נתוני הריביות בבנקים נחשפים: כך הופלו משקי הבית לעומת העסקים הגדולים

דוח שהכין מרכז המידע של הכנסת עבור ועדת הכלכלה מגלה כי הריבית שקיבלו עסקים גדולים על פיקדונות גבוהה ב-40% מזו שקיבלו משקי הבית • משקי הבית "הרגילים" קיבלו ריבית נמוכה בהרבה גם מהלקוחות בעלי ההון

לקוחות פרטיים בדיוק כמו משקי הבית אך כאלו שיש בידם הון גדול, קיבלו ריבית בפער של 30% ממשקי הבית ''הרגילים'' / עיבוד: טלי בוגדנובסקי
לקוחות פרטיים בדיוק כמו משקי הבית אך כאלו שיש בידם הון גדול, קיבלו ריבית בפער של 30% ממשקי הבית ''הרגילים'' / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בתחילת השבוע האחרון התברר כי רשות התחרות נמצאת בעיצומו של בירור לגבי גלגול הריבית של בנק ישראל לריבית שמציעים הבנקים על הפיקדונות של הציבור. מבדיקת גלובס בנושא עלה כי ברשות מצאו פערים בין הריבית שקיבלו משקי הבית על הפיקדונות לבין אלו שקיבלו העסקים הגדולים והחזקים במשק, וכי מטרת הבדיקה היא לוודא שהבנקים לא יסכלו כניסה של שחקנים חוץ בנקאיים לתחום הפיקדונות. כעת מתבררים הפערים בין הסגמנטים השונים בשוק, והם אכן מדברים על פערים של עשרות אחוזים לרעת משקי הבית.

שר הכלכלה ניר ברקת: "המונופולים מעלים מחירים בלי סיבה ואנחנו נדרשים לצעדים דרסטיים" | ראיון
סמוטריץ' יגדיל את מיסוי הבנקים? ההכרזה שהפתיעה את האוצר 
הכלכלנים הבכירים בישראל הזהירו, אבל סמוטריץ' לא היה באולם 

דוח של מרכז המחקר והמידע של הכנסת שהוכן לקראת דיון היום (ד') בוועדת הכלכלה, והגיע לידי גלובס, מראה כי בפברואר 2023 הריבית הממוצעת על פיקדונות זמן קצוב הייתה 3.4%. אולם הריבית על פיקדונות למשקי הבית היא הנמוכה ביותר - 2.65% ואילו הריבית על פיקדונות של עסקים גדולים וגופים מוסדיים היא הגבוהה ביותר - 3.71% ו- 3.89% בהתאמה.

כלומר, הריבית שקיבלו העסקים הגדולים הייתה גבוהה ב-40% מזו שקיבלו משקי הבית, וזו שקיבלו המוסדיים הייתה גבוהה ב-47%. הפערים בולטים גם אל מול לקוחות הבנקאות הפרטית - לקוחות פרטיים בדיוק כמו משקי הבית אך כאלו שיש בידם הון גדול. אלו קיבלו ריבית של 3.46%, פער של 30% ממשקי הבית "הרגילים".

הבנקים הזדרזו להעלות ריבית להלוואות, והתמהמהו עם העלאה לפיקדונות

נדבך נוסף לגביו ביקשה רשות התחרות מידע הוא שיעור גלגול עליות הריבית לפיקדונות. בעוד הבנקים הזדרזו להעלות את הריבית להלוואות, לקח זמן רב עד שהם עשו זאת גם לפיקדונות. בימים האחרונים התבטאו הן הנגיד פרופ' אמיר ירון והן המפקח על הבנקים יאיר איבדן בנושא, כשהנגיד אף אמר השבוע שאם הבנקים לא יסבו את תשומת לב הלקוחות לאפשרות להעביר כסף מהעו"ש שאינו נושא ריבית לפיקדונות נושאי ריבית, בנק ישראל יחייב אותם לעשות כן.

מהדוח של מרכז המחקר והמידע של הכנסת עולה כי שיעור התמסורת (גלגול הריבית) בפיקדונות של משקי הבית ובנקאות פרטית היה 74% - נמוך בהשוואה לפיקדונות המגזר העסקי ובפרט אל מול העסקים הגדולים. בבחינה של שיעור התמסורת עבור משקי בית בנפרד עולה כי שיעור התמסורת של עליית ריבית בנק ישראל בתקופה שבין מרץ 2022 לפברואר 2023 היה כ-60% בלבד.

זאת בעוד עבור עסקים גדולים שהחליטו לסגור פיקדונות לתקופה של מעל שנתיים נרשמה תמסורת של 104%, כלומר הבנקים אף הציעו ריביות גבוהות מזו של בנק ישראל. הפערים בולטים בעיקר בפיקדונות קצרי הטווח, עד שלושה חודשים, שם מוחזק רוב הכסף של הציבור בפיקדונות נושאי הריבית. במשקי הבית התמסורת עמדה על 66% בלבד, בעוד שאצל עסקים גדולים היא עמדה על 93% ובעסקים קטנים על 81%.

יו''ר ועדת הכלכלה, דוד ביטן / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
 יו''ר ועדת הכלכלה, דוד ביטן / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

לפי ניתוח של בנק ישראל, שיעור התמסורת בישראל גבוה יחסית למדינות מפותחות אחרות. שיעור תמסורת נמוך תלוי בשלושה גורמים: סביבת ריבית נמוכה, תקופות של עודפי נזילות וכוח שוק. כך, ככל שכוח השוק של הבנקים גדול יותר כך צפוי ששיעור התמסורת יהיה נמוך יותר.

פערים של 3.85% בין הריבית על הלוואות לבין הריבית על פיקדונות

נתון נוסף שעולה מהדוח מגלה עד כמה גדלו הפערים בין הריבית שגובים הבנקים על ההלוואות לבין הריבית שהם מעניקים על הפיקדונות. מהדוח אפשר לראות כי פער הריבית היה כ-3.1% עד לשנת 2021 ולאחר מכן ירד עד ל- 2.79% במרץ 2022, החודש האחרון לפני עליית הריבית הראשונה. מאז תחילת גל העלאות הריבית על ידי בנק ישראל באפריל 2022 ועד פברואר 2023, פער הריבית עלה ל-3.85%, עלייה של 1.06 נקודות האחוז. כלומר, התמסורת של עליית ריבית בנק ישראל הייתה משמעותית יותר בריבית על האשראי מאשר בריבית על פיקדונות ולכן עליית הריבית על אשראי שניתן לציבור הייתה גבוהה מעליית הריבית על הפיקדונות בתקופה זו.

בדוח, שחלקו מתבסס על נתונים שהציג בשבוע שעבר הפיקוח על הבנקים בסקירה השנתית שלו לענף הבנקאות, מזכירים נתונים מהסקירה באשר למרווח הפיננסי (הכנסות מימון נטו מסך הנכסים הכספיים המניבים ריבית - יתרת האשראי), של הבנקים. נתונים אלו מגלים כי לאחר שבשנים 2021-2020 חלה ירידה במרווח הפיננסי עד כדי 1.94, בשנת 2022 חלה עלייה משמעותית ל-2.4.

הפיקדונות כידוע הם מקורות ההון של הבנקים למתן אשראי, ונכון לסוף 2022 הם היוו כ-87% ממקורות גיוס ההון שלהם. בעלות ממוצעת של 1.34%. לעומתם, כ-86% ממקורות ההון של שתי חברות כרטיסי אשראי שנבדקו, מקס וישראכרט, הם אשראי מתאגידים בנקאיים בעלות ממוצעת של 2.78%. כלומר, עלות ההון של הבנקים לגיוס כספים לשם מתן אשראי היא כמחצית מעלות ההון של חברות כרטיסי האשראי.

נציין כי ככל שחלקם של החשבונות שאינם נושאים ריבים גדול יותר, גיוס ההון של הבנקים זול יותר. מהדוח עולה כי נכון לסוף מרץ 2023 פיקדונות שאינם נושאי ריבית היו כ-527 מיליארד שקל והיוו כ-29% מסך פיקדונות הציבור. בשני הבנקים הגדולים, לאומי והפועלים המשקל של חשבונות שאינם נושאים ריבית היה כ-34%, כפול מחלקם בבנק דיסקונט. אצל הבינלאומי מדובר ב-29.4% ובמזרחי טפחות 23.6%.