גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הגרף שנותן תקווה למדד הביוטק והחברה הישראלית שגייסה 26 מיליון דולר

גל רכישות של מספר חברות ביוטק הקפיץ את מדד XBI אחרי תקופה של ירידה. האם מדובר בעלייה רגעית או בשינוי מגמה? ● וגם: חברת RedDress, שפיתחה טכנולוגיה לטיפול בפצעים על בסיס רכיבים מדם המטופל, גייסה 26 מיליון דולר

חדשות הביומד / עיצוב: טלי בוגדנובסקי (ג'ון מרגנור בעיגול: צילום מתוך טוויטר)
חדשות הביומד / עיצוב: טלי בוגדנובסקי (ג'ון מרגנור בעיגול: צילום מתוך טוויטר)

חדשות מצוינות לשוק הביוטק

מדד הביוטק XBI שוב חזר לעלות מאז חודש מרץ האחרון, אחרי ירידות חדות מהשיא ב-2021. המנוע של העליות הוא רכישות של חברות ביוטק בגודל בינוני על־ידי חברות פארמה ענקיות: בין היתר, רכישה של Seagen על ידי פייז ב-43 מיליארד דולר, פרומתאוס על־ידי מרק ב-10.8 מיליארד דולר ו-Bellus Health על ידי GSK ב-2 מיליארד דולר.

מנכ"לית חברת הפארמה הגרמנית מרק מוטרדת מעייפות העובדים בשוק חסר ודאות
למה המשקיעים נטשו את חברות הפודטק המבטיחות
חברת הטק שחסכה מאות אלפים בארנונה והסכם הממון שהלך לפח

על רקע המצב העגום יחסית בשוק, אלה חדשות מצוינות. אם הקצב ימשיך כך, שנת 2023 עשויה להפתיע ולהתברג בין שנות השיא של הרכישות בתחום. ההתעוררות במדד אפילו העירה מעט את שוק הנפקות הביוטק בבורסה, למרות הביצועים החלשים של גלי ההנפקות של 2020-2021 עד היום.

האם מדובר בעלייה רגעית או בשינוי מגמה אמיתי? אורי הרשקוביץ, אנליסט הפארמה של פסגות, מעריך כי גל הרכישות יימשך וידחוף את המדד עוד מעלה, והוא מסביר את הדינמיקה: "הצמיחה של חברות הפארמה הגדולות בארה"ב, צפויה להיות אפס בין 2025-2030, בשל פקיעת פטנטים. המכירות יציבות, סביב 400 מיליארד דולר. האם מגזר הביוטק הוא התשובה? האם יש לו את הכוח לטפל בבעיה?".

 

לדבריו, הגרף המצורף מספק את התשובה. "הגרף מתאר את ההתפתחות של ההכנסות ב-15 חברות שסומנו כמטרות רכישה בולטות. המכירות של החברות הללו בלבד יכולות לייצר הכנסות של כ-50 מיליארד דולר. לזרם ההכנסות הללו יהיה בדינמיקה של השוק היום תג מחיר של מאות מיליארדי דולרים (מחירי רכישת החברות). המסקנה ברורה. גל הרכישות עתיד להימשך".

המסקנה הזו נכונה לגבי חלק מהחברות, אלה שקרובות יותר למכירות. לעומת זאת, אתר PharmaExecutive מציין כי נכון לתחילת מאי, ישנן 211 חברות בסקטור שנסחרות מתחת למזומן, ואלה בדרך כלל חברות בשלבים מוקדמים. השוק יודע שהחברות הללו שורפות את המזומן מהר, ויצטרכו בשלב כלשהו לגייס הון, אך שמקורות ההון דלים כרגע, ובעיקר השוויים בגיוסים ירדו משמעותית.

"חברות עם מוצרים קרובים לשוק ומידע קליני חזק יכולות לגייס היום הון והן יהוו מטרה לרכישות. הביצועים של המניות שלהם כבר היום הרבה יותר בריאים. לעומת זאת, חברות עם מוצרים בשלבים מוקדמים יותר, גם אם יש להן פוטנציאל משמועתי בטווח הרחוק, לא יכולות להשפיע על השורה העליונה או התחתונה של חברות הפארמה הגדולות בשנים הקרובות. בשנות הגאות, חברות הפארמה נאלצו לשלם סכומים גדולים כדי להשיג גישה לנכסים כאלה, והיום הן יכולות לשריין אופציות על המוצרים הללו בזול. הן ישלמו להן בדיוק את המינימום שדרוש כדי להביא אותן לאבן הדרך הבאה. יחסי הכוחות השתנו לחלוטין", נכתב באתר.

המנכ"ל לשעבר של חברת אלנילם, ג'ון מרגנור, הסביר כי החברות הקטנות, ברובן, אינן מבודלות מספיק. אם אחת מהן לא מסכימה לעסקה, אחרת תציע ערך דומה לחברות הפארמה, ורבות מן החברות הצעירות יותר לא ישרדו. "אבל כשנצא מהתהליך הזה, החברות שישרדו יהיו החזקות והראויות ביותר, בתמחור הוגן", הוא אומר.

כלומר, מדובר בתקופה שבה הסקטור לא מתנהג באופן אחיד. חברות חזקות מתחזקות יותר ונרכשות, ועשויות להטיס את המדדים למעלה, בעוד שבחברות עם נכסים מוקדמים הזקוקות למימון, צפוי מאבק הישרדות תחרותי; רק אלה שבאמת מציעות הצעה שאי אפשר לסרב לה, יצליחו להידחק בקושי דרך חלון מימון צר שיפתחו להן הקרנות וחברות הפארמה, אל הגאות הבאה.

בשמלה אדומה ו-26 מיליון דולר

חברת RedDress הישראלית, אשר פיתחה טכנולוגיה לטיפול בפצעים כרוניים על בסיס רכיבים מהדם של המטופל עצמו, הודיעה על גיוס של 26 מיליון דולר. בגיוס השתתפה, בין היתר, חברת ATHOS Biopharma, המפתחת תרופות לחולים עם מחלות אוטואימוניות וכרוניות, וכן משקיעים אחרים כמו קבוצת ההשקעות HCS Capital וקרן Ragnar Crossover Fund מקבוצת הקרנות אלפא. עד היום, כולל הסבב הנוכחי, גייסה החברה כ-43 מיליון דולר.

בכיר בבלקרוק: "המצב בשוק שונה הפעם, אל תנסו לקנות מניות בשפל"
"אי אפשר לזוז": השכונות שלא ניתן לצאת מהן בבוקר
יציבות על פני שכר גבוה: מגמה חדשה מסתמנת בשוק העבודה

החברה פיתחה מוצר שהוא בעצם דם שמופק מהמטופלים ועובר הקרשה מחוץ לגוף. כאשר הוא מושתל בחזרה לתוך המטופל, הוא מאתחל - כך על פי ניסויי החברה - תהליך של איחוי הפצע. המוצר מתאים לכיבים קשיי-ריפוי מסוגים שונים, כולל פציעות טראומה, פצעי לחץ, פצעים סוכרתיים, פצעים לאחר ניתוח ועוד.

החברה קיבלה אישור FDA ב-2020, ומוצריה כבר שימשו לטיפול באלפי מטופלים. המסלול הרגולטורי היה כנראה מקוצר משום שמדובר במוצר המופק מהדם של המטופל עצמו, ולדברי החברה תופעות הלוואי והסיכון לדחיית השתל הם נמוכים משמעותית מאשר במוצרים מתחרים.

האתגר הגדול של החברה, אשר עבורו גויס ההון, הוא לשכנע את הרופאים כי התועלת של המוצר מצדיקה את התהליך המורכב של הפקת הדם מהחולה, עיבודו והשתלתו בחזרה בפצע. בינואר השנה, פרסמה החברה מסמך חוות דעת של תשעה רופאים מובילים מארה"ב וגרמניה בתחום הפצעים, בו ארבע המלצות כיצד לטפל בפצעים.

עוד כתבות

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

עו''ד חגי קלעי / צילום: פליקס רטברג

"משפיל ומקומם": עורך הדין שהצליח לעזור להרבה, רק לא לעצמו

הוא עמד בפני 15 שופטים בבג"ץ הסבירות ההיסטורי, מייצג בעלי מניות נגד תאגידי ענק, ובין לקוחות המשרד שלו אפשר למצוא את אבי חימי ואריה דרעי ● אבל נדמה שהשליחות הגדולה ביותר של עו"ד חגי קלעי היא בקידום השוויון לקהילה הגאה ● אז איך זה שדווקא את בנו הוא נאלץ להביא בפונדקאות בארה"ב? "זה היה משפיל ומקומם"

עסקאות השבוע / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בכמה נמכרה דירה לפינוי בינוי ברמת גן?

דירה בת שישה חדרים בבניין ישן משנות ה־60, המתפרשת על פני שטח של 158 מ"ר ובעלת שני מפלסים, נמכרה תמורת 2.9 מיליון שקל ● המתווך בעסקה: "לנכס יש פוטנציאל השבחה גדול"

נועם זילברשטיין, מנכ''ל HP Indigo / צילום: רמי זרנגר

מהמפעל של טנק מרכבה לניהול אלפי עובדים ברחבי העולם

כשהציעו לנועם זילברשטיין להצטרף לחברת הדפוס הדיגיטלי HP אינדיגו הוא לא ממש התלהב ● אך ביקור אחד במפעלי החברה שינה את הכל: "ידעתי שיש פה הזדמנות אדירה למהפכה שעוד לא קרתה"

אולם קולנוע בקליפורניה. החדשים רווחיים יותר מהישנים / צילום: Shutterstock

לאולמות קולנוע יש נדל"ן מיוחד, וזה מציל אותם

אולמות הקולנוע הלכו ואיבדו רלוונטיות רק לפני כמה שנים ● המיצוב הנדל"ני המיוחד שלהם עשוי להציל אותם

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן. מרבית הכטב''מים ששוגרו לעבר ישראל מאיראן היו מדגם זה / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

גם אחרי היירוט המוצלח: 30 אלף דולר ויש לכם כטב״ם מתוצרת איראן

הפעולה ההגנתית המוצלחת של ישראל המחישה עד כמה הכטב"מים מתוצרת איראן אינם קטלניים מול מערכות מערביות באיכות גבוהה ● אולם, מי שבוחר באמצעים מתוצרת איראן אינו רוכש אותם בשל איכותם, אלא מחירם ● ומי המדינה הקטנה שמקבלת מקורות פרנסה לאזרחיה העניים באמצעות מתקן ייצור מל"טים איראני?

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

צה"ל: חיסלנו מחבל בכיר בלבנון, שקידם פעולות טרור רבות נגד ישראל

דיווח: במצרים נערכים ב"תוכנית חירום" לפלישה ישראלית לרפיח • פיגוע דקירה ברמלה: צעירה נפצעה קשה • צה"ל תקף מבנים צבאיים ששהו בהם מחבלים של חיזבאללה בדרום לבנון • דיווח בבלומברג: פסגה מדינית בנושא עתידה של רצועת עזה יתקיים ביום שני הקרוב בסעודיה •   ● כל העדכונים

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

הדולר בשיא של חמישה חודשים אל מול השקל. מהן הסיבות?

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

חניה על מדרכה. נושא שנוי במחלוקת / צילום: הלית ינאי

מה הוביל לקפיצה במספרי תו החניה לנכים?

מאז שרוככו התנאים לקבלת תו נכה, נרשמה עלייה של 55% במספר התווים שהונפקו ● השינוי בחוק שאפשר לנכים לקבל חניה צמודה לבית הקפיץ גם את מספר החניות, ובתל אביב הוא הוכפל ● יו"ר עמותת נגישות ישראל, יובל וגנר: "התכלית של מתן תווי נכה פשוט לא מקוימת"

משרדי גוגל / צילום: Shutterstock

בדרך לשווי של שני טריליון דולר: זו המנצחת הגדולה של עונת הדוחות

גוגל הפתיעה לטובה בדוחות, מה שהוביל לזינוק חד בשווי המניה - החברה צפויה להגיע לשווי שוק של שני טריליון דולר, ולעקוף את אנבידיה ● בנוסף, החברה הכריזה לראשונה על חלוקת דיבידנד רבעוני ● "השוק פחד נורא מזה שגוגל תצטרך להגדיל את ההשקעה שלה ללא צמצום ממשי בהוצאות", אומר גורם בשוק

מתחם אינטל בחיפה / צילום: Shutterstock

"רבעון שהוא תחתית עבורנו": למה אינטל אכזבה כל כך את המשקיעים

בשיחת המשקיעים כינה מנכ"ל החברה, פט גלסינגר, את הרבעון הראשון כ"רבעון שהוא התחתית עבורנו" ● אינטל לא יכולה לערוב לכך שהרבעון הבא ייראה טוב יותר - ההכנסות אף עלולות להיות נמוכות יותר מאלה של הרבעון הנוכחי ● גם בתחום הייצור נראה שהדרך של אינטל עוד ארוכה

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

פרופ' אוריאל אבולוף / צילום: יוסי זמיר

די לפוליטיקה של פחדים: המומחה שמסביר איך ניתן להתמודד עם השסעים בחברה הישראלית

פרופ' אוריאל אבולוף, מומחה לפוליטיקה של הפחד, משוכנע שהחברה הישראלית מונעת מחשש תמידי לגורלה - מה שתורם לשסע הפנימי בה גם היום ● "ברגע שמתעורר הפחד, אנו מתקשים לחשוב ולהושיט יד לאנשים אחרים מחוץ למעגל" ● בראיון לגלובס הוא מסביר איך ניתן לשנות זאת ומה המפתח להשבת האמון בינינו

בנק אוף אמריקה / צילום: Shutterstock, Tero Vesalainen

השקל יטוס, הריבית תרד ומה יקרה לאינפלציה? התחזית האופטימית של בנק אוף אמריקה לישראל

בנק ההשקעות הוציא בחג תחזית אופטימית לכלכלה הישראלית: הצמיחה ב-2024 תעמוד על 2.4%, לעומת צפי של 2% מצד בנק ישראל ותחזית לצמיחה כמעט אפסית של S&P ● במידה וחוסר הוודאות יתפוגג, מעריכים בבנק כי השקל יכול להתחזק ולהגיע לשער של 3.5 שקלים לדולר

מפגין מניף שלט עם ''מהפכת אינתיפאדה'' בוושינגטון. תמיכות מפורשות באלימות / צילום: Associated Press, Lindsey Wasson

״אינתיפאדה עולמית״ מתפשטת בקמפוסים של ארה״ב אבל היא עשויה לחזק דווקא את הימין

זה מה שקרה למחאות הענק נגד מלחמת וייטנם ולמרד הסטודנטים בצרפת לפני 60 שנה ● התנועה הנוכחית מעתיקה בהצלחה גוברת את דפוסי הפעולה של המאבק נגד אפרטהייד לפני 40 שנה ● ישראל הופכת למנוף של שינוי

אזרבייג'אן איירליינס / צילום: Shutterstock

הכירו את חברת התעופה שרוצה להטיס אתכם במקום אלה שברחו

אזרבייג'ן איירליינס (AZAL), חברת התעופה הלאומית של אחת מידידותיה הקרובות ביותר של ישראל, מראה שהיא כאן כדי להישאר ● "בחודשי הקיץ נעלה את תדירות הטיסות, בין יוני לספטמבר AZAL תפעיל 11 טיסות בשבוע", אומר בני קורמאייב, נציג החברה בארץ

צילום: רויטרס, IMAGO/Bernd Feil/M.i.S.

אתם לא מספיקים כלום? מחקרים חדשים מגלים - כנראה שזו הסיבה

בשנים האחרונות הפך המושג "עוני זמן" לפופולרי בקרב חוקרים המנסים להבין את יחסינו המורכבים עם פנאי והשפעתם על האושר והבריאות שלנו ● לאט לאט הם מגלים מה אנחנו עושים לא נכון בתכנון הזמן שלנו ואיזה פרדוקס כלכלנים מפספסים כשהם בונים תוכניות רווחה ● מדד חדש שצפוי להיכנס ללשכת הסטטיסטיקה בארה"ב מרגש אותם במיוחד

ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה / צילום: Shutterstock

החברה הלוהטת בעולם יצאה למסע רכישות בישראל. ויש גם חדשות רעות

ענקית השבבים אנבידיה משלימה בימים אלה רכישה של שתיים מהחברות המובילות בפיתוח מוצרי בינה מלאכותית בישראל ● בה בעת, מחקר חדש של סטנדפורד מסמן מגמה מדאיגה: קצב ההגירה השלילית של מוחות בתחום ה־AI מישראל שני רק להודו ● אז למה המומחים אופטימיים?

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד