"לא פראייר אבל גם לא עסוק בתככים ובמזימות": מי אתה, מנכ"ל דיסקונט החדש

דירקטוריון דיסקונט מינה את אבי לוי, מנהל החטיבה הבנקאית, להחליף את אורי לוין כמנכ"ל • ללוי מחכים לא מעט אתגרים - החל ממכירת כאל, דרך מעבר לקמפוס החדש ועד לביקורת לה זוכים הבנקים בשל הרווחים שהשיגו מהעלאת הריבית • מכריו: "דווקא בתקופה שהבנקים על הגריל, הוא יביא שקט למערכת"

אבי לוי, מנכ''ל דיסקונט הנכנס / צילום: ישראל הדרי
אבי לוי, מנכ''ל דיסקונט הנכנס / צילום: ישראל הדרי

בנק דיסקונט ייכנס בקרוב לתקופה חדשה - תקופת אבי לוי כמנכ"ל. ואולי לא לגמרי חדשה, כי בדיסקונט העדיפו למנות איש מתוך המערכת. לוי נמצא בבנק כבר כ־12 שנים, חלק גדול מהן סביב שולחן ההנהלה - אך בכל זאת לא, בכל יום מתמנה מנכ"ל חדש לאחת המשרות הנחשקות במשק הישראלי.

אפי נוה לבג"ץ: לאפשר לציבור לבחור גם מי שמידותיו אינן כליל השלמות
האם אין מחקרים על הקשר בין לימודי ליבה לתעסוקה?
שינוי מגמה בשוק המט"ח: השקל מתחזק בכ-1% מול הדולר והאירו

לאורך שנותיו בדיסקונט וקודם לכן בבנק הפועלים, עבר לוי תפקידים רבים ומגוונים; גורמים שעבדו עמו מציינים שנראה כי "מישהו ממש הכין אותו לתפקיד". בתפקידו האחרון, שימש כראש החטיבה הבנקאית בדיסקונט, שם היה אחראי, בין היתר, על ניהול מערך הסניפים, המשכנתאות, הבנקאות הפרטית ומוקד השירות. "החטיבה הבנקאית היא רצפת הייצור של המערך הבנקאי, עם הכי הרבה עובדים והכי הרבה אתגרים, כך שהוא נחשף באופן ישיר למרבית עובדי הבנק וגם לפעילות הליבה באופן בלתי-אמצעי", אומר אדם שעבד עמו שנים רבות.

הבחירה הראשונה לכל תפקיד שהתפנה בבנק

קודם לכן שימש לוי כסמנכ"ל בכיר וראש חטיבת ניהול סיכונים, וכראש חטיבת נכסי הלקוחות. "לאבי יש התמחות מאוד ייחודית בניהול סיכונים, שהפכו לאיום המרכזי על הבנקים כיום. ראינו עד כמה זה חשוב בעקבות ההתפתחויות הגאו־פוליטיות כמו המלחמה בין רוסיה לאוקראינה, או התפתחויות ענפיות כמו משבר הבנקים בארה"ב, שהביאו להתמוטטות של בנקים. בעוד שנראה שבארה"ב נגמרה בינתיים סאגת הבנקים, הנושא של רוסיה והסנקציות על המערכת הפיננסית שם זו צרה גדולה לבנקים שעוד לא הסתיימה", אומר גורם במערכת הבנקאית.

אבי לוי (56)

אישי: נשוי+3, גר ברמת גן
תפקידים קודמים: ראש החטיבה הבנקאית בדיסקונט, סמנכ"ל בכיר וראש חטיבת ניהול סיכונים בבנק, וראש חטיבת נכסי הלקוחות. בעבר שימש לוי במגוון תפקידים בבנק הפועלים
השכלה: תואר ראשון בכלכלה מאוני' תל אביב ותואר שני במנהל עסקים (MBA) עם התמחות במימון מאוני' בר אילן

אנשים שעבדו עמו מציינים כי מצד אחד, לוי הוא בנקאי בכל רמ"ח אבריו ומכיר היטב את הבנקאות בארץ ובחו"ל (ניהל בעבר את פועלים UK), אך מצד שני, הוא מעורה היטב בתחום החדשנות. "הוא לא אחד המאובנים של המערכת. הוא מאוד דינמי והשכיל לעבור תפקידים לאורך הקריירה. אצל מנכ"ל הבנק הפורש, אורי לוין, הוא תמיד היה הבחירה הראשונה לכל תפקיד שהתפנה".

בחודשיים האחרונים, מאז הודיע לוין כי הוא עוזב את הבנק לטובת ניהול חברת הנדל"ן תדהר, שם הוא צפוי להשתכר הרבה יותר ואף, כפי שנחשף בגלובס, לקבל מניות בחברה בשווי עשרות מילוני שקלים - עלו שורה של שמות מתוך דיסקונט ומחוצה לו כמועמדים לתפקיד. הדירקטוריון, בראשות שאול קוברינסקי, שיעזוב בעצמו בסוף השנה, בחר בלוי.

"הוא אדם מאוד אמין, לא פראייר, חכם ומשכיל, אבל לא בעניין של תככים ומזימות. כך שאין לו אויבים בתוך הבנק ואין טינה כלפיו, כי הוא התקדם במקצוענות נטו", אומרים הגורמים.

כשיו"ר דירקטוריון מכתיב למחליפו מי יעמוד בראש

זהו מצב לא רגיל, בו יו"ר דירקטוריון לפני סיום מכתיב למחליפו מי יעמוד בראש הבנק. הוא איפשר לקוברינסקי להביא מנכ"ל כוכב מכיוון שהוא עצמו לא יצטרך להתמודד עם המנכ"ל החדש לאורך זמן. "הבחירה באבי מאוד חכמה. אם אתה מביא מנכ"ל עם אישיות מאתגרת, אתה אומר ליו"ר הבא שהוא הולך לקבל תפוח אדמה לוהט. אצל אבי אתה נותן ליו"ר החדש את האדם האידיאלי. מקצוען, רציני ואדם שאפשר לעבוד איתו, במיוחד שאבי רגיל לעבוד עם דירקטוריון בשל אופי העבודה שלו כמנהל הסיכונים, שנפגש רבות עם הדירקטורים".

לוי מתמנה למנכ"ל דיסקונט כאשר לבנק לא מעט אתגרים - חלקם ייחודיים וחלק כלל מערכתיים. במהלך שלוש־ארבע השנים הקרובות, ייאלץ דיסקונט למכור את חברת כרטיסי האשראי כאל בה הוא מחזיק ב־72%. עם השנים, חלקה של כאל ברווחי דיסקונט ירדו לאחוזים בודדים, אך עדיין מדובר על הכנסה רבעונית של עשרות מיליוני שקלים. לוי יצטרך להשביח את כאל כמה שניתן ולהכין אותה למכירה כדי למקסם את הרווח, בין אם במכירה (ככל הנראה לאחת מחברות הביטוח) ובין אם בהנפקה.

במקביל, דיסקונט צפוי לעבור בחודשים הקרובים לקמפוס החדש בראשון לציון יחד עם החברות הבנות שלו, מהלך שמשנה את האופן בו הבנק עובד.

בנוסף, הוא יצטרך להתמודד עם הלחץ הרגולטורי והפוליטי שילך וייגבר, בעיקר בשל רווחי העתק של הבנקים בשנתיים האחרונות, שקפצו הודות לעליית הריבית, שהגדילה ב־50% את ההכנסות של הבנקים ממנה. הבנקים לא מיהרו לגלגל את העלאות הריבית לפיקדונות הציבור - צעד שנמצא בימים אלו בבדיקה של רשות התחרות, שצפויה לפרסם את ממצאיה בשבוע הבא, כאשר במקביל, הכנסת עורכת מרתון דיונים בנושא בכמה ועדות שונות.

"דווקא בתקופה שהבנקים על הגריל, לוי יביא הרבה שקט למערכת", אומרים מי שמכירים אותו; "גם הרגולטורים מאוד מחשיבים אותו וגם הפוליטיקאים יקשיבו לדבריו כי הוא מאוד ענייני. הוא אדם שמקשיבים לו ולא מעורר אנטגוניזם".