גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מנכ"ל אנרג'יאן: "הטכנולוגיה הישראלית עשויה להביא בשורה לענף האנרגיה"

ביום שלישי יתקיים כנס האנרגיה של גלובס, בשיתוף החברות אנרג'יאן והליברטון, שיארח את בכירי הענף ויעסוק בפיתוח תחום האנרגיה באמצעות קידום החדשנות הישראלית ● לרגל הכנס, מדבר מתיוס ריגאס, מנכ"ל אנרג'יאן, על תרומתה של התעשייה המקומית, מתייחס לתחרות האזורית, ומספר למה הוא משוכנע שלישראל יש הזדמנות ייחודית בתחום

מנכל אנרג'יאן, מתיוס ריגאס / צילום: איל יצהר
מנכל אנרג'יאן, מתיוס ריגאס / צילום: איל יצהר

פלישת רוסיה לאוקראינה, עליות מחירים ופיצוץ צינור גז: משק האנרגיה בעולם עבר טלטלות רבות בשנה וחצי האחרונות, אולם גם יש סיבות לאופטימיות שמגיעות דווקא מישראל. הטכנולוגיות הישראליות מספקות בשורה אדירה לתעשיית האנרגיה העולמית, בין השאר, בהפקה יעילה יותר ומזהמת פחות. 

עם שירי הלל וקריאות דתיות: כך חגגו תומכי ארדואן את ניצחונו בבחירות 
אחרי שהסעירה את וול סטריט: אנבידיה חושפת את מחשב העל החזק בישראל 

ביום שלישי יערך בתל אביב כנס האנרגיה של גלובס, בשיתוף החברות אנרג'יאן והליברטון. הכנס יעמוד בסימן קידומו של התחום, שנתפס לרוב כמיושן, כזירה חדשנית וכקטליזטור לפיתוח כלכלי ואזורי. הוא יעסוק בפיתוח תחום האנרגיה באמצעות קידום החדשנות הישראלית, ויבחן את מנועי הצמיחה הנגזרים מפיתוחים חדשניים בתחום ואת ההזדמנויות הגלומות בשיתופי־פעולה רב־מגזריים.

 

לקראת האירוע, מנכ"ל אנרג'יאן - זכיינית מאגרי כריש, תנין ואולימפוס - מתיוס ריגאס, מסביר בראיון לגלובס את הבשורה הגדולה שעשויה להביא אומת הסטארט־אפ לתעשיית האנרגיה העולמית, מדבר על הזירה התחרותית בישראל, ומתייחס ליתרונות שהיא מסוגלת להפיק מהמחסור במקורות אנרגיה באירופה.

"הרעיון לשימוש בטכנולוגיה הישראלית נוצר משיחה שלי עם מנכ"ל הליברטון", מספר ריגאס. "הוא סיפר לי במה הם עוסקים בנוגע לפיתוחים בתחום האנרגיה, ואני הצגתי רעיונות לשיפור". חברת הענק הליברטון מפעילה את זרוע החדשנות שלה, הליברטון לאבס, שנועדה לקידום סטארט־אפים שעשויים להוות בשורה לתעשיית האנרגיה העולמית (ראו הרחבה בבוקסה משמאל).

ריגאס, שמכיר את אומת הסטארט־אפ מהעבודה המשותפת במסגרת איתור והפקת הגז הטבעי, סבור כי המקום הטוב ביותר לכך הוא בישראל: "המטרה היא לסייע לסטארט־אפים הישראליים להביא את הרעיונות".

אפס פליטות: "שאלו אותי, 'איך תעשה זאת?'"

ריגאס נולד ביוון ולמד הנדסת אנרגיה באתונה ותואר שני באימפריאל קולג' בלונדון. במהלך שנותיו בבריטניה עבד בעיקר בבנק בינלאומי, עד שבשנת 2000 פתח באתונה קרן השקעות בסטארט־אפים יוונים. אולם, הקרן בסופו של דבר נסגרה ובהמשך הוא עבר לעבוד בחברת הנפט, פרינוס.

בשנת 2007 ריגאס הקים את אנרג'יאן, לאחר שהצליח לגייס 100 מיליון דולר ממשקיעים אמריקאים. בשנת 2019 הוא הודיע כי החברה תאמץ מדיניות "אפס פליטות" עד 2050. "באותה עת", משתף ריגאס, "אנשים שאלו אותי 'כיצד תעשה זאת?'. השבתי להם: 'אני לא יודע, אבל לשם צריך ללכת'". בתוך שנה מאז שקיבלתי את ההחלטה, אנרג'יאן הפחיתה את פליטות הפחמן שלה ב־67%.

ובכל זאת, התדמית החיצונית של תעשיית האנרגיה היא מיושנת.
"כדי להפיק צריכים להגיע לעומק של 3,000 מטר מתחת לפני הים, לקדוח ולהגיע למיקום קטן יחסית. נדרשים גם לבצע ניתוחים גיאולוגיים. התדמית המיושנת היא שגויה, והליברטון מיישרים איתנו קו במחשבה כי כל פתרון שיכול להפוך את העבודה ליעילה, זולה ומהירה יותר - יתרום רבות.

"הטכנולוגיה יכולה לסייע לכל השרשרת: מאיתור, קידוח, הפקה ועד להורדה למינימום של הפליטות. כשאנחנו קודחים, זה מתבצע כשיש סבירות להצלחה של 25%. להשקיע 150 מיליון דולר ב־25% להצלחה. מי שיציע דבר כזה למנהל, יחשבו שהוא 'איבד את זה'. יש 75% להפסיד את הכסף, אבל זה העסק. כל דרך שתשפר את הסבירות להפקה ממאגרים תהווה בשורה אדירה".

 

"הפוטנציאל במזרח הים התיכון הוא עצום"

אנרג'יאן הודיעה לאחרונה כי היא מעוניינת, בכפוף לאישור משרד האנרגיה, להקדים את פיתוח מאגר אולימפוס על פני מאגר תנין באמצעות חיבורו לאסדת כריש, כדי לנצל באופן מיטבי את סך משאבי הגז שעומדים לרשותה. היתרון המרכזי בהפקה מאולימפוס הוא שאינו כרוך בתשלום תמלוגים למוכרי הזיכיון, כפי שקורה עם כריש ותנין בשל עסקת מכירת שני המאגרים הללו מדלק (כיום, ניו מד).

"אולימפוס הוא אינו מאגר ענק", מדגיש ריגאס, ומוסיף כי לישראל יש את האפשרות לקדוח ולמצוא עוד גז טבעי שיאפשר להגביר את כוחה הגיאופוליטי באזור. "האזרחים צריכים להבין כי ישראל היא המדינה היחידה שבה האינפלציה לא נגרמת מאנרגיה. בזכות ההפקה של אנרג'יאן, מחיר הגז ירד בזמן שבאירופה הוא זינק. זה הזמן הנכון להרחיב את הכוח, לא רק לספק גז זול למדינה, אלא לייצא החוצה, כולל לאירופה".

עד כמה לדעתך פוטנציאל הגז הטבעי גדול במזרח הים התיכון?
"הפוטנציאל במזרח הים התיכון הוא עצום", קובע ריגאס. ואכן, לפי נתוני רשות הגז הטבעי שבמשרד האנרגיה והתשתיות, צריכת הגז הטבעי בישראל אמנם הגיעה לשיא ב־2022, אולם במקביל - 42% מכלל ההפקה שימש ליצוא.

ברקע זה, משבר האנרגיה באירופה רק הדגיש את הצורך ביציבות משק אנרגיה מקומי. עד פלישת רוסיה לאוקראינה בפברואר אשתקד, האיחוד האירופי צרך כמחצית מהגז הטבעי שלו מרוסיה, ובין ינואר לנובמבר אשתקד, הנתון צנח לכ־26% בלבד. "האיחוד האירופי החליט להפסיק לקנות מרוסיה ומישהו צריך להחליף", אומר רגיאס. "וכאמור - הפוטנציאל עצום כי יש ביקוש אדיר, כאשר האזור היחיד עם גילויים חדשים הוא ישראל".

לדבריו, אמנם בישראל יש מגבלות בירוקרטיות, "אבל למרות הקשיים והעיכובים, יש מספיק מאגרים. שלושה שמפיקים יותר ממה שישראל צריכה, בניגוד למדינות אחרות. זה דבר מעורר גאווה. לשם השוואה, אפשר להסתכל על מצרים, יוון ואיטליה שתלויות ביבוא".

 

על התחרות האזורית ונוכחות שברון

בשנים האחרונות חווה משק הגז תחרות ערה בין שלושה ספקי גז, ואנרג'יאן הובילה לירידת מחירים מרשימה לטובת צרכני הגז. התחרות צמחה מהוראות מתווה הגז אשר חייב את נובל אנרג'י ודלק קידוחים למכור את מאגרי כריש ותנין למתחרה, צעד אשר הגביל את השפעתן בהחלטות מסחריות של מאגר תמר נוכח האחזקות הצולבות שלהם במאגר לוויתן.

כיצד אתה רואה את הסביבה התחרותית בישראל?
"תחרות היא חשובה כי היא דואגת לשוק, היא צריכה להיות הוגנת ולפי חוקים שהממשלה קבעה. נוכחות חברות גדולות כמו שברון היא טובה משתי סיבות. הראשונה היא שהן מביאות טכנולוגיה וכסף. שנית, כל חברה שנכנסת מביאה עמה תמיכה פוליטית לאזור. כך האזור הופך ליציב יותר. אני בעד תחרות, במיוחד אם זה מול חברות חזקות שיכולות להביא יציבות, כסף וכוח לאזור".

 

"אם ישראל תאפשר - נצטרף לחיפושים בלבנון"

אנרג'יאן מצאה עצמה בעין הסערה במסגרת המו"מ לקביעת גבול ימי בין ישראל ללבנון, בו עובר מאגר כריש. ההפקה עוכבה בשל התמשכות המו"מ על הסכם הגבול הימי, ובשל איום חיזבאללה כי יתקיף את אסדת הגז אם לבנון לא תקבל את כל דרישותיה.

מאז ההסכם נחתם, והגז הישראלי החל לזרום בצינורות מכריש, בעוד שבצד הלבנוני לא נרשמו התפתחויות משמעותיות. רק בחודש ספטמבר הקרוב, קונסורציום של חברות הענק טוטאל הצרפתית, ENI האיטלקית וקטאר אנרג'י, צפוי להתחיל לקדוח בבלוק 9, שסמוך לגבול הימי עם ישראל.

האם אתם מעוניינים להצטרף לחיפושי הגז הטבעי בלבנון?
"כפי שאמרתי בעבר, אם הממשלה תאפשר לנו, אז נעשה זאת", אומר ריגאס. "יש לנו את הידע, את יכולות הקידוח ואת הכסף. אבל זה דבר שצריך להגיע מהממשלות. אנחנו מכבדים את החלטות הממשלה, ותמיד סמכנו על ממשלת ישראל. גם כשחיזבאללה איימו עלינו, המסרים שלנו היו עקביים שאנחנו סומכים על הממשלה, ולכן התחלנו הפקה בכריש למרות האיומים".

גילוי מלא: ביום שלישי יתקיים בתל אביב כנס ENERGY 2023 של גלובס, בשיתוף החברות אנרג'יאן והליברטון

עוד כתבות

רם בלינקוב, מנכ''ל משרד האוצר לשעבר / צילום: שלומי יוסף

בוגרי אגף תקציבים מוחים נגד המדיניות הכלכלית של הממשלה

בוגרי אגף התקציבים במשרד האוצר יתאספו מחר (ג') למחות על כך שהאגף אינו שומר על הקופה הציבורית ● גורמים באגף בתגובה: "צריך לתת לנו גב"

חסימת איילון דרום הערב / צילום: רוני שפירא

משפחות החטופים הפגינו הערב ברחבי הארץ: קוראות לעסקה מול החמאס

הנייה הודיע לקטאר ולמצרים: "מקבלים את תנאי הפסקת האש" • תיעוד: חגיגות בעזה אחרי הודעת חמאס • גורמים בישראל: זו הטעיה, חמאס הסכים למתווה מרחיק לכת שלא מקובל על ישראל • עדכונים שוטפים

מתחם תע''ש השלום / צילום: דמיטרי ספקטור

בכמה מכרה המדינה את הקרקע הכי לוהטת בכניסה לתל אביב

החברות אקרו נדל"ן וקטה ירכשו את הקרקע במתחם תע"ש השלום תמורת 644 מיליון שקל ועוד 67 מיליון שקל הוצאות פיתוח, פער של כמעט פי חמישה ממחיר המינימום אך נמוך משמעותית ממחיר השומה ● 5 הדונם ששווקו במכרז מיועדים למגורים בבנייה רוויה עם חזית מסחרית

דורון כהן / צילום: איל יצהר

משרד המשפטים בוחן ניגוד עניינים במועמדות דורון כהן ליו"ר רשות שוק ההון

דורון כהן, מנכ"ל האוצר לשעבר, מועמד לתפקיד יו"ר רשות שוק ההון לצד מ"מ יו"ר הרשות הנוכחי, עמית גל; והמשנה למנכ"ל חברת הביטוח ווישור, זיו כהן ● משרד המשפטים בוחן האם קיים חשש לניגוד עניינים במינויו של דורון כהן, שאחותו מכהנת כדירקטורית בלתי תלויה בחברת הביטוח מגדל

ווישור / צילום: רמי זרנגר

בנו של מייסד איילון יוצא נגד העסקה של בעלי העניין עם ווישור

נגה רחמני תוהה על העסקה בה תרכוש איילון את עסקי הביטוח של בעלת השליטה ווישור ● בין היתר טוען להיעדר דיווח למשקיעים ועל עצם היותה של ווישור חברה דיגיטלית ● איילון דוחה את הטענות: "נבחנו כל ההיבטים הרלוונטיים לעסקה"

קיבוץ בארי ההרוס / צילום: תמונה פרטית

לספר לדור הצעיר את סיפור השואה אחרי ה-7 באוקטובר - זו לא רק זכות, אלא חובה

השנאה כלפי מדינת ישראל מרימה ראש בכל כמה דורות ● לצד האסונות טבועה בנו, כחלק בלתי נפרד מה-DNA שלנו, היכולת המופלאה והחוסן לקום מהאסון הכי גדול ולהצליח לעשות ממנו נס ● גם הפעם, הדור הצעיר הוא שיכתבו את פרק התקומה

שיפוצים בבניין / צילום: כדיה לוי

בניין הוכרז כמסוכן, אך דייר סירב לשלם על שיפוץ. מה קבע ביהמ"ש?

המפקח על רישום המקרקעין דחה תביעה של בעל דירה שסירב לשלם את חלקו בשיפוץ של בית משותף בבת ים

שרוול אשפה לפינוי שיפוצים / צילום: תמר מצפי

הקבלן איחר במסירת דירה בפרויקט תמ"א. זה פיצוי הענק שיקבלו הרוכשים

ביהמ"ש קבע כי סעיף 5א לחוק המכר, הנוגע לאיחור במסירת דירה, חל גם על פרויקטי תמ"א 38, אף שבעבר נקבע בפסיקה כי בפרויקטים כאלה מדובר בהתקשרות למתן שירותי בנייה, שעליה חל חוק חוזה קבלנות

רפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

אחרי הודעת חמאס: החלה "פעולה ממוקדת" במזרח רפיח

על רקע הודעת חמאס שהוא מקבל את ההצעה המצרית להפסקת אש, הקבינט הצביע הערב להמשיך בפעולה ברפיח ● עוד נמסר כי "ישראל תשלח משלחת למתווכות כדי למצות את ההיתכנות להגעה להסכם"

דב קוטלר, מנכ''ל בנק הפועלים / צילום: תמר מצפי

אחרי חמש שנים: מנכ"ל בנק הפועלים דב קוטלר פורש

דב קוטלר, מנכ"ל בנק הפועלים, הודיע על החלטתו לסיים את תפקידו ● דירקטוריון הבנק החליט למנות ועדת דירקטוריון לאיתור מנכ"ל, בראשה יעמוד יו"ר הדירקטוריון ראובן קרופיק

ראש ממשלת בלגיה, אלכסנדר דה-קרו / צילום: ap, Jean-Francois Badias

ראש ממשלת בלגיה: "לא יכולים להמשיך בעסקים כרגיל עם ישראל"

ראש ממשלת בלגיה אלכסנדר דה-קרו שינה את עמדתו ושוקל כעת הטלת סנקציות הכוללות איסור יבוא מוצרים מהתנחלויות, בשל הפעילות הישראלית בעזה ● הסביר כי שינוי העמדה שלו נובע מכך שיש "יותר מדי קורבנות כתוצאה מהפעולות הצבאיות הישראליות" ● ההערכות הן כי יוזמה כזו תיכשל ברמה האירופית

בבסיס סודי שמתרחב במהירות: כך נערכת איראן למתקפה הבאה נגד ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: מה גורם לצבאות של מדינות הערביות להיות לא יעילים, הבסיס הסודי של איראן וסיפורה של ניצלות שואה שהייתה בקיבוץ מפלסים ב-7 באוקטובר ● כותרות העיתונים בעולם 

עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: יוסי גם זו לטובה, אורן דאי, אייל טואג, ראובן קפוצ'נסקי

אלו החברות שהכי מעניינות משקיעים בת"א

את בנק לאומי, חנן מור ואל על המשקיעים חיפשו הכי הרבה במאיה, כך עולה מנתוני הפעילות באתר הבורסה ● כ-20% מהחברות הנסחרות בת"א המתינו עם פרסום הדוחות השנתיים עד לרגע האחרון, ושיעור נמוך יותר תרגמו את הדיווחים לאנגלית ● וגם: מי החברה שאחריה עוקבים הכי הרבה משקיעים באופן קבוע

בארה"ב בטוחים: זה עומד להיות המבצע המסוכן ביותר אליו תצא ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: הסכנות בכניסת צה"ל לרפיח, איך איראן יכולה להרוויח מההפגנות בקמפוסים בארה"ב ומה באמת חשוב לאמריקאיים בשנת הבחירות ● כותרות העיתונים בעולם 

ינקי קוינט, מנהל רמ''י ומ''מ מנהל רשות החברות הממשלתיות / צילום: שלומי יוסף

בעיכוב של עשרות שנים, המדינה תפריט קרנות השתלמות של מאה אלף עובדים

ועדת השרים להפרטה תדון בשבועות הקרובים במכירת החזקות המדינה בשבע קרנות השתלמות, מלבד אלו של המורים והשופטים ● לפי ההצעה, המניות יעברו לידי ההסתדרות, כשהיקף הנכסים הוא כ־8.4 מיליארד שקל ● המטרה: הפחתת הנטל על המדינה ● מה צפוי לחוסכים? ● גלובס עושה סדר

גילעד אלטשולר / צילום: איל יצהר

יפספסו את הריבאונד: מה חושבים בשוק על הצעד המפתיע של אלטשולר שחם

בעקבות חשיפת גלובס על המהלך שמוביל בית ההשקעות הגדול בישראל, בדקנו מה עושים בגופים המתחרים ● אלה, מתברר, עדיין מזהים הזדמנויות ותמחור נוח בשוק המקומי, למרות הקונצנזוס בקרב בתי ההשקעות שרוב התיק מופנה לחו"ל ● איפה שיעור החשיפה הגבוה למניות ישראליות ואילו גופים עשויים לשנות אסטרטגיה?

שר החוץ הטורקי, הקאן פידאן / צילום: Associated Press, Bilal Hussein

האינטרס המשותף של טורקיה ואיראן נחשף בראיון של שר החוץ

בתקופה האחרונה, רבים הרימו גבה בשל הפגישות התכופות של בכירי טורקיה דווקא עם מקביליהם האיראנים ● כעת מתברר כי שר החוץ של טורקיה טען בראיון, כי הוא מאמין שהמיליציות הפרו־איראניות בעיראק יכולות לפעול כנגד המחתרת הכורדית באזור סינג'אר שבצפון עיראק

מימין: אריאל ארליך, יריב לוין, עוזי פוגלמן, רון סולקין / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: אלכס קולומויסקי־ידיעות אחרונות, דוברות הרשות השופטת, איל יצהר

האינטרסים והדילים: מאחורי הקלעים של הוועדה לבחירת שופטים

עשרות שופטים ורשמים חדשים מונו בשבוע שעבר, צעד הכרחי לאור העומס הכבד על מערכת המשפט ● הפשרות שנאלצו לעשות בוועדה כדי לזכות במינויים החדשים, ההישגים של הקואליציה, השריף החדש בנגב והמשמעות הנעלמת של המילה "זמני" ● חמש הערות על בליץ המינויים

מכוניות חדשות ממתינות לייצוא בנמל טיינג'ין בסין / צילום: Shutterstock

כל רכב חמישי שנמכר בארץ הוא מסין: הסיבות והחששות מאחורי הנתון החריג

למרות הרוחות הצוננות שנושבות מבייג'ין, נתוני מסירות הרכב מתחילת השנה מגלים ששוק הרכב הישראלי הופך להיות "סיני" במובהק ● עד כמה המגמה תלויה ביציבות הביקוש לרכב חשמלי בישראל והאם התדרדרות נוספת ביחסי ישראל–סין "תקרר" את הביקוש וההיצע

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: דיויד קארב, Shutterstock

המניה קרסה בוול סטריט, וחברת האוטוטק מגייסת חוב בת"א

ארבה רובוטיקס של קובי מרנקו תנסה להנפיק אג"ח ב־120 מיליון שקל ולהירשם בבורסה בת"א, לאחר קריסת המניה בנאסד"ק ● כספי הגיוס יועברו לחברה בכפוף לחוזה עם יצרן רכב מוביל