ארדן במשפט נתניהו: "רה"מ אמר לי 'חשוב לאפשר לבזק להישמע'"

גלעד ארדן, ששימש כשר התקשורת בשנים 2013-2014 והועבר מתפקידו ע"י נתניהו, העיד היום מטעם התביעה במסגרת תיק 4000 • לדבריו, "בזק התנגדה לרפורמת השוק הסיטונאי, טענה שזה ימוטט אותה" • "עמדתי הייתה שלא לאשר את מיזוג בזק-yes עד לביצוע הרפורמה" • בתוך כך, השופטים אישרו לארנון מילצ'ן להעיד בווידאו קונפרנס מחו"ל - בניגוד לעמדת סנגורי נתניהו

גלעד ארדן במשפט נתניהו הבוקר / צילום: יוסי זמיר
גלעד ארדן במשפט נתניהו הבוקר / צילום: יוסי זמיר

גלעד ארדן, שגריר ישראל באו"ם, העיד היום (ב') במשפט נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו. ארדן, ששימש כשר התקשורת בשנים 2013-2014 והועבר מתפקידו על-ידי נתניהו, מעיד מטעם התביעה במסגרת תיק 4000. עדותו צפויה להימשך גם מחר (ג'). 

ארי הרו במשפט נתניהו: הרגשתי שאני אמצעי בדרך לראש הממשלה 
לקראת גישור? סנגורי נתניהו נפגשו עם היועמ"שית 

15:25

הדיון הסתיים. מחר תמשך חקירתו הנגדית של ארדן על-ידי עו"ד בעז בן-צור. לאחר מכן ייחקר ארדן על-ידי עו"ד ז'ק חן, סנגורו של שאול אלוביץ'.

14:15 | "לא ידוע לי על קשר בין סיום כהונתי במשרד התקשורת לבין בזק"

ארדן אישר דברים שאמר בחקירתו במשטרה. "אני באמת ניסיתי להיזכר... אם ראש הממשלה אי-פעם שוחח איתי על קשר כלשהו עם שאול אלוביץ', והתשובה היא חד-משמעית לא. בגלל זה אני הדגשתי מאוד מה הוא כן אמר לי".

עו"ד בעז בן-צור, סנגורו של ראש הממשלה, שאל על השיחה שקיים ארדן עם נתניהו על בזק. ארדן השיב: "הדבר היחיד שאני זוכר בוודאות זה רק אם שומעים אותם (את בזק - נ.ש.). אני מחדד - האם פוגשים ומאפשרים להם להשמיע את טענותיהם". ארדן אישר כי זו השיחה היחידה.

עו"ד בן-צור אמר לארדן: "תאשר לי שאין שום מידע שסיום הכהונה שלך במשרד התקשורת על הרקע הפוליטי - יש לו קשר לבזק".

ארדן השיב: "אין לי שום ידיעה שיש לזה קשר".

עו"ד בן-צור שאל: "מעולם לא היה אפשר להבין משום שיחה עם שאול אלוביץ' או מישהו גרם לכך שלא תישאר במשרד התקשורת?"

בשלב זה אמרה השופטת רבקה פרידמן-פלדמן: "העד ענה על זה הרגע".

13:55 | ארדן בחקירה הנגדית: לגיטימי שבעל עסק ייפגש עם שר בגלל נזק שייגרם לו

עו"ד בן-צור, סנגורו של ראש הממשלה, הציג לארדן בחקירה הנגדית פעולות של נתניהו המנוגדות לאינטרסים של בזק, אף שנערכו לאחר "פגישת השוחד" בין נתניהו לשאול אלוביץ' הנטענת בכתב האישום.

ארדן אישר לעו"ד בן-צור כי נתניהו נפגש באותה תקופה עם משקיע בחברת ibc שהייתה מתחרה של בזק. עו"ד בן-צור הציג החלטה המנוגדת לאינטרסים של בזק "עיגון סמכויות שר התקשורת לצורך יישומו של השוק הסיטונאי" - ממאי 2013.

עו''ד בעז בן-צור במשפט נתניהו, היום / צילום: יוסי זמיר
 עו''ד בעז בן-צור במשפט נתניהו, היום / צילום: יוסי זמיר

עוד העיד ארדן כי נתניהו בירך על כניסת חברת סיסקו לשוק פריסת הסיבים, אף שלטענת בזק כניסת החברה פוגעת בה כלכלית.

עו"ד בן-צור הראה כי ארדן קיבל פניות מגורמים בשוק הפרטי שעסק בעניינם, גם כאשר היה השר לאיכות הסביבה. ארדן השיב: "אם אני כרגולטור עומד לעשות צעד, אני מקבל שזה לגיטימי וחובתו של עסק לנסות להיאבק, בין אם קוראים לזה 'ידיעות אחרונות', ערוץ 12 או בזן. התופעה שאנשים יכולים באופן ישיר או באמצעות מקורבים לשלוח לך רמזים ישירים או עקיפים שיתלוננו עליך על זה שאתה הולך לעשות נזק, זו תופעה שחוויתי אותה ואני מתעלם ממנה. בתקשורת זה תמיד יוצג כלחצים - מפגש של שר עם בעל הון - כשלמעשה זאת חובתו". 

12:50 

הדיון התחדש. ארדן נחקר בחקירה נגדית על-ידי עו"ד בעז בן-צור, סנגורו של ראש הממשלה בנימין נתניהו. 

11:40 

בית המשפט יצא להפסקה של חצי שעה. הדיון יתחדש בשעה 12:10. 

10:55 | ארדן על סיום כהונתו כשר התקשורת על-ידי נתניהו: רציתי להישאר להשלים את הרפורמות

ארדן העיד על נסיבות סיום כהונתו כשר התקשורת בשנת 2014. "קיבלתי הצעה להחליף את גדעון סער, שפרש, בתפקידו כשר פנים. ביקשתי להישאר במשרד התקשורת. רציתי להשלים את הרפורמות שקידמתי. הייתי בתפקיד שנה ו-7 חודשים. במועד שביקשתי - ראש הממשלה אמר שישקול שאשאר במשרד התקשורת. ביום שבו הייתה אמורה להיות מופצת החלטת הממשלה על מינויי לשר הפנים, נאמר לי על-ידי מזכיר הממשלה (דאז) אביחי מנדלבליט שאני אמור לסיים את כהונתי כשר התקשורת. ביקשתי לשוחח עם ראש הממשלה, וביקשתי שימתין עם הפצת ההודעה".

ארדן הוסיף כי הוא לא רצה להתמנות לשר הפנים אם לא היה ממשיך במשרד התקשורת. נתניהו סירב והסכים לשבועיים נוספים בלבד. "נתניהו אמר לי שזה עלול לעורר בעיות פוליטיות בתוך הסיעה בכך שאחזיק שני תיקים מרכזיים, שזה יכול לגרום חוסר יציבות בתוך הליכוד".

בחקירתו במשטרה אמר ארדן: "לא ידעתי מה עומד להיות שם. את הניסיונות של בזק ושאול אלוביץ' לעצור - אני מכיר". בדיון בבית המשפט היום הוא אמר: "זה יכול להיות, אבל זה יכול להיות לגבי כל רפורמה שקידמתי. יכולה להיות מדיניות אחרת".

10:50 | ארדן: השתמשתי בעסקת בזק-yes כמנוף 

ארדן נשאל על עמדת גורמי המקצוע במשרד התקשורת בנוגע למיזוג בזק-yes, ואמר: "עמדתי הייתה לכרוך ולהשתמש כמנוף (בעסקת בזק-yes- נ.ש.) על בזק כדי שהיא תפסיק בסחבת כדי שהרפורמה בשוק הסיטונאי תיושם. אני משתדל להיות דומיננטי כשר ומשתדל גם, ככל שהחוק מאפשר זאת, לגרום לאנשי המקצוע, כשמדובר בעניינים של שיקול-דעת, להסכים עם עמדותיי.

"חשבתי שנכון לקשור בין עסקת בזק-yes לרפורמה בשוק הסיטונאי. בזק הערימה קשיים על התקדמות יישום הרפורמה. ברגע שבזק צריכה אותי לאישור מסוים, ואגף הכלכלה אומר שבאישור יש להקשות על היישום של פתיחת התחרות בשוק, אז החלטתי להשתמש בזה כמנוף".

לגבי פניות לשנות את ההחלטה (לכרוך בין עסקת בזק-yes לקידום הרפורמה בשוק הסיטונאי), אמר ארדן: "לגבי ראש הממשלה נתניהו - הידיעה שלי היא פוזיטיבית שלא הייתה פנייה מטעמו".

10:25 | "עמדתי הייתה שלא לאשר את המיזוג עד לביצוע הרפורמה"

ארדן התייחס בעדותו למיזוג בזק-yes ואמר: "עמדתי הייתה שלא לאשר את המיזוג עד לביצוע הרפורמה בשוק הסיטונאי".

הממונה על ההגבלים העסקיים אישר, בכפוף לתנאים לזמן מסוים, את המיזוג בין בזק ל-yes. בנוגע לכך אמר ארדן: "לא אהבתי את עמדת הממונה על ההגבלים. רצינו לחייב את בזק לפתוח את התשתיות שלה לתחרות, ולכן ראיתי בהחלטה של הממונה כמשהו שעלול להפריע לזה. כדי לאשר את המיזוג צריך גם את הממונה וגם את הרגולטור, שזה הייתי אני.

"אני רציתי להבין אם אפשר לדחות את הזמן לביצוע העסקה. העמדה שלי הייתה לא לאשר את המיזוג הפיננסי, עד שרפורמת השוק הסיטונאי תבוצע בהיקף שמשרד התקשורת יקבע".

10:10 | "נתניהו שאל על בזק. לא ראיתי בכך פנייה חריגה"

ארדן סיפר בעדותו: "נתניהו שאל אותי אם אני שומע את טענות בזק. לא ראיתי בכך פנייה חריגה".

התובעת, עו"ד יהודית תירוש, שאלה: "עד כמה ראש הממשלה דיבר איתך על הנושא?".

ארדן השיב: "ראש הממשלה דיבר איתי פעם אחת על הנושא, ושאל אותי אם אני שומע בכלל את טענות בזק, לא התרשמתי שהוא הכיר את הפרטים, וגם לא נכנסתי איתו לפרטים, רק אמרתי לו, כפי שאמרתי בעוד הזדמנויות, שאני שומע את הטענות. זו הייתה שיחה קצרה. היה תיאור כללי שלי שמסביר שמדובר ברפורמה שרוצה לקדם תחרות. לא ראיתי בכך פנייה חריגה. זכור לי משפט שנתניהו אמר - חשוב לאפשר להם להישמע".

9:50  | "בזק התנגדה לרפורמת השוק הסיטונאי" 

ארדן העיד על עמדתו בעניין רפורמת השוק הסיטונאי, שנועדה לפתוח את התחרות בטלפוניה הקווית בישראל. "זו הייתה אחת הרפורמות שקידמנו בתקופתי כשר התקשורת, מתוך הבנה שזה יקדם פתיחה לתחרות של התשתית הנייחת, בפרט של בזק", אמר. "זה היה אחד הנושאים שמשרד התקשורת המליץ בפניי לקדם, והוא גם התבסס כמובן על מסקנות עבר של ועדת חייק.

"בנושא של בזק כחברת תקשורת - היה לה כוח שוק, נתח שוק, מאוד מאוד גדול, ועל התשתית הזו הנייחת היה אפשר לקדם פתיחה לתחרות ובשאיפה להביא להורדת מחירים ולשיפור השירות. זו אחת הרפורמות המרכזיות שקודמו במשרד בתקופת כהונתי". 

לדבריו, "השוק הסיטונאי זה עניין של מדיניות. החלטתי לחייב את בזק למכור במחירים סיטונאיים על השימוש בתשתיות שלה. דבר שמצריך תהליך ממושך וארוך".

על עמדתה של בזק בנוגע לרפורמה בשוק הסיטונאי אמר ארדן: "הבנתי מראשי בזק שהיא מתנגדת לזה, ושהם חושבים שזו לא הדרך הנכונה לקדם את התחרות. הבנתי את זה משאול אלוביץ', מהסמנכ"לית ומי כל מי שקשור לזה. היו טענות שזה ימוטט את בזק, כי התעריפים שהומלצו היו נמוכים מדי. היו טענות שזה לא יאפשר לבזק להשקיע בתשתיות התקשורת בעתיד, קרי סיבים אופטיים".

על הפגישות בין משרד התקשורת לבזק אמר ארדן: "זה תהליך רגיל והגיוני שיהיו פגישות בין אנשי המשרד לחברה".

התובעת, עו"ד יהודית תירוש, שאלה את ארדן: "כמה פעמים פנה אליך שאול אלוביץ' בעניין הרפורמה?".

ארדן השיב: "פעם אחת במשרד התקשורת, פעם אחת בביתי. כמו שהגיוני ומצופה מבעל חברה לרגולטור שמקדם משהו משמעותי לחברה שלו. הטענות שלו היו - לא יהיה כסף להשקיע בסיבים, התעריפים נמוכים ועלולים למוטט את החברה". 

עו"ד תירוש שאלה: "איך הגבת לטענות של אלוביץ' שצריך להשאיר כסף לבזק כדי שתוכל לפתח תשתיות?".

ארדן השיב: "אמרתי לו שאני לא מקבל את הטענה, כי איך שאני תופס חברות בסדר גודל של בזק, הם ייאלצו לבצע השקעות בתשתית של אינטרנט מהיר בכל מקרה. לכן אני לא מודאג מההיבט הזה".

עוד אמר ארדן: "הגיעו אליי פניות שאני לא שומע את בזק ושאני לא נותן לבזק להציג את טענותיה. התרשמתי שהטענה היא שאם הייתי שומע ומתייחס לעומק, הייתי מקבל חלק מהטענות. פנו אליי אלי עזור, ישראל יהושוע (לוביסט של בזק - נ.ש.), רוני מאנה.

"עניתי למי שפנה אליי שהוא מתבלבל בין לשמוע לבין לקבל. אני שומע אותו אבל לא מקבל את הטיעונים שלו. הנחתי שהפניות אליי הן על בסיס היכרות משותפת שלי ושלהם את אלוביץ'".

9:30 | מילצ'ן יעיד בווידאו קונפרנס 

השופטים אישרו לאיש העסקים ארנון מילצ'ן להעיד בווידאו קונפרנס מחו"ל - בניגוד לעמדת סנגוריו של נתניהו.

6:20 | רפורמת השוק הסיטונאי קודמה על-ידי ארדן

ארדן קידם בתקופת כהונתו במשרד התקשורת את הרפורמה בשוק הטלפוניה הקווית המכונה "רפורמת השוק הסיטונאי". הרפורמה הייתה צפויה לפגוע קשות בהכנסותיה של בזק, ועוררה בשל כך התנגדות מצידה. לפי כתב האישום, נתניהו שאל את ארדן, בעת שכיהן כשר התקשורת, "האם בזק מקבלת את יומה בפניו, והאם טענותיה בכל הנוגע לקידום רפורמת השוק הסיטונאי נשמעות".

בנובמבר 2014 פיטר נתניהו את ארדן, מינה את עצמו לשר התקשורת ואת שלמה פילבר למנכ"ל משרד התקשורת. לפי כתב האישום, במועדים סמוכים לפני כן, ניר חפץ, יועצו של ראש הממשלה, העביר לנתניהו את תלונותיו של אלוביץ' ביחס להתנהלותו של ארדן מול בזק, ואת התנגדותו של אלוביץ' לכך שארדן ימשיך לכהן כשר התקשורת.

לפי העדויות בתיק, ארדן היה זה שקשר בין אישור עסקת בזק-yes לבין קידום הרפורמה בשוק הסיטונאי. מנכ"ל משרד התקשורת בתקופת כהונתו, אבי ברגר, העיד כי עמדתו של ארדן הייתה לאשר את עסקת בזק-yes, רק בתנאי שבזק תשתף פעולה ברפורמת השוק הסיטונאי. עמדה זו הפכה לעמדה הרשמית של משרד התקשורת, ששונתה עם מינויו של שלמה פילבר למנכ"ל.

*** חזקת חפות: יודגש כי גם לאחר הגשת כתב האישום נגדם, ראש הממשלה בנימין נתניהו ואיריס ושאול אלוביץ' מכחישים את המיוחס להם, לא הורשעו בביצוע עבירה, ועומדת להם חזקת החפות.