גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מהחנות הקטנה בבאר שבע ועד לשליטה בתדיראן: הדרך למעלה של משה ממרוד

כשמשה ממרוד היה ילד, אבא שלו פתח חנות, אבל שותפות שהשתבשה השאירה אותו בחוץ. כשהתבגר, החליט לעשות תיקון: "אמרתי שזו תהיה נקמה מתוקה להצליח" ● כבר בעסק הראשון שלו, חנות למכונות כביסה, הוא הבין שזה אצלו בדם: "היו מולי כל הכרישים, אבל הפכתי למספר אחת בעיר" ● בשיחה עם ערן גפן, ממורד מספר איך סלל את הדרך עד לשליטה בתדיראן ● חצי שעה של השראה

חצי שעה של השראה. ערן גפן בשיחה עם משה ממרוד מנכ''ל תדיראן / צילום: סיון פראג', מנחם רייס
חצי שעה של השראה. ערן גפן בשיחה עם משה ממרוד מנכ''ל תדיראן / צילום: סיון פראג', מנחם רייס

 

חצי שעה של השראה עם ערן גפן · משה ממרוד | מנכ״ל תדיראן: מחנות בב״ש ל-3 מיליארד

 

ערן גפן, מנכ"ל G^Team חברה לייעוץ אסטרטגי, בשיחה עם משה ממרוד, מנכ"ל תדיראן ומבעלי השליטה בה

בשיחה המקדימה שלנו משה ממרוד, מנכ"ל תדיראן ומבעלי השליטה בה, סיפר לי שמקור שם המשפחה שלו בסוריה, שם נולד אביו, והכוונה למשפחה מורדת, עיקשת ולוחמת. היום אני מבין כמה זה הולם את מי שדחף את עצמו למעלה מהתחנה הראשונה כבעלים של מעבדה לתיקון מכונות כביסה ועד לבעלות על תדיראן, ששווה מיליארדים. כמו אצל הרבה מהבעלים והמנהלים שאני עובד איתם, מתחת לחליפה המקצועית, לאסטרטגיות, לניתוחים העסקיים, למודלי הניהול, לאקסלים, אפשר להבחין במנוע בעירה פנימי שמבדיל אותם משאר העולם.

האופוזיציונר ההונגרי שמזהיר: "עוד לא חציתם את הקו האדום, תעצרו" | ראיון
מה קורה כשתושבי כפר קטן בקניה מקבלים פתאום כסף בחינם 
האם קריית שמונה בדרך לעבור מהפכה שתשנה את פניה? 

משה ממרוד, ספר לי על הקבוצה.
"תדיראן היא קבוצה שמתחלקת לשתי רגליים: אחת היא כל העולם של מזגנים, משאבות חום, צ'ילרים; השנייה בתחום האנרגיה. היא מעסיקה יותר מ-600 עובדים, ונסחרת לפי 3 מיליארד שקל, וזה אחרי המפולת שהייתה בעקבות התקופה. השיא היה קרוב ל-5 מיליארד שקל לפני כמה חודשים".

ומכירות ורווח?
"הקבוצה סיימה את 2023 עם מכירות של 2.3 מיליארד שקל. היא רשמה צמיחה גדולה מאוד ביחס לשנה שלפני כן, שבה עשינו 1.4 מיליארד שקל. לגבי הרווח ב-2021 הרווחנו 140 מיליון שקל וב-2022 הרווחנו קצת פחות מ-100 מיליון שקל, כי הייתה לנו הפרשה מיוחדת בגין רכישה, אבל הקצבים הם 140 צפונה".

ואיך אתה הגעת לחברה?
"נולדתי בבאר שבע. עד גיל 36 גרתי שם וגם בעומר הקרובה. אני באר־שבעי בלב. כשסיימתי את הצבא רציתי להיות איש עסקים. באתי מבית מאוד מאוד שמרן. אבא היה פלמ"חניק, אחרי זה עובד מדינה; אמא עקרת בית. היה חשוב אחרי הצבא ללכת למקום מסודר. אמא שלי שכנעה אותי ללכת לבחינות בקמ"ג (הקריה למחקר גרעיני - ע"ג). אבל אני - זורמים לי בדם עסקים. כדי לרצות אותה אמרתי: אוקיי, אני אעשה את המבחן. אחרי חודשיים־שלושה היא באה אליי כולה בהתלהבות עם איזה נייר ביד ואמרה שהתקבלתי. אמרתי: בסדר, אני לא הולך לשם".

 

למה רצית להיות איש עסקים? מאיפה זה בא?
"אז האמת היא שזה בא מאבא שלי. אחרי הפלמ"ח הוא היה בשירות הביטחון ואז הקים עסק. הייתה לו חנות בדים והוא ניסה להתקדם ולקח שותף, אבל הוא נתן לו חצי ממש בחינם. משהו בשותפות השתבש, ובסופו של יום אבי נשאר בחוץ והשותף לקח את העסק. אני חייתי בבית שבו כל הזמן טוחנים את הסיפור הזה. ראיתי אותו שם וחיינו את הדבר הזה".

את ההחמצה.
"כן, ואמרתי שמבחינתי זו תהיה נקמה מתוקה להצליח. זה בער בי כמו לא יודע מה. חבל שאבא שלי איננו כדי שאוכל להראות לו את הכיוונים, את הגבהים".

אז עם תחושת הנרטיב הזאת של החמצה - מה עשית?
"בתיכון למדתי במגמת חשמל, אז אחרי הצבא פתחתי בית מלאכה, מעבדה לתיקון מכונות כביסה. הייתי עם שותף ועבדנו יפה. ראיתי שלקוחות אוהבים אותי מאוד, מאמינים לי, סומכים עליי. אבל לא היה שם הרבה כסף, ואז, בתחילת שנות השמונים, אנשים הפסיקו לתקן, בכל בעיה הכי קטנה היו קונים חדש. כל אחד, לפני שהיה קונה מכונת כביסה חדשה, היה בא אליי ושואל אותי מה לקנות. אמרתי: וואלה, כולם שואלים אותי מה אני ממליץ, אני אפתח חנות ואמכור להם מה שהם רוצים.

"פתחתי חנות בבאר שבע. היו מולי כל הכרישים של פעם. אני ילד כזה עם מוטיבציה, אבל בלי כלום, והפכתי בתוך שנתיים־־שלוש למספר אחת בעיר. באמת הצלחתי בצורה בלתי רגילה. מכרתי במחירים הוגנים מאוד ונתתי יחס ושירות טובים. המתחרים לא הבינו מה זה יחס, מה זה שירות, הם היו מבוגרים כאלה. אני באתי, חיבקתי, וזה עבד חזק. אחרי כמה שנים אמרתי: וואלק, בוא עכשיו נעשה משהו, כי אם אני לא אעשה, יבוא מחר ילד צעיר ויעשה לי את מה שעשיתי למבוגרים.

ממרוד (משמאל) במודעה בעיתון לעסק הראשון שלו. ''ראיתי שלקוחות סומכים עליי'' / צילום: מתוך כתבה בעיתון 'שבע'

"החברות הגדולות שהיינו עובדים איתן היו מוציאות אותנו לטיולים אינסנטיביים. באחד הטיולים הכרתי כמה אנשים בעלי עסקים בתחום מערים שונות. אמרנו: בואו נארגן קבוצת קנייה, בואו נקים יבוא שלנו, ונקנה את המוצרים מחברת היבוא שלנו. נרוויח גם פה וגם שם".

וואי, אלה שהוציאו אתכם לטיול כנראה הצטערו על זה. בא להם עכשיו כוח קנייה.
"המצחיק הוא שאלה שהוציאו אותנו לטיול הזה הם אלה שבסוף קניתי מהם את תדיראן. תדיראן הוציאה את הטיול.

"בכל מקרה החלטנו שזה רעיון טוב, התארגנו, יישמנו והקמנו חברת יבוא, שכל החנויות שלנו רוכשות ממנה".

זה נשמע טוב אבל נשמע גם כמו מתכון לסלט.
"נכון. ואז גם היה רעיון של רואה החשבון שלנו למזג את כל החנויות ולהנפיק בבורסה. היינו צעירים, אמרנו 'יאללה'. באמת הלכנו לבורסה, הכול הצליח. גייסנו הרבה כסף, ואז התחילו בינינו עניינים, הדברים פחות הסתדרו".

זה כאילו תסריט כתוב מראש.
"חד וחלק. ואז זה רכש את זה וזה רכש את זה. בסוף אני רכשתי את כולם. לא היה לי כסף, אבל בבנקים תמיד הייתי המועדף, ותמיד הסכימו להלוות לי כסף".

למה?
"אני חושב שהייתי טוב ואמין. הייתי ביצועיסט, וכל מה שהבטחתי קיימתי".

שמע, זו קפיצת מדרגה משמעותית, להפוך מאחד מהשותפים סביב השולחן לזה שיושב בראש השולחן. מאיפה הרעב הזה? כי כבר הצלחת?
"שאלת אותי כמה שווה החברה היום, 3 מיליארד שקל. אתה חושב שאני שבע? אני הכי רעב שיש. אני נורא הישגי, אני נורא אוהב להיות מוביל, מספר אחת. בשום שלב בחיים לא ישבתי. היום אני בן 70 ואני כל הזמן על 200".

ואילו יכולות בתקופה ההיא אפשרו לך לעשות את המהלך? מה היה כוח העל שלך בנקודה ההיא?
"אני חושב שזו מערכת היחסים שיצרתי עם הבנקים. הרי בסופו של יום לאף אחד לא היה כסף, והבנקים היו צריכים לתת למישהו, היה כתוב על הקיר למי הם ייתנו. הם ראו בי אחד שאפשר לסמוך עליו לתת לו את הכסף ולראות אותו בחזרה. רציתי לפרוץ, רציתי להשפיע, וחברה ציבורית הייתה בשבילי אחלה פלטפורמה - פתאום אתה מרוויח, אתה מפסיד, רואים את התוצאות שלך משתקפים בכל רבעון, וזה יפה, נורא רציתי את זה".

באותה הנקודה זו לא הייתה קפיצה מעל הפופיק?
"לא לא לא. אני קופץ אבל לא מעל הפופיק, זו קפיצה סבירה".

אוקיי, ואז מה קרה?
"לחברה הזאת, הציבורית, קראו טופליין, והיא רכשה אז את חברת קריסטל, שהייתה יצרנית ויבואנית. רצינו לקחת את הכסף ולשים אותו במותג עם יכולות. היא הייתה מרקט לידר בשוק מכונות הכביסה, ואני הפכתי אותה לחברה שיש לה הכול, את כל המוצרים.

"באמת הרגשתי שיש לי יכולות לנהל, למרות שלא למדתי בתיכון, באתי רעב עם מוטיבציות ועם כושר למידה יוצא מן הכלל. נכנסתי לנהל חברה ציבורית בלי לדעת מה זה מאזן, לא ידעתי מילה באנגלית, אף פעם לא ניהלתי הרבה אנשים".

אז לא הייתה לך תסמונת המתחזה?
"לא. אמרתי: אני עכשיו צריך ללמוד. קראתי לרואה החשבון שלי ואמרתי לו: יש לך כמה ימים ללמד אותי איך מסתכלים על דוחות. היום במחלקת הכספים אצלנו אומרים שאני מדבר איתם ברמה של רואה חשבון. למדתי את זה טוב. גם באנגלית - הרגשתי שאני מפסיד כסף כי אני לא יודע לעשות מו"מ עם הספק. לקחתי מורה, ואחרי שנה כבר עשיתי ישיבות דירקטוריון באנגלית. ידעתי להשלים את החסר".

"זו הייתה חברה ישנונית בלי רוח לחימה"

אז איך בעצם הגעת לתדיראן?
"בשנת 2008 התחיל המשבר והתחלתי להסתכל. אני כל הזמן מקפיד שהחברה לא תהיה ממונפת, אלא נזילה, אני קורא לזה כוח אש. ב-2009 פנה אליי בנקאי להשקעות ואמר: משה, תדיראן למכירה - זה מעניין אותך? אמרתי לו 'לא', כי תדיראן כבר הייתה אאוט אוף דה סטורי".

כשחקן? כנתח שוק?
"כשחקן. כבר נמאס לי לקחת חברות מהרצפה ולהרים אותן, כי עשיתי את זה בקריסטל. הוא ניסה לשכנע אותי אז התייעצתי עם רואה החשבון שלי, והוא אמר לי: שמע, זו חברה טובה, אתה תצליח. הסכמתי לשבת ולהקשיב, ואיכשהו נדבקתי".

מה הייתה תדיראן אז בשבילך?
"רכשתי את תדיראן ב-2010 כשהיא הייתה חברה עם 18% פלח שוק והפסד של 300 מיליון שקל בעשר שנים".

חתיכת מיטה חולה. מי הזרים לה את כל הכספים האלה?
"היא הייתה בבעלות Carrier האמריקאית, שזה לא הזיז לה הרבה את המחוג".

הקנייה הייתה במחיר טוב?
"אני קניתי את תדיראן ב־15 מיליון שקל".

כן, זה סכום שמשקף כאילו "תיקח את זה מאיתנו".
"קח את זה מאיתנו בבקשה".

אבל כן ידעת שאתה הולך להפסיד?
"ידעתי שאני אפסיד מקסימום מקסימום בשנה הראשונה, כי אצלי המילה להפסיד לא קיימת. אני יודע לחתוך דברים שאני לא רואה סיכוי שיחלימו".

אבל לוקח זמן ל־Turn around, קנית עסק מדמם.
"לקחתי מנכ"לית והתחלנו לנהל את הדברים. למשל, הם היו עושים יצוא, מייצרים ומוכרים לחברות בעולם בלי שום ביטחון לכסף. חתכתי את זה מיד. כל דבר שהוא טיפה מסוכן חתכתי. חוץ מזה, לקחתי את כל המוצרים, היו עשרות מק"טים, מרביתם היו מפסידים, וזיהיתי כמה מק"טים שהם סבירים. התחלתי ללמוד, הבנתי מה צריך לעשות, התמקדתי בכמה נושאים וחתכתי הוצאות. הוספתי הוצאות בתחום של מכירות והנדסה, וברבעון השני החברה התחילה להרוויח כסף".

אני רגע מנסה להבין מה עשית: הסתכלת על כל הפורטפוליו, זיהית סימני נפט, זיהית הרבה טעויות, סגרת ועצרת את הדימום. זה דרש מומחיות או שכל בן אדם עם היגיון בריא וידע בתחום היה יודע לזהות מה עובד ומה לא עובד? אני מחפש את כוח העל שלך.
"אני אגיד לך, זה הצריך אומץ. אני אתן לך דוגמה: אני פתאום מזהה שהיחידה הזאת לא מרוויחה כסף, אני שואל את המנהל והוא מספר לי אלף סיפורים, ואני מקשיב מקשיב מקשיב, ואז אומר לו: חביבי, אתה משכנע מאוד, אבל מחר אני סוגר את זה. פה צריך אומץ, כי בכל זאת אתה יכול לטעות. אבל התברכתי בהחלטות מהירות, וכמו שאני חותך, כך גם כשאני מזהה הזדמנות עסקית, אני יודע לחטוף אותה".

אוקיי, אז ברבעון השני כבר היא מפסיקה לדמם.
"ואז מתחילים לזהות שיש פה פוטנציאל מטורף. כשאני מתחיל ללמוד את תדיראן ולחפור אני מבין שיש לנו מוצר מדהים, עם יכולות טכנולוגיה מטורפות, אבל לא מוכרים אותו. זו הייתה חברה כזאת ישנונית, בלי רוח לחימה לאנשי השיווק, הם לא ידעו להציג ולהסביר את היכולות והאיכויות. אז אני אומר: אני צריך אלוהים כזה שיבוא ויסביר לכולם איזה מוצר יש לנו".

אז הבאת את הקרייאיטיב?
"הבאתי את הקריאייטיב. אני לא אשכח שהם באו אליי ואמרו 'יש לנו משהו מטורף', והראו לי את מורגן פרימן. בלב אמרתי לעצמי 'אתה עושה את זה, אבל אל תתלהב, כדי שלא יקרעו אותך'. בקיצור, באמת הלכנו על קמפיין כזה וכזה וכזה והמשכנו בקו".

פרימן בפרסומת לתדיראן. ''אמרתי: אני צריך אלוהים שיסביר לכולם איזה מוצר יש לנו'' / צילום: באדיבות תדיראן

רכישות בהיקף של 300 מיליון שקל בתחום האנרגיה

מה היה הקרב הכי קשה?
"הקרב הכי קשה הוא להתחיל לשכנע את האנשים, כי באמת דרשנו מחירים, לא התפשרנו, היה לנו מוצר מאוד יקר ביחס לאחרים".

ואיך נתח השוק?
"היום אני חושב שאנחנו מובילים עם 40% להערכתי".

אני מזהה פה דפוס: בכל פעם אתה עולה מדרגה ואז מבסס אותה ואז מתחיל לקבל את הגירוד.
"אני מרגיש את המתחרה מגיע אליי. זה מה שמריץ אותי. אני תמיד נמצא בשלב שבו אני אומר: חייבים לרוץ כי רודפים אחרינו".

אילו כישלונות היו לך בחיים?
"אני אספר לך סיפור. קניתי את מפעלי אמקור, לא הייתה שם טכנולוגיה, עלות הייצור של המוצר בארץ הייתה בלתי אפשרית, והיו כאן איזה 40-30 יבואנים של מקררים של כל מיני מותגים. מצאתי את עצמי בקטסטרופה ולא היו לי ברירות. ראיתי שאני מפסיד כסף והחלטתי לסגור את המפעל, זו הייתה ההחלטה הכי קשה בחיים שלי, בכיתי כמו ילד. בניתי חמ"ל של 100 אנשים שהתפקיד שלהם היה למצוא לכל אחד עבודה. אז יש גם כישלונות".

ומה החולשה שלך?
"סבלנות, ואני עובד על זה. עד לא מזמן היו נכנסים אליי לפגישות והייתי כזה קצר. לאט לאט הבנתי שאני מלחיץ את הצד השני, והתחלתי לעבוד על עצמי, לספור מאחד עד עשר. זה עוזר לי, הצלחתי לעצב את זה".

אז מה הדבר הגדול הבא?
"לבסס את תדיראן כשחקן מיזוג אוויר בין הגדולים בעולם. זה החלום שלי".

ועולם האנרגיה?
עולם האנרגיה מאוד מעניין. ב-2019 קיבלנו החלטה שתדיראן צריכה לבנות עוד רגל, שהיא לא יכולה לעמוד רק על מיזוג אוויר. חשבנו שזה יותר נכון לחברה שרוצה להתפתח ולגדול ולהיות גלובלית. ב-2021 רכשנו את החברה מספר אחת בארץ לאנרגיה סולארית, זה נקרא אלירן סולאר, ב-100 ומשהו מיליון שקל. שבעה־שמונה חודשים לאחר מכן את אביאם־טנסור, חברה שמתעסקת באגירה וכו' ב-50 מיליון שקל. בינואר 2022 רכשנו את VP סולאר, שהיא מרקט לידר באיטליה, ב-40 מיליון יורו בערך. הפעילות הזאת שלנו סיימה את השנה בלא רחוק ממיליארד שקל".

אז בוא נחשוב: עד עכשיו הכול הולך פצצה. נראה לי שהסיכון הכי גדול של החברה הוא אתה. תראה כמה אתה דומיננטי פה ואתה כבר בן 70.
"אני מקבל שזה סיכון. אבל בשנים האחרונות התחלתי לבנות את דבוקת הניהול פה, יש לי מנהלים ברמות הכי גבוהות שיש. אני החולם ואני הדבק ואני המנהיג, אבל יש מנהלים, יש תוכניות. הצגנו לפני חודשיים תוכנית אסטרטגית לארבע שנים שמגיעה ל-4.5 מיליארד שקל. אין מצב שלא נגיע לשם. המערכת עובדת בצורה בלתי רגילה, יש מנהלים טובים, אני רק שומע ומחבק. הדנ"א פה מטורף, להתקדם ולהתפתח ולשבור תקרות".

ערן גפן הוא מייסד G^Team, חברה לייעוץ אסטרטגי, שעוזרת לחברות לפתח מנועי צמיחה חדשים . הוא בעל ניסיון בעבודה עם מנכ"לים והנהלות של החברות המובילות בארץ ובעולם, בהן קוקה קולה, וולט, מיקרוסופט, שטראוס וקימברלי קלארק. חברה קודמת שהקים נרכשה על ידי WIX. גפן מפעיל את הפודקאסט "חצי שעה של השראה" ומחבר הספר "יוצרים צמיחה - כך הופכים יצירתיות עסקית לתוכנית עבודה".

עוד כתבות

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמסביר: זה מה שתנסה ישראל לעשות ברפיח

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"

אזרבייג'אן איירליינס / צילום: Shutterstock

הכירו את חברת התעופה שרוצה להטיס אתכם במקום אלה שברחו

אזרבייג'ן איירליינס (AZAL), חברת התעופה הלאומית של אחת מידידותיה הקרובות ביותר של ישראל, מראה שהיא כאן כדי להישאר ● "בחודשי הקיץ נעלה את תדירות הטיסות, בין יוני לספטמבר AZAL תפעיל 11 טיסות בשבוע", אומר בני קורמאייב, נציג החברה בארץ

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; מטא צללה ב-10%, אנבידיה עלתה ב-4%

נאסד"ק ירד בכ-1% ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון, מה צפוי? ● מיזוג ענק בשוק כריית הנחושת ● מניות השבבים עולות ● IBM ירדה ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● המניה המועדפת על ביל אקמן זינקה לאחר הדוחות ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

צה"ל: חיסלנו מחבל בכיר בלבנון, שקידם פעולות טרור רבות נגד ישראל

דיווח: במצרים נערכים ב"תוכנית חירום" לפלישה ישראלית לרפיח • פיגוע דקירה ברמלה: צעירה נפצעה קשה • צה"ל תקף מבנים צבאיים ששהו בהם מחבלים של חיזבאללה בדרום לבנון • דיווח בבלומברג: פסגה מדינית בנושא עתידה של רצועת עזה יתקיים ביום שני הקרוב בסעודיה •   ● כל העדכונים

ישראל לשם וקרן כהן חזון / צילום: רמי זרנגר

"לידה אני תלמיד בכיתה א": עורך הדין הבכיר והיזמת המצליחה חושפים את השותפות

20 שנה שישראל (רלי) לשם וקרן כהן חזון הולכים יחד, וחברת תורפז תעשיות שהקימו, שמפתחת ומייצרת תמציות טעם וריח, כבר שווה 1.7 מיליארד שקל וחולשת על 17 חברות ● הוא בעל אחד ממשרדי עורכי הדין הגדולים בארץ אבל מרגיש לידה "כמו בכיתה א'" ● היא תעשיינית בנשמה אבל זוקפת לו הרבה מההצלחה ● זה ראיון זוגי ראשון

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר

מוריס צ'אנג / צילום: Associated Press, Aaron Favila

הוא חגג 55. ואז הקים את יצרנית השבבים הגדולה בעולם

אחרי קריירה בת עשורים בתעשיית השבבים מוריס צ'אנג יכול היה לפרוש ● אבל אז הוא בחר להקים את חברת TSMC – והפך לאדם שתרם יותר מכול לפיתוח הטכנולוגיה החיונית בעולם ● ההצלחה שזכה לה לא הייתה למרות גילו, אלא בזכות גילו ● האם הוא חריג? מחקר מגלה: הסיכוי שמייסדים בני 50 יצליחו גבוה פי שניים מזה של בני 30

אילת / צילום: Shutterstock, StockStudio Aerials

אפילו הטילים כבר לא מרתיעים את משקיעי הנדל"ן בעיר הזו

דווקא בזמן מלחמה, המשבר בשוק הנדל"ן והריבית הגבוהה, אילת פורחת נדל"נית ● "המשקיעים חזרו לעיר והם סוגרים עסקאות עם קבלנים"

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

טקס הסיום הראשון של סטודנטים בסניף אוניברסיטת NYU בשנחאי, 2017 / צילום: Reuters, Ke yi

הכל למכירה: כך זורם הכסף הסיני לאוניברסיטאות אמריקאיות

אוניברסיטאות אמריקאיות חותמות על חוזים ברחבי העולם כדי למכור את מומחיות המחקר וההכשרה שלהן, וכמה מההסכמים הרווחיים ביותר שלהן היו עם חברות שבסיסן בסין ● חוזים הוערכו ב-2.32 מיליארד דולר בין 2012 ל-2024, על רקע חששות בקונגרס כי הקשרים האקדמיים עלולים להוות סיכון ביטחוני לאומי

פרופ' אוריאל אבולוף / צילום: יוסי זמיר

די לפוליטיקה של פחדים: המומחה שמסביר איך ניתן להתמודד עם השסעים בחברה הישראלית

פרופ' אוריאל אבולוף, מומחה לפוליטיקה של הפחד, משוכנע שהחברה הישראלית מונעת מחשש תמידי לגורלה - מה שתורם לשסע הפנימי בה גם היום ● "ברגע שמתעורר הפחד, אנו מתקשים לחשוב ולהושיט יד לאנשים אחרים מחוץ למעגל" ● בראיון לגלובס הוא מסביר איך ניתן לשנות זאת ומה המפתח להשבת האמון בינינו

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

רכב של חברת מובילאיי / צילום: יח''צ

מוביליאיי הציגה דוחות מעורבים; החברה לא צופה שיפור מהותי בהמשך השנה

לאחר שפרסמה בתחילת השנה אזהרת רווח ושלחה את המניה ליום הגרוע בתולדותיה, מוביליאיי מציגה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון של 2024 ● מובילאיי נמנעת מלפרסם תחזית לרבעון השני של השנה, אך נראה שהחברה לא צופה שיפור מהותי בשנת 2024 ● למרות אזהרת הרווח, האנליסטים עדיין אופטימיים לגבי ביצועי החברה

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם