פימי משקיעה 60 מיליון דולר נוספים בקמהדע ותהפוך לבעלת השליטה

במקביל פרסמה החברה דוחות טובים, ודיווחה על החלטתו של סמנכ"ל הכספים לבטל את פרישתו • המניה מזנקת ביותר מ-10% בת"א ובמסחר המוקדם בוול סטריט

ישי דוידי, עומד בראש קרן פימי / צילום: יונתן בלום
ישי דוידי, עומד בראש קרן פימי / צילום: יונתן בלום

חברת התרופות קמהדע  הודיעה היום (ד') כי קרן פימי, שעד כה החזיקה ב-21% ממניותיה, תשקיע בה 60 מיליון דולר נוספים בהנפקה פרטית במחיר השוק. בעקבות ההודעה עולה מניית החברה בכ-10%, כך שפימי כבר מורווחת על השקעתה.

שווי השוק של קמהדע לאחר העליות הוא כ-875 מיליון שקל, והיא רושמת עלייה בשיעור דומה גם במסחר שלפני הפתיחה בנאסד"ק.

מן השוק נשמעה ביקורת על כך שמדובר בעסקה המוצעת לפימי בלבד, ובמחיר שאינו מגלם פרמיית שליטה, אף שהחברה תחזיק ב-38% מהחברה בפועל. עם זאת, ישנה גם הכרה בשוק בסיכון שלקחה פימי כשבחרה להשקיע בחברה.

החברה הייתה על פרשת דרכים כשפימי החלה להשקיע בה

פימי החלה להשקיע בקמהדע ב-2019, אז רכשה 12% מהחברה במחיר של 6 דולר למניה, גבוה ב-26% מהמחיר בעסקה הנוכחית. בתחילת 2020 הגדילה את החזקתה ל-21%, באותו מחיר.

בעת ההשקעה, פימי כבר ידעה כי קמהדע נמצאת על פרשת דרכים: החברה התחייבה להעביר ב-2021 את זכויות היצור של המוצר המוביל שלה - תרופת AAT בעירוי למחלת הריאות נפחת תורשתית - לידי השותפה השיווקית טקדה. בעקבות זאת החברה כבר לא רשמה הכנסות מהמוצר, אלא רווח (מופחת) ישירות לשורת הרווח. היה עליה להגדיל איכשהו את ההכנסות והרווחיות כדי לחזור לקדמותה ולהשתפר.

בליווי של פימי, מנכ"ל קמהדע עמיר לונדון הוביל את החברה להשלמת החסר. ב-2021 אמנם ניכר "חור" שהשתקף בירידה בהכנסות, אך קמהדע רכשה סדרה של מוצרים שהחליפו את המוצר שעבר לטקדה, והחזירה לעצמה את רוב זרם ההכנסות האבוד.  ב-2022 כבר רשמה הכנסות של 129 מיליון דולר - גידול של 25% לעומת 2021, ורק 3% פחות מב-2020, לפני השינוי הגדול. היא אמנם רשמה הפסד עבור שנה זו, אך טענה כי מדובר בהפסד חשבונאי בלבד, והדגישה גידול ב-EBITDA וכן תזרים מזומנים חיובי של 28.6 מיליון דולר (לעומת 8.8 מיליון דולר ב-2021).

ההכנסות ברבעון הראשון עלו, אך החברה עדיין הפסדית

בדו"חות שפרסמה החברה היום אחרי ההודעה על העסקה עם פימי, דיווחה קמהדע על הכנסות של 30 מיליון דולר לרבעון הראשון של השנה, גידול של 9%, ואשררה את התחזיות להכנסות של 138-146 מיליון דולר השנה - כלומר שוב הכנסות שיא, אם אכן תעמוד בהן. היא דיווחה גם על קבלת אישור לייצר מוצר חדש במפעל שלה בבית קמה, שאמור לשפר את תוצאותיה עוד יותר.

היא לא מתייחסת לרווחיות בשורה התחתונה, אבל מצפה ל-EBITDA של 22-26 מיליון דולר, גידול של 30%. בשורת הרווח האמיתית לרבעון, רשמה קמהדע הפסד של 1.8 מיליון דולר, שהיא מייחסת בעיקר להפחתה של נכסים בלתי מוחשיים וחבויות ארוכות טווח הקשורות לרכישת המוצרים החדשים שלה.

לאחר שקמהדע סבלה מסכסוכי עובדים ומשביתות ב-2018 ואז שוב ב-2022, השנה היא הודיעה על צמצום במצבת כח האדם שלה, והיא מאמינה כי זה יוביל לחיסכון של 6% בעלויות כוח האדם שלה, נתון שיכול לשפר גם את שורת הרווחיות הרשמית. כתוצאה בין היתר מתשלום פיצויים לעובדים, החברה רשמה ברבעון תזרים שלילי של 2.9 מיליון דולר. לפני הגיוס הנוכחי יש לה 27 מיליון דולר במזומן, והיא צפויה לייצר מזומנים ברבעונים הקרובים.

אירוע מעניין נוסף היום בחברה נגע להודעה של סמנכ"ל הכספים של החברה, חיים אורלב, כי הוא מתכנן להישאר בחברה בכל זאת, לאחר שכבר הודיע על פרישתו. "בהמשך לגיוס של 60 מיליון דולר, שיתרום להאצת צמיחת החברה ויאפשר לה לבחון אפשרויות פיתוח עסקי מעניינות, החליט אורלב, שהתכוון לפרוש כדי לבחון הזדמנויות אחרות, למשוך את התפטרותו וישאר בתפקידו".

מנכ"ל החברה עמיר לונדון אמר בנוסח דומה כי: "המימון הזה מאפשר לנו את הגמישות הפיננסית להאיץ את הצמיחה שלנו ולבחון הזדמנויות פיתוח עסקי מעניינות".

לילך אשר טופילסקי, שותפה בכירה בפימי שמשמשת גם כיו"ר קמהדע, אמרה כי: "השקעה משמעותית זו מעידה על האמון שלנו בחברה ומדגישה את המחוייבות שלנו להשבחת החברה. אנחנו מאמינים כל לקמהדע יש הזדמנות גדולה להשיא ערך באמצעות ההשקעה המשמעותית שמבוצעת".