גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

המנכ"לית האחרונה בבנקים עוזבת, זו המורשת שתשאיר אחריה

רק באמצע העשור הקודם הובילו את הבנקים שלוש נשים, והשבוע הודיעה האחרונה שבהן על עזיבה ● ברבר צדיק, שליוותה את בעל השליטה בבנק כבר מתהליך הרכישה בדיוק לפני 20 שנה, עוזבת כשתשואת המנייה עומדת תחת כהונתה על 335%, ועם תגמול של כ־70 מיליון שקל

סמדר ברבר צדיק / צילום: רמי זרנגר
סמדר ברבר צדיק / צילום: רמי זרנגר

כהונה ארוכה כמו זו של סמדר ברבר צדיק, שהודיעה ביום רביעי על עזיבת תפקיד המנכ"ל בבנק הבינלאומי, כבר לא רואים במערכת הבנקאית. לנוכח התחלופה הגבוהה של מנהלי בנקים בישראל בשנים האחרונות היא נותר סלע איתן, עם רקורד של יותר מ־16 שנה בתפקיד המתחרה במשך תקופת הניהול עם זה של גליה מאור, שכיהנה כמנכ"לית בנק לאומי במשך 17 שנים.

ברבר צדיק נפרדת מהבינלאומי עם תוצאות שיא והון של 70 מיליון שקל 
הרווח צמח וזה הבונוס שיקבלו עובדי התעשייה האווירית 

ההודעה של ברבר צדיק באה מיד לאחר שהבינלאומי פרסם את דוחותיו לרבעון הראשון מהם עולה שהרווח הנקי של הקבוצה הסתכם ב־631 מיליון שקל, גידול בשיעור של 96% יחסית לתקופה המקבילה אשתקד. התשואה להון של הבינלאומי עמדה ברבעון הראשון על 23.6%, הגבוהה במערכת. 

 

מותירה את המערכת ללא מנכ"לית

מאז נכנסה ברבר צדיק לתפקידה בבנק שנמצא בשליטת צדיק בינו, אי שם בשנת 2007, עזבו את ארבעת הבנקים המתחרים לא פחות מ־11 מנכ"לים, כלומר שלושה בממוצע, כשבדיסקונט, שבימים אלו נמצא בתהליך איתור של מנכ"ל חדש במקומו של אורי לוין, התחלפו ארבעה מנכ"לים.

כשנכנסה לתפקיד המנכ"לית, החליפה ברבר צדיק בתפקיד את דוד גרנות והפכה למנהלת הבנק הצעירה ביותר (43) בתולדות המדינה ולאישה השנייה שניהלה בנק בישראל, אחרי גליה מאור. לאורך חלק ניכר מהקריירה שלה בראשות הבנק, היא כיהנה במקביל לשתי נשים, מאור ורקפת רוסק עמינח בלאומי (12 שנים חופפות יחד) ולילך אשר טופילסקי בדיסקונט (5 שנים), אך כעת היא מותירה את המערכת ללא מנכ"ל אישה. לבינלאומי ולדיסקונט יש אפשר לשפר את הנתון הלא מחמיא הזה, אם אחד מהם לפחות ימנה מועמדת לתפקיד המנכ"ל החדש.

המדיניות השמרנית שהתגלתה כצודקת

המשקיעים במניות הבנק הבינלאומי, ובינו בראשם, נהנו בתקופתה כמנכ"לית מתשואה מרשימה של 335% - כפול מהתשואה שהניב מדד הבנקים בתקופה זו (170%). זאת, בין היתר בזכות דרך הניהול השמרנית של הבנק, שלא התפתה בעבר להרפתקאות בארה"ב, שסיבכו כמה מהבנקים הגדולים בישראל ובהלוואות לטייקונים ממונפים שקרסו בזה אחר זה בתחילת העשור הקודם. שווי השוק הנוכחי של הבנק הבינלאומי עומד כיום על מעל ל־14 מיליארד שקל - הבנק החמישי בגודלו במערכת הבנקאית בארץ.

במהלך שנות כהונתה כמנכ"לית, הורחבו תחומי העיסוק של הבנק, תיק האשראי צמח ובוצעו תהליכי התייעלות מהותיים. לצד הפעילות הבנקאית השוטפת, מיצב עצמו הבינלאומי כבנק המוביל בתחום ההשקעות בשוק ההון ואחד המובילים בבנקאות הפרטית - אסטרטגיה מוצהרת שנמצא במקום ראשון במחזורי המסחר של לקוחותיו בבורסה לניירות ערך.

 

ברבר צדיק ליוותה את בעל השליטה בבנק עוד בבינו אחזקות והייתה חלק מתהליך רכישת השליטה בבנק בדיוק לפני 20 שנה. היא היוותה חלק מהותי בבניית הקבוצה הבנקאית שבוצעה על ידי רכישת יובנק, בנק אוצר החייל, בנק מסד ורכישת אחזקת המיעוט בפאגי ולאחר מכן מיזוג של אוצר החייל, פאגי ויובנק.

והשכר? פחות צנוע ביחס למקובל

תקופת הכהונה שלה כמנכ"לית היטיבה גם עם חשבון הבנק ברבר צדיק עצמה, שצברה במהלך הקדנציה שכר בעלות של כ־70 מיליון שקל. בהתאם לשמרנות המאפיינת את הבינלאומי ואת בעל השליטה בו, בעבר נחשבו תנאי העסקתה של מנהלי הבנקים האחרים בישראל לצנועים ביחס לאלה, ובמיוחד מנהלי הפועלים ולאומי.

זאת ועוד, מאז שנת 2017 נחתך שכרה של ברבר צדיק, כמו גם של יתר בכירי המערכת הבנקאית בישראל, בשל מגבלת השכר שנקבעה בחקיקה על מנהלי הגופים הפיננסיים. זו כנראה אחת הסיבות המרכזיות לתחלופה הגבוהה בעמדת המנכ"ל בבנקים בשנים האחרונות, בדרך כלל לטובת ג'וב מפתה בסקטור הפרטי. רק לאחרונה הודיע מנכ"ל בנק דיסקונט, אורי לוין, על פרישתו לטובת ניהולה של חברת הנדל"ן תדהר, בה יתוגמל על פי ההערכות בסכומים גבוהים בהרבה.

יש לשער שגם לברבר צדיק הוצעו הצעות דומות בשנים האחרונות, שלהן ענתה בשלילה. עם זאת, מאחר שהחוק נכנס לתוקפו כבר לפני שש שנים, כשליש מהקדנציה שלה בבינלאומי, נראה כי ברבר צדיק יכלה להיענות לאחת מהצעות אלה עוד לפני כן.

"נפלה בחלקי הזכות לנהל את הבנק"

בישיבת הדירקטוריון שהתקיימה ביום רביעי בבוקר לאישור הדוחות הרבעוניים, אמרה ברבר צדיק: "נפלה בחלקי הזכות, יחד עם הנהלת הבנק, להוביל תהליך אסטרטגי יוצא דופן של בניית קבוצה בנקאית דרך רכישות בנקים ומיזוגים, שאיפשרו לבנק הבינלאומי יותר מאשר להכפיל את גודלו, לצמוח ולחזק את תחום הבנקאות הקמעונאית והפרטית במקביל לחיזוק הובלת הבנק בתחום שוק ההון ולצמיחה בתיק האשראי.

"צמיחת הבנק לוותה במהלכי התייעלות ובמדיניות ניהול סיכונים מידתית. כל אלו הובילו לתוצאות המרשימות שהבנק מפרסם ולאמון המשקיעים והלקוחות שמתבטא בשווי השוק הגבוה של הבנק".

עוד כתבות

טיילור סוויפט. השפעה של 330 מיליון דולר על ה־NFL / צילום: ap, Lewis Joly

השיעור הכלכלי שחברות המדיה יכולות ללמוד מטיילור סוויפט

שוק המדיה חווה האטה שתחייב את שלושת מנועי הצמיחה הגדולים שלו - רשתות חברתיות, חברות סטרימינג וחברות גיימינג - לשנות אסטרטגיה ולשתף פעולה ביניהם, כך עולה מדוח חדש של פירמת הייעוץ דלויט ● הסיפור של סוויפט ובן הזוג כוכב ה־NFL מוכיח עד כמה מהלך כזה יכול להיות רווחי

טנק ישראלי בצד העזתי של מעבר רפיח / צילום: דובר צה''ל

הנפת דגל ישראל על אדמת רפיח סימנה נקודת שבר ביחסים עם מצרים

היחסים בין ישראל לשותפה הביטחונית מצרים הגיעו לשפל תקדימי עם ההשתלטות על מעבר רפיח, צעד שבעיניים מצריות נתפס ככיבוש ● הנשיא אל־סיסי מנסה למצב את עצמו כמבוגר האחראי באזור, אך יש מחירים שהוא לא יכול לשלם

תחנת כוח אשכול / צילום: יוסי וייס חברת החשמל

דליה השיגה מימון לתחנת הכוח אשכול

חברת דליה חברות אנרגיה בע"מ, בשותפות עם חברות נוספות, חתמו על הסכם למימון רכישת תחנת הכוח אשכול בהיקף כולל של כ־9.15 מיליארד שקל לא כולל מע"מ ● רכישת האתר, שממוקם בחלקו הצפוני של אזור התעשייה באשדוד, כוללת את תחנת הכוח הקיימת וגם שטחי נדל"ן עבור מסחר ותעשייה באזור מבוקש בין נמלי אשדוד

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

סמוטריץ' מקשיח עמדות מול ארדואן בשעה שבמכס הישראלי מעודדים יבוא מטורקיה דרך מסלולים עוקפים

שר האוצר סמוטריץ' הודיע על הטלת מכס של 100% על ייבוא מוצרים וסחורות מטורקיה, זאת לאחר שנשיא טורקיה הורה על עצירת הייצוא הטורקי לישראל ● בינתיים, לגלובס נודע כי במקביל במכס הישראלי פועלים להקלה על יבוא מטורקיה דרך מדינות צד שלישי

שר המשפטים יריב לוין / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

הוועדה לבחירת שופטים בחרה 28 שופטים ורשמים חדשים

16 שופטים נבחרו לבתי המשפט לענייני משפחה, תעבורה ולבתי משפט השלום, ו־12 רשמים בכירים מונו במרכז, בדרום ובצפון ● בבימ"ש השלום ובביהמ"ש המחוזי בירושלים טרם מונו שופטים בשל מחלוקת על זהותם ובשל דרישתו של לוין שכל המינויים יהיו בהסכמת כל חברי הוועדה, על אף שהחוק לא מחייב זאת

טורטליני מלוחייה. מנה מזיכרונות הליקוט של הילדות / צילום: חיים יוסף

המסעדה התל אביבית שמציגה אלגנטיות אירופאית עם טוויסט מקומי

חברי הילדות שגדלו בעמק יזרעאל עומדים מאחורי המטבח הקלאסי המשודרג של אלנה, ומציעים מנות שהן בול מה שצריך למפלט מושלם

מטוס קרב F-15. ''עשרות אם לא יותר כלי חיל האוויר'' / צילום: דובר צה''ל

"התאמנו ליותר מזה": המתקפה האיראנית מעיניים של נווט קרב

כחלק מההכנות לאחד מרגעי השיא של חיל האוויר במלחמה, טייסי הקרב דימו תרחישים של מתקפה מאיראן באמצעות סימולטורים - כך מספר נווט הקרב רס"ן (מיל') א' שנטל חלק ביירוט ● "המאמן מאפשר לתרגל כמה גזרות, יום או לילה"

ד''ר קלאוס בוגסו / צילום: מהאלבום הפרטי

המדען שהמציא את הציפרלקס מודה: "היה רגע שבו התרופה נגד דיכאון כמעט נגנזה"

ד"ר קלאוס בוגסו, כימאי רפואי שנחשב "בעל ידי הזהב" בפיתוח תרופות נוגדות דיכאון, הוא בין האחראים הבולטים למהפכה בטיפול במחלה שלוותה בבושה ובסטיגמות ● רק במלחמה הנוכחית זינק מספר המטופלים בתרופות נוגדות דיכאון ב־10%־20% ● בראיון לגלובס, הוא מספר למה לקח כל כך הרבה זמן להוציא את התרופה לשוק ומדוע קשה לפתח מוצר שיעזור לכולם

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

סמוטריץ' רוצה להחריב את קשרי הסחר עם טורקיה, אך עלול לדרוס הסכם עם האיחוד האירופי

סמוטריץ' הודיע על כוונתו להחיל מכס של 100% ממחירו של כל מוצר המיובא מטורקיה, בנוסף למכסים הקיימים ● המשמעות של המהלך: דריסה של הסכם PAN-EURO-MED CUMULATION שבו חברות ישראל וטורקיה, אבל גם האיחוד האירופי ומדינות נוספות

רון בנימין ז''ל / צילום: דוברות מטה החטופים

החטוף רון בנימין נרצח על ידי חמאס, וגופתו הושבה לישראל

תוך שעות ספורות הופעלו ארבע אזעקות מחשש לחדירת כלי טיס עוין בגליל העליון ובאצבע הגליל • צה"ל: הלחימה בג'באליה, במזרח רפיח ובמרכז הרצועה נמשכת - יותר מ-70 מטרות הותקפו • הלילה: תקיפה אווירית חריגה בג'נין, חוסל המחבל שביצע את הפיגוע בחרמש • עשרות אלפים מפגינים ברחבי הארץ להשבת החטופים ונגד הממשלה ● עדכונים שוטפים

שגריר ארה''ב בישראל, ג'ייקוב לו, בכנס הפוטנציאל של החברה הערבית / צילום: כדיה לוי

שגריר ארה"ב בישראל מדבר על הפוטנציאל של החברה הערבית והסיכוי לעסקה עם סעודיה

"שילוב החברה הערבית הוא לא רק הדבר הנכון לעשות, אלא גם הדבר החכם לעשות", אמר שגריר ארה"ב בישראל, ג'ייקוב לו, בכנס הפוטנציאל של החברה הערבית של גלובס ● לו התייחס לנורמליזציה הפוטנציאלית עם סעודיה: "עד שלא תהיה רגיעה במלחמה יהיה קשה להוביל את זה לקו הסיום" ● ולגבי המצב בין ישראל וארה"ב, אמר: "מה שקרה בשבועיים האחרונים לא שינה מהותית את היחסים"

דב קוטלר בכנס הפוטנציאל והתשואה של החברה הערבית בישראל / צילום: כדיה לוי

דב קוטלר מדבר לראשונה על הפרישה, בריחת גופים מממנים זרים והפוטנציאל של החברה הערבית

מנכ"ל בנק הפועלים הפורש השתתף בכנס הפוטנציאל של החברה הערבית של גלובס והתייחס למצב הכלכלי של ישראל ● "יחסית למלחמה אנחנו בהחלט במצב סביר, אבל השאלה היא התשקיף קדימה ואותי הוא מטריד", אמר דב קוטלר ● "יש לבנק 20 סניפים בחברה הערבית. אין ספק שבהרגלי הצריכה של עולם האשראי, יש הבדלים משמעותיים אבל יש גם התקדמות וצריך להשקיע גם בחינוך"

בעסקה מורכבת נדרש המתווך להראות הישגים כדי להיות ראוי לעמלת תיווך / אילוסטרציה: Shutterstock

בעסקה מורכבת נדרש המתווך להראות הישגים כדי להיות ראוי לעמלת תיווך

האם יש לשלם דמי תיווך אף שפעולות התיווך הופסקו ביוזמת המוכרים ולאחר זמן התנהל מו"מ ישיר בין המוכרים לקונים?

מנת כתף טלה של נסרין מנאסרה / צילום: נסרין מנאסרה

בחצר בית בכפר ערבי בגליל מצאנו את ארוחת הצהריים המושלמת

כנסייה צבעונית במיוחד, מסעדה שמגישה עוף לוהט מהטאבון וקובה נייה שהיא מעדן, סדנה לקליעת שרפרפים ומיזם נשי שלא יאפשר לכם לעזוב בידיים ריקות ● ביקור בכפר ריינה

יו''ר המחנה הממלכתי, בני גנץ / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

גנץ באולטימטום לנתניהו: "תוכנית פעולה חדשה עד ה-8.6 או שנפרוש מהממשלה"

יו"ר המחנה הממלכתי תקף את רה"מ בהצהרה ואמר: "בתקופה האחרונה דבר מה השתבש. החלטות חיוניות לא התקבלו. מעשים מנהיגותיים הנדרשים כדי להבטיח ניצחון לא נעשו" • ראש האופוזיציה לפיד: "גנץ צריך להודיע הערב שהוא פורש מהממשלה האיומה בתולדות המדינה, שהוא לא יסייע עוד לנתניהו להישאר בשלטון, ושהוא קורא לבחירות"

פיז'ו 408 / צילום: יח''צ

פיז'ו מציגה: קרוס-אובר גדול עם מנוע קטן ומפתיע

למרות הנדסת האנוש החריגה, פיז'ו 508 תעניק תמורה מכובדת למי שמחפש קרוס-אובר מרווח, איכותי, ייצוגי ולא שגרתי

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם ד''ר אבנר גולוב, סגן נשיא Mind Israel / צילום: אלן ציפלסקי

שוקלים לרכוש מכונית חשמלית? את האזהרה הזו אתם חייבים לשמוע

שיחה עם ד"ר אבנר גולוב, סגן נשיא Mind Israel ● על הסדר העולמי החדש, הבחירה בין המחנה האמריקאי לזה הסיני, מה מסוכן במכוניות החשמליות שמגיעות מסין ועתיד יחסי ישראל-ארה"ב ● האזינו

המחירים משתוללים / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

האינפלציה בשליטה? בינתיים המחירים משתוללים

בעולם הסטרילי של הפרסומות מתחילים להכיל ● קבוצות השוליים מדברות על ממלכת יהודה וישראל ועל בגידה מבפנים ● והאינפלציה עוד לא מסונכרנת עם המצב בשטח ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק 

נשיא מצרים א סיסי וראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו / צילומים: AP, Shutterstock, מארק ישראל סלם (ג'רוזלם פוסט)

קהיר מאיימת על ירושלים, בזמן שהיא זקוקה לגז הישראלי יותר מאי פעם

בעקבות תמרון צה"ל במרחב רפיח בוחנים המצרים מחדש את היחסים עם ישראל, אלא שנראה שבפן האנרגטי, האפשרויות של מצרים מוגבלות ● ישראל אמנם צריכה את צינורות ההולכה המצריים, אבל גם השכנה ממערב זקוקה לנו, נוכח צפי למחסור חמור בגז בקיץ

עדן גולן בחצי גמר האירוויזיון / צילום: Associated Press, Martin Meissner

אז רוב העולם נגדנו או בעדנו? מסקנות מהמקום החמישי של עדן גולן

האירוויזיון מלמד אותנו פרק חשוב על חוכמת ההמונים מול חוכמת המומחים, ולפיו הקולקטיב יודע יותר טוב ● גם בסוגיית דירוג האשראי של ישראל, האנשים בשטח מיטיבים לתמחר את הסיכונים ● ומה לישעיהו ליבוביץ ולכל זה