הכירו את יצרנית הרכב החשמלי הסינית שהשתלטה על השוק העולמי ועל ישראל

וורן באפט השקיע וקצב ההתפשטות בעולם גובר • יצרנית רכבי החשמל BYD בבעלות המיליארדר וואנג צ'ואנפו שוברת שיאים ואף עקפה את פולקסוואגן כחברה עם נתח השוק הגדול בסין • מי שהשקיע במניה לפני שלוש שנים נהנה מתשואה של מעל 300%

תצוגה של BYD בבייג'ינג / צילום: Associated Press, Ng Han Guan
תצוגה של BYD בבייג'ינג / צילום: Associated Press, Ng Han Guan

שמה של BYD, ענקית הרכב הנתמכת על־ידי משקיע העל וורן באפט, הוא ראשי־התיבות ל"בנה את החלומות שלך". ואכן, בשנים האחרונות היא בונה מציאות שאחרים עוד לא הספיקו לחלום.

לא כל יום מובילאיי: האקזיט הצנוע של גיל אגמון במכירת אוטוטוקס
פורשה ומובילאיי מודיעות על שיתוף פעולה בתחום מערכות הבטיחות 
סמים, נשק וזהב: התלות של הג'יהאד האסלאמי באיראן מעולם לא הייתה גדולה יותר  

תחת הבעלות הפרטית של מייסדה המיליארדר, וואנג צ'ואנפו (Wang Chuanfu), אחד האנשים החזקים בעולם לפי פורבס, וקבוצת משקיעים, החברה הפכה לאחת מיצרניות הרכב החשמלי הגדולות בעולם, המייצרת מגוון של מכוניות נוסעים, אוטובוסים, משאיות ומלגזות. BYD גם פיתחה מגוון של סוללות נטענות ופתרונות אחסון אנרגיה, המשמשים בכלי הרכב שלה וכן ביישומים אחרים כגון מערכות אנרגיה מתחדשת.

חדירת BYD לישראל: סיפור הצלחה בן שלושה גורמים

בישראל נמכרים מדי שנה כ־300 אלף כלי רכב חדשים. מספר השקול לכחודש מכירות בעיר בינונית בסין. אבל למרות שהשוק המקומי זעיר ביחס לסין, חשיבותו בתור גדולה מאד ולאחרונה העיתונות הסינית מסקרת אותו מקרוב.

וכך בישרה סוכנות הידיעות Yicai, מהגדולות בסין: "המכוניות הסיניות שלטו במכירות הרכב החשמלי בישראל בתחילת 2023. הרכב החשמלי המוביל בסין, BYD, דורג בראש רשימת הדגמים החשמליים הנמכרים בישראל בחודשים הללו עם 7,229 מסירות".

הפוקוס לו זוכה החדירה של BYD לישראל אינו מקרי. בתוך חודשים ספורים הפכה ישראל לשוק ייצוא הרכב החשמלי הגדול ביותר של החברה בעולם תוך שהיא עוקפת, שווקים רבים. למעשה, BYD כבר חצתה בישראל את רף עשרת אלפים המכירות במצטבר, בתוך פחות מחצי שנה.

להצלחה הזו שלושה גורמים עיקריים. הראשון הוא מבנה היבואנית של המותג בישראל, "שלמה מוטורס", שהוקמה כשיתוף פעולה של שתיים מהקבוצות החזקות ביותר בשוק הרכב הישראלי: צ'מפיון מוטורס, וקבוצת שלמה־סיקסט.

המשאבים המשולבים סיפקו למותג הסיני נגישות ישירה למאגר נרחב של לקוחות פרטיים, כמו לשוק הליסינג הענק. הגורם השני הוא הרכב עצמו, ATTO3, שקולע בדיוק למשבצת העיצוב, המחיר, הטווח בין הטענות שהתאים לשוק הישראלי, בו רבים שוקלים לעבור לרכב חשמלי.

הגורם השלישי הוא העיתוי - רגע לפני העלאת מס הקנייה על רכב חשמלי בישראל, שאיפשר ליבואן ללחוץ על היצרן להקצות מלאי בהיקף כמעט חסר תקדים לרכב, שנמצא בשלב ההשקה הגלובאלית שלו ומבוקש בכל העולם. ובו בזמן הוא גם יצר מומנטום חיובי מאד של "רכישות פאניקה".


דובי בן גדליהו 

החברה, שנוסדה בשנת 1995, ובסיסה בשנג'ן, סין, הודיעה לאחרונה על עלייה מרשימה של 411% ברווח הנקי ל־4.1 מיליארד דולר (593 מיליון דולר) ברבעון הראשון של השנה, מעבר לציפיות השוק. עלייה זו מגיעה לאחר עלייה שנתית ברווח הנקי של 400% ב־2022, ומצביעה על כך שהקונצרן הסיני מאתגר יותר ויותר יצרניות רכב גלובליות מבוססות. בעבר, חברות זרות שלטו בשוק הרכב בסין, הנחשב לאחד הגדולים בעולם, אך בתחום הרכב החשמלי, היצרנים המקומיים הופכים בולטים יותר והרבה בזכות BYD.

פעילות נרחבת ביותר מ־50 מדינות

לאחר שהגדילה את התפוקה שלה ב־211% ב־2022, לאחרונה אף עקפה את יריבתה, טסלה, כשדיווחה על זינוק של יותר מפי חמישה ברווח הנקי ברבעון הראשון של 2023, והתגברה על מלחמת מחירים וצמיחה איטית יותר במכירות שפגעו ביריבות זרות ומקומיות בסין.
למעשה, ב־5 השנים האחרונות המניה של BYD נתנה תשואה של 332% בהשוואה לתשואה של 739% שנתנה טסלה. עם זאת, ב-3 השנים האחרונות המניה עקפה את טסלה, עם תשואה של 379% בהשוואה לתשואה של 208% של טסלה (במונחי דולרים).

במהלך השנתיים האחרונות, BYD הרחיבה במהירות את מערך הדגמים, יכולת הייצור והטווח הגיאוגרפי שלה. כשכוללים את כלי הרכב החשמליים הפלאג־אין ההיברידיים של החברה, היא הספיקה לעקוף את המכירות של טסלה בשנת 2022. יתרה מכך, מכירות כלי רכב החשמליים של החברה חוו עלייה משמעותית לכ־911,000 יחידות ב־2022, לעומת 321,000 יחידות ב־2021. בקצב הזה, נראה כי BYD בדרך להפוך ליצרנית הרכב הראשונה בעולם המייצרת למעלה מ־2 מיליון כלי רכב חשמליים בשנה.

פעילות נרחבת ביותר מ־50 מדינות

ל־BYD יש נוכחות גלובלית לא מבוטלת, עם פעילות ביותר מ־50 מדינות. אמנם השוק הגדול ביותר שלה הוא סין, שם יש לה למעלה מ־30 מפעלי ייצור, אך החברה מתכננת גם דחיפה גדולה לאירופה, בה היא עתידה לבנות מפעלים כדי להימנע ממכסי האיחוד האירופי על יבוא רכב סיני. בנוסף, בתאילנד בונה החברה בונה מפעל לייצור דגמי הנעה ימנית עבור שווקים כמו אוסטרליה, ניו זילנד ובריטניה.

אם לא די בכך, לעסקי הרכב והאנרגיה של BYD נוכחות גם בשוק האלקטרוניקה הצרכנית, החברה מייצרת מוצרים כמו טלפונים ניידים וסוללות נטענות. למעשה על פס הייצור נמצאים למעלה מ־30 סוגים שונים של סוללות עבור יישומים שונים שאינם בהכרח קשורים לתחום הרכב.

בשלב זה, BYD השיגה כ־40% משוק החשמל בסין, עם גידול במכירות של כ־80% בהשוואה לרבעון הראשון של 2022. היא מחזיקה בנתח של 17% משוק סוללות EV ו־62% משוק ההיברידית הפלאג־אין בסין. טסלה מדורגת "רק" במקום השני עם כ־11% משוק החשמל, לאחר שהשיגה צמיחה של 27% במכירות משנה לשנה, בעוד פולקסווגן והמיזמים המשותפים הסיניים שלה נמצאים במקום התשיעי, עם 2% משוק החשמל לאחר שספגה ירידה של 5% במכירות משנה לשנה. כמו כן, BYD עקפה את פולקסווגן כחברה עם נתח השוק הגדול ביותר בסין עם 10.4%.

וורן באפט לא הסתיר את ההתלהבות

באפט ביצע מספר השקעות ב־BYD. ב־2008, חברת ההשקעות שלו רכשה 10% ממניות BYD תמורת כ־230 מיליון דולר. באפט גם שיבח את BYD על צוות הניהול החזק, המוצרים החדשניים וסיכויי הצמיחה המצוינים שלה. הוא גם הביע את הערכתו למייסד החברה צ'ואנפו, ולחזונו לעתיד כלי הרכב החשמליים.

בראיון ב־2010 אמר באפט ש־BYD היא "חברה טובה בצורה יוצאת דופן" ושהוא "מעולם לא נתקל במקרה כזה". מאז ההשקעה הראשונית, ברקשייר האת'וויי הוסיפה והגדילה את חלקה ב־BYD מספר פעמים, אך לאחרונה היא מעט נסוגה מההתלהבות והחלה למכור מניות.

BYD לא לבד. המכוניות החשמליות הסיניות הנהנות מדומיננטיות בשוק הסיני, מציבות אתגר גדול ליריבות היפניות והאירופיות בשווקים מפותחים ממה שהציבו מכוניות סיניות זולות יותר המונעות בדלק, שנמכרות בעיקר באסיה ובדרום אמריקה. בינתיים, היצוא של מכוניות חשמליות במיתוג סיני לאירופה עדיין מטפטף וניצבים מולו אתגרים משמעותיים. בהובלת BYD, יצרניות מכוניות חשמליות סיניות השיקו 12 דגמים במיתוג עצמי במספר מדינות בשנתיים האחרונות.

מותגים סיניים היוו כ⁻5% משוק המכוניות החשמליות האירופי, בשנה שעברה ועשויים להגיע ל⁻15% עד 2025, על פי Fitch Solutions. מותגי המכוניות החשמליות הכי נמכרים באירופה הם טסלה ופולקסווגן, על פי חברת המחקר Jato Dynamics. התחזיות המועדדות על כניסת הסיניות לשוק הרכב מגדיל את המוטיבציה שלהם וקצב המכירות צפוי לגבור.