קנס בלתי מוצדק על עיריות שנוהגות באחריות

באוצר שכחו שבראש עיריית ת"א עמד פעם ראש עיר בשם צ'יץ', שעל שמו נקרא בשעתו "חוק צ'יץ'", שקבע כי אם ראש רשות לא יוצר גירעון של מיליארד שקל לפחות, עליו לשים את המפתחות ולהתפטר • אם חלילה תוכנית קרן ארנונה תעבור, עוד יתגעגעו באוצר לגירעונות של צ'יץ'

דיון קרן הארנונה בוועדת הכספים / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
דיון קרן הארנונה בוועדת הכספים / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

הכותב הוא הממונה על התקציבים באוצר  לשעבר

צודקים ראשי הרשויות המקומיות שנלחמים בהצעת העוועים של משרד האוצר להקמת 'קרן ארנונה' שמטילה קנסות על רשויות מקומיות שהשכילו להתנהג באחריות ולהעביר כספי הקנס לשימושים שהממשלה חפצה ביקרם.

באוצר שכחו שבראש עיריית תל אביב עמד פעם ראש עיר בשם צ'יץ', שעל שמו נקרא בשעתו "חוק צ'יץ'", שקבע כי אם ראש רשות לא יוצר גירעון של מיליארד שקל לפחות, עליו לשים את המפתחות ולהתפטר, שכן כל שנדרש כדי לקבל מהאוצר כיסוי לגירעון שיצר בסך מיליארד שקל זה רק להפסיק את הארוחות החמות לקשישים ולהאשים בהיעדר מקורות המימון את האוצר, וכך נאלץ האוצר שנה אחרי שנה לעשות לעיריית תל אביב "תוכנית הבראה", שאינה אלא שם קוד להעברת מיליארדי שקלים מכספי המסים לעירייה.

משרד האוצר למד אז את הלקח ויצר כללים שמונעים מהעיריות ליצור גירעונות עתק על חשבון המדינה. במסגרת זאת הוטלה אחריות לצד סמכויות שהועברו לרשויות מאוזנות, כך החלה הנורמה להשתנות, ויותר רשויות החלו לפעול באחריות ואיזון תקציבי.

להמשיך במגמה המבורכת

היה ראוי להמשיך במגמה זו, להאציל יותר סמכויות לראשי רשויות הפועלים באחריות ואיזון תקציבי ולהדיח כל ראש רשות שפועל בהפקרות ולמנות תחתיו ועדה קרואה, עד שכל הרשויות המקומיות תפעלנה באחריות, תוך ייעול השירותים ובאיזון תקציבי. חלק מהפעולות שנקטו רשויות מקומיות כדי להתאזן כללו פיתוח מתחמי תעסוקה ושכונות כדי ליהנות מהיתרון לגודל, וטוב שכך.

והנה, במקום להמשיך מגמה זו, עושה האוצר פניית פרסה בלתי מובנת ומבקש לקנוס רשויות שהשכילו ליצור פיתוח בריא לצד איזון תקציבי ושיפור השירות לציבור. הייעוד של כספי הקנס לא רלוונטי כלל. אם המדינה מעוניינת לקדם בנייה עומדים לרשותה דרכים מגוונות לרבות תקציב של קרוב לחצי טריליון שקל, והיא לא זקוקה לקנסות אלו. עולה חשש שהשימוש בכספי הקנס נועד אך ורק לצורכי גיוס תמיכה מגורמים שונים לרעיון "קרן ארנונה".

הממשלה יכולה מחר בבוקר להפסיק את התוכנית השערורייתית של 'מחיר למשתכן' שרק מחליפה שמות כמו גרביים. זו תוכנית פופוליסטית, מפלה אוכלוסיות על בסיס הגרלה, יוצרת שלל עיוותים בשוק, ולפי מחקר בנק ישראל מעלה את המחירים בשוק החופשי. את המיליארדים של הסבסוד המיותר, הממשלה יכולה לכוון למימון תוכניות פינוי-בינוי בערי הפיתוח שאין להן כדאיות כלכלית, אך יש להן תרומה עצומה להחייאת מרכזי ערי הפיתוח, ניצול טוב יותר של התשתיות וכוח משיכה לצעירים.

'הקרן' תיצור מצב חדש שמנקודת ראות תושבי הערים שנהגו באחריות ונקנסו, תשלומי הארנונה יפסיקו להיות תשלום עבור שירותים, אלא יהפכו למס, ממש כמו מס הכנסה, מע"מ ועוד, שמשמש להשגת יעדים שבינם לבין עיר מגוריהם אין דבר וחצי דבר.

עוד נתגעגע לצ'יץ'

אם חלילה התוכנית תעבור, עוד יתגעגעו באוצר לגירעונות של צ'יץ', שכן הלקח של הקנס שיוטל על רשויות אחראיות ויציבות הוא אחד: אין טעם להתייעל ולפתח את העיר ואת מקורות ההכנסה, שכן אז האוצר יקנוס אותנו, מעתה נחזור לתקופת הגירעונות.