אג"ח | בדיקת גלובס

לא מאוחר לקפוץ על עגלת האג"ח: "תשואות של 5%-7% גם לארבע שנים קדימה"

עליית הריבית החזירה את מסלולי האג"ח בקופות הגמל וקרנות ההשתלמות למרכז • גיא מני, מיטב: "התיקון כלפי מעלה בשוק המניות מייצר תשואה של 5% לשנה, שזו תשואה שאפשר כיום להשיג באג"ח בדירוג גבוה, כך שעל פניו עדיף להיות במסלול האג"ח שהוא בסיכון נמוך" • מעריך: "בעוד חצי שנה־שנה, כשהשוק יצפה את ירידת הריבית, יתחילו להירשם רווחי הון באג"ח"

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock
הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

בחודשים האחרונים, על רקע העלייה הנמשכת בריבית במדינות רבות בעולם, דובר לא מעט על התשואות הנאות שמציעה השקעה באיגרות חוב, תשואות שלא נראו בשוק הסולידי לאורך כעשור, לנוכח הריבית האפסית ששררה ברחבי הגלובוס.

● פיץ' במסר לממשלה: ישראל מועמדת להעלאת דירוג אשראי, אך הרפורמה המשפטית עשויה להכביד

עם זאת, יש מי שחושבים כי מי שלא מיהר לנצל את עליית הריבית כדי להשקיע באג"ח, פספס אולי את ההזדמנות ליהנות משינוי המגמה. גיא מני, מנהל ההשקעות הראשי במיטב חיסכון ארוך טווח, מבקש להרגיע את החששות הללו, ואומר כי לא רק שההזדמנות עדיין כאן, אלא שכעת אפשר להבטיח את התשואות הגבוהות גם לתקופה ארוכה יותר קדימה.

"נראה שאנחנו בסוף הסייקל של העלאות הריבית, אבל רמתה הגבוהה תישאר איתנו לפחות בשנה הקרובה", אומר מני. "כך שאנחנו בדרך לתקופה ארוכה של רמות ריבית כאלה, כשהיא אפילו יכולה לעלות בעוד רבע או חצי אחוז. יש מי שחושב שהיא תרד בצורה אגרסיבית, אך אני לא רואה את זה, אולי ב־1%, כי בכל זאת יש דביקות מסוימת בעיקר באינפלציית השירותים.

● סמוטריץ' יגדיל את מיסוי הבנקים? ההכרזה שהפתיעה את האוצר 

"הציבור חסך הרבה כסף בתקופת הקורונה, ולכן אנחנו לא רואים את האינפלציה מתרסקת. כך שבנקים מרכזיים לא יוכלו להוריד את הריבית שלהם כל כך מהר".

הצפי הזה הביא את מיטב להאריך את המח"מ (משך חיים ממוצע) של האג"ח שבהן הוא משקיע עבור לקוחותיו, משנתיים לארבע שנים ואף יותר. "בתקופה האחרונה העדפנו את המח"מ הקצר כי עקום הריבית היה הפוך (התשואה על מח"מ קצר הייתה גבוהה מאשר על המח"מ הארוך, בשל חוסר הוודאות סביב האינפלציה והריבית בטווח הקצר, בניגוד לתקופות רגועות יותר, ר' ו'), אז נמנענו מהארכת מח"מ", אומר מני.

"אבל ככל שהתשואות הארוכות מתחילות לעלות, אנחנו הולכים ומאריכים, כך שהיום אנו במח"מ ממוצע של 4 שנים. עוד לא משתוללים, וכרגע המח"מ אצלנו בינוני, כי התשואה השוטפת בו גבוהה יותר מאשר בארוך. מה גם שאני לא רואה את רווחי ההון פורצים באג"ח הארוכות בחודש־חודשיים הקרובים (שמחירן יעלה ויהיו רווחיות יותר מהמחיר שבו נרכשו, ר' ו'). אבל עם הזמן, ככל שנרגיש שהאינפלציה מתחילה לדעוך, נאריך את המח"מ, כדי ליהנות מרווחי ההון הארוכים".

 

"צריך להסתכל גם על הצד החיובי של הריבית"

"פרק הזמן הארוך" שעליו מני מדבר, מייצר לדבריו הזדמנויות השקעה בכל סוגי האג"ח, גם באפיק הממשלתי וגם בקונצרני הסחיר, בישראל וגם בחו"ל, כשאיגרות חוב בדירוגים גבוהים מייצרות תשואה שנתית שבין 5.5% ל־6% מכאן וקדימה.

במקביל, למנהלי קרנות הפנסיה, קופות הגמל וקרנות ההשתלמות יש גישה גם לעסקאות לא סחירות, שעשויות להעלות את התשואה לעמיתים. במיטב לדוגמה הצטרפו לקונסורציום בראשות בנק מזרחי טפחות להענקת אשראי לקבוצת אדאני מהודו, שרכשה בתחילת השנה את השליטה בנמל חיפה. העסקה הזו מניבה לעמיתי מיטב תשואה של כ־9%, כשהנמל עצמו מהווה בטוחה משמעותית, מה שמפחית מאוד את הסיכון הטמון בעסקה (נזכיר כי זמן קצר לאחר השלמת עסקת הנמל צללו מניותיה של קבוצת אדאני בעקבות דוח מחקר שתקף את עסקיה והאשים אותה בהונאות חשבונאיות, ר' ו').

"באשראי וגם בחוב בעולם הנדל"ן אפשר כיום להשיג תשואות גבוהות חד ספרתיות ואפילו דו ספרתיות נמוכות", מציין מני. "כל המנעד מייצר תשואה טובה קדימה, שלא ראינו בשנים האחרונות, שנעה בין 5% ל־7% לשנה. בעוד חצי שנה־שנה, כשהשוק יצפה את ירידת הריבית, יתחילו להירשם רווחי הון (ירידת תשואות באג"ח במח''מ בינוני־ארוך תביא לעלייה חדה במחירי האיגרות הללו). לכן זה מקום טוב להגדיל את הפוזיציה, ואכן הגדלנו את ההשקעות בחוב בעולם בחצי השנה האחרונה".

גיא מני, מנהל ההשקעות הראשי במיטב דש / צילום: יח''צ
 גיא מני, מנהל ההשקעות הראשי במיטב דש / צילום: יח''צ

המשמעות של תשואות כמו שאפשר כעת להשיג במסלולים הסולידיים יותר המתרכזים באג"ח, היא שהם מהווים תחליף לשוק המניות, שעודנו לא יציב וצפוי להישאר כזה עד שיתברר באופן סופי שהאינפלציה בעולם נרגעה, ותתגלה השפעתה על רווחיות החברות. כך, בעוד שעד לפני כשנתיים חוסכים סולידיים או פנסיונרים הנשענים על קצבה חודשית היו צריכים לפנות לשוק המניות התנודתי כדי להשיג תשואה, מאחר שבעולם האג"ח התשואה הייתה אפסית, הרי שהיום התהפכו היוצרות, והם יכולים כאמור להשיג תשואה שוטפת גבוהה יחסית באפיקים אלו. "אז צריך להסתכל גם על הצד החיובי של הריבית", אומר מני.

ההתמקצעות של מיטב בתחום האג"ח הובילה את חברת הפנסיה והגמל של בית ההשקעות להציג כבר עתה תשואות בולטות במוצרי ההשקעה המתמחים באג"ח. כך למשל במסלולי ההשתלמות היה מיטב היחיד שהציג תשואה חיובית בשנה האחרונה, של 0.31%, כאשר המתחרים הגדולים השיגו בתקופה זו תשואות שליליות, שבמסלולים מסוימים אף הגיעו למינוס 6%.

 

כיצד אתה מסביר את הפערים בין התשואה החזויה קדימה לבין התשואות הנמוכות בשנה האחרונה?
מני: "תשואת החלק האג"חי של הקופות בשנה האחרונה מגלמת את התקופה שבה השוק רשם הפסדי הון בשל האינפלציה ועליות הריבית. האופטימיות היא לטווח רחוק יותר, ובראייה קדימה התשואה הפנימית הגלומה במסלול האג"ח בתיק היא מעל 5.5%.

"אם כשהיה קשה לייצר תשואה חיובית, הצלחנו בכך בכל זאת, אני מקווה שנמשיך לייצר תשואות טובות, כי עכשיו אנחנו גם 'עולים להתקפה' ומשקיעים עוד באפיק הזה ומייצרים תשואה לפדיון טובה קדימה. כמובן ברמות הסיכון הנאותות עם ביטחונות ראויים".

"לא להיות 'אול־אין' במניות, אבל לשלב"

עליית הריבית קרובה למיצוי, האם זה הופך את האג"ח לאפיק אטרקטיבי יותר ממניות לשנה־שנתיים הקרובות?
"אם בעבר העדפנו יותר את המניות, היום בהחלט תיק של חיסכון ארוך טווח צריך להיות יותר משמעותי באג"ח. שוק המניות האמריקאי רשם לאחרונה תיקון די חד כלפי מעלה, בעיקר בסקטור הטכנולוגיה, כך שלכאורה המכפילים של מדדי המניות כמו S&P 500 וכמובן הנאסד"ק עומדים על 19- 20, מה שמייצר תשואה קדימה של 5%. זו תשואה שאפשר כיום להשיג באג"ח בדירוג גבוה, כך שעל פניו עדיף להיות באג"ח.

"צריך להיות יותר זהירים, כי עליית הריבית אמורה לפגוע ברווחיות של החברות, אבל זה לא אומר שלא צריך להיות בשוק המניות כלל. לא צריך להיות 'אול־אין' במניות כמו בתקופת הקורונה, כשהיו ריביות אפס, אבל כן לשלב מניות בתיק בהתאם לרמת הסיכון שבוחר כל חוסך".

כאשר מסתכלים על השקעה או חיסכון לטווח קצר־בינוני, עליית הריבית החזירה לצד האג"ח עוד שני מוצרים שבמשך שנים הפכו לכמעט לא רלוונטיים עבור רבים, מאחר שהציעו ריביות נמוכות: הפיקדונות הבנקאיים וקרנות הנאמנות הכספיות. באשר לפיקדונות הבנקאיים, הדוחות הכספיים של הבנקים שפורסמו החודש, מגלים כי הציבור התחיל לנצל את המלחמה בין הבנקים שגררו אחד את השני להעלאת הריביות על הפיקדונות, והעביר בשנה האחרונה עשרות מיליארדי שקלים מחשבונות עו"ש שאינם נושאי ריבית לפיקדונות המבטיחים גם תשואה של יותר מ־4%. עם זאת, כמעט 500 מיליארד שקל עדיין נשחקים בחשבונות העו"ש בשל האינפלציה הגבוהה.

אשר לקרנות הכספיות, אלה מהוות כבר כמעט 20% מנכסי תעשיית קרנות הנאמנות כולה ומנהלות יותר מ־76 מיליארד שקל. לשם השוואה, במרץ 2022 הן היוו 4.2% מסך נכסי הקרנות.

מה היתרונות של קופות גמל המשקיעות באג"ח לעומת קרן כספית?
"קרן כספית היא בדרך כלל מוצר עם מח"מ מאוד קצר, שמשקיע במק"מים קצרים עם קצת נע"מים (ניירות ערך מסחריים), והתשואה הפנימית הממוצעת בקרנות אלו כיום היא כ־4.5%. נכון, רמת הסיכון בה יותר נמוכה ממסלול אג"ח, ואם יירשמו הפסדי הון היא נפגעת פחות ממסלול אג"ח. אולם היתרון של מסלול אג"ח הוא פוטנציאל לתשואה פנימית גבוהה יותר שיכולה להגיע גם ל־6%, בשל השילוב של נכסים סחירים ולא סחירים שהציבור לא יכול להיחשף אליהם בעצמו.

"בגלל שנראה שאנחנו בשיא האינפלציה", מוסיף מני, "מי שייהנה מרווחי הון הודות ליכולת לקבע תשואה נאה במח''מ ארוך יותר, הם דווקא מסלולי האג"ח, שיש להזכיר כי הם מוגדרים כמסלול בסיכון נמוך. לקרן השתלמות למשל יש יתרונות נוספים על קרן כספית מבחינת מיסוי, למשל העובדה שמעבר בין מסלולים מתבצע ללא אירוע מס".