משבר החשמל ימנע? הממשלה תדון בשבוע הבא באישור הקמת תחנות כוח חדשות

הממשלה תדון ביום ראשון בתוכנית לתשתית לאומית לתחנות כוח, שכוללת את האפשרויות להרחבת תחנות הכוח דוראד, תחנת הכוח OPC חדרה 2, תחנת הכוח ריינדיר ותחנת הכוח קסם • הדיון על תחנות הגז הטבעי הללו יתבצע באיחור, כאשר לפי הערכות בין השנים 2027-2025 - ישראל תסבול ממחסור בחשמל

השטח שבו תוקם תחנת קסם בחום / צילום: דין שמואל אלמס
השטח שבו תוקם תחנת קסם בחום / צילום: דין שמואל אלמס

באיחור של כשלושה שבועות ולאחר שכבר לפני שש שנים הגדירה מדינת ישראל כי תחנות כוח לא יכולות לקום בדרום משום שעיקר הצריכה במרכז, הממשלה תדון ביום ראשון בתוכנית לתשתית לאומית לתחנות כוח, שכוללת את האפשרויות להרחבת תחנות הכוח דוראד, תחנת הכוח OPC חדרה 2, תחנת הכוח ריינדיר ותחנת הכוח קסם. הדיון על תחנות הגז הטבעי הללו יתבצע באיחור, כאשר יש הבנה כי לפי הערכות בין השנים 2027-2025 - ישראל תסבול ממחסור בחשמל.

דוראד, שההספק המקסימלי שלה כיום עומד על 860 מגה וואט, ממוקמת בשטח המצוי באתר קצא"א בדרום אשקלון. התחנה כוללת 12 פיקרים שיודעים לעמוד בעומס תוך שתי דקות. התחנה הופעלה מסחרית במאי 2014, אך כבר ב-2013 התחילו לעסוק באפשרות להרחבתה. במסגרת האישור הקיים לדוראד אושרו 75 דונם, שמתוכם כיום מנוצלים 70. כלומר, המטרה היא להשתמש בחמישה דונמים הנותרים עבור הרחבת התחנה.

אותם החמישה דונמים הם ברי שימוש להרחבה משום שניתן להשתמש בחדר הפיקוד ובמערכת המיתוג הקיימים, שיכולים להשתלט גם על ההרחבה. דוראד ורוטנברג יושבים על אותם שני קווי יציאה, ומכאן עלול להיווצר אתגר. בטח ובטח כאשר עיקר הבעיה קשורה לגוש דן.

שתי תוכניות שסמוכות אחת לשנייה ולא בטוח כלל כי שתיהן יאושרו אלו תחנות ריינדיר וקסם. פרויקט ריינדיר, שמיועד לספק כ-1,300 מגה ואט, מיועד לקום באתר בשרון בין הכבישים 6, 444 ו-55 שבמועצה האזורית דרום השרון.

אישור הות"ל על ריינדיר התקבל בנובמבר 2019, וכך הנושא עבר לידי הממשלה שנדרש אישורה. עם זאת, הממשלה ביקשה לחכות לתוכניות האחרות של OPC, דוראד וקסם. ההמתנה להכרעות נמשכה לה עד שנגה, חברת החשמל, רשות החשמל, אגף תקציבים ומשרד האנרגיה הפנימו שבלי תחנת כוח שתקום במרכז במהירות - כל משק החשמל בארץ בסכנה.

על כן, עומדות על הפרק הן ריינדיר והן תחנת קסם, שכוללת תוכנית לתחנת כוח בהספק של כ-780 מגה ואט ברביע הצפון-מזרחי של מחלף קסם, על קרקע משבצת של קיבוץ גבעת השלושה. תחנת קסם אמנם סמוכה לפרוזדור קווי חשמל במתח עליון ולמערכת הולכת הגז הטבעי לרבות תחנת גז קיימת, והיא מיועדת לקום מעל אקוויפר ירקון-תנינים המשמעותי עבור כל מדינת ישראל. בנוגע לכך, התקבל אישור השירות ההידרולוגי ברשות המים להקמת התחנה במקום. כמו כן, לתוכנית יש משמעויות רבות בנוגע למקורות המים של כפר קאסם הסמוכה. לפי התוכנית, התחנה (כולל תחנת משנה) תוקם על שטח בהיקף של כ-80 דונם.

התוכנית האחרונה שבנוגע אליה תדון הממשלה ביום ראשון היא OPC 2, שכוללת הקמת תחנת כח המוסקת בגז טבעי כדלק עיקרי, במחזור פתוח או משולב, ולחיבורה לתשתיות הגז, הדלק והחשמל. התחנה מתוכננת לפעול באזור תעשייה חדרה, מצפון לנחל חדרה - בשטח הגובל ממזרח בתחנת כח OPC חדרה 1. בתוך כך, תחנה נוספת שמיועדת לקום בשורק, נמצאת כיום בהליך מכרזי בחשכ"ל.

נזכיר כי כבר ביוני 2021 הזהירה רשות החשמל מפני מחסור באספקת חשמל לתל אביב ב־2027. המחסור העתידי נובע מהעלייה בביקוש, שהרי תחזית הביקוש לחשמל (במיליארדי קוט"ש במונחי ייצור) ל־2030 נעה מ־97.2 (גידול שנתי ממוצע של 2.7%), לפי בנק ישראל, דרך 100.4 (גידול שנתי ממוצע של 3%), לפי חברת החשמל, ועד 105.9 (גידול שנתי ממוצע של 3.5%), לפי BDO.

האם הצעדים יספיקו?

אמנם שר האנרגיה ישראל כ"ץ לקח על עצמו לטפל במשבר שעלול לפרוץ במשק החשמל, אך ייתכן כי התוכנית הקיימת לא תפתור את המחסור הצפוי בשנים הקרובות. הרחבת מתקנים קיימים, כפי שמתוכננת במקרה של דוראד, לוקחת משך זמן קצר יותר, כמובן, מהקמת תחנות חדשות שצפויה להימשך כחמש שנים בתרחיש האופטימי. אך בכל זאת, כפי שבישראל רוצים להרחיב את יכולות הייצור, כך בכל העולם. במקרה של הזמנת טורבינת גז, למשל, צריך לעמוד כשנה בתור - מה שכמובן יגביל גם את המהירות שבה דוראד תוכל לנצל את חמשת הדונמים הנוספים לטובת הרחבה.