קרפור | ניתוח

קצב הגידול ושיעור הצריכה: למה קרפור הצרפתית מהמרת על בית שמש?

אחד מאירועי ההשקה של רשת הקמעונאות הצרפתית יתקיים בבית שמש, שם היא תפתח את אחד מסניפי ההיפר הגדולים שלה • בין הסיבות: מספר הנפשות למשק בית בעיר הוא הגדול מבין הערים הגדולות, ושיעור ההוצאה על מזון גבוה יותר מערים אחרות • וגם: באיזה אתגר צפויה בכל זאת קרפור להיתקל?

בית שמש / צילום: תמר מצפי
בית שמש / צילום: תמר מצפי

חברת קרפור הצרפתית תיכנס רשמית לישראל היום (שלישי) בשעה 12:00, אז ייפתחו 50 סניפיה החדשים ברחבי הארץ. כשלב ראשון, בין הסניפים הללו ייפתחו שלושה סניפי היפרמרקט, סניפים גדולים בשטח של עד 4,000 מ"ר - וביניהם הסניף שלה בבית שמש. בסניף זה גם יתקיים אחד משני אירועי ההשקה הרשמיים בנוכחות כל נציגי החברה, והשני יתקיים בסניף ברעננה.

השקת קרפור בישראל: 50 סניפים חדשים בבת אחת, ואיך ישפיעו חסמי היבוא על המחירים
הבורסה יודעת יותר טוב מכולם: האם קרפור תזעזע את שוק המזון?
גל ההתייקרויות נמשך: בפעם השנייה בתוך שנה, שסטוביץ מעלה מחירים   

מדוע בחרה החברה דווקא בבית שמש, עיר ש־70% מהתושבים שייכים לחברה החרדית, לפתיחת סניף מרכזי? הצצה לנתונים של העיר מספקת תשובה מוחצת: זו אחת הערים הצומחות בישראל בשנים האחרונות, והיא עוד צפויה להכפיל את עצמה בעשורים הבאים.

1

הרכב האוכלוסייה

עד לתחילת שנות ה־2000 בית שמש לא הייתה יותר מ"עוד עיר" במחוז ירושלים. העיר לא חצתה את רף 25 אלף התושבים במשך 45 שנה, אך נראה כי בשנת 2000 חלה ה"קפיצה" הראשונה, והיא כמעט הכפילה את כמות תושביה לכ־45 אלף איש. בשנים אלו החלה להתהוות מעט צפונה ממנה העיר מודיעין, שהוקמה בשנת 1996 והיוותה מוקד משיכה למשפחות צעירות רבות.

בשנת 2005 כבר הגיעה העיר לכ־65 אלף תושבים, ובשנת 2015 חצתה את רף ה־100 אלף. כיום חיים בעיר כ־157 אלף תושבים - צמיחה אדירה של כ־238% בתוך פחות משני עשורים. קצב הגידול השנתי של בית שמש עומד על 9.4%, ועל פי תוכנית המתאר שלה, שטרם אושרה, היא שואפת להכיל 360 אלף תושבים בשנת 2040. קצב הגידול הנוכחי עשוי לדרוש עדכון של המספר הזה כלפי מעלה טרם אישור התוכנית.

"מרבית התקציבים מופנים לחברה החרדית ולא לחברה החילונית, ולכן בית שמש מהווה אלטרנטיבה לירושלים. לפיכך, קיימת נהירה רבה לשם", מסביר תמיר בן שחר, מנכ"ל חברת הייעוץ הכלכלי־שיווקי צ'מנסקי בן שחר ושות'.

 

התוכניות להתרחבות העיר מגובות במעשים בשטח: בימים אלו מוקמות ומתאכלסות כמה שכונות חדשות בעיר. התכנון לשתי שכונות חדשות בדרום העיר, הכוללות כ־1,150 דירות, מקודם כעת, ובמרץ 2021 אושרה המדיניות להתחדשות עירונית של בית שמש, שמטרתה להוסיף 10,000 יחידות דיור חדשות ל־8,000 היחידות הקיימות בשכונות הוותיקות של העיר.

מספר משקי הבית, וכמובן מספר יחידות הדיור עולה גם הוא בהתמדה לאורך השנים. נכון לשנת 2021 ישנם בבית שמש כ־26 אלף משקי בית, לעומת 18 אלף משקי בית ב־2011 - עלייה של כ־43% בתוך עשור; מספר הדירות בעיר עומד, נכון ל־2021, על כ־25 אלף יח"ד, עלייה של 45.8% לעומת מספר יחידות הדיור בעיר ב־2012. הגידול במספר יחידות הדיור בתקופה זו הוא הגדול ביותר מבין הערים בישראל שבהן יותר מ־100 אלף תושבים.

מרבית התושבים בבית שמש צעירים, נתון שיכול לתמוך גם הוא בתוכניות לגידול עתידי של העיר: 51.9% מהתושבים הם ילדים עד גיל 18, ורק 4.9% בני 70 ויותר (לעומת 14.7% בנתון כלל ארצי). על פי נתוני העירייה, קבוצות הגיל הגדולות ביותר בעיר הן של בני 0־5, בני 6־12 ובני 22־39.

2

היקף הצריכה

הגידול באוכלוסייה, זה שכבר מתרחש וזה הצפוי, בוודאי מהווה פקטור בבחירתה של רשת הקמעונאות הצרפתית לפתוח סניף מרכזי דווקא בבית שמש, אך הוא לא היחיד. בדיקת גלובס בנוגע להרגלי הצריכה של תושבי העיר ולפילוח ההוצאות החודשיות מוכיח כי לבית שמש פוטנציאל גדול עבור שחקנית קמעונאית חדשה, ודאי כזו אשר מצהירה על מחירים נמוכים משמעותית בהשוואה למתחרים הקיימים בשוק.

אמנם נתוני הלמ"ס העדכניים ביותר רלוונטיים לשנת 2019, אך הם יכולים לספק תמונה כללית על הרגלי הצריכה של תושבי העיר. הנתון המשמעותי ביותר, כנראה, הוא מספר הנפשות למשק בית בבית שמש, 4.92 נפשות - מספר המציב אותה במקום הראשון מבין כל הערים הגדולות בישראל, כולל בני ברק. מספר כזה מיתרגם באופן טבעי להוצאות גבוהות עבור משק הבית, המשתקפות גם הן בנתונים: 17,707 שקל הוצאה חודשית ממוצעת לתצרוכת, גבוה יותר מבת ים ומחולון למשל, וברמה דומה לרחובות ולרמת גן.

אורי קילשטיין, מנכ''ל קרפור ישראל / צילום: ענבל מרמרי
 אורי קילשטיין, מנכ''ל קרפור ישראל / צילום: ענבל מרמרי

כמו כן, ההוצאה הממוצעת של משקי הבית בבית שמש על מזון היא מהגבוהות ביותר מבין הערים הגדולות - 2,567 שקל בחודש (שיעור של כ־14.5% מההוצאה החודשית לתצרוכת). נציין כי ב־2017 ההוצאות על מזון היוו כחמישית מההוצאות החודשיות של תושבי העיר, והן הצטמצמו בין היתר בשל העלייה בהוצאות על הדיור מתוך כלל ההוצאות החודשיות. ההוצאה של תושבי בית שמש על ריהוט וציוד לבית, מוצרים שגם אותם מציעה קרפור בסניפיה, היא הגבוהה ביותר מבין הערים הגדולות: 828 שקל בממוצע לחודש, 4.7% מההוצאה החודשית הכללית.

לדברי בן שחר, "כיום, חלק גדול מהאוכלוסייה היא בעלת מאפיינים סוציו־אקונומיים בינוניים ומעלה, כך שהיא אינה עיר ענייה כבר. היא מדורגת במקום ה־63 במדרג הערים הארצי לפי ההשקעה הארצית בתושב, ובעוד הממוצע הארצי עומד על 4,200 שקל, בעיר ההשקעה בתושב נטו עומדת על 2,300 שקל".

אולם, נציין כי השכר החודשי הממוצע לשכיר בבית שמש הוא 9,569 שקל בלבד, נכון לשנת 2021, נמוך משמעותית מהממוצע הארצי, העומד על 12,925 שקל בחודש.

3

מיקום העיר

סיבה נוספת להחלטה של קרפור להקים את אחד מסניפיה בבית שמש, נוגעת גם למיקומה האסטרטגי. אמנם הצביון של העיר הופך לחרדי יותר בשנים האחרונות, אך בחלקה הצפוני - בו מתגוררים בעיקר תושבים השייכים למגזר החילוני, מרוכזים אזורי מסחר ענקיים, המשרתים לא רק את תושבי העיר עצמה, אלא גם את תושבי המושבים והקיבוצים בסביבה.

"החלק הדרומי הוא למעשה עיר נפרדת של מסחר חרדי יותר, כשלכל שכונה יש את המרכז המסחרי שלה", אומר בן שחר. לעומת זאת, "בחלק הצפוני בעיר, קיימים שני מרכזי ביג, הפאוור סנטר וקניון הביג פאשן. קיים מרכז נוסף מולם במרכז שער העיר בו יש סניף של רמי לוי וכל אלו משרתים את תושבי בית שמש, מרחב מטה יהודה, ותושבי המושבים הקיבוצים בעמק האלה, כולם בעלי אוכלוסייה עם סממנים סוציו־אקונומיים גבוהים. בנוסף, זה אזור שמאופיין בתיירות גבוהה, כולל תייקות יקבים".

לדבריו, "גם בקרפור, כמו באיקאה, בחרו בבית שמש לא בגלל שזה המקום המתאים ביותר, אלא מתוך בחירת מחדל. עיריית ירושלים לא השכילה לפתח קרקעות, ולכן כולם הולכים למקום הכי קרוב - בית שמש".

כיום, פועלים בעיר סניפים של רמי לוי, שופרסל דיל, ויקטורי, יש חסד, אושר עד, שוק מהדרין וחנויות חרדיות נוספות, בהן תושבי העיר החרדים עורכים את רוב הקנויות שלהם. "הבשורה של קרפור תהיה ביכולת שלה להביא מוצרים כשרים ולהגדיל את כמות המוצרים", מסכם בן שחר. אך לדבריו, לסוגיית הכשרות למהדרין יש משמעות רבה על הרגלי הצריכה של תושבי העיר, "שיקנו קודם כל בחנויות שלהם, ורק אחר כך בחנויות שמוגדרות כ'חילוניות', ביניהן קרפור".