לרגל ההכתרה של המלך צ'ארלס: הפייקים הגדולים שליוו את האירוע

לאחר 8 חודשי המתנה המלך צ'ארלס השלישי הוכתר. יחי הפייקים החדשים • המשרוקית של גלובס

להגדרות הציונים לחצו כאן

נכון - ההצהרה נכונה ומדויקת
נכון ברובו - ההצהרה נכונה ברובה, אך יש בה מרכיב שאינו נכון או אינו מדויק
חצי נכון - חלק מההצהרה נכון וחלקה שגוי, או שהיא אינה כוללת פרטים מהותיים שעשויים לשנות את משמעותה
לא נכון ברובו - חלק קטן מההצהרה נכון ורובה שגוי, או שהיא מחסירה פרטים יסודיים באופן היוצר הטעיה מהותית לגבי משמעותה
לא נכון - ההצהרה כלל אינה נכונה
מטעה - ההצהרה יוצרת מצג שווא או רושם שגוי, אף שהיא מתבססת על עובדות נכונות
כן, אבל - עובדה נכונה בפני עצמה, אך עובדות שלא צוינו עשויות להעמידה באור אחר. מומלץ לבחון את הדברים בפרספקטיבה רחבה יותר
לא מבוסס - לא קיימים נתונים עליהם ניתן לבצע קביעה פוזיטיבית לגבי נכונות הטענה, ואלה גם לא נאספים
ללא ציון - המצב העובדתי מורכב מכדי לתת לאמירה ציון מובהק. הסיבות האפשריות לכך יכולות להיות: התבטאות שאינה מובהקת מספיק וניתן לפרש אותה במספר צורות, מחלוקת בין מומחים, מתודולוגיות שונות שלא ניתן להכריע ביניהן ועוד

בשבת, שמונה חודשים לאחר שירש את הכס בעקבות מות אימו המלכה, התקיים טקס ההכתרה של מלך הממלכה המאוחדת, צ'ארלס השלישי. למה לחכות שמונה חודשים? הסיבה היא בעיקר הרצון להימנע ממצב בו היום החגיגי הזה יתקיים קרוב מדי לאבל על מות המלכה, אליזבת' השנייה. אבל ההמתנה הארוכה הזאת מהווה, כך מתברר, גם כר פורה להמצאת בדיות שונות, ויצרני הפייקים בבריטניה ומחוצה לה אכן ניצלו זאת. הנה כמה דוגמאות.

שואו ביזנס. טקס ההכתרה, עניין שהבריטים לא נהנו ממנו כבר שבעים שנה, הוא סיבה למסיבה. ואם יש מסיבה, יש גם הופעות. ומי מופיע? "אף זמר אנגלי לא קיבל את ההזמנה שלו (צ'ארלס)" להופיע בקונצרט ההכתרה, נטען בסרטון שהופץ בפייסבוק, "אף אחד לא רוצה להיות בדרן במסיבה שלו".

האמנם אף מוזיקאי מקומי לא רצה להופיע בפני המלך ביום חגו? בודקי העובדות של Full Fact דווקא התרשמו שיש מספיק אמנים: להקת Take That, שהוקמה במנצ'סטר והייתה פעילה בשנות התשעים (שלושה מהחברים המקוריים יופיעו); הזמרת האנגלייה פרייה ריידינגס; המוזיקאי האנגלי אלכסיס פרנץ'; וגם זמר האופרה הוולשי ברין טרפל. גם מנחה האירוע הוא איש תעשיית הבידור הבריטית, כוכב "אחוזת דאונטון" יו בונוויל. לצדם גם יופיעו אמנים ממדינות אחרות, כמו קייטי פרי. אז מה המקור לטענה בסרטון? כנראה הדיווחים על כך שאמנים כמו אלטון ג'ון, אדל, אד שירן ורובי ויליאמס דחו את ההזמנה להופיע בקונצרט.

היהלום שבכתר. נמשיך עם פייקים שקשורים לאמנים ולמסיבת ההכתרה, אבל הפעם מהודו. האם הזמרת האמריקאית ג'ול (Jewel, תכשיט) סירבה להופיע במסיבה בגלל חלקים בעייתיים בהיסטוריה של בריטניה? פוסטים ויראליים בטוויטר ובפייסבוק טענו שכן: "בהצהרה היא אמרה: 'יש לו מספיק תכשיטים גדולים שהמשפחה שלו גנבה מהודו, הוא לא צריך אותי'". הסוגיה עצמה - חפצים יקרי ערך מרחבי העולם כמו עתיקות יהלומים ועוד, שנמצאים כיום בבריטניה - היא אכן טעונה. אבל בודקי העובדות של הארגון ההודי Boom לא מצאו שום ראיה שהייתה איזושהי הודעה כזו מצדה של הזמרת ג'ול. הם פנו גם לזמרת לצורך תגובה, אבל זו לא התקבלה.

טעות דפוס. האם יכול להיות שהסמל של ההכתרה נעשה בכזו רשלנות שנפלה בו טעות דפוס בולטת ומביכה? תמונה שהפכה ויראלית ברשתות העידה על כך שזה אכן המצב. בתמונה היה ניתן לראות צילום מסך של חשבון הטוויטר המאומת של משפחת המלוכה, ובו נכתב "המלך צ'ארלס השלישי | התכרה | 6 במאי 2023". כלומר, לפי צילום המסך הזה האחראי על סמל התרשל בכתיבת המילה הכתרה ובמקום לכתוב Coronation, כתב "Conoration". מפרסם התמונה המביכה הוסיף בעוקצנות: "מצפה לזה, מה שהתכרה לא תהיה".

אלא שבחשבון המלכותי לא התפרסמה טעות כזאת. בארגון בדיקות עובודת ההודי Newsmobile, הסבירו שככל הנראה הכל התחיל בציוץ היתולי של הקומיקאי אדם קיי. גם אתר בדיקת העובדות האמריקאי Check Your Facts חקר את העניין ולא הצליח למצוא ראיות לכך שציוץ עם שגיאה כזו הועלה לחשבון המלכותי ונמחק ממנו.

תחקיר: אוריה בר־מאיר