זיהום אוויר בלתי סביר מבסיס תל השומר מאיים על בניית אלפי דירות חדשות

לאחר שזכתה ב-2021 במכרז קרקע בשכונה המוקמת במזרח רמת גן, קבוצת מור מבקשת לבטל את העסקה מול רמ"י בשל דוח חדש, המציג ממצאים לזיהום אוויר חריג מבסיס צבאי סמוך לשטח • היזמים האחרים שמחזיקים קרקעות בשכונה משדרים עסקים כרגיל

כניסה לבסיס תל השומר, בתוכו שוכן מש''א 7000 / צילום: תמר מצפי
כניסה לבסיס תל השומר, בתוכו שוכן מש''א 7000 / צילום: תמר מצפי

בינואר האחרון הוציא מנהל מחוז תל אביב במשרד להגנת הסביבה, יורם הורביץ, צו מינהלי לבסיס מש"א 7000 (מרכז לוגיסטי לשיקום ואחזקה של כלים מבצעיים) ששוכן במחנה דורי בתל השומר. בצו נכתב כי הפעילויות בבסיס גורמות לפליטה של חומרים מסוכנים בריכוזים גבוהים מהמותר, וקרבתו למבני מגורים ומוסדות חינוך מעלה חשש לחשיפת אוכלוסיות למזהמי אוויר שונים.

מימוש שלישי לחנן מור בתוך חודש 
"משבע ורבע אי אפשר לזוז": השכונות שלא ניתן לצאת מהן בבוקר 

בעקבות ממצאים אלו דורשת כעת קבוצת מור של יזם הנדל"ן חנן מור, לבטל את זכייתה במכרז קרקע בסביבה, שכן לטענתה הגילויים החדשים מונעים ממנה לממש את זכייתה. הקרקע המדוברת נמצאת ב"מתחם 5" המהווה את תוכנית דרום תל השומר או תמל/1023 להקמת שכונה חדשה בת 3,050 יחידות דיור במזרח רמת גן. קבוצת מור זכתה בשטח, המשתרע על פני כ־10.3 דונם, ב־2021, תמורת כ־420 מיליון שקל כולל הוצאות פיתוח. על השטח היא אמורה להקים 247 יחידות דיור לשכירות ארוכת טווח.

"פליטת חומרים המוכחים כרעילים"

החברה טוענת כי הצו המינהלי שהוצא נחשף בפניה רק לפני ימים אחדים - וזאת למרות שרשות מקרקעי ישראל, כך לדברי אנשי החברה, ידעה על הממצאים עוד זמן רב קודם לכן.

"ממצאי הרצות המודל שביצע משרד הביטחון מצביעים על כך שבשימושים שונים המצויים בסמוך לבסיס מש"א 7000 בתל השומר, ובהם מבני מגורים ומוסדות חינוך, ואזורים המיועדים לבינוי על פי תוכניות מאושרות - נמצאו ריכוזים העולים על ערכי הסביבה השנתיים, לרבות בקומות גבוהות, שאותם ניתן לשייך לפעילויות ולתהליכים המתבצעים בבסיס", נכתב בצו המינהלי שנשלח למפקד הבסיס, אל"מ יניב אביטן. "חלק מהתהליכים פולטים חומרים הידועים כמסרטנים מוכחים לאדם וכרעילים".

הצו אף מתייחס לתכנון באזור, בין היתר התוכנית על הקרקע שבה זכתה קבוצת מור: "על פי תוצאות הרצת המודל, ציבור התושבים המתגורר סמוך לבסיס, לרבות גני ילדים, וכן ציבור תושבים העתיד להתגורר בסביבת הבסיס בהתאם לתוכניות המוקדמות במקום, חשופים למזהמי אוויר החורגים כאמור מערכי הסביבה כפי שנקבעו בתקנות אוויר נקי".

שנה לפני הוצאת הצו, הורביץ שלח מכתב בעניין אל ראשי מוסדות התכנון הרלוונטיים:  רפי אלמליח, מנכ"ל מינהל התכנון, סיגי בארי, מתכננת הוותמ"ל, ארז בן יהודה, מתכנן מחוז תל אביב בוועדה המחוזית תל אביב ונירה שוורץ, מנהלת מרחב תל אביב רשות מקרקעי ישראל. הורביץ כתב בפנייתו כי "קיים יסוד סביר להניח כי הפעילויות המתקיימות בבסיס גורמות לזיהום אוויר חזק או בלתי סביר בשימושים שונים המצויים סמוך לבסיס".

"רמ"י בחרה לעצום עיניים ולהכמין מידע באופן מכוון"

במכתב ששלחה החברה לרשות נטען כי "רמ"י הכמינה - באופן מכוון - מידע חמור ומהותי זה מהניצעים במכרז. הצו המינהלי הובא לידיעת רמ"י כבר ביום 4.1.2023, זמן רב בטרם פניותיה של החברה בדרישה לקבל מסמכים ומידע בקשר עם פליטות חריגות מבסיס מש"א 7000. כבר בחודש אוגוסט 2021, עוד בשלב ההליך המכרזי, היה ברור כי קיימת בעיה בעניין פליטות חריגות מהבסיס, אשר הינן בעלות השלכה על שטח התוכנית מושא המכרז. חרף זאת בחרה רמ"י לעצום עיניים ולא להביא מידע מהותי וחמור זה לידיעת הניצעים".

כל אלו הובילו את החברה לדרישה מרמ"י לבטל את זכייתה במכרז: "הינכם מתבקשים לבטל - לאלתר וללא כל דיחוי נוסף - את ההסכמים שנחתמו עם החברה בהמשך לזכייתה במכרז, ולהשיב לידה את כל הסכומים ששולמו על ידה בהמשך לזכייתה במכרז, וכן את כל הסכומים שהוצאו על ידה על מנת לממש את זכייתה", נכתב במכתב. החברה טוענת עוד כי פנתה אל רמ"י בתחילת אפריל, אך לא זכתה לתשובה. ברמ"י בחרו שלא להגיב לטענות באופן רשמי, אך גורמים בסביבתה מציינים כי תבדוק את הפנייה ותשיב לה, ו"תפעל בהתאם למערכת היחסים החוזית".

הזוכים האחרים לא מכירים את הטענות

לאורך השנים 2021 ו־2022 זכו כמה וכמה חברות במכרזים במתחם תל השומר דרום - בעיקרם מכרזי דיור להשכרה לטווח ארוך. אשטרום זכתה במכרז ל־125 יחידות דיור להשכרה בתוכנית, תמורת כ־143 מיליון שקל; החברות גיא ודורון לוי, ליאם נחמיאס וגינדי ישראל זכו במכרז פומבי רגיל ל־222 יחידות דיור (כל חברה במגרש נפרד) תמורת כ־340 מיליון שקל; אקרו זכתה במכרז ל־209 יח"ד להשכרה תמורת כ־204 מיליון שקל; גזית גלוב זכתה במכרז ל־243 יח"ד להשכרה תמורת 430 מיליון שקל.

מבדיקת גלובס עולה כי מרבית היזמים אינם מכירים טענות או קביעות בדבר זיהום אוויר חמור המגיע מבסיס צה"ל הסמוך למתחמים שבהם זכו. החברות סירבו להתבטא בנושא באופן רשמי, אך גורמים המעורים בזכייתה של אחת החברות גורסים כי לא מדובר בסוגיה משמעותית, וכי זהו ניסיון של קבוצת מור לסגת מהרכישה של הקרקע היקרה.

נציין כי בסמוך לזכייתה בקרקע, חתמה קבוצת מור על הסכם הקצאת המניות מול חברת הביטוח הראל, שבמסגרתו תחזיק הראל ב־40% ממניות חברת הבת, ק.מ. מדף 3, שבאמצעותה זכתה החברה במכרז. עוד נקבע בהסכם כי קבוצת מור תזכה למסגרות מימון לרכישת הקרקע, כולל מסגרת גישור בריבית משתנה. מדובר בהלוואה בגובה 455 מיליון שקל, ב"ריבית בנק ישראל בתוספת מרווח", כך לשון ההסכם.

בהנחת ריבית הפריים, אשר עומדת נכון להיום על 6.25%, מדובר על תשלומי ריבית שנתיים של 28.4 מיליון שקל בעת הנוכחית - סכום לא מבוטל, ודאי בהתחשב בנטל החוב הכללי שאיתו מתמודדת החברה בימים אלו. נציין כי ההלוואה יכולה לגדול, על פי ההסכם, עד לכ־717 מיליון שקל, אך אז תושת עליה ריבית על בסיס תשואת האג"ח הממשלתית, שהיא נמוכה מעט יותר ועומדת על כ־4.3%, בתוספת מרווח מסוים.

תגובת מערכת הביטחון: "מערכת הביטחון רואה חשיבות רבה בשמירה על הסביבה ופועלת בשיתוף פעולה מלא עם המשרד להגנת הסביבה. למרכז השיקום והאחזקה (מש"א) תפקיד מרכזי בהבטחת רציפות התפקוד של צה"ל בשגרה ובמיוחד במצבי חירום. בשנים האחרונות, לאור מגמת הפיתוח האזרחי בסמיכות למש"א, מבוצעות מגוון פעולות, הכוללות התאמותתשתית וניטור שוטף של איכות האוויר במש"א ובסביבתה. צעדים אלו נועדו למזער ככל הניתן השפעות סביבתיות.

"צו המשרד להגנת הסביבה התבסס על נתוני תרחיש קיצון, שאותם העבירה מערכת הביטחון, ודימו את זיהום האוויר שייתכנו במצב חירום מלחמתי. הנתונים שהועברו אינם מייצגים את הפעילות השוטפת והשגרתית במש"א. מערכת הביטחון פועלת ותמשיך לפעול בשיתוף פעולה הדוק עם המשרד להגנת הסביבה והגורמים הרלוונטיים, הן בבסיס זה ובבסיסים אחרים".