גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

באוניברסיטה העברית מצדיעים לפרופ' אמנון שעשוע

האוניברסיטה העברית תערוך בשבוע הבא כנס לציון תרומתו המדעית של פרופ' אמנון שעשוע, שקידם רבות את תחום הבינה המלאכותית ● וגם: פירמת ראיית החשבון והייעוץ העסקי BDO השיקה מרכז חדש להגנת סייבר בפארק המדע ברחובות ● אירועים ומינויים

פרופ' אמנון שעשוע / צילום: Heinz Troll European Patent Office-min
פרופ' אמנון שעשוע / צילום: Heinz Troll European Patent Office-min

האוניברסיטה העברית תערוך בשבוע הבא כנס לציון תרומתו המדעית של פרופ' אמנון שעשוע, חוקר מהאוניברסיטה ומייסד מובילאיי, שפיתוחי הבינה המלאכותית, למידת המכונה וראיית המכונה שלו קידמו רבות את התחומים הללו.

בכנס ישתתפו חוקרים בכירים מכל העולם, כולל פרופ' תומסו פוג'יו, מהמומחים המובילים בתחום חקר המוח ובינה מלאכותית מאוניברסיטת MIT, שהיה המנחה לפוסט־דוקטורט של שעשוע, ופרופ' ביל פרימן, גם הוא חוקר מוביל ב-MIT וגוגל, אחד השותפים לעיבוד התמונה הראשונה בעולם שבה צולם חור שחור.

שעשוע הוא חוקר באוניברסיטה העברית מ-1996 ופרופסור מ-2003. במקביל הקים מספר סטארט-אפים על בסיס הטכנולוגיה שפיתח, כולל CogniTens שנמכרה ב-2007 תמורת כמה עשרות מיליוני דולרים.

שעשוע מוכר, כאמור, בעיקר בזכות חברת מובילאיי שהקים וניהל, שהונפקה ב-2014 לפי שווי של 5.3 מיליארד דולר, נרכשה על ידי אינטל ב-15.3 מיליארד דולר, ואז הונפקה מחדש ב-2022. שעשוע המשיך לנהל אותה במשך כל התקופה הזו, וגם לאחר ההנפקה, במקביל לתפקידו כחבר סגל באוניברסיטה.

מובילאיי נסחרת היום לפי שווי של 32 מיליארד דולר. מוצריה מוטמעים במאות מיליוני כלי רכב של עשרות חברות רכב ברחבי העולם, ועוזרים במניעת תאונות. פיתוחי החברה בהובלת שעשוע עשויים לאפשר בעתיד את מהפיכת הנהיגה האוטונומית.

בנוסף למובילאיי היה שעשוע שותף לייסוד חברת OrCam המספקת שירותי ראייה ממוחשבת ופענוח המרחב עבור עיוורים, ושל חברת AI21 Labs, העוסקת בתחום הבינה המלאכותית לשפה הטבעית (ונחשבת למתחרה בזירה שבה פועלת OpenAI, המפעילה את ChatGPT).

מלבד יוקרה ותרומתו הישירה לניהול בית הספר להנדסה ומדעי המחשב, האוניברסיטה קיבלה משעשוע גם תמלוגים מחלקו במובילאיי, על בסיס הסכם שנחתם בין הצדדים כשהוקמה החברה במקביל להיותו מועסק באוניברסיטה.

כאשר נחתמה עסקת אינטל, האוניברסיטה לחצה לקבלת תמלוגים נוספים, ושעשוע הודיע כי הוא שוקל את פרישתו. הצדדים חתמו על הסכם מחודש ביניהם, ושעשוע המשיך לעבוד באוניברסיטה כפרופסור פעיל, וכמרצה.

איך בונים יוניקורן מוצלח?

עשרות יזמים צעירים התקבצו למשרדי חברת Commit המעניקה שירותי מחשוב ענן, פיתוח תוכנה וסייבר, כדי לשמוע את היו"ר והנשיא, אריק פיינגולד - שגם היה ממייסדי פנטרה - על היסודות לבניית יוניקורן.

פיינגולד סיפר על הקשיים והכישלונות שחווה בדרך להצלחה הגדולה, וגם הסביר מדוע כדי לבנות יוניקורן, חייבים לשים את האגו בצד. "סטארט-אפ חייב להגיע כמה שיותר מהר למצב שיש בו את שלושת התפקידים הבאים: מנכ"ל, CTO ואיש מוצר", הסביר.

יו''ר Commit, אריק פיינגולד / צילום: Commit

"כל אחד מנושאי התפקידים הללו צריך להיות עם ניסיון רב בתחום שלו, וזה אומר שיזם, שהוא איש טכנולוגי שכל חייו עסק בטכנולוגיה וניהול של אנשי פיתוח, צריך לשים את האגו בצד.

"אם אין לו ניסיון של כמה שנים במכירות בינלאומיות ובניית עסקים, אז כדאי שימצא לעצמו שותף עם רקע מאוד עסקי לתפקיד המנכ"ל, או לאחר גיוס של כמה מיליונים, לפני היציאה לשוק, ימצא מנכ"ל שכיר. כמו שהארי טרומן כתב: 'אתה יכול להשיג כל מה שאתה רוצה, כל עוד לא אכפת לך מי מקבל את הקרדיט".

BDO פותחת מרכז סייבר ברחובות

פירמת ראיית החשבון והייעוץ העסקי BDO השיקה מרכז חדש להגנת סייבר בפארק המדע ברחובות. המרכז, שמעסיק 80 אנשי מקצוע, יספק לחברות ולתאגידים בארץ ובעולם שירותים כמו זיהוי אירוע סייבר ותגובה אליו, ניהול סיכון הסייבר בהקשר של שרשרת האספקה, ייעוץ סייבר הגנתי וחיבור בין ניהול תשתיות IT להגנת הסייבר.

מרכז הסייבר החדש ברחובות / צילום: BDO

לדברי אופיר זילביגר, מוביל פעילות הסייבר הגלובלית של פירמת BDO, "בשנים האחרונות עובר עולם ייעוץ וניהול הסיכונים שינויים משמעותיים, ויותר גופי ייעוץ עוברים למודל שבמסגרתו הם מנהלים עבור ארגונים תחומי ניהול סיכונים שלמים מקצה לקצה. אחד התחומים הבולטים הוא הגנת הסייבר.

"המהלך הוא חלק מאסטרטגיה כוללת שלנו להיות קרובים ללקוחות, לאקו-סיסטם של מכון ויצמן ולחברות הטכנולוגיה וההייטק באזור. בנוסף, כמרכז סייבר גלובלי של רשת BDO הממוקם בישראל, אנו מחפשים את הכשרונות המובילים בתחום, והיציאה מתל אביב לאזור רחובות, שמאופיין בקהילה מדעית-טכנולוגית, מאפשרת זאת".

חדשות טובות

אלקטרה מיזוג אוויר קיימה באילת אירוע התרמה מיוחד עם עמותת וראייטי בסגנון טורניר פוקר, כשהשחקנים הם הלקוחות והשותפים שלה, שתרמו עבור מושב במשחק. באירוע גויסו כרבע מיליון שקל. בין המשתתפים: שלישיית מה קשור, אנדי רם, יוני ארליך וגיא הוכמן.

לקראת חג שבועות: עשרות עובדי מיקרוסופט בישראל תרמו מעל 100 אלף שקל, וארזו מעל ל-600 סלי מזון שנמסרו לעמותת לתת עבור שורדי שואה החיים במצוקה.

עובדי מיקרוסופט בישראל אורזים משלוחים לשורדי שואה / צילום: מיקרוסופט

עוד כתבות

וורן באפט / צילום: ap, Nati Harnik (עיבוד תמונה)

החוכמה של וורן באפט היא יותר מאשר רק בחירת מניות נהדרות

המבנה החדשני של ברקשייר האת'ווי יוצא דופן — ומועיל לבעלי המניות

שרון רן שגב ונעמי רינת / צילום: יח''צ

לזכור ולא לשכוח: יוזמות אזרחיות להנצחת זכר השואה

גלובס מרכז שורה של יוזמות אזרחיות בולטות להנצחת זכר השואה בישראל ובעולם, במרחב הפיזי והדיגיטלי ● ישראל מתגייסת 

ד''ר רוני סימונס, עמותת שותפות מגן / צילום: ינאי יחיאל

שיטת טיפול חדשה מנסה לסייע ללוחמים במניעת פוסט טראומה

הגישה שמציעה עמותת שותפות מגן משכללת טיפול משנות ה-80 באמצעות טכנולוגיות מציאות רבודה, תנועות עיניים ושיטות לוויסות רגשי ● עד כה, מאות לוחמים ואנשי כוחות הביטחון עברו את הטיפול ●  ישראל מתגייסת

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

נשק, כסף ורכבים: הסודות האמיתיים של רפיח נמצאים מתחת לעיר

ישראל החלה בפינוי אוכלוסייה אזרחית מהשכנות המזרחיות ברפיח לקראת כניסת צה"ל לאזור ● מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

בנייה בדרום. חומרי הגלם לבנייה מתייקרים / צילום: Shutterstock

השלכות החרם הטורקי כבר כאן: אלה המוצרים שמתייקרים

כנען סנטר הודיעה על עלייה של כ־20% במחירי צמר זכוכית, קבוצת נוימן מעלה ב־9% את מחיר מוצרי הברזל, וחברת רב בריח מעלה מחירי מוצרים ב־8% • "בקרוב נראה הודעות נוספות כאלו"

אתר בנייה. קצב מכירות הנדל''ן עלה / צילום: אייל פישר

קצב מכירות הדירות עלה, ובאוצר קוראים לעצור את מתווה הסיוע

תוכנית הסיוע לענף שאושרה בפברואר כללה מתווה שיעזור לקבלנים בשלב המכירה המוקדמת ● אולם לגלובס נודע כי קידום המתווה נעצר ונבחן מחדש, בין היתר בשל נתוני המכירות האחרונים

נגמ''ש צה''לי / צילום: צילום מנתק

עסקת הענק של משרד הביטחון בתחום השריון

קבוצת אימקו ומשרד הביטחון הודיעו על הסכם מסגרת רב־שנתי בסך 377 מיליון שקל ● ההסכם החדש צפוי יותר מלהכפיל את צבר ההזמנות של הקבוצה לסך של כ־725 מיליון שקל ● בעקבות העסקה, מניית אימקו זינקה ב-19% ● ובאיזה חוזה זכתה היום אלביט?

מטוס קרב מדגם סוחוי 35 ממריא מבסיס חיל האוויר הרוסי חמיימים בסוריה / צילום: ap, Alexander Zemlianichenko

רוסיה מוכרת לאיראן 24 מטוסים, ומציבה לישראל אתגר חדש

אספקת מטוסי סוחוי ומערכות הגנה אווירית S־400 מרוסיה לאיראן מציבה את המזרח התיכון בפני אתגר חדש ● מומחים: "חיל האוויר האיראני בנוי על אמל"ח מיושן, הסוחוי מייצג דור אחר של מטוסים"

קבינט המלחמה

קבינט המלחמה החליט: ישראל ממשיכה בפעולה ברפיח

הנייה הודיע לקטאר ולמצרים: "מקבלים את תנאי הפסקת האש" • תיעוד: חגיגות בעזה אחרי הודעת חמאס • גורמים בישראל: זו הטעיה, חמאס הסכים למתווה מרחיק לכת שלא מקובל על ישראל • עדכונים שוטפים

פרויקט TechMod / הדמיה: 3division

בהשקעה של יותר ממיליארד שקל: הפרויקט שצפוי לשנות את מודיעין

פרויקט TechMod בשטח של יותר מ־100 אלף מ"ר יוקם בפארק הטכנולוגי במודיעין, על קרקע בשווי של כ-62 מיליון שקל ● השותפים בפרויקט מאמינים כי הוא יתן מענה לאחד החוסרים הגדולים בעיר - מקומות תעסוקה ● כיום יותר מ־75% מתושבי העיר עובדים מחוץ לה

מתחם תע''ש השלום / צילום: דמיטרי ספקטור

בכמה מכרה המדינה את הקרקע הכי לוהטת בכניסה לתל אביב

החברות אקרו נדל"ן וקטה ירכשו את הקרקע במתחם תע"ש השלום תמורת 644 מיליון שקל ועוד 67 מיליון שקל הוצאות פיתוח, פער של כמעט פי חמישה ממחיר המינימום אך נמוך משמעותית ממחיר השומה ● 5 הדונם ששווקו במכרז מיועדים למגורים בבנייה רוויה עם חזית מסחרית

בניין שרוסס במגני דוד, בפריז (דצמבר 2023) / צילום: Reuters, LUCIEN LIBERT

דוח חדש: "העולם עד לגל הגרוע של תקריות אנטישמיות מאז מלחמת העולם"

ב־2023 נרשם זינוק של עשרות אחוזים במספר התקריות האנטישמיות מכל הסוגים, כך מגלה דוח של אוניברסיטת תל אביב והליגה נגד ההשמצה ● לפי הדוח, יותר ויותר אמריקאים מסכימים עם סטריאוטיפים אנטישמיים, והרשתות החברתיות "הפכו לקרקע פוריה לשנאה ורדיקליזציה"

הפגנה פרו־פלסטינית בבראון. לחץ הסטודנטים הניב פרי / צילום: Reuters, Anibal Martel

האם אוניברסיטאות אמריקאיות מפתחות נכונות לשאת ולתת על החרמת ישראל?

לפי שעה רק קומץ של אוניברסיטאות ומכללות הציעו למפגינים האנטי־ישראלים להתפנות תמורת חשיפת אחזקותיהן ומשא ומתן על משיכת השקעות ● אבל ביניהן נמצאות לפחות שתי ענקיות, עם תיקים של 20 מיליארד דולר ● עצם נכונותן הפרגמטית לשקול זאת צריכה לעורר חשש

ראש ממשלת בלגיה, אלכסנדר דה-קרו / צילום: ap, Jean-Francois Badias

ראש ממשלת בלגיה: "לא יכולים להמשיך בעסקים כרגיל עם ישראל"

ראש ממשלת בלגיה אלכסנדר דה-קרו שינה את עמדתו ושוקל כעת הטלת סנקציות הכוללות איסור יבוא מוצרים מהתנחלויות, בשל הפעילות הישראלית בעזה ● הסביר כי שינוי העמדה שלו נובע מכך שיש "יותר מדי קורבנות כתוצאה מהפעולות הצבאיות הישראליות" ● ההערכות הן כי יוזמה כזו תיכשל ברמה האירופית

מוצרים המיובאים על-ידי חברת דיפלומט

הממונה על התחרות: דיפלומט תשלם 9 מיליון שקל בשל הפרות חוק המזון

במסגרת ההסכמות אליהן הגיעה הממונה על התחרות עם יבואנית המזון, דיפלומט תשלם את העיצום הכספי בגין הפרות סעיפים בחוק קידום התחרות בענף המזון, העוסקים בהתערבות בשטחי תצוגה אצל קמעונאים ובהעברות תשלומים לקמעונאים שלא כהנחות למוצרים שהיא מוכרת להם

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: דיויד קארב, Shutterstock

המניה קרסה בוול סטריט, וחברת האוטוטק מגייסת חוב בת"א

ארבה רובוטיקס של קובי מרנקו תנסה להנפיק אג"ח ב־120 מיליון שקל ולהירשם בבורסה בת"א, לאחר קריסת המניה בנאסד"ק ● כספי הגיוס יועברו לחברה בכפוף לחוזה עם יצרן רכב מוביל

ההפגנות בקמפוסים בארה"ב העירו את תעשיית הפייקים

המחאות בקמפוסים הפכו לוויראליות. אבל לא כל מה שפרסמו עליהן נכון ● המשרוקית של גלובס

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

חנות שמרה חניה ללקוחות בעזרת קלנועית, נקנסה וערערה לעליון. מה קבע ביהמ"ש?

זוג הורים הגיעו לביהמ"ש לאחר שלא הצליחו להסכים אם לחסן את בנם בחיסוני שגרה המומלצים ע"י משרד הבריאות ● חנות בחיפה הציבה קלנועיות בחניות ציבוריות הסמוכות אליה, כך שיישמרו ללקוחותיה, לאחר שנקנסה 7 פעמים ביקשה להישפט ● ביהמ"ש המחוזי בבאר שבע תיעד בווידאו דיונים ועורר ביקורת ● 3 פסקי דין בשבוע  

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock

העליות בת"א התמתנו בנעילה מהחשש כי עסקת החטופים לא תצא לפועל

מדד ת"א 35 עולה ב-0.4% ● השקל הפגין איתנות השבוע, אך בסיכום אפריל נחלש מול הדולר ● אפל הציגה את תוצאותיה הכספיות והמניה זינקה ● במזרחי מעריכים כי למרות דוח התעסוקה הפושר של חודש אפריל בארה"ב לא אמור להשליך מהותית על תזמון הורדת הריבית ● באופנהיימר מזהים הזדמנויות במגזרי הפיננסים והתעשייה בשוק המניות האמריקאי

חדשות הביומד / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: עמית שאבי (ידיעות אחרונות), Shutterstock

סטארט-אפ ניישן סנטרל: ההייטק הישראלי מתאושש, אבל הביומד לא

הביומד הישראלי לא מתאושש בקצב של ההייטק, אקזיט לבלקין ויז'ן, גיוס לסטארט-אפ של נפתלי בנט ותקווה לסוגי סרטן שאינם מגיבים לטיפולים המקובלים ● השבוע בביומד