גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

כך תיראה רשת הכבישים של ישראל בעוד 10 שנים

למעלה מ־130 ק"מ לכבישים חדשים, 500 ק"מ לנתיבי תח"צ ותקציב של 77 מיליארד שקל: גלובס מציג את התוכניות של משרדי התחבורה והאוצר לכבישי ישראל בעשור הקרוב ● בין הניסיונות לשיפור התחבורה הציבורית והרחבות כבישים, מתעוררים גם לא מעט סימני שאלה ● האם יש מי שיבצע את התוכניות הגדולות?

כיצד תיראה רשת הכבישים של ישראל - פרויקט מיוחד / איור: Shutterstock
כיצד תיראה רשת הכבישים של ישראל - פרויקט מיוחד / איור: Shutterstock

חברי הכנסת שהתכנסו בוועדת הכלכלה השבוע ניסו לקבל הסברים ממשרד התחבורה בנוגע לתעדוף "הכבישים האדומים", אותם כבישים שבהם התרחשו הרבה תאונות קטלניות. חברי הוועדה תהו מה תוקצב במסגרת תוכנית החומש לעומת מה שנשאר בחוץ ומה הסטטוס שלהם מבחינת העדפתם.

לשכתב ממתחרים על סטרואידים: מה עומד מאחורי אתר אייס? | תחקיר 
הדוח שמגלה: הישראלים מתקשים לעמוד בהחזרי הלוואות לרכב 
הוא התחיל כעובד קייטרינג. היום הוא מבעלי מועדון יוקרתי בשווי מיליארדי דולרים | ראיון

אלא שניסיונותיהם לקבל תשובות עלו בתוהו. נציג משרד התחבורה יכלו להסביר שכ־30% מתוכנית הכבישים האסטרטגית לעשור הקרוב מוקדשת לשיפור בטיחות, אך התוכנית נותרה עלומה כמו גם תקציבה ותעדופה.

שמירת התוכנית ב"סוד" מונעת דיון ציבורי בתקציב על עשרות מיליארדי שקלים שמיועדת מתקציב המדינה לתוכנית, או שיח על החזון התחבורתי המוצע לישראל - כל זאת כשתקציב המדינה, שכולל השקעות בשנים הקרובות כבר נמצא בישורת האחרונה. כעת, גלובס חושף את פרטי התוכנית וצוללים לעומקה: מה היא כוללת, אילו פרויקטים יתוקצבו ומה מתוכנן בהם. בכתבה הבאה מוצגים כבישים עיקריים, אך התוכנית כוללת גם פרויקטים נוספים.

מאות קילומטרים לנתיבים חדשים ולתח"צ

התוכנית הוסכמה בין משרדי האוצר והתחבורה בתקופת הממשלה הקודמת, כשמרב מיכאלי כיהנה כשרת התחבורה, ועלותה מוערכת בכ־77 מיליארד שקל, אך משרד האוצר לא התחייב לממן את כולה.

התוכנית כוללת 133 ק"מ של כבישים חדשים, 428 ק"מ של כבישים שיורחבו, 484 ק"מ של נתיבי העדפה לתחבורה ציבורית ושיתופית שרובם המוחלט יתווסף לכבישים קיימים, והקמה או שדרוג של 43 מחלפים. הכבישים מתפרסים על פני ארבעה מחוזות בצפון, בדרום, במרכז וביהודה ושומרון.

 

התוכנית מתבססת על תחזית גידול האוכלוסייה, ביקושי התנועה, תוכניות הדיור, פיזור התעסוקה תוכניות פיתוח התחבורה הציבורית ועוד. לצד קידום תשתיות כבישים, כפי שיפורטו כאן בהרחבה, היא כוללת גם הקמת נתיבי תחבורה ציבורית וחניוני "חנה וסע", וכן ניהול ביקושים באמצעות אגרות, מסים, מדיניות חניה והגבלת תנועה של כלי רכב פרטיים. כדי שהתוכנית תשיג את יעדיה, היא צריכה לכלול את המרכיבים האלו, שאל חלקם פוליטיקאים מתנגדים. קידום של כבישים לבדם, ללא מערכות הסעת המונים ואמצעים לריסון הביקושים, רק ירע את המצב.

חלופה מעורבת ושיקולים שונים

המודל לבחירת הפרויקטים נבנה על בסיס שיקולים הנוגעים לתחומים שונים, כמו לתחבורה, כלכלה, חברה וסביבה, שמכל אחד מהם נגזרו יעדים ומטרות. כך למשל, מבחינה כלכלית נבחנה התרומה לצמיחה כלכלית ועלות, ובמישור החברתי נלקח בחשבון הגידול באוכלוסייה, חיזוק הפריפריה ושוויוניות מגדרית.

בנוסף, הוכנו חלופות שונות שכוללות כל אחת מהן סל פרויקטים אחר ובסופו של דבר הוחלט כי על חלופה מעורבת. העיקרון המוביל בה הוא מתן העדפה לתחבורה ציבורית - וזו גם החלופה בעלת התקציב הנמוך ביותר. אליה נוספו פרויקטים מהצעות אחרות מחלופה הכוללת את התוכניות הקיימות, וחלופה גאוגרפית, שנועדו להשלים פרויקטים שכבר החלו לכדי רשת של כבישים. שתי חלופות אלו שמות דגש על בטיחות וכן על מנת לבסס השקעות בפריפריה.

קידום הפרויקטים שבתוכנית נעשה גם מתוך הבנה שעדיף לחבר פרויקטים קיימים לרשת תחבורתית ארצית. זאת, על מנת לבסס חלופות לנסיעות נוסעים ומטענים ולהפריד בין תנועה ארצית, אזורית ומקומית. כיום נסיעות אזוריות רבות מבוצעות על הכבישים הארציים וגודשות אותם.

האם מעורבת גם פוליטיקה בתקצוב?

התוכנית משמשת כאבן דרך בתחום התחבורה הציבורית. לראשונה נבחנו כל הצרכים והופקה עבודת מטה רצינית שמהווה סל פרויקטים מקצועי לתקצוב שאמור לעבור כחוט השני בין ממשלות שונות. כך יכולה להיות מושגת גם מטרה שאינה רשמית: שיקולים מקצועיים יגברו על אלו הפוליטיים (ופופוליסטיים) בתכנון מפת הדרכים העתידית של ישראל. עם זאת, התוכנית רחבה דיה כך שבחירת הפרויקטים לתקצוב יכולה בהחלט לכלול שיקולים פוליטיים.

 

13 מיליארד שקל יושקעו בחמש השנים הקרובות בהקמת כבישים חדשים מתוך סל הפרויקטים. הסל לכאורה לא "פוליטי" בהווייתו, אבל ככל הנראה בהחלטה מה לקחת ממנו ולשים עליו כסף, היו מעורבים גם שיקולים פוליטיים: החלק בעוגה של יו"ש, הוצאת הרחבת כביש 2 על ידי שר האוצר והתוכנית לחברה הערבית שנדחקה.

לצד זאת, יש להודות ביושר שעל פי גורמים שונים שאיתם שוחחנו, התעדוף התקציבי לחמש שנים הקרובות נעשה ברובו לפי הבשלות התכנונית של הפרויקטים, אבל יש גם חריגים.

בשורה התחתונה, לא מומלץ למלא את החזה באוויר עם קריאת שורות אלה ולדמיין כבישים פנויים. כבישים חדשים, הרחבות ומחלפים לא פותרים את הפקקים. כל חלופה שנבחנה כוללת בתוכה גם עלייה בגודש. התוכנית שנקבעה הציגה את העלייה המתונה ביותר, אך היא עדיין בלתי נמנעת לנוכח השיפור ברמת החיים, התחבורה הציבורית שנמצאת בנחיתות והגידול העצום באוכלוסייה.

מרכז: נתיב פלוס ופרויקטים שנויים במחלוקת 

עיקרי התוכנית: עד כה באזור המרכז טופלו בעיקר כבישי האורך והרוחב. במסגרת התוכנית נמשך הטיפול בהם וגם מוצע לטפל בכבישים נוספים שיהוו אלטרנטיבה לתנועה אזורית כמו למשל נתיב פלוס והרחבות בכביש 444, נתיב פלוס בכביש 4 בין נתניה לאשקלון, נת"צים בכבישים 471 ו־44 והמרת נתיב לנתיב פלוס בכביש 431.

יחד עם זאת, התוכנית כוללת גם פרויקטים שנויים במחלוקת כמו הקמתם של כבישים חדשים: כביש 46 שיהיה מקביל לכביש 461, וכביש 57 עוקף כפר יונה.

תקצוב: לא מעט פרויקטים באזור המרכז נכנסו לתקצוב החומש. כביש 46 נשאר בחוץ אבל כביש 57 בפנים. גם הרחבת כביש 444 כנתיב פלוס ונת"צים בכבישים נוספים.

שורה תחתונה: ההימור של ישראל על נתיב פלוס ממשיך לעלות ובאזור המרכז יוקמו גם כבישים חדשים. התוכנית שמה דגש על חיבור הפרויקטים לרשת באזור זה.

עומס בנתיבי איילון / צילום: Shutterstock

 

יהודה ושומרון: 25% מהתקציב: השקעה עם ניחוח פוליטי

עיקרי התוכנית: שר האוצר בצלאל סמוטריץ' רצה שחלק גדול יותר מעוגת התקציב יגיע ליהודה ושומרון, אבל לא היו די פרויקטים בשלים לצורך כך. אולם, ביחס לתוכנית האסטרטגית מדובר בתקצוב משמעותי.

תקצוב: המרבית המקטעים של כביש 60 שכוללים הרחבה ונתיב פלוס תוקצבו.
בכביש 55 מתוכנן נר"ת מכפר סבא לנווה ימין שעדיין לא תוקצב והרחבת הכביש מנווה ימין ועד לכביש 60 שכן תוקצבה, וכן הרחבה והסדרה של כביש הגישה לבית אל.

שורה תחתונה: התוכנית החדשה מדברת על השקעה של 10% מתקציב העשור בכבישים ביו"ש, אלא שבפועל בתוכנית החומש חלקה הוא כ־25% מהתקציב. זאת בנוסף, לסעיפים תקציביים אחרים ולסלים יעודיים שינתנו לאזור.

מדובר בהקצאה בעלת ניחוח פוליטי שאליה התחייבה הממשלה בקווי היסוד שלה.

ההשקעה הגדולה מגיעה חרף העובדה שמדובר באזור פרברי בו האוכלוסייה מפוזרת על שטח גדול ושהשקעה בתשתיות בו היא פחות כדאית מבחינה כלכלית. מנגד, ביו"ש אכן קיימים פערים משמעותיים בהשקעה בתשתיות.

השקעה של 10% מתקציב העשור בכבישים ביו''ש, כשבפועל בתכנית החומש חלקה הוא כ־25% מהתקציב / צילום: דובר צה''ל

 

צפון: היישובים הערבים בצפון נותרו מחוץ לתקציב

עיקרי התוכנית: במסגרת התוכנית, בצפון הארץ ייבנו כבישים שמטרתם לחבר יישובים, להגביר בטיחות וליצור רשת העדפה לתחבורה ציבורית. האסטרטגיה כוללת הקמת כבישים נוספים בצפון ותוספות של נתיבים ו"נתיבי פלוס" בכביש 85 ו־70 מצומת סומך לעכו. זאת בנוסף להרחבה כביש 6 במקטעים מסוימים.

תקצוב: לטובת הרחבת כביש 6, הממשלה תשלם כ־715 מיליון שקל להארכה מתוך אומדן של 3 מיליארד שקל, כשהיתר ימומן על ידי זכיין הכביש.

מנגד, חלק משמעותי מהתוכנית האסטרטגית, הכוללת את כביש 2 במקטע שבין קיסריה למחלף זיכרון לא יתוקצב. הסיבה לכך, כפי שנחשף בגלובס, היא התנגדות שר האוצר להסטת הכביש באזור ג'יסר א־זרקא על חשבון אדמות מושב בית חנניה הסמוך.

תוכנית נוספת שנותרה מחוץ לתקציב היא תכנון מערכת תחבורה ציבורית על כביש 65 בין כביש 2 לעפולה. אומדן הפרויקט הוא 8 מיליארד שקל, והוא כולל הפקעות נרחבות. בכל אופן, היא לא תקודם בחומש הקרוב.

כמו כן, קידום המטרונית בין עכו לנהריה תקודם בתוכנית האסטרטגית, אך אינה בשלה דיה לתקצוב, כמו גם כבישים רבים בצפון שמתוכננים להרחבה של כבישים חד מסלוליים.

שורה תחתונה: למרות שינויים רבים, פרויקטים שנוגעים לקידום החברה הערבית נותרו בחוץ ולא יתוקצבו. כך, התוכנית הגדולה לציר תחבורה ציבורית בכביש 65 והסטת כביש 2 באזור ג'יסר א־זרקא לא זכתה למימון.

אום אל פאחם. היישובים הערבים בצפון נותרו מחוץ לתקציב / צילום: איל יצהר

 

דרום: כביש הדמים בדרום יעבור שדרוג והרחבה

עיקרי התוכנית: כביש 90 הוא הכביש הארוך במדינה ולכן לא כולו נופל בתבחינים המצדיקים טיפול מיידי מבחינת משרד התחבורה.

הכביש, ובעיקר חלקו הדרומי, נהפך לסמל לסכנת הבטיחות בדרכים וזאת בשל תאונות קטלניות רבות שהתרחשו בו. התוכנית מציעה לטפל במקטע בין קטורה ועד לצומת הערבה על ידי הרחבתו לכביש דו מסלולי.

התוכנית כוללת גם את הרחבתו של כביש 25 מדימונה לצומת הערבה, על מנת להשלים ציר דו־מסלולי בין אילת למרכז הארץ תוכנית שלא בשלה לתקצוב. לצרכי צבא ולנוכח שיעור משאיות משמעותי, יורחב כביש 232 בין סעד למבטחים, אך בשלב זה תוקצב המקטע שבין מעון למבטחים.

בני נוער בערבה התיכונה במאבק הרחבת כביש הערבה / צילום: מרכז קהילה ערבה

תקצוב: בתקציב החומש נכנס מקטע קטן יותר מנחל השיטה לצומת הערבה שבכביש 90 בעלות של 450 מיליון שקל מתוך אומדן כולל של 2 מיליארד שקל.

שורה תחתונה: במסגרת התוכנית, בכבישי הדרום הושם דגש על בטיחות. אומנם שדרוג דרכים ומחלפים מקטין את תאונות הדרכים, אך הוא מגדיל את הנסועה (קילומטראז') של כלי הרכב הפרטיים, ולכן יש להשתמש בו במקומות המתאימים לכך.

תגובת משרד התחבורה לפרויקט הכבישים:

"משרד התחבורה והבטיחות בדרכים הגיע לסיכום עם משרד האוצר על הקצאת סכום חסר תקדים של 50 מיליארד שקל לשיפור תשתית הדרכים במדינת ישראל. 20 מיליארד שקל יוקצו בשנתיים הקרובות (2023-2024) ו-30 מיליארד שקל נוספים יושקעו במסגרת תוכנית החומש הגדולה ביותר שנרשמה אי פעם בישראל.

"רשימת הכבישים שנטען לגביה כי לא זכתה לתקציבים במסגרת התוכנית האסטרטגית לדרכים איננה נכונה.

"המדיניות היא קידום כבישים בשלים, על כן הפרויקטים שנכנסו לתוכנית האסטרטגית הינם רק פרויקטים שבשלים לביצוע. ישנם כבישים ומקטעים נוספים שמקודמים גם אם אינם באסטרטגית, חלק מהפרויקטים שצוינו נמצאים בשלב תכנון או ביצוע וחלקם האחר יטופל במסגרת סלי תכנון פרויקטים ורכיבי תקציב אחרים".

התייחסות מפורטת לכבישים:

"כביש 2 נתניה עד מחלף זכרון - הרחבה והסטה- נתניה עד קיסריה תוקצב מלא לביצוע (1.5 מיליארד), מקיסריה ועד לזכרון תוקצב 230 מלש"ח לתכנון וקידומי זמינות, ונכנס לכבישים שיתווספו במעלה החומש.
נת"צ כביש 4 עכו - נהריה - תוקצב לתכנון וקידומי זמינות.
נר"ת כביש 65 - עפולה - חדרה כחלופה לרכבת - תוקצב מיליארד ש"ח לתכנון מפורט של כל כביש, כולל שני מחלפים משמעותיים בתוואי הנ"ל של מחלף נחל חדרה ומחלף אום אל פחם.
כביש 9 בין כביש 2 ל-4 - יש התנגדות של ארגונים ירוקים בכביש, כרגע בדיון בות"ל למצוא פתרונות סטטוטוריים.
נר״ת בכבישים 85 בין סומך לעכו - בוצע הרחבה בין צומת חנניה לצומת כרמיאל, בנוסף תוקצב תכנון וקידומי זמינות ב-200 מלש"ח בין צומת חנניה לנחל עמוד.
נר"ת 431 - המרת נתיב לנרת בין ראשון למודיעין - משרד התחבורה מקדם רכבת כבדה בין מודיעין למשה דיין בראש"לצ. כאשר תוקם לאורך התוואי תחנה חדשה ברמלה (רמלה - דרום), ובמעיין שורק.
כביש 46- כביש חדש - תוקצב לתכנון.
כביש 25 דימונה עד לצומת הערבה - הרחבה. - מתוקצב לסטטוטוריקה.
כביש 73 - נהלל - תל עדשים - הכביש מקודם תכנונית.
הרחבה בכביש 75 - הכביש תוקצב באופן מלא, ייצא השנה לביצוע.
כביש 85- צומת חנניה עד לנחל עמוד הרחבה - בוצע הרחבה בין צומת חנניה לצומת כרמיאל, בנוסף תוקצב תכנון וקידומי זמינות ב-250 מיליון שקל בין צומת חנניה לנחל עמוד.
כביש 40 תוקצב רק חלקית מברנר ללוד ולא מכפר סבא לצומת בילו - תוקצב לביצוע בין ברנר ללוד, וקידומי זמינות מחלוף צומת פלוגות.
כביש 55 אמור היה מכפ"ס לנווה ימין - נר"ת ולא תוקצב- תוקצב באופן מלא לביצוע כביש 55 ממשתלות ועד אלפי מנשה וביצוע מאלפי מנשה לצופים".

עוד כתבות

מטוס קרב F-15. ''עשרות אם לא יותר כלי חיל האוויר'' / צילום: דובר צה''ל

"התאמנו ליותר מזה": המתקפה האיראנית מעיניים של נווט קרב

כחלק מההכנות לאחד מרגעי השיא של חיל האוויר במלחמה, טייסי הקרב דימו תרחישים של מתקפה מאיראן באמצעות סימולטורים - כך מספר נווט הקרב רס"ן (מיל') א' שנטל חלק ביירוט ● "המאמן מאפשר לתרגל כמה גזרות, יום או לילה"

יחידת המודיעין של צה''ל וסימני השאלה / צילום: איל יצהר

התחקיר עוד לא הושלם אבל המינויים כבר מעוררים סערה: מה עובר על היחידה היוקרתית של חיל המודיעין

יחידת המודיעין מתמודדת עם לא מעט סימני שאלה שטרם זכו למענה מאז 7 באוקטובר ● בכירים לשעבר בצבא מתארים אותה כחבולה ומפולגת ברקע הכישלון המודיעיני הקשה והפרסומים על אודותיה בתקשורת הזרה ● בשלב זה, תחקיר רשמי ומלא טרם נערך ובכירי 8200 לא הודיעו על פרישתם בעקבות המחדל, אולם כבר כעת זהות יורשיהם מעוררת סערה חדשה בצמרת הצבא

עדן גולן בחצי גמר האירוויזיון / צילום: Associated Press, Martin Meissner

אז רוב העולם נגדנו או בעדנו? מסקנות מהמקום החמישי של עדן גולן

האירוויזיון מלמד אותנו פרק חשוב על חוכמת ההמונים מול חוכמת המומחים, ולפיו הקולקטיב יודע יותר טוב ● גם בסוגיית דירוג האשראי של ישראל, האנשים בשטח מיטיבים לתמחר את הסיכונים ● ומה לישעיהו ליבוביץ ולכל זה

בעסקה מורכבת נדרש המתווך להראות הישגים כדי להיות ראוי לעמלת תיווך / אילוסטרציה: Shutterstock

בעסקה מורכבת נדרש המתווך להראות הישגים כדי להיות ראוי לעמלת תיווך

האם יש לשלם דמי תיווך אף שפעולות התיווך הופסקו ביוזמת המוכרים ולאחר זמן התנהל מו"מ ישיר בין המוכרים לקונים?

ד''ר קלאוס בוגסו / צילום: מהאלבום הפרטי

המדען שהמציא את הציפרלקס מודה: "היה רגע שבו התרופה נגד דיכאון כמעט נגנזה"

ד"ר קלאוס בוגסו, כימאי רפואי שנחשב "בעל ידי הזהב" בפיתוח תרופות נוגדות דיכאון, הוא בין האחראים הבולטים למהפכה בטיפול במחלה שלוותה בבושה ובסטיגמות ● רק במלחמה הנוכחית זינק מספר המטופלים בתרופות נוגדות דיכאון ב־10%־20% ● בראיון לגלובס, הוא מספר למה לקח כל כך הרבה זמן להוציא את התרופה לשוק ומדוע קשה לפתח מוצר שיעזור לכולם

יעל דיין / צילום: איל יצהר

חה"כ לשעבר יעל דיין הלכה לעולמה

לאחר שנים רבות של פעילות ציבורית וחברתית, יעל דיין נפטרה בגיל 85 • דיין, בת למשפחת ה"אצולה" הישראלית המפורסמת, התפרסמה גם כסופרת וכפעילה למען השלום במגוון מסגרות, וכיהנה עד לשנת 2013 במועצת עיריית תל אביב - שם שימשה גם כסגנית ראש העירייה

המחירים משתוללים / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

האינפלציה בשליטה? בינתיים המחירים משתוללים

בעולם הסטרילי של הפרסומות מתחילים להכיל ● קבוצות השוליים מדברות על ממלכת יהודה וישראל ועל בגידה מבפנים ● והאינפלציה עוד לא מסונכרנת עם המצב בשטח ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק 

רון בנימין ז''ל / צילום: דוברות מטה החטופים

החטוף רון בנימין נרצח על ידי חמאס, וגופתו הושבה לישראל

תוך שעות ספורות הופעלו ארבע אזעקות מחשש לחדירת כלי טיס עוין בגליל העליון ובאצבע הגליל • צה"ל: הלחימה בג'באליה, במזרח רפיח ובמרכז הרצועה נמשכת - יותר מ-70 מטרות הותקפו • הלילה: תקיפה אווירית חריגה בג'נין, חוסל המחבל שביצע את הפיגוע בחרמש • עשרות אלפים מפגינים ברחבי הארץ להשבת החטופים ונגד הממשלה ● עדכונים שוטפים

טורטליני מלוחייה. מנה מזיכרונות הליקוט של הילדות / צילום: חיים יוסף

המסעדה התל אביבית שמציגה אלגנטיות אירופאית עם טוויסט מקומי

חברי הילדות שגדלו בעמק יזרעאל עומדים מאחורי המטבח הקלאסי המשודרג של אלנה, ומציעים מנות שהן בול מה שצריך למפלט מושלם

אבי גבאי, בכנס הפוטנציאל של החברה הערבית של גלובס / צילום: כדיה לוי

מנכ"ל פרטנר אבי גבאי: "המשק מפספס את החברה הערבית בענק"

מנכ"ל קבוצת פרטנר אבי גבאי דיבר הערב בכנס הפוטנציאל של החברה הערבית בישראל ואמר כי "החברה הערבית היא קטר צמיחה"  ● "אני מאמין שכל ממשלה היא מכונה משומנת להרחבת פערים. בבסיסה, זה מה שהיא עושה"

מערכות הגנה אוויריות בתרגיל פולני. ורשה חתמה על הסכמי רכש בעשרות מיליארדים / צילום: Reuters, Kacper Pempel

עם הסכמים בעשרות מיליארדים: המדינה שמתכננת להקים את הכוח הצבאי הגדול ביותר באירופה

פולין מתכננת להכפיל את מספר החיילים שלה והיא אף הזמינה את מדינות נאט"ו לאחסן נשק גרעיני בשטחה ● בנוסף לכך חתמה ורשה על הסכמי רכש צבאי בעשרות מיליארדי דולרים בשאיפה לבנות את הצבא הגדול באירופה ● צעדים אלו מסמנים את המתיחות באירופה מאז פלישת רוסיה לאוקראינה: "צריך להבין שהתחיל עידן חדש - העידן שלפני המלחמה"

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות קלות; וולמארט שברה את שיא כל הזמנים לאחר הדוחות

הנאסד"ק ירד ב-0.3% ● האיחוד האירופי פתח בחקירה נגד מטא ● ברק עילם, מנכ"ל נייס פורש מתפקידו • יפן: התוצר הגולמי ירד ב-0.5%, יותר מהצפי ● אוסטרליה: עלייה בשיעור האבטלה ● וגם, התעלומה שנפתרה: נחשפה המניה שוורן באפט רוכש בסתר כבר חצי שנה

צבי סוכות, הציונות הדתית / צילום: יאיר דב

כמה המתיחות מול הבית הלבן תקדימית, ומה העבר מלמד על חומרת המצב כעת?

העימות עם ממשל ביידן על הכניסה לרפיח העלה את שאלת היחסים עם ידידתנו הגדולה ● ההיסטוריה מלמדת שהיו התנגשויות אינטרסים בין ישראל לארצות הברית מאז שנות החמישים - אבל האופן בו האמריקאים הגיבו לחציית קווים ישראלית השתנה בהתאם לסכנה הקיומית לישראל

טנקי Leopard 2 במפעל נשק גרמני. ''מוכנות מיידית'' / צילום: Associated Press, FABIAN BIMMER

ספינות קרב, טילים ונשק לייזר: מי המדינה שמובילה במרוץ החימוש העולמי?

המציאות הגלובלית החדשה שמה קץ לעשורים של שלום - ושלחה מדינות רבות למסע התחמשות ● באירופה מתארגנים לעימות כולל עם רוסיה, איראן מתקדמת לגרעין, ואפילו אוסטרליה הכריזה על חיזוק המערך הצבאי ● בשנה החולפת ההוצאה העולמית על ביטחון רשמה את הזינוק החד ביותר זה 15 שנה ● גלובס מציג את המהלכים הגדולים בדרך למלחמה הבאה

פיז'ו 408 / צילום: יח''צ

פיז'ו מציגה: קרוס-אובר גדול עם מנוע קטן ומפתיע

למרות הנדסת האנוש החריגה, פיז'ו 508 תעניק תמורה מכובדת למי שמחפש קרוס-אובר מרווח, איכותי, ייצוגי ולא שגרתי

שגריר ארה''ב בישראל, ג'ייקוב לו, בכנס הפוטנציאל של החברה הערבית / צילום: כדיה לוי

שגריר ארה"ב בישראל מדבר על הפוטנציאל של החברה הערבית והסיכוי לעסקה עם סעודיה

"שילוב החברה הערבית הוא לא רק הדבר הנכון לעשות, אלא גם הדבר החכם לעשות", אמר שגריר ארה"ב בישראל, ג'ייקוב לו, בכנס הפוטנציאל של החברה הערבית של גלובס ● לו התייחס לנורמליזציה הפוטנציאלית עם סעודיה: "עד שלא תהיה רגיעה במלחמה יהיה קשה להוביל את זה לקו הסיום" ● ולגבי המצב בין ישראל וארה"ב, אמר: "מה שקרה בשבועיים האחרונים לא שינה מהותית את היחסים"

מיירט הלייזר ''דראגון פייר'' / צילום: יוטיוב

הטיל הקטלני החדש של רוסיה, וישראל מקדימה את בריטניה ביירוט לייזר

ארה"ב מקדמת את שדרוג טילי הכתף וטילי השיוט הזעירים שלה ● רוסיה הופכת את טילי השיוט שלה לקטלניים יותר ● וספינות מלחמה חדשות של בריטניה יכללו את מערכת יירוט הלייזר "דראגון־פייר" ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

דב קוטלר בכנס הפוטנציאל והתשואה של החברה הערבית בישראל / צילום: כדיה לוי

דב קוטלר מדבר לראשונה על הפרישה, בריחת גופים מממנים זרים והפוטנציאל של החברה הערבית

מנכ"ל בנק הפועלים הפורש השתתף בכנס הפוטנציאל של החברה הערבית של גלובס והתייחס למצב הכלכלי של ישראל ● "יחסית למלחמה אנחנו בהחלט במצב סביר, אבל השאלה היא התשקיף קדימה ואותי הוא מטריד", אמר דב קוטלר ● "יש לבנק 20 סניפים בחברה הערבית. אין ספק שבהרגלי הצריכה של עולם האשראי, יש הבדלים משמעותיים אבל יש גם התקדמות וצריך להשקיע גם בחינוך"

יו''ר המחנה הממלכתי, בני גנץ / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

גנץ באולטימטום לנתניהו: "תוכנית פעולה חדשה עד ה-8.6 או שנפרוש מהממשלה"

יו"ר המחנה הממלכתי תקף את רה"מ בהצהרה ואמר: "בתקופה האחרונה דבר מה השתבש. החלטות חיוניות לא התקבלו. מעשים מנהיגותיים הנדרשים כדי להבטיח ניצחון לא נעשו" • ראש האופוזיציה לפיד: "גנץ צריך להודיע הערב שהוא פורש מהממשלה האיומה בתולדות המדינה, שהוא לא יסייע עוד לנתניהו להישאר בשלטון, ושהוא קורא לבחירות"

נתי אמסטרדם, Country Director, אנבידיה ישראל / צילום: ניב קנטור

הילד שמכר קרח בנתניה הוא היום מנהל בכיר בחברה הלוהטת בעולם. כך הוא עשה זאת

להייטק הוא הגיע כמעט בטעות, וב־2017 הציעו לו לבנות מאפס את הפעילות העסקית של אנבידיה ● כיום נתי אמסטרדם מלא בגאווה על הדרך שעבר, ולא מודאג ממצב הענף הישראלי: "יש פה הרבה טאלנטים ורעב גדול להצלחה. זה לא ישתנה לעולם" ● שיחה קצרה עם נתי אמסטרדם, Country Director, אנבידיה ישראל