עוקץ קרן הנאמנות של הישראלי באיי קיימן הסתיים במאסר

עופר אברבנאל, ישראלי המתגורר בקליפורניה הורשע בהונאת משקיעים בהיקף של יותר מ-100 מיליון דולר ונשלח למאסר בכלא פדרלי לארבע שנים • מנהל ההשקעות, שפעיל מספר שנים בארה"ב ובאיי קיימן, גייס קרן אותה הבטיח להשקיע בנכסים סולידיים כמו אג"ח ממשלת ארה"ב לטווח קצר, אך בפועל השקיע את הכספים בנכסים מסוכנים הרבה יותר

חוף בג'ורג' טאון, איי קיימן / צילום: Shutterstock, Marty Jean-Louis
חוף בג'ורג' טאון, איי קיימן / צילום: Shutterstock, Marty Jean-Louis

שמו של עופר אברבנאל, ישראלי המתגורר בקליפורניה, אולי לא מוכר לרוב הישראלים, אך המשפט שהתנהל בעניינו בבית משפט במנהטן בחודשים האחרונים עורר את סקרנותם של משקיעים רבים בארה"ב ובאיי קיימן.

2 השקלים והסערה: האם הצרכנים ירוויחו מהמאבק בין וולט לתן ביס? 
מחירו של קודקס ששון הוערך בעד 50 מיליון דולר. בכמה הוא נרכש? 
דוחות הבנקים גילו: זה המוצר שהציבור בורח ממנו | ניתוח

אמש (ד') נשלח אברבנאל על-ידי בית משפט בניו יורק לארבע שנות מאסר בכלא פדרלי, לאחר שהואשם בהונאת משקיעים בהיקף של 106 מיליון דולר. נוסף על תקופת המאסר, אברבנאל חויב להחזיר את מלוא סכום הקרן בחזרה למשקיעים.

על-פי הודאתו, אברבנאל, מנהל השקעות שמחזיק באזרחות ישראלית ופעיל מספר שנים בארה"ב ובאיי קיימן, גייס קרן אותה הבטיח להשקיע בנכסים סולידיים כמו אגרות חוב של ממשלת ארה"ב לטווח קצר, אך בפועל השקיע את הכספים בנכסים מסוכנים הרבה יותר.

עוד טענו המשקיעים כי אברבנאל הציג להם את כוונותיו לעסוק בהלוואות בניירות ערך ובעסקאות ריפו - עסקאות בהן הקונה רוכש נייר ערך או אגרת חוב ומתחייב למכור אותן בחזרה במועד ובמחיר קבוע מראש - תוך שהוא מוליך אותם שולל במצג כאילו נמצאים בידיו הביטחונות שיגבו את העסקאות הללו.

לצורך גיוס הכספים הקים אברבנאל באיי קיימן קרן נאמנות שכוללת מפורשות את הביטוי "יצירת הכנסות מאגרות חוב ממשלתיות לתקופה של 1-3 חודשים", אך בפועל הורכבה מנכסים בעלי סיכון גבוה יותר.

סירב לאפשר למשקיעים לפדות כספים ב-2021

באמצע 2021 המשקיעים ביקשו לפדות את כספם, אך אברבנאל מיאן להיעתר לכך, ובמקום זאת הציב תנאים שונים שלא התקיימו בהסכם המקורי עמם. בחודש יוני 2021 הסכימה הקרן להעביר 10 מיליון דולר לחשבונו של עורך דין שנשכר בכדי לתווך בין המשקיעים לקרן, אך רק לאחר התערבות הרגולטור הושגו פשרות שחילצו מהקרן ושותפים נוספים שהיו מעורבים בה עוד 77 מיליון דולר.

זהותם של המשקיעים לא נחשפה בבית משפט, למעט קבוצת מוזאיק פיננשל שספגה הפסד של 20 מיליון דולר. לטענתם, המצג המטעה למשקיעים כלל הבטחה להשקעה בנכסים בעלי סיכון נמוך יותר מהאפיקים שבהם הושקעו הכספים בסופו של דבר. אלא שגם לאחר ההפסד, טענו אנשי מוזאיק, "אברבנאל סירב שוב ושוב ליטול אחריות למעשיו".

מוזאיק ומשקיעים נוספים תבעו מבית המשפט שיגזור על אברבנאל עונש של 5 שנות מאסר, בעוד פרקליטיו ביקשו להסתפק בתקופת מבחן ועבודות שירות. "הכישלון הזה לא מייצג את מי שאני", אמר אברבנאל לשופט. "מעולם לא התכוונתי לגרום למשקיעים להפסיד, רק להרוויח".

עופר אברבנאל הוא תושב וודלנד הילס, פרבר צפוני של לוס אנג'לס. בין שלל התפקידים בהם החזיק בעבר: מנכ"ל ובעלי Institutional Secured Credit ; נשיא, מנכ"ל וסמנכ"ל כספים בסטייט טראסט; מנכ"ל וסמנכ"ל כספים בקרן הסל ניו יורק-אלסקה מנג'מנט; ומנכ"ל בפירמת הברוקראז' קונקט פריים.