סכסוך משפחתי: מה גרם לדודי ורטהיים לסגת מרכישת המניות של אחותו בקוקה קולה?

לאחר סכסוך ארוך שנים והליך גישור, החליט איש העסקים דודי ורטהיים לסגת מרכישת חלקה של אחותו דרורית ורטהיים בחלקה במניות קוקה קולה • חוסר הוודאות במשק ופרסום הדוח של מוד'יס ב-14 לאפריל, הביאו את ורטהיים לחשיבה מחודשת ולעצירת עסקת הענק

מפעל קוקה קולה בבני ברק / צילום: איל יצהר
מפעל קוקה קולה בבני ברק / צילום: איל יצהר

איש העסקים דודי ורטהיים, בעל השליטה בחברה המרכזית למשקאות (קוקה קולה) המחזיק ב-63% ממניות החברה נסוג לאחרונה מרכישת חלקה של אחותו דרורית ורטהיים המחזיקה ב-37%. האחים היו לקראת סיכום לאחר סכסוך ארוך שנים והליך גישור אך חוסר הוודאות במשק בעקבות המהפכה המשפטית שמקדמת הממשלה ופרסום חברת דירוג האשראי מוד'ס הובילה להתפוצצות העסקה.

ברקע, סכסוך שהחל עם העברת השליטה לאחים, לאחר שאביהם מוזי ורטהיים ז"ל חילק בין השניים את השליטה בחברה למשקאות ובמניותיו בבנק מזרחי באופן לא שיוויוני. ורטהיים האב, שנפטר בשנת 2016 ביקש להעביר עוד בחייו את הבעלות על החברות כדי למנוע סכסוך ירושה אך לאחר שנפטר החל הקרע בין האחים.

דודי ורטהיים הוא יו"ר ובעל השליטה בחברה, מבעלי השליטה בבנק מזרחי־טפחות (21%), ובעל מניות בשיעור של פחות מ־5% בחברת הנדל"ן והאנרגיה אלוני חץ. החברה למשקאות שולטת בקבוצת התקשורת שידורי קשת שהיא הבעלים של ערוץ 12, חדשות 12 ואתרי האינטרנט N12 ומאקו.

טענות בנוגע לדיווחי החברה ואופן ניהולה

בשנת 2018 הגיעו השניים להסכם שהיה אמור להסדיר את היחסים ביניהם ואת אחזקותיהם בחברה ובבנק מזרחי. אך ההסדר לא החזיק מעמד ובשנים האחרונות העלתה דרורית טענות נגד אופן קבלת ההחלטות של אחיה בחברה, טענה לקיפוח זכויותיה ואף טענה טענות חמורות בנוגע לדיווחי החברה ואופן ניהול החברה. בחברה מרכזית לייצור משקאות קלים נמסר לגבי הטענות: ״מדובר בטענות חסרות שחר שהחברה דוחה אותן על הסף״.

הטענות הובילו להליך בוררות שלא הסתיים, ולהליך גישור בניסיון להגיע להסכמה כשעל הפרק רכישת מניותיה של דרורית על ידי דודי. בין ההליכים שהתקיימו היו בוררות שנעצרה, וגישור אצל עורך הדין הבכיר רובי בכר ממשרד עורכי הדין פישר (FBC).

הצדדים כבר הגיעו להסכמות שכללו תשלום מקדמה במזומן ואחוז מרווחי החברה העתידיים, אך השלכות המהפכה המשפטית הביאה לעצירת העסקה לצאת אל הפועל. חוסר הוודאות במשק ופרסום הדוח של מוד'יס ב-14 לאפריל, שהורידה את תחזית דירוג החוב מחיובית ליציבה, הביאה את ורטהיים לחשיבה מחודשת ולעצירת עסקת הענק שדרשה מימון ותשלום ריביות גבוהות.

דרורית ורטהיים מיוצגת על ידי עו"ד שרון אמיר ממשרד נשיץ ברנדס אמיר, עו"ד זאב שרף ורו"ח שרון שולמן מארנסט אנד יאנג. דודי ורטהיים מיוצכ על ידי עוה"ד אהוד סול ואילנית לנדסמן.