היזמת שרימתה את העולם נכנסת היום לכלא. איך ייראו החיים החדשים שלה?

מייסדת תרנוס אליזבת הולמס, שהורשעה בהונאה ונידונה ל-11 שנות מאסר, תתחיל היום לרצות את עונשה בבית סוהר בשמירה מינימלית לנשים בטקסס • הציפייה במתקן הכליאה לקראת הגעתה של הולמס היא גדולה: "הרבה אסירות רוצות להיות חברות שלה" • איך ייראה סדר יומה של הולמס בכלא, מה יכלול תא המאסר, ומי יוכל לבקר אותה?

אליזבת הולמס / צילום: Associated Press, Jeff Chiu
אליזבת הולמס / צילום: Associated Press, Jeff Chiu

לאחר שנמצאה אשמה בהונאה ובכוונה לבצע הונאה, ונגזר עליה עונש מאסר של 11 שנים ושלושה חודשים, אליזבת הולמס תתחיל היום (ג') לרצות את עונשה בכלא. את העונש תרצה הולמס בבית סוהר בשמירה מינימלית לנשים בטקסס, שממוקם בין יוסטון לאוסטין. 

בדרך לכלא: היזמית שרימתה את העולם תמשיך לערער מתא המאסר 
עם שירי הלל וקריאות דתיות: כך חגגו תומכי ארדואן את ניצחונו בבחירות 
אחרי שהסעירה את וול סטריט: אנבידיה חושפת את מחשב העל החזק בישראל 

הולמס הפכה לדמות בולטת בעולם ההשקעות, לאחר שטענה כי החברה שלה, תרנוס, יכולה לבצע כמות גדולה של בדיקות דם על בסיס של מספר טיפות דם. אך ב-2015 התברר כי דיווחי החברה היו שקריים, והבדיקות לא אמיתיות. 

אליזבת הולמס / צילום: Associated Press, Jeff Chiu
 אליזבת הולמס / צילום: Associated Press, Jeff Chiu

בזמן שנות הפעילות של תרנוס, הולמס גייסה קרוב למיליארד דולר משורת משקיעים כמו מייסד אורקל לארי אליסון ואיל העיתונות רופרט מרדוק. בשיאה החברה הייתה שווה כ-9 מיליארד דולר. שמות בולטים בשוק ההון הפסידו את השקעתם, לאחר שתחקיר ב"וול סטריט ג'ורנל" ובדיקות רגולטוריות מצאו פגמים מסוכנים בטכנולוגיה של הסטארט-אפ.

בשנת 2022 הולמס הורשעה בסעיף של כוונה לבצע הונאה ובשלושה סעיפים של ביצוע הונאה כלפי משקיעים ספציפיים, וזוכתה מארבעה סעיפי אישום נוספים. המושבעים לא הצליחו להגיע להחלטה בנוגע לשלושה סעיפים נוספים, והולמס צפויה לעמוד למשפט חדש בנוגע לסעיפים אלה.

בנוסף, הולמס נמצאה אחראית לתשלומי הפיצויים וחויבה לשלם סכום של 452 מיליון דולר עם בן זוגה לשעבר, ראמש "סאני" בלוואני. בלוואני בן ה-57 החל לרצות את עונשו, 12 שנות מאסר, לאחר שנמצא אשם ב-12 סעיפים של הונאה והפרת אמונים. הוא נמצא בכלא בדרום קליפורניה החל מהחודש שעבר.

"הרבה אסירות רוצות להיות חברות שלה"

בבית הכלא בטקסס הולמס בת ה-39 תהיה קרובה לבית שבו גדלה, שנמצא ביוסטון. מבנה הכלא עצמו ממוקם בשכונת מגורים מחוץ לעיר בראיין, צפונית ליוסטון. לכלא יש תפוסה של 720 אסירות, שרובן, כמו הולמס, הורשעו בעבירות צווארון לבן, החזקת סמים או מתן מחסה למהגרים לא חוקיים.

השופט בתיק נגד הולמס המליץ על כליאתה במתקן זה, אבל הסוכנות הפדרלית האמריקאית יכולה עד היום ב-14:00 שעון ארה"ב להחליט שהולמס תרצה את עונשה במתקן אחר.

במקרה שהולמס אכן תישלח לבית הכלא מחוץ לבראיין, סדר יום אליו תהיה כפופה בשנותיה בכלא יכלול קימה ב-6:00 בבוקר, חזרה לתא לספירת נוכחות ב-10:00 בבוקר וב-16:00 אחר-הצהריים, כמו גם עוצר לילה החל מ-20:00 בערב. בתאי הכלא מתגוררות עד 4 אסירות. כל תא כולל שתי מיטות קומותיים, לוקר לכל אחד מהאסירות, שולחן וכיסאות כמספר האסירות. שירותים משותפים נמצאים בקצה המסדרון.

האסירות במתקן הכליאה סיפרו ל"וול סטריט ג'ורנל" כי הציפייה לקראת הגעתה של הולמס היא גדולה. "הרבה אסירות רוצות להיות חברות שלה", אמרה ל"וול סטריט ג'ורנל" טאשה וויד, אסירה המרצה עונש על כך שרימתה את הבוס שלה לתת לה ימי חופשה ולשלם על טיפולים קוסמטיים שעברה. "אבל נשים אחרות מופתעות שהיא לא קיבלה עונש כבד יותר".

בנוסף, אסירות סיפרו ל"וול סטריט ג'ורנל" כי חלק מהשומרים מחכים להגעתה של הולמס, וכי בדיחה על כך שהם מחכים להגיד לה לנקות את הסירים, כבר הפכה לקבועה. 

אליזבת הולמס / צילום: Associated Press, Jeff Chiu
 אליזבת הולמס / צילום: Associated Press, Jeff Chiu

בני משפחתה של הולמס, ובהם בין היתר שני ילדיה, שניהם מתחת לגיל שנתיים, יוכלו ככל הנראה לבקר אותה בסופי שבוע ובחגים. המשפחות יכולות להתאסף באזור הביקורים, ורמת הביטחון הנמוכה של בית הכלא מאפשרת לילדים מתחת לגיל 4 לשבת בחיק אימם, ואף לאימהות להניק, כך סיפרו אסירות ל"וול סטריט ג'ורנל".

חדר האוכל בכלא מציע מנות סטנדרטיות לבתי כלא בארה"ב, הכוללות דייסת שיבולת שועל, פנקייקים המבורגר, טאקו ועוד. לטובת צמחונים, כמו הולמס, קיימות אופציות ללא בשר. בנוסף, אחת מהאסירות סיפרה ל"וול סטריט ג'ורנל" כי אסירות מוצאות דרכים לבשל בעצמן, עם המזון שקיים בכלא.

בנוסף, הכלא מספק לאסירות מסלול ריצה וטלוויזיה משותפת, ומאפשר להן להשתתף בתוכניות אומנות, בנוסף למתן גישה לספרייה במקום, בו זיהתה אסירה לשעבר את הספר "דם רע" המתאר את עלייתה ונפילתה של הולמס והחברה בבעלותה.

אבל חוץ מהפנקייקים והספרייה, האסירות מחויבות לעבוד בתוך הכלא. אסירות במתקן סיפרו ל"וול סטריט ג'ורנל" כי ב-90 הימים הראשונים כל אסירה עובדת במטבח, עבודה שנחשבת לירודה ומשלמת 12 דולר לשעה (כ-44 שקל).

אסירות נוספות עובדות בטיפול בשטחי הכלא, או כמוקדניות במפעל השייך לכלא. אבל אסירות שהורשעו במרמה או הונאה, כמו הולמס, לא מורשות לעבוד כמוקדניות.

עבודה נוספת הפתוחה לחלק מצומצם של האסירות היא אימון של כלבי לברדור ככלבי נחייה, שאף מתגוררים בכלובים בתאים של המאמנות שלהם.

בעוד שהגעתה המיועדת של הולמס עוררה לא מעט הדים בקרב האסירות, היא לא תהיה האסירה המפורסמת היחידה. במתקן הכליאה יושבת בין היתר ג'ן שרה, כוכבת הריאליטי "עקרות הבית האמיתיות של סולט לייק", המרצה עונש של 5.5 שנות מאסר לאחר שהודתה שהשתתפה בתרגיל הונאת קשישים.

ובעבר ישבו בו גם מישל ג'נבאס, היורשת של מותג המזון האמריקאי "הוט פוקטס", שהואשמה בכך ששילמה שוחד כדי לוודא כי בתה תתקבל לקולג'; וג'נה ראיין, שהשתתפה במהומות בקפיטול ב-2021. שתיהן השתחררו לאחר 5 חודשי מאסר ו-60 יום מאסר, בהתאמה.