הסלמה ביטחונית | סיקור שוטף

לפי דיווח פלסטיני ישראל תקפה לפני שעה קלה בחאן יונס ובבית חאנון; מצרים הגישה הצעה חדשה להפסקת אש

מטוסי קרב וכלי טיס של צה"ל תקפו בשעות האחרונות כ-15 משגרי רקטות ומרגמות מוטמנים של הג'יהאד האיסלאמי • בפעם הראשונה מאז החל המבצע אזעקות בגוש עציון ובבית שמש • הג'יהאד האסלאמי לאחר התקיפה בעזה: עורף האויב יספוג תקיפות נוספות בתגובה לפגיעה ולהרס בתי מגורים

שיגורי רקטות של הג'יהאד האסלאמי מהעיר עזה לעבר ישראל / צילום: Associated Press, Adel Hana
שיגורי רקטות של הג'יהאד האסלאמי מהעיר עזה לעבר ישראל / צילום: Associated Press, Adel Hana

22:15

כלי טיס של צה״ל תקפו מוקדם יותר היום שתי מפקדות מבצעיות נוספות של ארגון הטרור הג'יהאד האסלאמי ברצועת עזה. המפקדות שימשו כמה מפעילי הארגון לתכנון ושליטה על הירי הרקטי של הארגון ברצועת עזה.

22:03

דיווח פלסטיני: ישראל תקפה לפני שעה קלה בחאן יונס ובבית חאנון.

20:21

אחרי יותר משעה של שקט, צבע אדום בעוטף עזה.

20:55

מטוסי קרב וכלי טיס של צה"ל תקפו בשעות האחרונות כ-15 משגרי רקטות ומרגמות מוטמנים של הג'יהאד האיסלאמי ברחבי רצועת עזה.

מהמשגרים שהותקפו בוצעו בימים האחרונים שיגורי רקטות ומרגמות לעבר שטח ישראל.

20:26

מצרים הגישה הצעה חדשה להפסקת אש, הן ישראל והן הג'יהאד האסלאמי בוחנים אותה.

20.00

מארגני המחאה בקפלן הודיעו על דחיית ההפגנה שתוכננה למחר לשבוע הבא בשל המצב הביטחוני. מטעמם נמסר כי הם "נמצאים בימים האחרונים בקשר הדוק עם משטרת ישראל וגורמי הביטחון, כאשר השיקול שעומד מול עינינו הוא שמירה על ביטחונם של המפגינים והמפגינות".

הם הוסיפו כי ״דאגתנו הראשונה תמיד היא לביטחון אנשינו המגנים על הדמוקרטיה. לכן, מתוך האחריות לשלום אנשינו, החלטנו לדחות בשבוע את ההפגנה. אנחנו ממשיכים להיות עם האצבע על הדופק, אם נראה שהממשלה מקדמת שינויים הקשורים להפיכה המשטרית, נצא במלוא כוחנו לרחובות ישראל״.

19:26

כלי טיס של צה"ל תקפו מוקדם יותר היום שתי מפקדות מבצעיות של ארגון הטרור הג’יהאד האסלאמי ברצועת עזה, המשמשות לתכנון ושליטה על הירי הרקטי של היחידה הרקטית של ארגון הטרור ברצועת עזה.

המפקדות שימשו כמה מבכירי הארגון, ביניהם עאמר אבו טיר, פעיל ביחידה הרקטית של הג'יהאד האסלאמי באזור חאן יונס.

19:15

נפילה בשטח פתוח במועצה האזורית חוף אשקלון, ללא נפגעים

19:06

מטח לכיוון עוטף עזה.

19:02

צבע אדום באשקלון, בנתיבות ובעוטף עזה.

18:45

נפילות בתוך ישוב במועצה האזורית אשכול, בסמיכות לבתי מגורים ומבני ציבור. יש נזקים לרכוש. אין נפגעים בגוף.

מהבוקר נפלו באותו הישוב שבע רקטות, שתיים מהמטח בשעה האחרונה. סך הכל מאתמול 13 פצמ"רים באותו ישוב.

18:26

במבצע משותף עם שב"כ, צה"ל תקף וסיכל בדירת מסתור, בכיר בארגון הטרור הג'יהאד האסלאמי הפלסטיני, איאד אלחסני, מפקד תיק המבצעים של הארגון בכלל הרצועה. אלחסני, הוביל את תיק המבצעים בארגון וכחלק מכך היווה דמות משמעותית בניהול הלחימה ובקבלת ההחלטות של הארגון. יחד איתו סוכל פעיל גא"פ נוסף.

בימים האחרונים ובנוסף על תפקידו, החליף אלחסני את חליל בהיתיני, שסוכל ביום הראשון למבצע "מגן וחץ", בתפקידו כמנהל הלחימה במרחב ברצועה.

אלחסני היה אחראי על יצירת קשר ישיר עם בכירי ארגון הגא"פ, וניהל קשר רציף עם כלל המערכים ברצועה. אלחסני הוא דמות מפתח בארגון, שהיה מעורב בכלל ההחלטות הנוגעות לירי הרקטי ומטחי הרקטות שביצע הארגון לעבר מדינת ישראל. מתוקף תפקידו היה אחראי גם על המטחים לעבר מדינת ישראל בימים האחרונים.

אלחסני היה שותף מרכזי בתכנון מתווים התקפיים במטרה לפגוע בתושבי מדינת ישראל והיווה דמות משמעותית במוכנות הארגון ללחימה.

17:39

מאז תחילת מבצע מגן וחץ ועד לשעה 16:00, הג'יהאד האסלאמי ביצע 973 שיגורים, 761 מתוכם חצו לישראל ו-296 יורטו. בה בעת, 181 שיגורים נפלו בשטח הרצועה - 18.6%.

17:07

לאחר התקיפה בעזה, הג'יהאד האסלאמי פרסם הודעה: עורף האויב יספוג תקיפות נוספות בתגובה לפגיעה ולהרס בתי מגורים.

16:51

דיווחים פלסטינים על תקיפת דירה בבניין רב קומות בעזה. 

ראש הממשלה יקיים הערכת מצב ב-18:00 במהלכה הוא אמור לאשר צעדים נוספים.

צבע אדום בעוטף עזה.

15:32

כלי טיס של צה"ל תקף לפני זמן קצר עמדת שיגור מרגמה של הג'יהאד האסלאמי בצפון רצועת עזה, ממנה שוגרו מרגמות אתמול לשטח מדינת ישראל.

בנוסף, מסוק קרב תקף עמדה צבאית של הג'יהאד האיסלאמי בדרום רצועת עזה ומשגרי רקטות מוטמנים של הארגון ברחבי הרצועה.

בה בעת, נשמעו אזעקות בעוטף עזה.

14:30

משרד ההסברה של חמאס: תחנת הכוח בעזה עלולה להפסיק את פעולתה תוך 72 שעות בגלל אי אספקת הדלק.

14:10

בשל המצב הביטחוני, פיקוד העורף קבע את ההנחיות הבאות לניהול שגרת החירום עד למחר ב-20:00.

בעוטף עזה, אין לקיים פעילויות חינוכיות. פעילויות חינוך מיוחד ניתן לקיים במקום שאפשר להגיע ממנו למרחב מוגן תקני בזמן ההתגוננות.

התקהלויות ושירותים מותר בהגבלה של עד עשרה אנשים בשטח פתוח ועד 50 אנשים במבנה. החופים סגורים לציבור. מקומות עבודה ניתן להפעיל במקום שאפשר להגיע ממנו למרחב מוגן תקני בזמן ההתגוננות.

מערב לכיש, מערב הנגב, לכיש, מרכז הנגב - אין לקיים פעילויות חינוכיות. פעילויות חינוך מיוחד ניתן לקיים במקום שאפשר להגיע ממנו למרחב מוגן תקני בזמן ההתגוננות.

התקהלויות ושירותים ניתן לקיים בהגבלה של עד עשרה אנשים בשטח פתוח ועד 100 אנשים במבנה. החופים סגורים לציבור.

מקומות עבודה ניתן להפעיל במקום שאפשר להגיע ממנו למרחב מוגן תקני בזמן ההתגוננות.

למעשה זו הארכה של המגבלות הקיימות למרחק 40 ק"מ עד מחר בערב.

בשאר הארץ - פעילות מלאה. אין הגבלות על קיום פעילויות חינוכיות, פעילות במקומות העבודה והתקהלויות ושירותים.

עלייה בפניות לעזרה נפשית

עלייה של 550% בשיחות לנט"ל על רקע ״מבצע מגן וחץ״, מתוכן מאות שיחות מאז הפגיעה הישירה ברחובות.

קו הסיוע של עמותת נט״ל 1800-363-363 עובד במתכונת מתוגברת.
הקו מעניק סיוע נפשי לכל מי שחש לחץ, חרדה וזקוק לתמיכה וסיוע נפשי בעקבות המתיחות הביטחונית המתמשכת.

14:04

בכירים בג'יהאד האסלאמי לרשת "אל-חדת'": לא נאמר לנו שישראל הפסיקה את המשא ומתן על הפסקת אש. המתווכים המצרים הגישו הצעה להפסקת אש ומחכים לתשובת ישראל. אם ההסלמה הישראלית תימשך, לא נעצור עד מצעד הדגלים.

מקורות מעורים בפרטים ל"אל-חדת'": המשא ומתן להפסקת אש נכשל בעקבות סירובה של ישראל להפסיק את החיסולים הממוקדים. מצרים חושבת להפחית את מעורבותה במו"מ, אך הדיווחים על הפסקת המו"מ לא נכונים".

דיווח ב"אל-ערבייה": מצרים שוקלת להפחית את מעורבותה במו"מ להפסקת אש בין ישראל לבין הג'יהאד האסלאמי. לפי הדיווח מצרים חושבת שישראל לא עמדה בסיכום שהושג ביום שישי בבוקר.

13:32

דובר חמאס, חאזם קאסם: "ההתנגדות המאוחדת ממלאת את חובתה בהגנה על עמנו מול התוקפנות הישראלית המתמשכת. הכיבוש הישראלי לא יצליח לשבור את רצון ההתנגדות שלנו".

הזרוע הצבאית של הג'יהאד האסלאמי: "הבטחנו וקיימנו, אין קווים אדומים".

13:10

בבית שמש נפלו רסיסים בשני מוקדים. אין נפגעים.
כתוצאה ממטח הרקטות האחרון, אותרה פגיעה בבית בקיבוץ ניר עם. הבית היה ריק מאדם. אין נפגעים בגוף, יש פגיעה ברכוש.

12:58

מטוסי קרב תקפו לפני זמן קצר ארבעה מוצבים צבאיים של ארגון הטרור הגיהאד האסלאמי, שאחד מהם משמש את מפקד חטיבת רפיח של הארגון. כמו כן, תקף כלי טיס עמדת שיגור מרגמות של ארגון הטרור בדרום רצועת עזה.

בנוסף, הבוקר כלי טיס של צה"ל תקף את מרחב הירי בדרום הרצועה ממנו ביצע הג'יהאד האסלאמי הפלסטיני ירי רקטי לעבר עוטף עזה.

12:45

מטח טילים נורה לעבר שדרות והסביבה. בעיריית שדרות ביקשו מהתושבים להישאר בקרבת מרחב מוגן.

פגיעה ישירה בבית בשדרות, אין נפגעים.

12:15

בפעם הראשונה מאז החל המבצע: אזעקות צבע אדום בגוש עציון, במטה יהודה ובבית שמש. צבע אדום גם בשדרות וביישובי עוטף עזה. בפעם הראשונה מאז החל המצבע אזעקות בגוש עציון ובבית שמש.

צה"ל תוקף כעת מטרות של הג'יהאד האסלאמי ברצועת עזה.

11:09

אזעקות צבע אדום בניר יצחק, בסופה, בחולית, בשדה אברהם, באשכול ובנתיב העשרה.

במטח לאשכול נורו כ-15 רקטות, אחת נפלה בתוך חממה מחוץ לישוב. כל השאר יורטו.

7:50

בכיר מצרי שהתראיין לרשת BBC אמר כי שיחות המשא ומתן בין ישראל לג'יהאד האסלאמי על הפסקת אש נתקלו במכשול נוסף.

7:40

לילה שקט עבר על תושבי הדרום, בזמן שלפי דיווחים פלסטינים צה"ל המשיך לתקוף יעדים של הג'יהאד האסלאמי. בד בבד, במצרים דווח כי האופטימיות שבה למתווכים בנוגע לאפשרות להגיע להסכם הפסקת אש בשעות הקרובות. מעבר לכך, הן ב"אל-ג'זירה" הקטארית והן ברשת BBC בערבית דווח כי בכיר הג'יהאד האסלאמי שנשלח לקהיר, מוחמד אל-הינדי, מטפל בהצעה להפסקת אש שקיבל מהמתווכים.

התקיפות שנמשכו לאורך הלילה לפי דיווחים פלסטינים, התבצעו לאחר הערכת מצב שקיים ראש הממשלה בנימין נתניהו עם שר הביטחון יואב גלנט ובכירים נוספים. השניים שיבחו את צה"ל והשב"כ על ההישגים במבצע "מגן וחץ" והנחו להמשיך לגבות מחיר כבד מהג'יהאד האיסלאמי על תוקפנותו נגד אזרחי ישראל. לשכת רה"מ אף ציינו כי המערכה תימשך ככל שיידרש. עד השעה 20:00 אמש, הג'יהאד האסלאמי שיגר מתחילת מבצע "מגן וחץ" 803 רקטות, כשמהן 620 חצו לשטח ישראל ו-152 נפלו בשטח רצועת עזה - כ-19%. מנגד, ישראל תקפה עד אותה השעה 191 מטרות של הג'יהאד האסלאמי.

הערכת המצב התבצעה לאחר האירוע הקשה ביותר בצד הישראלי מאז פרוץ המבצע: הפגיעה הישירה ברחובות שבה נהרגה אישה. בבית החולים קפלן בעיר עדכנו כי הובלו אליו 16 מטופלים, 14 מהם שוחררו ושניים אושפזו במצב קל להמשך טיפול ומעקב.

לפי הדיווחים הפלסטינים, חיל האוויר תקף הלילה בבית חאנון שבצפון הרצועה, בדיר אל-בלח ובמחנה הפליטים נוסייראת שבמרכז הרצועה, וברפיח שבדרומה. חמאס אמנם טרם הצטרפו ללחימה במבצע "מגן וחץ", אך הדובר של ארגון הטרור חאזם קאסם תקף בהצהרה את הקהילה הבינלאומית. לדבריו, השקט שמפגינות מדינות העולם בנוגע לתקיפות הישראליות ברצועת עזה "מהוות עידוד עבור ישראל להסלים את תוקפנותה". בה בעת, משטרת חמאס הזהירה 40 אזרחים ברצועת עזה מפרסום "פייק ניוז ברשתות החברתיות".

הדאגה של חמאס

בחמאס מודאגים מהמצב הכלכלי ברצועת עזה, שמחמיר ככל שהמבצע נמשך. מייד עם פרוץ המבצע, מתאם פעולות הממשלה בשטחים אלוף רסאן עליאן הודיע על סגירה, עד הודעה חדשה, של המעברים ארז וכרם שלום לתנועת עוברים וסחורות מרצועת עזה לישראל - ולהיפך. נזכיר כי בספטמבר האחרון, שר הביטחון לשעבר בני גנץ הגדיל את מספר היתרי העבודה והמסחר של פלסטינים תושבי רצועת עזה ב־1,500 ל־17 אלף.

ההחלטה של אלוף עליאן מהווה מנוף לחץ על חמאס מכיוון ששיעור האבטלה בעזה עמד על 45.3% ב־2022, יותר מפי שלושה מהמצב ביהודה ושומרון (13.4%). הפערים הללו מוסברים באמצעות הפער הגדול בין היקף המועסקים בישראל. בעת שבה 22.5% מהפלסטינים העובדים שמתגוררים ביהודה ושומרון הועסקו בישראל, 0.8% בלבד מתושבי רצועת עזה שעובדים הועסקו בישראל, כך לפי הבנק העולמי.

החשיבות של הפועלים הפלסטינים שנכנסים לישראל ככלל, ואלו שנכנסים מעזה בפרט לכלכלה הפלסטינית, היא גדולה משום שפערי השכר החודשי בין רצועת עזה לבין ישראל גדולים: משכורת ממוצעת ברצועה עומדת על 1,300-1,200 שקל לעומת 7,000 שקל לפועל שעובד בישראל - פי 5.3. מעבר לשכר הפועלים, סגירת המעברים משפיעה גם על העברת הסחורות, אחרי שבשנה שעברה הוקלו תקנות העברת מוצרי טקסטיל וחקלאות. לשנת 2023 נכנסה הכלכלה הפלסטינית במצב לא פשוט, לאחר האטה מצמיחה של 7% ב־2021 ל־3.9% אשתקד. לפי הבנק העולמי, הצמיחה הפלסטינית תעמוד בשנים הקרובות על כ־3%.

הפלסטינים, בדומה למרבית העולם, מתמודדים עם מדד מחירים לצרכן שהולך ועולה. בחודש מרץ, קצב האינפלציה השנתי צמח ל־4.32%, השיעור הגבוה ביותר מאז אוקטובר. "מתדלקי" האינפלציה המרכזיים היו ענף התחבורה (6.8%) וטבק (4.1%).

לפי האו"ם, 80% מתושבי רצועת עזה מסתמכים על סיוע הומניטארי, יותר ממחצית מהם חיים מתחת לקו העוני וקרוב ל־80% מהצעירים מובטלים. לכן, אונר"א פרסמו אמש הודעה בצל המצב. "אנחנו כרגע מוודאים את מספר הפליטים הפלסטינים שנהרגו או נפצעו", נמסר מאונר"א. "אנחנו ממשיכים לטפל בצרכי האזרחים, כולל חלוקת מזון, שירותי בריאות וסניטציה ואספקת מים ראויים. ההסלמה הנוכחית כבר פוגעת במצב ההומניטארי ברצועת עזה, כולל בנשים ובילדים".

דובר צה"ל מתנצל ב-CNN

התפתחות מעניינת בנוגע לצה"ל שאינה קשורה למתרחש ברצועת עזה, קרתה דווקא בערוץ CNN. שם, לראשונה מאז מותה של עיתונאית רשת "אל-ג'זירה" שירין אבו עאקלה בג'נין - דובר צה"ל תא"ל דניאל הגרי התנצל על האירוע - ביום השנה למותה.

"אני חושב שזה הכרחי לומר שאנחנו מצטערים מאוד על מותה של שירין אבו עאקלה", אמר תא"ל הגרי באופן שלא משתמע לשני פנים. "היא הייתה עיתונאית. בישראל אנחנו מוקירים דמוקרטיה ובדמוקרטיה יש חשיבות רבה לעיתונאות ובתוך תקשורת חופשית. אנחנו רוצים שעיתונאים יחושו בטוחים בישראל. במיוחד בעת מלחמה, גם אם הם מבקרים אותנו". בכך, תא"ל הגרי, שנכנס לתפקידו לפני חודשיים, שינה לחלוטין את הקו שהציג קודמו בתפקיד, דובר צה"ל בעת מותה של אבו עאקלה - תת אלוף רן כוכב.