השקת מיזמי אנרגיה וחשיפת מטוס קרב: האסטרטגיה של ארדואן לנצח בסקרים

ברקע מצבו האלקטורלי המתנדנד, נשיא טורקיה מקדם במרץ מיזמים גדולים: החל מפרויקט ענק להפקת גז טבעי, דרך פיתוח תשתיות, ועד מערכות נשק מתקדמות • בשבוע הבא יתקיים הסיבוב הראשון של הבחירות. האם צפויות לנו הפתעות נוספות עד אז? • כתבה רביעית בסדרה

נשיא טורקיה ארדואן מקיים עצרת בחירות באיזמיר / צילום: Reuters, Presidential Press Office
נשיא טורקיה ארדואן מקיים עצרת בחירות באיזמיר / צילום: Reuters, Presidential Press Office

הבחירות בטורקיה, שהסיבוב הראשון בהן יתקיים ביום ראשון הקרוב, הן דרמטיות. לראשונה מאז המעבר למשטר נשיאותי בשנת 2017, יש תחושה בטורקיה כי הנשיא רג'פ טאייפ ארדואן עשוי להפסיד את השלטון אחרי 20 שנה. אין מדובר רק בהפסד אפשרי בבחירות הישירות לנשיאות שיכולות להמשיך לסיבוב שני ב־28 במאי אם אף מועמד לא ישיג 50% מהקולות, אלא גם בבחירות לפרלמנט.

הסקרים צופים מהפך בטורקיה, ואפילו כלכלת בחירות לא עוזרת לייצב את ארדואן בשלטון | כתבה ראשונה בסדרה
הכלכלן הסוציאל־דמוקרטי שעשוי לנצח את ארדואן בבחירות הגורליות בטורקיה | כתבה שניה בסדרה
"ארדואן חלש מתמיד": מיליון וחצי איש בגרמניה עשויים להכריע את הבחירות בטורקיה | כתבה שלישית בסדרה

נשיא טורקיה הוא פוליטיקאי ותיק וממולח שמבין כי למצבו האלקטורלי נדרש פתרון יצירתי. לכן, הוא בחר להשתמש בשיטה הישנה והמוכרת בעצימות גבוהה: "גזירת סרטים", במלוא מובן המילה, של מיזמים שונים ורחבי היקף: החל מהפקת גז טבעי, דרך איתור נפט ופיתוח תשתיות, ועד חשיפת מטוס קרב מתוצרת עצמית.

אותם אירועים זוכים לחשיפה רבה ומעידים על כך נתונים שפורסמו בתקשורת הטורקית. במהלך החודש החולף, זכה המחנה בראשות ארדואן ("ברית העם") לכ־3,600 דקות שידור בתאגיד הציבורי הטורקי TRT, שכללו בין היתר את הופעותיו של הנשיא באירועים שונים. לעומת זאת, מפלגות האופוזיציה, קיבלו 42 דקות שידור בלבד.

"אין חדש במערכת הבחירות הנוכחית, אנחנו יודעים שאמצעי התקשורת - רובם ככולם - נשלטים על ידי הממשלה או מקורבים של ארדואן, והדבר מציב מכשול בפני האופוזיציה", אומרת לגלובס ד"ר גליה לינדנשטראוס, חוקרת בכירה במכון למחקרי ביטחון לאומי, אוניברסיטת תל אביב. "מעבר לכך, עיתונאים נכנסים לכלא ואזרחים לא כל כך משמיעים את קולם".

התדמית שמוצגת לאזרחים: חגיגה אנרגטית

טורקיה סובלת מהיעדר עצמאות אנרגטית ונסמכת על יבוא גז בעיקר מרוסיה ומאזרבייג'ן. מציאות זו הובילה לפיתוחו של מיזם ענק, אותו מוביל ארדואן, להקמת צי פרטי של ספינות קידוח במטרה למצוא גז טבעי. באוגוסט 2020, נשיא טורקיה הציב יעד שלפיו כבר בשנת 2023 יתחילו הפקה משדה סקאריה, תוך ידיעה כי מדובר בשנת בחירות. אנקרה עמדה ביעד, וההפקה החלה באפריל. אולם, ההפקה עדיין רחוקה מהתצרוכת הטורקית השנתית שעמדה בשנת 2022 על 54 BCM.

ארדואן הודיע: "מצאנו נפט!"

רצף האירועים הפומביים נמשך גם בשבוע שעבר, כשארדואן הודיע כי נמצא שדה נפט באזור גבאר שבמחוז שירנאק שגובל בסוריה ובעיראק. גם הפעם, הוא הכריז כי שדה הנפט יאפשר הפקה של 100־180 אלף חביות ביום, מה שייצר הכנסה שנתית של 2.9 מיליארד דולר לטורקיה. בדומה למצב בתחום הגז הטבעי, התלות של טורקיה בייבוא נפט היא מוחלטת. בשנת 2022, המדינה ייבאה 246 מיליון חביות עבור תצרוכת הנפט שלה, לעומת 29 מיליון בלבד שהופקו בשטחה.

"מסתבר שהידיים שלנו היו קשורות בשל ארגוני הטרור, חוסר יציבות פוליטית וחברות בינלאומיות, כדי שלא נוציא נפט מאדמותינו", אמר ארדואן באותה הכרזה. באותה הצהרה, הוא הצליח לחבר במשפט אחד בין המאבק בארגונים הכורדיים בצפון עיראק וסוריה לבין המסע לאיתור הנפט.

אלא הבשורות בכל הנוגע למשק האנרגיה, לא הסתכמו בגז טבעי ונפט. ב־27 באפריל, ארדואן קיים עם מקבילו הרוסי ולדימיר פוטין, בשיחת וידאו, טקס אספקת דלק גרעיני ראשון לתחנת הכוח אקויו בהובלת רוסאטום, התאגיד הרוסי הממלכתי לאנרגיה אטומית. אותה תחנת הכוח, מיועדת בעתיד לייצר 10% מתצרוכת החשמל בטורקיה. ארדואן הבטיח שהפרויקט יפיק למדינה חיסכון שנתי של 1.5 מיליארד דולר בשל הפחתת הצורך בגז טבעי, ובכך ישפר את המאזנים של המדינה.

"תחנת הכוח מעידה על 'חתונה' של 50 שנה עם מדענים רוסים, ומן הסתם בגלל שהם שמים את הכסף על התחנת כוח הגרעינית אז זה 'חיבוק דוב' רוסי", מסביר ד"ר חי איתן כהן ינרוג'ק, מומחה לטורקיה במרכז משה דיין באוניברסיטת תל אביב ובמכון ירושלים לאסטרטגיה ולביטחון.

ולא כאן נגמרו מסעותיו של ארדואן בתחום האנרגיה. בשבוע שעבר, נחנכה במחוז קוניה החווה הסולארית, שבאנקרה הכריזו בגאווה רבה שהיא הגדולה ביותר באירופה, ובעלת הספק של 1,350 מגה־וואט.

הנשיא מתגאה בתעשייה הצבאית שלו

"מרוץ" גזירת הסרטים של ארדואן לא מסתכם בתחום האנרגיה. במרץ, התעשייה האווירית הצבאית הטורקית חשפה את המל"ט "אנקה־3", שלדבריהם יוכל לשאת עד 1,200 ק"ג ולטוס בגובה של 40 אלף רגל במשך עשר שעות.

בשבוע שעבר התווסף לרצף החניכות של הנשיא ארדואן מטוס הקרב "קאאן", שמפתחת התעשייה האווירית הטורקית. לפני כן, ספינה TCG אנאדולו, שאנקרה מתגאה בהיותו "נושאת כלי הטיס הבלתי מאוישים הראשון בעולם", יצאה להפלגה. לטובת יחסי ציבור, לאירוע שהחל בנמל סראיבורנו ועבר דרך ארמון דולמבחצ'ה, צירפו הזוג ארדואן נפגעים מרעידת האדמה שהכתה במדינה לפני מספר חודשים.

בכל הנוגע להימצאות ביבשה, ב־23 באפריל קיבל צבא טורקיה שני טנקים חדשים מסוג "אלטאי" להרצה. הטנק, מתוצרת טורקיה, צפוי לסיים את תקופת הבדיקות ב־2024, והייצור מיועד להתחיל ב־2025.

המיזם שחזר לשולחן, יחד עם הבחירות

במסגרת מסע יחסי הציבור של ארדואן, נשיא טורקיה לא פסח גם על ענף התשתיות. ב־8 באפריל הוא השתתף בחניכת קו המטרו בשאקשהיר־קאיאשהיר באיסטנבול, שכולל ארבע תחנות ואורכו 6.2 ק"מ. במקרה של בשאקשהיר, פיתוח הרובע הוא תהליך מתמשך שמוביל ארדואן - בידיעה כי זהו אחד ממעוזיו האלקטורליים הבודדים בצד האירופי של איסטנבול.

על אף שהמיקוד היה באזור מרכז טורקיה, ארדואן דאג לא להדיר את דרום־מזרח המדינה. בשיחת וידאו הוא חנך את גשר "הרוגי 15 ביולי" באדנה - שם שנועד להזכיר את ניסיון ההפיכה ב־2016. את אותו הפרויקט יזמה עיריית אדנה באותה שנה, אך הוא נעצר בשל בעיות תזרימיות. בסופו של דבר, הקמת המיזם, שמהווה את הגשר הרביעי הארוך ביותר במדינה, החלה ב־2020 והחניכה הייתה ב־28 באפריל של אותה שנה, ייתכן כחלק מהיערכות לקמפיין הבחירות הצפויות.

בהתחשב בהחרפת ההצהרות של נשיא טורקיה ככל שמתקרבים למועד הבחירות, לא מן הנמנע כי צפויות הפתעות נוספות עד יום ראשון.