כפי שנחשף בגלובס: הרפורמה בביטוחי הבריאות נדחתה לסוף השנה

כפי שפורסם בגלובס, רשות שוק ההון דחתה את הרפורמה לשינוי מבני פוליסות הבריאות, כך שתתאים ללוח הזמנים של חוק ההסדרים, בו מתוכננת רפורמה מרחיקת לכת לשינוי היחסים בין קופות החולים לחברות הביטוח • בכך התאפשר המשך מכירת ביטוחי הבריאות הקיימים, לאחר שהחברות הודיעו על הפסקת השיווק

מ''מ הממונה על שוק ההון, עמית גל / צילום: מארק ניימן, לע''מ
מ''מ הממונה על שוק ההון, עמית גל / צילום: מארק ניימן, לע''מ

רשות שוק ההון הודיעה אמש (א') באופן רשמי על דחיית מועד כניסתה לתוקף של הרפורמה בביטוחי הבריאות, שהייתה אמורה להיכנס לתוקף החל מ-1 במאי. על כוונת הרשות לדחות את הרפורמה פורסם לראשונה בגלובס ביום שישי האחרון.

הרפורמה נדחתה ל-15 בדצמבר. הממונה יהיה רשאי, בהודעה, לדחות את יום תחילת ההוראות העיקריות בתקופה אחת נוספת שלא תעלה על שלושה חודשים.

ברשות שוק ההון הסבירו כי דחיית הכניסה לתוקף של הרפורמה, שנועדה לייצר רובד בסיסי של פוליסות ביטוח בריאות פרטיות, באה על רקע פניות שהתקבלו לאחרונה מגורמים רבים בענף הביטוח, ולאור העובדה כי במקביל לרפורמה בביטוחי הבריאות, דנה הכנסת בימים אלה בתיקונים מקבילים העוסקים בתחום ביטוחי הבריאות, כחלק מהצעת חוק התכנית הכלכלית (חוק ההסדרים). הבוקר תדון ועדת הבריאות של הכנסת בסעיף הרלוונטי בחוק ההסדרים, שנועד לחזק את הביטוחים דרך קופות החולים על פני הביטוחים הפרטיים שמציעות חברות הביטוח.

"דחיית מועד הכניסה לתוקף נועדה ליצור אחידות ולתת ודאות לשוק ביטוחי הבריאות הפרטיים. לאחר שנבחנו כלל ההיבטים וההשלכות האפשריות, החליטה הרשות לדחות את יישום הרפורמה ולקבוע את מועד התחילה שלה כך שיהיה תואם למועד התחילה שנקבע במסגרת הצעת חוק ההסדרים", הסבירו ברשות שוק ההון.

בתקופה שעד לכניסה לתוקף של שתי הרפורמות במקביל, חברות הביטוח יוכלו להמשיך ולשווק את פוליסות ביטוח הבריאות הקיימות במתכונתן הנוכחית. זאת לאחר שהחברות כבר עדכנו את סוכני הביטוח כי הן מפסיקות לשווק ביטוחים, לאחר שלא קיבלו אישור מרשות שוק ההון לפוליסות החדשות, בין היתר לאחר שביקשו לייקר תעריפים כחלק מההערכות לשינויים שמתוכננים בחוק ההסדרים. באוצר לא הסתירו את כוונתם לצמצם באופן משמעותי את ביטוחי הבריאות הפרטיים ולהטיל על חברות הביטוח את התשלום עבור ניתוחים שבוצעו באמצעות הביטוחים המשלימים של קופות החולים ולא באמצעות הביטוחים הפרטיים.

בחברות הביטוח ביקשו לייקר תעריפים על מנת לכסות את עצמן מפני העלות הגבוהה גם של כל ניתוחים שמבוצעים ישירות דרכן וגם של התשלום בגין ניתוחים שיבוצעו באמצעות קופות החולים. כאן נזכיר שההחזר של הפעולה הרפואית שבוצע באמצעות השב"ן של קופת החולים יבוצע על פי תעריפון של משרד הבריאות, שלא פעם הוא יקר יותר מאשר זה שמשלמות חברות הביטוח לספקים עימן הן עובדות.

המבוטחים יצטרכו לבחור באופן אקטיבי לחזור לפוליסה היקרה יותר

נכון להיום, מבוטח בביטוח פרטי יכול לבחור בין שני סוגי ביטוחים לכיסוי ניתוחים וטיפולים מחליפי ניתוח. הראשון הוא פוליסת משלימת שב"ן, שהינה זולה יותר כיוון שהמבוטח משלם רק על ניתוחים וטיפולים מחליפי ניתוח שאינם ניתנים במסגרת הביטוח המשלים של קופת החולים. השני הוא פוליסה "מהשקל הראשון", במסגרתה המבוטח פונה ישירות לחברת הביטוח ומבצע את כל התהליך באמצעות הביטוח הפרטי, כשהוא יכול לבחור היכן ינותח ומי הרופא שינתח אותו. טיפול באמצעות פוליסה זו הינו מהיר יותר, ובשל יתרונות אלו גם יקר יותר.

על פי חוק ההסדרים, על חברות הביטוח להעביר את כל המבוטחים שרכשו פוליסת בריאות לאחר הרפורמה האחרונה שבוצעה בתחום, בשנת 2016, לפוליסת משלימת שב"ן, גם אם המבוטחים עצמם בחרו מראש את הפוליסה היקרה יותר. רק לאחר מכן, המבוטחים יצטרכו לבחור, שוב, באופן אקטיבי, לחזור לפוליסה היקרה יותר. בינתיים, על קופות החולים, שבכל מקרה סובלות מעומס עצום בקביעת תורים, יגבר העומס בשל מעבר מבוטחים מפוליסת "השקל הראשון".

"הרשות תמשיך לפעול ולקדם צעדים שמטרתם יצירת שוק ביטוחי בריאות הוגן ושקוף, אשר מוצעים בו מוצרי ביטוח בעלי ערך ללקוחות ואשר תואמים את צורכיהם", ציינו ברשות שוק ההון.

היום הייתה צריכה להיכנס לתוקפה הרפורמה עליה עומלים ברשות שוק ההון מזה כשנתיים, ונועדה לייצר פוליסות ביטוח בסיסיות ועליהן הרחבות. פוליסת הבריאות הבסיסית האחידה אמורה לכלול כיסויים להשתלות וטיפולים מיוחדים בחו"ל, תרופות מחוץ לסל וניתוחים וטיפולים מחליפי ניתוח בחו"ל.

פוליסה זו תהיה הפוליסה הראשונה שתשווק למבוטח ותהווה את הרובד הראשון הבסיסי של כלל ביטוחי הבריאות ברובד הפרטי. ברשות שוק ההון הבינו כי אינם יכולים לקבוע לצרכן מה הוא צריך, ולכן הם מאפשרים הרחבות מעבר לארבעת כיסויי הבסיס. הרובד השני, מעל הרובד הבסיסי, יכלול כיסוי לניתוחים בישראל. מעל רובד זה יהיה רובד נוסף של הרחבה לאחת או יותר מתכניות הביטוח ברובד הראשון, השני או לפוליסת מחלות קשות, ומעליו יוכלו המבוטחים לרכוש גם כיסוי אמבולטורי (לדוגמה התייעצויות, בדיקות אבחנתיות, פיזיותרפיה ועוד). הוא יכלול חמישה כיסויים אפשריים שהלקוח יוכל לרכוש בנפרד, גם אם החברה בה הוא רוצה להיות מבוטח שונה מזו בה רכש את הפוליסה הבסיסית.