מפכ"ל המשטרה מעיד בוועדת מירון: "בשום שלב לא נאמר לי שההר לא יכול להכיל את כמות המבקרים"

מפכ"ל המשטרה קובי שבתאי העיד הבוקר בפני ועדת החקירה הממלכתית לחקר אסון הר מירון, בו קיפחו את חייהם 45 בני אדם • שבתאי נשאל האם הר מירון יכול היה להכיל את כמות המשתתפים, והשיב: "על בסיס ניסיון העבר - ההר הכיל את ההיקפים ואף יותר" • בהמשך היום יעיד גם ח"כ אמיר אוחנה, שהיה השר לביטחון הפנים בזמן האסון

מפכ''ל המשטרה קובי שבתאי / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
מפכ''ל המשטרה קובי שבתאי / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

מפכ"ל המשטרה, רב-ניצב קובי שבתאי, מעיד הבוקר (א') בפני ועדת החקירה הממלכתית לחקר אסון הר מירון, בו קיפחו את חייהם 45 בני אדם בחגיגות ל"ג בעומר בהר מירון באפריל 2021. בהמשך היום יעיד גם יו"ר הכנסת, ח"כ אמיר אוחנה, שהיה השר לביטחון הפנים בזמן האסון.

שבתאי ואוחנה הוזהרו על-ידי הוועדה כי הם עלולים להימצא אחראים לאסון. הגורם הבכיר ביותר שקיבל התראה הוא ראש הממשלה בנימין נתניהו. בראש הוועדה עומדים השופטת בדימוס דבורה ברלינר, הרב מרדכי קרליץ והאלוף במיל' שלמה ינאי. 

המלחמות, הדינמיקות והמיליארדים שנעלמים ברגע: צוללים לתקציב המדינה 
המחקר שבדק: איך ממנים נשיאי בתי משפט בעולם הדמוקרטי? 

שבתאי נשאל האם הר מירון יכול היה להכיל את כמות המשתתפים, והשיב: "על בסיס ניסיון העבר - ההר הכיל את ההיקפים ואף יותר. בשום שלב לא נאמר לי שההר לא יכול להכיל את כמות המבקרים. גם היום אני סבור כי ההר יכול להכיל היקפים כאלה. היה מומחה שהעיד שההר יכול להכיל בין 80-100 אלף איש. אירועי פולחן דתי הם צפופים מטבעם. אם היה לי חשש שהתוכנית מסוכנת, לא הייתי מאשר אותה". 

"איש לא העלה את האפשרות להגביל קהל" 

שבתאי הוסיף: "משטרת ישראל פועלת על בסיס החוק והסמכויות. אין סמכות הגבלת קהל בפולחן דתי. זו סמכות של הדרג המדיני. צריך חקיקה כדי להגביל את הקהל. איש לא העלה את האפשרות להגביל קהל במירון".

על כך שהתוכנית התבססה על תוכניות קודמות ולא נשקלו חלופות, אמר שבתאי: "התוכנית התבססה על עיקרון של ויסות קהל ועל ניסיון מצטבר ועבודת מטה. כל שנה לומדים את הלקחים ורואים מה ניתן לשנות. התוכנית פעלה גם בשנת 2021. שמעון תורג'מן (מפקד מחוז צפון במשטרה) העיד שהיה עומס באחת ההדלקות, עצרו את האירוע, שחררו את הלחץ והמשיכו את האירוע. גם השנה עבדנו באותה שיטת ויסות".

בהודעת הוועדה נכתב כי החשדות נגד שבתאי הם שהוא "אישר את תוכנית המבצע שגובשה במחוז צפון של המשטרה, וזאת על אף שידע שמתחם ההר, והמתחמים המשמשים בו להדלקות, אינם יכולים להכיל בבטחה את כמות המבקרים הצפויה במקום במהלך ההילולה, ותוך התעלמות מהסכנות הנלוות לכך".

עו"ד אלירם בקל, עורך דינו של שבתאי, הסביר לפני עדותו כי טענתם היא שהכנת תוכנית על בסיס ניסיון עבר היא עבודת מטה תקינה, שיש להפריד בין אישור התוכנית לבין יישומה, וששבתאי הוזהר רק לגבי טיב התוכנית.

עוד אמר שבתאי בעדותו על האפשרות לבדוק את התו הירוק של הקורונה: "אמרתי שבדיקת התו הירוק בכניסה להר תהווה סיכון. יהיו צווארי בקבוק, וזה יהווה סכנה לציבור. התנגדתי לאורך הדרך. הזהרתי ואמרתי שאם נצטרך לאכוף את תקנות הקורונה, יהיה אסון, ותהיה ועדת חקירה. אני לא התנגדתי לתקנות, אבל התנגדתי בצורה נחרצת לבדיקת התו הירוק בעלייה להר". 

"המצלמות לא עבדו בגלל ונדליזם

שבתאי התייחס לסוגיית הוויסות וספירת המבקרים במקום. "היה שיפור של המצלמות. שיפרו את הספירה של כמות האנשים שמגיעים באוטובוסים", אמר.

יו"ר ועדת החקירה, השופטת בדימוס דבורה ברלינר, העירה: "שלמה רוזנשטיין (יועץ למגזר החרדי בתחום התחבורה) חשב שוויסות בדרך תנועתית לא מתמודד עם הבעיה", ושאלה: "האם ויסות היא התשובה לעומס?". על כך השיב שבתאי: "הוויסות אמור למנוע. ויסות וסינון כמות האנשים כדי להגיע לכמויות שאנחנו יכולים להכיל".

לדבריו, "הוסיפו רחפן שיודע לספור קהל. המצלמות לא עבדו בגלל ונדליזם, כי חתכו את הכבלים, והייתה גם בעיה של כיסויים וסככות שהיו שם והסתירו. בשורה התחתונה - אין תחליף למפקדים שנמצאים בשטח ונותנים את המענה".