מלמד על הלך הרוח של הקונים והמוכרים.

● מהלך העליות האחרון של טסלה, שהחל ממחיר מניה של 101.83 דולר, יצר נקודת שפל. נקודה זו נמוכה מנקודת שפל קודמת, מה שמעיד כי מהלך עליות זה מתויג כתיקון טכני בלבד. 

שולחן הניתוחים: S&P 500 עושה לי דז'ה–וו ל־2008 

אני מקווה שאני טועה, אבל קווי הדמיון בין שני המקרים לא מאפשרים להתעלם.

מאוקטובר 2007 ועד שלהי ינואר 2008 רשם מדד S&P 500 גל ירידות שסדק לחלוטין את ביטחונם העצמי של המשקיעים. זה כמובן לא היה גל הירידות הראשון במדד הפופולרי, אבל היה בו משהו אחר. הוא היה ממושך במיוחד ובהחלט ברוטלי. מי שהאמין בחוסנו של השוק האמריקאי עד אז, איבד מעט מביטחונו.

אבל מתחילת פברואר 2008 החלה התאוששות; תחתית חדשה לא נקבעה והשוק חזר להראות יציבות וחיוניות. זו הייתה שעתם היפה של האופטימים. מהלך עליות של חודשיים וחצי הצליח לגרום לרבים להאמין שכיבוש שיאים חדשים נמצא בפתח, ותיקי ההשקעות התמלאו שוב במניות. אלא שבסוף מאי 2008 התמונה התקדרה. זה החל עם שבוע אחד של ירידות שמחק רווחים של מספר שבועות, ומשם השוק האמריקאי לא עצר בדרכו מטה. מי שפספס את ההזדמנות לצאת נשבה על ידי השוק. הגל הזה היה ארוך מקודמו, וכמעט ללא עצירות משמעותיות הוא צלל לתוך השפל של שנת 2009.

"נפגעי" 2008 עלולים ליפול גם היום

וחזרה לימינו - מינואר 2022 ועד יוני אותה שנה הציג שוק המניות האמריקאי ירידות. ואז הגיעה בלימה שנמשכת עד היום. הזמירות על מפולת ודאית התחלפו באופטימיות שלא תמיד הייתה זהירה. חלק כבר רואים את שובו של השור, אבל הנתונים מראים אחרת.

השוק אינו יורד כמו ב-2008 אבל בטח שאינו עולה. ה"הליכה הצידה" - אותו דשדוש שהוא חווה בחודשים האחרונים, מתעתעת. אם אני לא טועה בניתוח, מי שנפל במלכודת ב-2008 עלול ליפול שוב בפח עכשיו בשל אותה התנהגות - ואני לא מדבר על התנהגות השוק.

המלצתי החמה - שימו סטופים; קבעו נקודות מפנה שבהן תקבלו החלטה לצאת החוצה לפני שמאוחר מדי. להבנתי, שוק המניות האמריקאי בדרך לגל ירידות משמעותי, שבדומה לרוב המפולות יכלול איזו עלייה כדי לקחת אוויר, ואז שוב מפגש כואב עם תחתית עמוקה.

● האזור שבין 208-223 דולר למניה היה בעברו אזור תמיכה, כלומר כזה שהתאפיין בריכוז גבוה של קונים. במסגרת גל הירידות האחרון הוא נשבר מטה והפך לרמת התנגדות. כלומר, כל מי שרכש במחירים הללו מצא את עצמו בהפסד, מצב שיוצר מניע חזק למכור סביב אותה רמה, כפי שאכן קרה בפועל.

● הנר השני מהסוף הוא "נר של קונים" - נר שהתחיל למעשה בירידה ולאורך החודש נרשמה התאוששות שהביאה את מחיר הסגירה בסמוך לזה הגבוה. הנר הזה אמור היה להוביל לעוד חודש חיובי, אבל לא כך קרה, מה שמרמז שאלו היו הקונים האחרונים.

● בסיומו של אפריל נשבר הרצף העולה במניית טסלה, כשמחיר הסגירה של אפריל נמוך מהמחיר הנמוך של פברואר. למעשה נקבעה נקודת שיא נמוכה מקודמתה, שמבססת הנחה כי נקודת השפל האחרונה בסכנת שבירה.

מה זה תבניות צ'ארטיסטיות

בספרות התיאורטית תבניות צ'ארטיסטיות מחולקות לשני סוגים: היפוך והמשכיות. תבנית בהגדרתה היא מערך מחירים על הגרף שיש לו ערך ניבויי. אתם מכירים אולי את התבניות "ראש וכתפיים", "ספל וידית", "משולשים", "דגלים" וכד'. אני מסתייג מהכלי הזה

מספר הנרות ברצף מעיד על ירידה

● מספר הנרות ברצף העולה האחרון קטן ממספר הנרות ברצף היורד שקדם לו - זו התנהגות אופיינית למגמת ירידה.

● המניה מצויה מתחת לממוצעים הנעים, שגם זו התנהגות אופיינית למצבים שבהם המגמה מוגדרת כירידה. בנוסף לכך, הממוצעים הנעים מסודרים בסדר יורד והשיפוע שלהם הולך ומחריף, דבר המעיד על מומנטום שלילי.

אם לסכם, העלייה האחרונה במניה, שאני מקווה כי היטיבה עם חלקכם, הסתיימה. הכיוון הוא מטה, והדבר היחידי שיכול להציל את טסלה הוא שינוי דרמטי במצב השוק.