תקשורת העתיד לפי בזק: מהירות גלישה של 25 ג'יגה

החברה ביצעה פיילוט הנדסי במעבדות ענקית התקשורת הפינית נוקיה, שבמסגרתו הגיעה לקצב של עד 25 ג'יגה באמצעות טכנולוגיית 25G PON •  בשלב זה לא מדברים בחברה על מחירים לצרכן

הנתב החדש של בזק, Be3 / צילום: דוברות בזק
הנתב החדש של בזק, Be3 / צילום: דוברות בזק

בדרך לעידן המולטי-ג'יג, בזק משתפת פעולה עם חברת נוקיה העולמית: החברה הישראלית ביצעה פיילוט הנדסי במעבדות ענקית התקשורת הפינית, שבמסגרתו הגיעה לקצב של עד 25 ג'יגה באמצעות טכנולוגיית 25G PON. בכך מצטרפת בזק לחברות הטלקום המובילות בעולם, ביניהן טלפוניקה הספרדית, טים האיטלקית ופרונטייר ו־AT&T האמריקאיות, המבצעות פיילוטים דומים.

על־פי מפת הדרכים של בזק לשנים הבאות, אם כיום קצב הגלישה שהיא מציעה עומד על 2.5 ג'יגה (הקצב הממוצע המקובל בשוק עומד על 1 ג'יגה), ב־2024 כבר יהיה מדובר ב־10 ג'יגה, וב־2027 המהירות של 25 ג'יגה תהפוך למסחרית. בשלב זה לא מדברים בחברה על מחירים לצרכן.

נזכיר כי לפני כחצי שנה הודיעה המתחרה, חברת IBC (שנמצאת בין היתר בבעלות הוט, ושבין לקוחותיה נמנית סלקום), כי במהלך 2023 היא תחל למכור חבילות של 5 ג'יגה (מהלך שבו כבר החלה לאחרונה), וכי הגיעה לפריצת דרך שמאפשרת גלישה במהירות 10 ג'יגה - אולם לא ציינה מתי זו תהפוך לנגישה לקהל הרחב.

לדברי רן גוראון, מנכ"ל בזק, "המהלך הנוכחי מהווה פריצת דרך עבור שוק התקשורת בישראל. עידן ה'מולטי-ג'יג' יספק קצבי גלישה שוברי שיאים, ויתמוך בשירותים שאנחנו אפילו לא יכולים לדמיין היום. אני מאמין שהרעב לרוחב פס הוא אינסופי, ובזק תאפשר לכל הפיתוחים העתידיים להתרחש".

על־מנת להפוך את ההישג הטכנולוגי לנגיש לצרכן הסופי, בזק תשיק נתב חדש (Be3), שיאפשר קפיצה משמעותית באינטרנט האלחוטי הביתי עם wifi רציף ויציב במעבר בין חדרים. בנוסף, פריסת רשת הסיבים האופטיים צפויה להגיע עד סוף השנה ל־2 מיליון משקי בית.

בחברה מציינים גם כי לפי מחקר של מריל לינץ', הגידול בשימוש בדאטה בעולם יוביל לגידול בביקושים לרשתות תקשורת מתקדמות, תוך שילוב בינה מלאכותית לניהול כמות ומורכבות המידע. במילים אחרות, הצפי הוא שחברות הטלקום ייהנו ממהפכת ה־AI שתהווה עבורן אבן־דרך משמעותית - בדומה להשקת האייפון הראשון בשנת 2007.