גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

כבר לא חסרת השראה: איך הפכה יונדאי לכל-כך מגניבה?

זה זמן רב שליונדאי ולקיה, יצרניות הרכב הקוריאניות האחיות, יש מוניטין של ייצור מכוניות לא יקרות וחסרות השראה ● עם זאת, במהלך השנים האחרונות הן הפכו לבין המובילות במרוץ כלי רכב חשמליים

יונדאי איוניק 6 זוכה במכונית השנה / צילום: Reuters, Andrew Kelly
יונדאי איוניק 6 זוכה במכונית השנה / צילום: Reuters, Andrew Kelly

יונדאי מוטור חלמה על תגובה לטסלה כאשר המנהל הבכיר של החברה שלח למעצב הראשי שלה תמונה של מכונית מוזרה למראה שירדה בפעם האחרונה מפסי הייצור לפני יותר מ-70 שנה. הסטאוט סקאראב (Stout Scarab), שיוצרה במישיגן בשנות ה-30 וה-40, נראתה כמו הכלאה מוזרה בין אוטובוס לפונטון.

חוקי סחר חדשים באיחוד האירופי: האם ישראל תאבד מיליונים במסים לבריסל? | ניתוח 
יש לנו חדשות רעות: השכר עומד להישחק לראשונה מזה 15 שנה | בדיקת גלובס 
עוד מותג רכב סיני חדש עושה את דרכו לישראל | בלעדי

"בואו נודה בזה, לפני 10 שנים, אסטרטגיית העיצוב שלנו נשענה כולה על להיות החקיין המהיר", אמר סאנגיופ לי, מעצב יונדאי. לדבריו, איואיסאן צ'אנג, יו"ר המנהלים של יונדאי ושלוחתה קיה, ששלח את התמונה, רצה להפסיק לחקות ולהקדים את היריבים. "המסר היה: השראה יכולה להגיע מכל מקום", אמר לי.

המכונית החשמלית של יונדאי ששאבה השראה מהעיצוב היעיל המושך את העין של הסקאראב, ה-Ioniq 6, הייתה להיט בקרב המבקרים. בתערוכת הרכב בניו יורק באפריל, היא נבחרה למכונית השנה של העולם.

זה זמן רב שליונדאי ולקיה, יצרניות הרכב הקוריאניות האחיות, יש מוניטין של ייצור מכוניות לא יקרות וחסרות השראה. עם זאת, במהלך השנים האחרונות הן הפכו לבין המובילות במרוץ כלי רכב חשמליים, עם דגמים שמסובבים ראשים בחברות רכב יריבות - ובקרב רוכשי רכבים.

כשנשאל בשנה שעברה על תחרות בתחום הרכב החשמלי (EV), אמר מנכ"ל פורד, ג'ים פארלי: "אלה שאני שם לב אליהם הכי הרבה הם יונדאי/קיה, הסיניות וטסלה. זו הרשימה שלי". 

יונדאי. הביתן של Genesis GV80 / צילום: Reuters, Andrew Kelly

"להסתכל יותר קדימה" 

מאחורי הדחיפה עמד צ'ונג, בן 52, שלחץ להשקעה ברכבים חשמליים ובטכנולוגיות Moonshot כמו מכוניות מעופפות ורובוטים. בשנת 2020, הוא לקח את השליטה על קבוצת יונדאי מוטור, אחת הקונגלומרטים המשפחתיים הגדולים בקוריאה, מאביו, צ'ונג מונג-קו.

בשנה שעברה הפכה יונדאי לקבוצת ייצור הרכב השלישית בגודלה בעולם, עם 6.85 מיליון כלי רכב שנמכרו, כשלפניה רק טויוטה מוטור ופולקסווגן. כעת, החברה, שהיום היא המוכרת השלישית בגודלה של רכבי EV בארה"ב, שמה את טסלה על הכוונת.

ההצלחה העצומה של טסלה עם דגם 3 שלה הראתה לענף ששוק ה-EV היה הרבה יותר גדול ממה שאנשים חשבו, מה שדרבן את יונדאי וקיה לנוע מהר יותר, אמר מייקל אובריאן, סגן נשיא לשעבר ביונדאי. "המנהיגות של יונדאי מבינה ששוק ה-EV הוא כדור קפיצה", אמר. 

סאנגיופ לי, סגן נשיא ויו''ר מרכז יונדאי וג'נסיס העולמי וחוזה מניוז, נשיא וCOO של חברת Hyundai Motor בתערוכת הרכבים הבינלאומית בניו יורק / צילום: Reuters, Andrew Kelly

צ'ונג, שסבו הקים את העסק לפני 76 שנים, אמר לעובדים שוב ושוב שהחברה צריכה להסתכל יותר קדימה. "לא נפחד מסיכונים ונהיה תגובתיים בלבד", אמר לעובדים בינואר. יונדאי וקיה יצאו למסע גיוס, ופיתו מעצבים בולטים מיצרניות רכב אחרות, כולל ממותגי יוקרה גרמניים. המטרה היא לגרום לרכבים שלהם להיראות ולהרגיש יוקרתיים יותר.

פארלי של פורד שיבח את Ioniq 5 של יונדאי, שיצא ב-2021, וציין שחלק ממאפייני התוכנה היו טובים יותר משל פורד. "החברה הזו באמת עושה את צעדיה בתחום כלי הרכב החשמליים", אמר. אילון מאסק של טסלה אמר בקיץ שעבר בציוץ על שוק ה-EV: "יונדאי מצליחה למדי".

שמרנית ומיליטנטית 

יונדאי וקיה הן חלק מקונגלומרט שמחזיק גם במפעלי פלדה, מספנות וחברות בנייה. הוא נשלט במידה רבה על-ידי משפחתו של צ'ונג באמצעות החזקותיה בחברת הרכב ובחברות קשורות אחרות. החברה נכנסה לעסקי הרכב בשנת 1967, כשהמדינה עדיין התאוששה ממלחמת קוריאה, ובהתחלה עסקה בחוזים עבור פורד. הרכבים הביתיים הראשונים שלה, הפוני ואקסל, היו זולים וכל-כך מועדים לבעיות איכות שהם הפכו לחומר בידי קומיקאים בטלוויזיה בשעות הלילה המאוחרות.

קיה החלה את דרכה בשנת 1944 כיצרנית של חלקי מתכת ואופניים, ועשור לאחר מכן, השיגה רישיונות לייצור גרסאות של אופנועי הונדה כמו גם משאיות ומכוניות מאזדה. לאחר שהכריזה על פשיטת רגל ב-1997, רכשה יונדאי נתח שליטה. כיום היא מחזיקה בכמעט 34%.

יונדאי נכנסה לשוק הרכב האמריקאי ב-1986, ואחריה קיה ב-1993. שתיהן היו מותגים בתקציב. כשאביו של צ'ונג השתלט על החברה ב-1996, הוא העמיד בראש סדר העדיפויות את פתרון בעיות האיכות, דרך שיפוץ פעולות הייצור.

ההחלטות התקבלו בעיקר על-ידי בכירים בסאול, הרחק מהשוק האמריקאי שהוביל את עיקר הרווחים, אמרו בכירים לשעבר. "יונדאי תמיד הייתה ידועה בקוריאה כשמרנית והמיליטנטית ביותר", אמר פרנק אהרנס, ראש התקשורת לשעבר של יונדאי. הוא השווה את הנחיות היו"ר לגזירות אימפריאליות. "אם אתה רוצה פירמידה, זו דרך לעשות את זה - לגרום לחבורה שלמה של אנשים לדחוף לכיוון הנכון", אמר. 

יונדאי קונה החשמלית מוצגת בתערוכת הרכבים הבינלאומית בניו יורק, 2023 / צילום: Reuters, Stephen Smith/SIPA USA

גם יונדאי וגם קיה איחרו להגיב לתנופת רכב ה-SUV בארה"ב, למרות הפצרות של בכירים במדינה, אמרו המנהלים לשעבר. במשך שנים, הן לא עשו הרבה כדי להרחיב את המפעלים שלהן בארה"ב, מה שהותיר אותן במאבק לייצר מספיק רכבים כשהביקוש לדגמים פופולריים כמו יונדאי סנטה פה וטוסון גבר.

מבוכה נוספת נבעה מעלייה בגניבות רכב בעקבות אתגר מדיה חברתית שהצביע על דגמי יונדאי וקיה מסוימים כקלים לגניבה. כמה מדינות וחברות ביטוח תבעו את החברות על הגניבות. ביום חמישי האחרון הסכימו יונדאי וקיה לשלם עד 200 מיליון דולר לבעלי מכוניות גנובות כדי להסדיר תביעה ייצוגית.

עם זאת, כאשר ההנהגה הקוריאנית תשים לב, ההחלטות יעלו על מסלול מהיר ושינוי יכול לקרות בקלות, אמרו בכירים לשעבר. "הם יזרקו מנוע חדש בכל הזדמנות שמנוע מוכן", אמר ג'יי פי גארבי, סוחר יונדאי וקיה בניו יורק. "הם כל הזמן עושים שינויי תוספות זעירים, והם לא מפסיקים". 

הלא-קוראני הראשון

בתערוכת הרכב בניו יורק באפריל, הציג מותג היוקרה של יונדאי, ג'נסיס, גרסה ספורטיבית יותר של רכב השטח החדש שלו GV80. הרכב היה מכונית קונספט - לא אחת שג'נסיס התכוונה בתחילה לייצר. זה היה להיט כל-כך חם, שהבוסים בקוריאה החליטו באותו הלילה להכניס אותו לייצור, אמר חוסה מוניוז, נשיא ומנהל התפעול של יונדאי, אותו שכר צ'ונג מניסאן מוטור ב-2019. "אין ויכוחים", אמר מוניוז. "ברגע שההחלטה מתקבלת, הביצוע מהיר מאוד".

צ'ונג הציב בכירים בחו"ל בתפקידי ניהול מפתח. הוא שכר את המעצב פיטר שרייר מפולקסווגן, שם עזר לעצב מחדש את החיפושית האייקונית, ואז קידם אותו לנשיאות, הלא-קוריאני הראשון שהגיע לרמה זו בהיסטוריה של יונדאי. "היו"ר רצה משהו חדש, וההתמקדות הייתה בסטיילינג טוב", אמר ריי נג, מעצב קיה לשעבר שעבד בשיתוף-פעולה הדוק עם שרייר. 

הדחיפה הגדולה ביותר של צ'ונג הייתה עם רכבי EV, מגזר שיונדאי וקיה נכנסו אליו בשנת 2010 כאשר יונדאי הוציאה את הבלואון בקוריאה. קיה עקבה עם ה-Ray EV ב-2011. דגם שני, קיה סול חשמלי, יצא למכירה בארה"ב, באירופה ובדרום קוריאה ב-2014, שנתיים לפני שג'נרל מוטורס שחררה את יריבתה Chevy Bolt. 

שוק ה-EV מציג אתגרים ייחודיים. כמעט כל רכבי ה-EV של יונדאי וקיה נבנו מחוץ לארה"ב. שינויים אחרונים בתכנית זיכוי המס הפדרלי בארה"ב על סך 7,500 דולר עבור רכישות של רכבי EV הפכו רכבי חשמליים שנבנו בחוץ ללא זכאים לסבסוד. המכירות בארה"ב של רכבי יונדאי וקיה EV ירדו מאז שינויי המס. 

עבודות להקמת מתחם מפעלים חדש שעלותו מוערכת ב-5.5 מיליארד דולר עבור יונדאי וקיה לבניית רכבי EV בג'ורג'יה נמצאות בעיצומן, אך הוא ייפתח רק בסוף השנה הבאה, לכל המוקדם. 

יונדאי קונה החשמלית מוצגת בתערוכת הרכבים בשיקגו, 2023 / צילום: Associated Press, Lee Jin-man

בעקבות הצלחת טסלה 

ההצלחה של טסלה עם מודל 3, שהגיעה לשוק ב-2017, פקחה עיניים ביונדאי, אמר אובריאן, סגן הנשיא לשעבר. "כולם ראו שהם הפכו משחקן נישה לשחקן ליבה במודל אחד", אמר. "אנשים בקוריאה וביונדאי ראו בטסלה חברת טכנולוגיה ולא חברת רכב. במקום להתמקד בארבעה גלגלים, שמן ובלמים - הם התמקדו בטכנולוגיה, וזה היה מאוד מושך בקוריאה".

בעוד יצרניות רכב אחרות התלבטו אם הסוללות יקרות מדי וקצרות-טווח, צ'ונג לא נרתע, אמר אובריאן. לאחר שצ'ונג הפך ליו"ר מנהל ב-2020, יונדאי וקיה הכריזו על תוכניות להציג 31 דגמים המונעים על-ידי סוללות. החברות שואפות להפוך למוכר השלישי בגודלו של רכבי EV בעולם עד 2030. טסלה ו-BYD של סין הן המובילות העולמיות הנוכחיות.

העובדה שיונדאי Ioniq 6 קיבלה השראה מהסטאוט סקאראב היא דוגמה אחת לאופן שבו החברה נשענת על עיצוב כדי להבדיל את עצמה מיריבים. לי, המעצב, אמר שצורת הסטרים ליין מהדהדת את שנות ה-30 וה-40 שבהן עיצוב מכוניות הושאל מהתעשייה האווירית. לעיצוב יש יתרון נוסף של הגדלת הטווח שהמכונית יכולה לנסוע בתדלוק בודד, מה שנותן לה את אחד ממקדמי הגרר הנמוכים בתעשייה - מדד למידת האווירודינמית של הצורה.

כאשר ההתעניינות ברכבי חשמליים גברה במהלך מגפת הקורונה, יונדאי וקיה היו בין חברות הרכב הבודדות שהיה להן מבחר של דגמים חשמליים והיברידיים במגרשי הסוכנות. נוסף על כך, החברות אגרו מוליכים למחצה, מה שאיפשר להן להימנע מההשבתות הקשות ביותר הקשורות לשרשרת האספקה ​​בשנים האחרונות, ובכך העניק להן מלאי גדול יותר למכור, אמרו הסוחרים. 

לקוחות עשירים יותר 

יונדאי וקיה אמרו שרוב לקוחות ה-EV שלהן מגיעים למותג בפעם הראשונה. הם גם נוטים להיות עשירים יותר מלקוחות של דגמים אחרים של החברות. בשנה שעברה, הקבוצה הגדולה ביותר של רוכשי יונדאי Ioniq 5 וקיה EV6 הרוויחה יותר מ-250 אלף דולר בשנה, לעומת בין 50 ל-75 אלף דולר עבור כל הדגמים, על-פי נתוני S&P Global Mobility.

אנדרו מנקאל, רופא מפורטלנד, מיין, הוא בין העוברים ליונדאי. כמי שבעבר היה בעל אאודי, מנקאל רצה לקנות EV ברכישת המכונית הבאה שלו והכניס את עצמו למספר רשימות המתנה, כולל עבור פורד מוסטנג מאך- E. כשהגיע המספר שלו למאך-E, הוא ויתר עליו וקנה את יונדאי Ioniq 5. לדבריו, מה שקנה אותו הייתה דינמיקת הנהיגה ומה שהוא תיאר כטכנולוגיה טובה יותר מזו של פורד. לאחר המתנה של תשעה חודשים, הוא קיבל את משלוח היונדאי שלו.

"האם אני אדם של יונדאי? לפני כמה שנים, כנראה הייתי אומר לא", אמר. "אני מניח שהתשובה עכשיו היא כן". 

עוד כתבות

פרויקט ''העיר הלבנה'' של יובל אלון בחיפה / צילום: חברת AVA STUDIO

עסקת הנדל"ן שמוכיחה: לחיפה כללים משלה

דירת 4 חדרים בשטח 117 מ"ר נמכרה בפרויקט "העיר הלבנה" של יובל אלון בחיפה, המשתרע על כ־26 דונם ● העסקה התעכבה כשלוש שנים, והדירה נמכרה ב־2.5 מיליון שקל, נמוך מהמחיר הנוכחי בפרויקט

ראש ה-CIA, וויליאם ברנס / צילום: Associated Press, Carolyn Kaster

ראש ה-CIA בדרך לדוחא לפגישת חירום, לנוכח זה ששיחות ישראל-חמאס "עומדות להתפוצץ"

שר הביטחון הבהיר: "המשמעות של סירוב חמאס - פעולה עצימה ברפיח בזמן הקרוב ביותר" • ראש ה-CIA יגיע ל"פגישה דחופה" בדוחא: "השיחות עומדות להתפוצץ" • 10 ישראלים נפצעו מפצמ"רים שנורו מרפיח לכרם שלום, 3 מהם במצב קשה • נפילות בקריית שמונה אחרי שורת אזעקות בצפון, בן 65 נפצע קל מרסיסים • עדכונים שוטפים

מימין: אריאל ארליך, יריב לוין, עוזי פוגלמן, רון סולקין / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: אלכס קולומויסקי־ידיעות אחרונות, דוברות הרשות השופטת, איל יצהר

האינטרסים והדילים: מאחורי הקלעים של הוועדה לבחירת שופטים

עשרות שופטים ורשמים חדשים מונו בשבוע שעבר, צעד הכרחי לאור העומס הכבד על מערכת המשפט ● הפשרות שנאלצו לעשות בוועדה כדי לזכות במינויים החדשים, ההישגים של הקואליציה, השריף החדש בנגב והמשמעות הנעלמת של המילה "זמני" ● חמש הערות על בליץ המינויים

ינקי קוינט, מנהל רמ''י ומ''מ מנהל רשות החברות הממשלתיות / צילום: שלומי יוסף

בעיכוב של עשרות שנים, המדינה תפריט קרנות השתלמות של מאה אלף עובדים

ועדת השרים להפרטה תדון בשבועות הקרובים במכירת החזקות המדינה בשבע קרנות השתלמות, מלבד אלו של המורים והשופטים ● לפי ההצעה, המניות יעברו לידי ההסתדרות, כשהיקף הנכסים הוא כ־8.4 מיליארד שקל ● המטרה: הפחתת הנטל על המדינה ● מה צפוי לחוסכים? ● גלובס עושה סדר

ההפגנות בקמפוסים בארה"ב העירו את תעשיית הפייקים

המחאות בקמפוסים הפכו לוויראליות. אבל לא כל מה שפרסמו עליהן נכון ● המשרוקית של גלובס

קיבוץ בארי ההרוס / צילום: תמונה פרטית

לספר לדור הצעיר את סיפור השואה אחרי ה-7 באוקטובר - זו לא רק זכות, אלא חובה

השנאה כלפי מדינת ישראל מרימה ראש בכל כמה דורות ● לצד האסונות טבועה בנו, כחלק בלתי נפרד מה-DNA שלנו, היכולת המופלאה והחוסן לקום מהאסון הכי גדול ולהצליח לעשות ממנו נס ● גם הפעם, הדור הצעיר הוא שיכתבו את פרק התקומה

מוויקס ועד מאנדיי: לעובדי ההייטק יש אופציות בשווי 2 מיליארד דולר לממש

לאחר שבשנה החולפת מימשו עובדים בחברות הטכנולוגיה מישראל אופציות ברווח של 824 מיליון דולר - כשליש משווי המימושים בשנת השיא 2021, הובילו העליות בשווקים לזינוק בשווי ההטבה שבה הם מחזיקים כיום ● חברות שבולטות בהיקף ההטבה לעובדים: סנטינל וואן, מאנדיי, נייס וגלובל־אי ● וגם: כך מפתות חברות ההייטק עובדים כשיש פחות כסף בקופה, ומה עדיף - אופציות או מניות חסומות?

מוצרים המיובאים על-ידי חברת דיפלומט

הממונה על התחרות: דיפלומט תשלם 9 מיליון שקל בשל הפרות חוק המזון

במסגרת ההסכמות אליהן הגיעה הממונה על התחרות עם יבואנית המזון, דיפלומט תשלם את העיצום הכספי בגין הפרות סעיפים בחוק קידום התחרות בענף המזון, העוסקים בהתערבות בשטחי תצוגה אצל קמעונאים ובהעברות תשלומים לקמעונאים שלא כהנחות למוצרים שהיא מוכרת להם

ראש ממשלת בלגיה, אלכסנדר דה-קרו / צילום: ap, Jean-Francois Badias

ראש ממשלת בלגיה: "לא יכולים להמשיך בעסקים כרגיל עם ישראל"

ראש ממשלת בלגיה אלכסנדר דה-קרו שינה את עמדתו ושוקל כעת הטלת סנקציות מסחריות על מדינת ישראל בשל הפעילות שלה בעזה ● הסביר כי שינוי העמדה שלו נובע מכך שיש "יותר מדי קורבנות כתוצאה מהפעולות הצבאיות הישראליות" ● ההערכות הן כי יוזמה כזו תיכשל ברמה האירופית

הפגנה פרו־פלסטינית בבראון. לחץ הסטודנטים הניב פרי / צילום: Reuters, Anibal Martel

האם אוניברסיטאות אמריקאיות מפתחות נכונות לשאת ולתת על החרמת ישראל?

לפי שעה רק קומץ של אוניברסיטאות ומכללות הציעו למפגינים האנטי־ישראלים להתפנות תמורת חשיפת אחזקותיהן ומשא ומתן על משיכת השקעות ● אבל ביניהן נמצאות לפחות שתי ענקיות, עם תיקים של 20 מיליארד דולר ● עצם נכונותן הפרגמטית לשקול זאת צריכה לעורר חשש

כרים חאן, התובע הראשי של בית הדין הפלילי בהאג / צילום: Reuters, Latin America News Agency

התובע שנפגש עם משפחות בעוטף וכעת חוששים שיוציא צווים נגד ממשלת ישראל

מומחים מספרים לגלובס על התובע הראשי, כרים חאן, שבידיו הכוח להוציא צווי מעצר בינלאומיים לבכירים ישראלים ● הם מתארים משפטן מוערך שמבין את הזירה הפוליטית, וברגע שהוא מקבל החלטה - קשה להניא אותו ● עם זאת, הם בטוחים: אף אחד לא ייעצר כרגע

דיווח: איראן מאמנת לוחמי חיזבאללה בבסיס מל"טים סודי

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: מה גורם לצבאות של מדינות הערביות להיות לא יעילים, הבסיס הסודי של איראן וסיפורה של ניצלות שואה שהייתה בקיבוץ מפלסים ב-7 באוקטובר ● כותרות העיתונים בעולם 

שרוול אשפה לפינוי שיפוצים / צילום: תמר מצפי

הקבלן איחר במסירת דירה בפרויקט תמ"א. זה פיצוי הענק שיקבלו הרוכשים

ביהמ"ש קבע כי סעיף 5א לחוק המכר, הנוגע לאיחור במסירת דירה, חל גם על פרויקטי תמ"א 38, אף שבעבר נקבע בפסיקה כי בפרויקטים כאלה מדובר בהתקשרות למתן שירותי בנייה, שעליה חל חוק חוזה קבלנות

בניין שרוסס במגני דוד, בפריז (דצמבר 2023) / צילום: Reuters, LUCIEN LIBERT

דוח חדש: "העולם עד לגל הגרוע של תקריות אנטישמיות מאז מלחמת העולם"

ב־2023 נרשם זינוק של עשרות אחוזים במספר התקריות האנטישמיות מכל הסוגים, כך מגלה דוח של אוניברסיטת תל אביב והליגה נגד ההשמצה ● לפי הדוח, יותר ויותר אמריקאים מסכימים עם סטריאוטיפים אנטישמיים, והרשתות החברתיות "הפכו לקרקע פוריה לשנאה ורדיקליזציה"

רות אפריאט, מנהלת החטיבה העסקית ברמ''י / צילום: אורטל צבר

התחזית של הבכירה ברמ"י לקרקע הלוהטת של תל אביב

רות אפריאט, מנהלת החטיבה העסקית ברמ"י, מצהירה שייצאו לשיווק קרקעות נוספות בשדה דב עוד השנה ● את המשך פינוי בסיסי צה"ל ומפעלים של מערכת הביטחון מאזורי הביקוש היא רואה כאתגר מרכזי ואומרת: "צריך להבין שיש מערכת אזרחית שחייבת להתפתח ולא יכול להיות שהמארג הביטחוני יקבל את הבכורה"

איש חיזבאללה מצלם את מטולה / צילום: ap, Bilal Hussein

פגיעה ישירה של כטב"ם באזור מטולה; צה"ל תקף בלבנון

חיזבאללה שיגר כטב"ם נפץ לעבר מטולה, לאחר שחיל האוויר ביצע תקיפה מסיבית של כוח רדואן • הותר לפרסום: סמל מיכאל רוזל נהרג במטח הפצמ"רים אתמול מרפיח לכרם שלום • דיווח: שורת מדינות מגלות פתיחות להקמת כוח שמירת שלום ערבי • צה"ל החל בפינוי האוכלוסייה ברפיח; מקור בחמאס לאל-מיאדין: "נוטים להפסיק את המשא-ומתן" • עדכונים בולטים

מתוך הקמפיין של רשות המסים / צילום: צילום מסך מיוטיוב

תוכנית הדגל של רשות המסים נכנסת היום לתוקף. כל מה שכדאי לדעת

תוכנית "חשבוניות ישראל" של רשות המסים למאבק בהון השחור, שתאפשר לקזז מע"מ מחשבונית רק לאחר קבלת מספר מיוחד, נכנסה היום לתוקף ● איך התוכנית החדשה תעבוד, על מי היא חלה, ומהן הסנקציות על מי שלא יפעל לפי החקיקה החדשה? מומחי המס מסבירים

נמל גמליק בטורקיה / צילום: Shutterstock

כך אנשי מסחר בטורקיה ובישראל פועלים לעקוף את החרם

החלטת ארדואן לאסור סחר עם ישראל הדהימה את גורמי המסחר בשני הצדדים, שפועלים עתה למציאת חלופות ● בעוד שאנשי עסקים באנקרה מקווים שמדובר בגל שיחלוף, בממשל מנסים להשיג באמצעות המהלך השפעה על עזה ● 3 הערות

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock

העליות בת"א התמתנו בנעילה מהחשש כי עסקת החטופים לא תצא לפועל

מדד ת"א 35 עולה ב-0.4% ● השקל הפגין איתנות השבוע, אך בסיכום אפריל נחלש מול הדולר ● אפל הציגה את תוצאותיה הכספיות והמניה זינקה ● במזרחי מעריכים כי למרות דוח התעסוקה הפושר של חודש אפריל בארה"ב לא אמור להשליך מהותית על תזמון הורדת הריבית ● באופנהיימר מזהים הזדמנויות במגזרי הפיננסים והתעשייה בשוק המניות האמריקאי

בייראקטר TB2 / צילום: Associated Press, Efrem Lukatsky

החברה הביטחונית הזרה שהעניקה לעובדיה מענק בסך 18 משכורות

החברה הטורקית בייקאר, סמנכ"ל הטכנולוגיות שלה הוא חתנו של ארדואן, היא שיאנית היצוא בטורקיה והודיעה שתחלק לעובדים מענק נדיב במיוחד ● ואיפה החברות הביטחוניות הישראליות עומדות מולה ברמה הגלובלית?