2 השקלים והסערה: האם הצרכנים ירוויחו מהמאבק בין וולט לתן ביס?

אפליקציית המשלוחים וולט הודיעה על תוספת "דמי תפעול", הלקוחות נרעשו, והמתחרה תן ביס הציעה בתגובה הנחות • 2 השקלים שתפסו את הזרקור בימים של גל התייקרויות חסר תקדים

שליח תן ביס ושליח WOLT / צילום: שלומי יוסף
שליח תן ביס ושליח WOLT / צילום: שלומי יוסף

תנובה, טרה, שטראוס, אסם ושסטוביץ הן רק חלק מהחברות בשוק המזון והקמעונאות הישראלי שהודיעו לאחרונה על העלאות מחירים, ולא נחסך מהן כעס ציבורי. אבל נראה כי דווקא אפליקציית המשלוחים וולט "הצליחה" לעורר את הצרכנים אולי יותר מכולם, כשהודיעה השבוע ללקוחותיה על הוספה של דמי תפעול בסך 2 שקלים לכל הזמנת משלוח.

"רק בוולט": צמד המילים שסידר לחברת המשלוחים עיצום כספי של 8.5 מיליון שקל 
מחירו של קודקס ששון הוערך בעד 50 מיליון דולר. בכמה הוא נרכש?

ההודעה שהופיעה ללקוחות שפתחו את האפליקציה עוררה גל תגובות נזעמות ברשתות החברתיות. "שימו לב שמהיום וולט גובים על כל הזמנה 'דמי שירות' - כדי שנעזור להם לפתח את האפליקציה שלהם, זה כמובן בנוסף לדמי המשלוח שלכם. מחקתי את האפליקציה", כתב גולש אחד.

בוולט הסבירו כי דמי התפעול נועדו לפיתוח המוצר הטכנולוגי והאופרטיבי, שהעלויות המושקעות בו גדלו והתייקרו גלובלית. בהודעה ללקוחות נכתב כי המטרה היא "השקעה בפיתוח המוצר, כדי שנוכל להמשיך לשדרג את חוויית השימוש שלך בוולט".

"למה אני צריכה לשלם על תפעול האפליקציה?", אמרה לגלובס אחת המשתמשות. "זו חברה רווחית, שישקיעו מהרווחים שלהם, למה להפיל את זה על הצרכן? בפרט כשגם דמי המשלוח שלהם יקרים מלכתחילה".

חשוב להזכיר כי למרות הצמיחה האדירה של חברות המשלוחים בכל העולם, הן מתקשות להציג רווחים ולכסות על גירעונות ענקיים. המודל שצריך לפרנס את המסעדות, את חברת המשלוחים ואת השליחים עצמם עדיין לא הוכיח שהוא בר-קיימא.

המתחרה מזהה שעת כושר

מי שהזדרזה לקפוץ על ההזדמנות ושלחה עקיצה למתחרה הפופולרית, היא חברת השליחויות תן ביס. שעות ספורות אחרי ההודעה של וולט ביום רביעי, פרסמו בתן ביס הודעה באותה שפה שיווקית, בעיצוב זהה כולל אימוג'י הלב (שהפך אצל תן ביס מכחול לכתום בהתאם לצבעי המותג). בהודעה החברה בישרה ללקוחות כי מהתאריך בו וולט תתחיל לגבות 2 שקלים דמי תפעול, בתן ביס הוסיפו עד 25% הנחה למסעדות שוות. העקיצה נמשכה כשבתן ביס חתמו את ההודעה שלהם באופן זהה לזו של וולט, שקיבלה פה משמעות לועגת - "נמשיך לעבוד קשה כדי לספק לך את החוויה הטובה ביותר", עם אימוג'י של ידיים צמודות.

המהלך הצליח, לפחות מבחינת התגובות ברשתות החברתיות. "ביי ביי וולט, הי תן ביס", כתבו גולשים בפייסבוק. "עבודה יפה של תן ביס מול העלאת המחיר של וולט", נכתב עוד.

ביום חמישי וולט שלחה לכמה אלפי לקוחות הודעה כי היא מעניקה להם 20 שקל במתנה להזמנות בחנויות שעובדות עם האפליקציה. לדברי החברה, לא מדובר בתגובה למהלך של תן ביס אלא בקמפיין מודעות, כשמשתמשים שלא הזמינו בחנויות אלא רק במסעדות קיבלו הטבה כדי לפתות אותם להזמין גם בנישה זו.

האם הלקוחות ינטשו? 

האם הביקורת תבוא לידי ביטוי בהשלכות כספיות? וולט אולי נפגעת תדמיתית לזמן הקצר, אבל ספק אם התוצאה של המהלך תוביל אחוז גדול מהמשתמשים להחרים את האפליקציה. לאורך זמן - ואת זה בוולט ככל הנראה לקחו בחשבון - הישראלים לא מצטיינים בחרמות על חברות שמעלות מחירים.

כנראה שבימים הקרובים הביקורת תימשך, אבל סביר שהמודל העסקי של וולט לטווח הרחוק יהפוך להיות חזק יותר בזכות התוספת הזו. מבחינתה, היא עשתה את הדבר הנכון. בוולט גם הדגישו כי מדובר במהלך גלובלי, ודמי התפעול קיימים גם בשאר המדינות בהן פועלת וולט העולמית - בין היתר פינלנד, שבדיה, דנמרק וגרמניה.

האם הצרכנים צפויים להרוויח מהמלחמה בין החברות? כלל לא בטוח. הרעש ברשת אולי יגרום לחלק מהלקוחות למחוק את האפליקציה, אבל בסופו של דבר כנראה שחלק גדול מהם יחזרו.

בתן ביס יודעים ככל הנראה שוולט הוא מותג חזק יותר, והמהלך זיכה אותם במחיאות כפיים סוערות. אבל גורם בכיר בשוק לא צופה שאנשים ינהרו לתן ביס על חשבון המתחרה: "צריך להפריד בין סימפטיה לבין תרגום עסקי. בסופו של דבר, מי שנדפק מכל האירוע זה הצרכנים".