אחרי יום של שקט: צבע אדום באזור אשקלון; צה"ל תקף עמדות חמאס

לאחר יום שבו נראה שהדרום חוזר לשגרה, הערב נשמעו אזעקות צבע אדום באזור אשקלון • צה"ל תקף עמדות של חמאס בתגובה לירי • הפסקת האש נכנס לתוקף אתמול ב-22:00 אך השיגורים לעוטף עזה המשיכו יותר משעה לאחר מכן וצה"ל הגיב בתקיפות ברצועה

שיגורים מעזה לישראל בשבת, לפני כניסת הפסקת האש / צילום: Associated Press, Adel Hana
שיגורים מעזה לישראל בשבת, לפני כניסת הפסקת האש / צילום: Associated Press, Adel Hana

19:50

בתגובה לירי הרקטה מרצועת עזה, טנקים של צה"ל תקפו לפני זמן קצר שתי עמדות צבאיות של ארגון הטרור חמאס בצפון רצועת עזה.

18:35

אזעקות צבע אדום באזור אשקלון ועוטף עזה. בהמשך לדיווח הראשוני, זוהה שיגור אחד משטח רצועת עזה לשטח ישראל שנפל בשטח פתוח. לא שוגרו מיירטים על פי מדיניות.

12:09

בתום הערכת מצב בפיקוד העורף, הוחלט להסיר את כלל ההגבלות בכל הארץ באופן מיידי.

08:42

בתוך כך, כוחות הביטחון ממשיכים בפעילותם ביהודה ושומרון ביתר שאת בפעילות משותפת, פעלו הבוקר לוחמי ימ"מ, צה"ל ומג"ב, בהכוונה מודיעינית של שב"כ, בקסבה של שכם שבחטיבת שומרון ועצרו את שני המחבלים שביצעו את פיגוע הירי בחווארה ב-25 במרץ 2023, שבו נפצעו שני לוחמי צה"ל.

שני המחבלים שנעצרו הם איאד תכרורי בן 24 ומצעב מזהר בן 21, תושבי הקסבה בשכם. במהלך הפעילות, הלוחמים כיתרו את דירת המסתור של המבוקשים וכרזו למחבלים לצאת. המחבלים יצאו ללא התנגדות, ברשותם נתפס נשק מסוג M16 ומחסניות ותחמושת. המבוקשים שנעצרו הועברו להמשך חקירת שב"כ, ללא נפגעים הכוחות הישראלים.

07:00

הפסקת האש שמסיימת את מבצע "מגן וחץ" נכנסה לתוקף אמש (שבת) ב-22:00, שיגורים לעוטף עזה אמנם היו עד 23:11 וצה"ל גם הגיב - אך בסופו של דבר תושבי הדרום נהנו מהלילה השקט הראשון מזה חמש יממות.

הדולר לא יישאר המטבע העולמי לנצח, אך היואן לא יחליף אותו | פרשנות 
ראש אגף תקציבים נגד העברת הכספים הקואליציוניים לחרדים 
״מה שנתניהו מתכנן הוא קו אדום״: אזהרת האופוזיציונר ההונגרי | ראיון

בעקבות ההתפתחויות, פיקוד העורף החליט לשנות את התקנות לעורף: לימודים לא ייתקיימו אך ורק בעוטף עזה, כאשר לאחר השעה ה-12:00 - אם הפסקת האש תישאר בעינה - צפויות התקנות להסתיים. במסגרת החזרה לשגרה, מתאם פעולות הממשלה בשטחים, אלוף רסאן עליאן, הודיע היום (א') על פתיחה חלקית והדרגתית של מעברי ארז וכרם שלום, וכן המרחב הימי. מעבר ארז ייפתח החל מהשעה 08:00, ומעבר כרם שלום ייפתח החל מהשעה 11:00. פתיחה מלאה של המעברים תתבצע בכפוף להערכת מצב, אבל עוד היום צפוי להיכנס סולר דרך מעבר כרם שלום, במטרה שלא להגיע למצב מחר שבו תחנת הכוח בעזה מפסיקה לעבוד. בד בבד, בשעה 06:00 נפתחו כלל חסימות הצירים במרחב עוטף עזה.

בצד המדיני, ראש המל"ל צחי הנגבי, בהנחיית ראש הממשלה בנימין נתניהו, הודה לנשיא מצרים עבד אל־פתאח א־סיסי, והביע את הערכת מדינת ישראל למאמציה הנמרצים של מצרים להביא להפסקת אש. הנגבי הבהיר כי היענות ישראל ליוזמה המצרית משמעותה "שקט ייענה בשקט", ואם ישראל תותקף או תאויים, היא תוסיף לעשות כל מה שהיא צריכה לעשות על מנת להגן על עצמה.

מי שבירכו על הפסקת האש אלו הבית הלבן שחשפו כי אמיר קטאר, תמים א-ת'אני, היה מעורב בעצמו בעומק שיחות התיווך בין ישראל לבין הג'יהאד האסלאמי. הם הודו לאמיר קטאר, אבל בראש ובראשונה לנשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי שאנשיו עמדו בבסיס התיווך. "בכירים אמריקאים עבדו בשיתוף פעולה הדוק עם שותפים אזוריים במטרה להביא להפסקת האש בעזה", נמסר מהבית הלבן. "אנחנו מדגישים את מחויבתנו לביטחון ישראל כפי שהוכחה בתמיכתנו המתמשכת בכיפת ברזל".

הג'יהאד האיסלמי הפלסטיני ניסה להציג מראית עין של ניצחון

מן הצד הפלסטיני, הג'יהאד האסלאמי שנכשל במשימתו להשיג "תמונת ניצחון", שלח את מיטב בכיריו לספר סיפורים על אודות "הצלחתם". "הפלגים היו חומה חזקה שמנעה מהאויב להפריד בינינו", טען מזכ"ל הג'יהאד האסלאמי זיאד נח'לה, אף שחמאס הותירו אותם להילחם לבדם. "אנחנו מודים לכל מי שעמדו לצידנו, ובראשם איראן, חיזבאללה, קטאר ומצרים שעשו מאמצים לעצור את התוקפנות". הסיבה שנח'לה בחר להודות קודם כל לאיראן וחיזבאללה היא שהוא גר בלבנון בחסות של חיזבאללה, ומי שלמעשה הניעו את הג'יהאד האסלאמי להמשיך בהסלמה אלו משטר האייתוללות בטהרן.

כחלק מהניסיונות להציג מראית עין של ניצחון, יצאו למשל חוגגים לבעל בק בלבנון כדי לראות זיקוקים, כמה שעות לאחר שהרקטות ששיגר הג'יהאד האסלאמי הובילו למותו של עבדאללה אבו גבה (34), תושב עזה, ולפציעתו באורח קשה של אחיו, חאמד. עבדאללה אבו גבה ואינגה אברמיאן, בשנות ה-80 לחייה מרחובות, הם שני ההרוגים בצד הישראלי במבצע מגן וחץ. מן הצד הפלסטיני, נרשמו 33 הרוגים בעזה, מתוכם כעשרה בלתי מעורבים - בהם כאלו שנהרגו בשל השיגורים הכושלים הרבים של הג'יהאד האסלאמי.