התערוכה של המעצב הבינלאומי רון ארד שכדאי לראות ואירוע המוזיקה קלאסית בעין כרם שחייבים ללכת אליו

בגלריה גורדון בתל אביב מוצגת תערוכת היחיד של המעצב התעשייתי והאדריכל רון ארד, הכוללת פסלים, הדפסים ואובייקטים שיצר בשלוש השנים האחרונות • בסוף השבוע הבא יתקיים פסטיבל המוזיקה בעין כרם, שיכלול מופעי מוזיקה קלאסית, מקהלות, ג'אז ושירת נזירים • חלק מהקונצרטים יתקיימו תחת כיפת השמיים בחצר כנסיית "יוחנן בהרים" בעין כרם, וחלק אחר בחלל הכנסייה עצמו

''פרח מיובש'', רון ארד, 2022 / צילום: אביתר הרשטיק
''פרח מיובש'', רון ארד, 2022 / צילום: אביתר הרשטיק

תערוכה

Dubito Ergo Cogito
רון ארד 

היכן: גלריה גורדון, הזרם 5, ת״א
ימים ושעות פעילות: שני עד חמישי: 11:00-18:00, שישי: 10:00-14:00, שבת: 10:00-13:00
טלפון: 03-5240323
תאריך נעילה: 20.5

בגלריה גורדון, בסניף שברחוב הזרם 5 בתל־אביב, מוצגת עד ה־20 במאי תערוכת יחיד של המעצב התעשייתי והאדריכל רון ארד. התערוכה, ששמה Dubito Ergo Cogito ("אני מטיל ספק משמע אני חושב" בלטינית), כוללת תריסר עבודות של ארד: פסלים, הדפסים ואובייקטים שנוצרו בשלושת השנים האחרונות. בחלקם גם מימד שימושי, למשל כסאות, שולחן פינג פונג או מראה.

על האמן

רון ארד, 72, הוא מעצב תעשייתי ישראלי, מהמוכרים ביותר בעולם. ארד נולד בת"א לאימו, הציירת אסתר פרץ־ארד, ואביו גרישה, פסל וצלם. בין השנים 1971-1973 הוא למד ב"בצלאל", ולאחר מכן עבר ללונדון בה למד אדריכלות, וממנה הוא פועל עד היום.

את שמו הבינלאומי רכש ארד כמעצב תעשייתי, והוא נחשב לדמות בולטת בסגנון הפוסט מודרניסטי. המוצרים שהוא עיצב משלבים מתכות בצורות אמורפיות. במקביל הוא עוסק באדריכלות - המבנים שלו הם המשך לרעיונות שגיבש בתחום העיצוב התעשייתי, וגם בהם ניתן למצוא קונסטרוקציות ייחודיות, וצורות אורגניות ומעוגלות. בין הפרויקטים הארכיטקטוניים המוכרים שלו: גורד השחקים ולארטה בגוודלחרה במקסיקו, ומוזיאון העיצוב בחולון.

על התערוכה

שם התערוכה "אני מטיל ספק משמע אני חושב" לקוח ממשפטו המפורסם של הפילוסוף הצרפתי רנה דקארט. בתערוכה מגוון אובייקטים בעיצובו של ארד, בכולם ניתן למצוא הומור וביקורת כלפי הקפיטליזם והפער שבין החומרי לרוחני. בחלק מהעבודות מופיעות מילים וביטויים בעלי אופי שיווקי. למשל העבודה Love Song, בה המילה LOVE מופיעה על גבי לוחיות אלומיניום מסתובבות; או סדרת הדפסים בה כתוב המשפט No Doubt על רקע צבעוני בו מופיעה מכונית מעוכה.

מכוניות, ובפרט מסוג "מרצדס", משולבות ברבות מעבודותיו של ארד. בתערוכה הנוכחית מוצגים שני פסלים שכותרתם "פרח מיובש", הכוללים מכונית מעוכה בין מסגרות אלומיניום, כאילו הייתה פריט במוזיאון הטבע.

על עבודה אחת

שתי עבודות בתערוכה הן מחווה לפסל האייקוני "האדם החושב" של הפסל הצרפתי אוגוסט רודן. אחת מהן עשויה מיציקת ברונזה וכותרתה "החושב של רודן".

צורת הפסל הוא מושב כיסא, עליו הטביע ארד את משפטו של דקארט "אני מטיל ספק משמע אני חושב".

ארד סימן גם את מיקום כפותיו של הדמות של רודן, באופן שמזמין את הצופה "להשלים את הפסל": כלומר להתיישב בכיסא ולהיות לרגע האדם החושב.

ערך השוק

עבודותיו של ארד הוצגו במוזיאונים חשובים ברחבי העולם, ביניהם: מוזיאון לאמנות מודרנית בניו־יורק, מרכז פומפידו
בפריז ומרכז האמנויות ברביקן בלונדון.

הן גם כלולות באוספים הציבוריים המרכזיים ביותר, בין היתר במוזיאון המטרופוליטן בניו־יורק, מוזיאון ויקטוריה ואלברט בלונדון ומוזיאון סטדלייק באמסטרדם. מחיר עבודותיו נע בין כ־4,000 לכ־250,000 דולר - תלוי, בין השאר, בסוג העבודה ובגודלה.

קלאסי

פסטיבל המוזיקה עין כרם

היכן: כנסיית "יוחנן בהרים", עין כרם
מתי: 25-27 במאי
מחיר כרטיס: 85-140 שקלים
לפרטים נוספים ולכרטיסים: zimbalistamf.com
טלפון: 6226*

בסוף השבוע הבא יתקיים בפעם השלישית פסטיבל המוזיקה בעין כרם. מייסד הפסטיבל ומנהלו המוזיקלי הוא חן צימבליסטה, המוכר כנגן כלי הקשה ועוסק גם בניצוח. הפעילות היא במסגרת עמותת "מפעל המוזיקה צימבליסטה", המקיימת פעילות מוזיקלית מגוונת ומפגישה בין מוזיקאים מובילים לנוער מוזיקלי מצטיין. הפסטיבל יכלול מופעי מוזיקה קלאסית, מקהלות, ג'אז ושירת נזירים. חלק מהקונצרטים יתקיימו תחת כיפת השמיים בחצר כנסיית "יוחנן בהרים" בעין כרם, וחלק אחר בחלל הכנסייה עצמו.

הפסטיבל יפתח ביום חמישי (25.5) עם הקונצרט "צריך לצלצל פעמיים", בו יבוצעו הלחנות לשירים של נתן אלתרמן ומשה וילנסקי, לצד יצירות קלאסיות מאת באך, ויואלדי ועוד. בהמשך הערב יתקיים בחלל התפילה של המנזר מופע בשם "צלילים במנזר", עם אמן הסאונד תאי רונה והפסנתרן יחזקאל רז.

ביום שישי (26.5) בבוקר יתקיים קונצרט לכל המשפחה בהובלת חן צימבליסטה. בהמשך היום יתקיים הקונצרט "שירת הנזירים", בו יבוצעו יצירות כנסייתיות מימי הביניים והרנסאנס. קונצרט זה יבוצע על-ידי אנסמבל הזמרים "מגניפיקט", ויתקיים בחלל התפילה של הכנסייה.

פסטיבל עין כרם / צילום: שלי באהרון
 פסטיבל עין כרם / צילום: שלי באהרון

בשעת ערב יתקיים המופע "ג'אז בשקיעה", שיהיה פתוח לקהל הרחב. את הערב השני של הפסטיבל יחתום מופע גדול בשם "אדיאמוס", בו ישתתפו כשבעים מבצעים (שתי מקהלות ותזמורת). במופע זה תבוצע היצירה "אדיאמוס" מאת קארל ג'נקינס, ולצידה "סוויטת הולברג" של אדוארד גריג.

המופעים בשבת (27.5) יפתחו בבוקר עם יצירות מאת שוברט, דבוז'אק, צ'ייקובסקי ואחרים בביצוע ההרכב הקאמרי של מורי מפעל המוזיקה. בהמשך, ייערך מופע הסיום של הפסטיבל שכותרתו ״שירת הנזירים בבוסתן״. במופע זה יבצע הרכב של הנזירים הפרנציסקנים שירה כנסייתית מימי הביניים והרנסאנס, הפעם בבוסתן הכנסייה.