גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הזדמנות השקעה או סיכון גדול? הצרות של שוק הנדל"ן בניו יורק מרימות ראש בת"א

מדד תל בונד גלובל, המאגד חוב שגייסו חברות נדל"ן הפועלות בארה"ב, נסחר כיום בתשואה של 11% וכולל מספר סדרות אג"ח זבל בהיקף של מיליארדי שקלים ● לצד מי שמזהיר כי "מצבו של שוק הנדל"ן האמריקאי קטסטרופלי", יש גם המזכירים כי "מי שהשקיע בתל בונד גלובל לאורך זמן עשה יופי של תשואה"

פרויקט Brookhollow Central של הרץ פרופרטיס בטקסס / צילום: מצגת החברה
פרויקט Brookhollow Central של הרץ פרופרטיס בטקסס / צילום: מצגת החברה

לפני חודשיים חצתה התשואה הגלומה במדד תל בונד גלובל את הרף ה"דו-ספרתי", ומאז היא נסחרת בהתמדה ברמות התשואה הללו. המדד, הכולל כיום 28 איגרות חוב של חברות זרות, המחזיקות בעיקר נדל"ן מניב בארה"ב, לא פגש תשואות כאלה מאז משבר הקורונה, ולפני כן במשבר נקודתי בסוף 2018.

שוק הדיור במיאמי מצטנן, אבל הוא עדיין הכי חם בארה"ב
15 אלף שקל בחודש: האם משתלם להשקיע בדירת Airbnb? | כסף בקיר
נמרודי ביקש תגמול שנתי של כמעט 14 מיליון שקל, בעלי המניות אמרו "לא"

התשואה הגלומה בתל בונד גלובל היא כעת מעל 11%, כמעט כפליים מזו שבה נסחר לפני שנה. לשם השוואה, עמיתו התל אביבי של תל בונד גלובל, מדד תל בונד שקלי, נסחר כיום בתשואה גלומה של כמחצית ממנו - 5.9%.

במדד תל בונד גלובל נסחרות כיום 28 סדרות אג"ח, שמונה מתוכן נסחרות בתשואת זבל דו-ספרתית, כש"השיאנית" במונחי תשואה היא חברת הרץ פרופרטיס, המשקיעה בבנייני משרדים בארה"ב, שלה שתי סדרות אג"ח בהיקף כולל של יותר מחצי מיליארד שקל, הנסחרות בתשואות של מעל 50% ו-14%.

 

התשואות הללו משפיעות על המדד לשלילה, כמו גם אלו של אג"ח חברת דה זראסאי הוותיקה (הפועלת בשוק הדירות של ניו יורק) אשר לה חוב אג"ח של יותר ממיליארד שקל, הנסחר ברובו בתשואת זבל של 34%. בחברה זרה נוספת, ג'י.אף.אי (מגורים ומלונאות בניו יורק) נסחר חוב של רבע מיליארד שקל בתשואה לפדיון של 16%.

סכום האג"ח לפירעון הכלול כיום במדד תל בונד גלובל מסתכם בכ-11.4 מיליארד שקל. מדובר בסכום נמוך משמעותית מאשר בעבר (יותר מ-30 מיליארד שקל לפני חמש שנים) - ירידה שאותה ניתן לייחס לפירעונות, להיעדרם של גיוסים חדשים בשנים האחרונות ולמספר קריסות מהדהדות. היקף החוב הכלול במדד שנסחר כיום בתשואה דו-ספרתית (4.2 מיליארד שקל) מהווה 36% ממנו.

נכס של GFI בניו יורק / צילום: מצגת החברה

ולמרות ריבוי סדרות הנסחרות בשוק בתשואת זבל, איגרות החוב של חברות הנכללות במדד תל בונד גלובל מדורגות על ידי S&P מעלות ומידרוג בדירוגים שמכונים "דירוג השקעה" (Investment Grade) בטווח שבין A- ל-AA-. מדובר בחברות שהתאגדו כולן באיי הבתולה הבריטיים (חברות BVI) לצורך גיוס החוב בת"א, ומחזיקות בבנייני משרדים, מגורים ומסחר, בדרך כלל בניו יורק. את האג"ח הן גייסו בשקלים והן אינן צמודות למדד המחירים לצרכן (שקליות).

יש לזכור כי מעבר לעליית הריבית המאיימת, הנכסים של החברות הפועלות בארה"ב מניבים דמי שכירות בדולר, מטבע שהתחזק מול השקל במעל ל-6% מתחילת השנה וב-12% בתוך שנה. האם ייתכן ששוק ההון המקומי מפספס את התמונה?

"הניסיון שנצבר לימד על שורה של סיכונים"

ככל הנראה מספר גורמים מבהילים את המשקיעים בתל אביב. הראשון הוא המוניטין המפוקפק שצברו חברות הנדל"ן הזרות על פני השנים. ארבע מתוכן קרסו והותירו את המשקיעים בהפסדים גדולים של מאות מיליוני שקלים (אורבנקורפ, סטארווד ווסט, ברוקלנד אפריל ואול-יר).

גושפקנה נוספת לסיכון הטמון בהשקעה בחברות ה-BVI התקבלה באפריל האחרון מביהמ"ש העליון, שדחה עתירה של החברות הללו כנגד החלטת רשות ני"ע להוסיף סימן קריאה ("!") לקרנות נאמנות המשקיעות באג"ח שהנפיקו אותן חברות.

ברשות ני"ע ציינו בהקשר זה, כי "הניסיון שנצבר ביחס לפעילותן בישראל לימד על שורה של סיכונים, אשר נובעים ממאפייניהן הגלובליים של החברות, ובפרט הריחוק הפיזי והתפיסתי מפעילותן וממנהליהן, כמו גם ממבנה ההנפקה אשר ככלל מאפיין חברות אלו.

"קשיים אלה פוגעים בישימות ובאפקטיביות מנגנוני ההגנה על המשקיעים, המתקיימים במצב דברים רגיל במישורים שונים. כפועל יוצא מכך מתקבלת מעטפת הגנה חלשה יותר למשקיעים באותן חברות".

"השוק בכלל לא מפספס את התמונה", אומר פעיל ותיק בשוק ההון. לדבריו, "בארץ לא קולטים עד כמה למשל מצב שוק המשרדים בארה"ב קטסטרופלי, ממש אסון.

"המודל ההיברידי לא הסתיים, אנשים לא רוצים לחזור לעבוד במשרד - ואם כן, אז רק לחלק מהשבוע.

"נוסף על כך, הריביות של היום גבוהות משמעותית ממה שהיו לפני שנה. פיקדון דולרי סולידי באחד מהבנקים הגדולים בארה"ב יכול לתת תשואה של קרוב ל-7%. ריבית פריים בארה"ב, לחברות שמקבלות חוב בכיר ונותנות שיעבוד ראשון על הקרקע, יכולה כבר "לעבור" את רף ה-9%. כשזה המצב ה'סולידי', למה אתה מצפה ממדד כזה?"

 

סקירה טרייה של S&P העולמית, שפורסמה השבוע, מחזקת את החשש של המשקיעים בארץ ממצבו של ענף הנדל"ן האמריקאי. בסקירה שכותרתה "מעקב אחר הנדל"ן: צמצום הגישה להון מגבירה את הסיכון במימון מחדש", מתארים האנליסטים מצב שבו תנאי האשראי לענף הנדל"ן בארה"ב הפכו קשוחים יותר לנוכח עליית הריבית. מצב זה מקשה על החברות שפועלות בתחום לבצע מימון מחדש, מה שעלול להוביל להפחתות דירוג.

ב-S&P חוזים מיתון בארה"ב בהמשך השנה, כאשר המצוקה בסקטור הבנקאות בחודשים האחרונים, לדבריהם, "מגבירה את הסיכון ל'נחיתה קשה' עבור הכלכלה האמריקאית, אם צמצום האשראי ימשיך להאט את הצמיחה הכלכלית".

"להסתכל גם על הביצועים ההיסטוריים"

מנגד, יניב פגוט, סמנכ"ל בכיר בבורסה בת"א ומנהל מחלקת מסחר, נגזרים ומדדים, מסביר כי יש לבחון לא רק את התשואה לפדיון הגלומה כיום במדד, אלא גם את ביצועיו ההיסטוריים. "בשנה שעברה, בזמן שמדד תל בונד 60 עם איגרות החוב של החברות המקומיות, ירד ב-9%, מדד תל בונד גלובל ירד רק ב-3%.

"כמו כן, אם מסתכלים שלוש שנים אחרונית, שזו תקופה שמייצגת גם עליות וגם ירידות, התשואה המצטברת של התל בונד גלובל היא 15% (מאז השפל של פרוץ הקורונה, ח' ש'). תל בונד 60 רשם תשואה של 3.9% בלבד באותו פרק זמן".

הסנטימנט השלילי כלפי המדד, לדברי פגוט, "הוא בעיקר בגלל כל הסיפורים הפיקנטיים שיצאו מהחברות בתחום. אבל התפיסה שהמדד מניב תשואות רעות לא נכונה. מי שהחזיק בו לאורך זמן עשה אחלה תשואה".

פגוט מציע עוד נתון מעניין לבחינת התשואה הדו-ספרתית של המדד. "אם מנכים את שתי סדרות האג"ח עם התשואה לפדיון הגבוהה ביותר (מעל 50% ו-38%) זה מפחית מהתשואה הגלומה במדד קרוב ל-3%. כלומר 'בלעדיהן' התשואה הגלומה במדד היא סביב 8%".

עם זאת, פגוט כן מתריע בפני תרחיש מוחשי מאוד: "תנאי מיחזור החוב של חברות ה-BVI מאתגרים כיום. משך החיים הממוצע (מח"מ) של איגרות החוב שבמדד נחשב לקצר. זה לכאורה מצב "סולידי", אבל בגלל שהתשואות כל כך גבוהות, יש סיכון שחלקן יתקשה למחזר, כך שצריך להיזהר.

"אני מניח שהחברות יצטרכו לגלות יצירתיות, להביא ביטחונות או לפעול לייצר זיקה לישראל (שתקטין את הסיכון מבחינת השוק)".

עוד כתבות

אקסל / אילוסטרציה: Shutterstock

כך הבינה המלאכותית תעזור לכם להשתמש באקסל

מיקרוסופט החלה להכניס כלי AI לתוכנת האקסל ● בקרוב תוכלו לקבל ניתוחי מגמות ותובנות על הנתונים שלכם, לייצר נוסחאות בקלות בעזרת טקסט, ולקבל דגש על מה שחשוב לכם

ההפגנה בתל אביב הערב / צילום: יעל גדות

שני לוחמים נפלו ברצועת עזה; אלפי מפגינים בת"א בעד עסקת חטופים

רס"ר במיל' עידו אביב ורס"ר במיל' קאלקידן מהרי נפלו בקרב במרכז רצועת עזה ● משפחותיהם של החטופים קית' סיגל ועמרי מירן קיימו מסיבת עיתונאים בעקבות אות החיים שהתקבל מהשניים בימים האחרונים • דיווח: "ישראל מסכימה לשחרור 33 חטופים", בריטניה: "המתווה יכלול 40 ימי הפוגה" • בלינקן: "העבודה על הסכם הנורמליזציה בין ישראל לסעודיה קרובה מאוד לסיום" • עדכונים בולטים

שרגא ברוש / צילום: תמר מצפי

המדינה מערערת על העונש שהוטל על שרגא ברוש בפרשת הזיוף ועבירות המס

המדינה מבקשת להטיל 24 עד 40 חודשי מאסר בפועל על נשיא התאחדות התעשיינים לשעבר שרגא ברוש, במקום 14 חודשי המאסר שהוטלו עליו בעקבות הרשעתו בעבירות מס ומרמה

שדה התעופה בדובאי / צילום: Shutterstock

הטיסות של ארקיע נדחו, ועשרות ישראלים תקועים בשדה התעופה בדובאי

עיכובים חריגים בטיסות ארקיע וישראייר מדובאי, הביאו לכך שעשרות נוסעים תקועים בשדה התעופה מעל 24 שעות ● הסיבות לעיכוב: תקלות במטוסים שהובילו לשיבוש בלוח הזמנים ● עיכובים גם בטיסות לארץ מיעדים נוספים מאירופה

חיילי מילואים בגבול רצועת עזה, אפריל 2024 / צילום: ap, Ohad Zwigenberg

היום ישולמו תגמולי המילואים: כמה תקבלו ומי זכאי למענק מיוחד?

מאות אלפי חיילי מילואים יקבלו תשלום היום (ד'), כאשר מודל התגמולים מורכב במיוחד - אך גם נדיב ● מה כוללים סוגי המענקים השונים ואיזה מס משלמים עליהם, מי זכאי לשוברי סיוע, והאם גם העצמאים יקבלו פיצוי הולם? ● גלובס עושה סדר

גילעד אלטשולר / צילום: איל יצהר

שלושה מימושים גדולים: אלטשולר שחם בדרך לצמצם בחצי חשיפה למניות בישראל

באפריל הפסיק בית ההשקעות להיות בעל עניין בלאומי ובהפועלים, ומכר את מניות פוקס בכ–100 מיליון שקל ● כיום מתחלקות החזקותיו במניות ל–80% בחו"ל ו–20% בישראל, ובכוונתו להמשיך לממש, בעיקר נוכח האיום הגיאופוליטי ● גורמים בשוק: המכירה - גם בשל עזיבת הלקוחות

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe FireFly)

מה יכולים אנשים בגיל העמידה לעשות עכשיו כדי למנוע דמנציה בעתיד

נקיטת פעולה לשיפור בריאות המוח בשלב מוקדם עשויה לעזור לכם להישאר חדים יותר כאשר אתם מתבגרים

התקיפה הישראלית מכריחה את איראן לחשוב מחדש על מערכות ההגנה שלה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: איראן צריכה לשנות את מערכות ההגנה שלה כדי להתמודד עם ישראל ואיך היא יכולה להתחמק מהסקנציות שהוטלו עליה, ולמה סטודנטים אמריקאים מצטרפים למחאות נגד ישראל ● כותרות העיתונים בעולם 

קתי ווד / צילום: Reuters, Hugo Amaral/SOPA Images

קרנות 'ארק' הפופולריות של קתי ווד שוקעות במהירות

המשקיעים משכו השנה 2.2 מיליארד דולר מהקרנות הפעילות של ARK השנה, יותר מהתזרים של כל 2023

וושינגטון. מעמד משפטי מיוחד

רק שבעה מתוך 1,000 הבניינים הגבוהים בעולם נמצאים באירופה. זו הסיבה

רק שבעה מתוך 1,000 הבניינים הגבוהים בעולם נמצאים באירופה ● אתונה, פריז, רומא ואחרות מגבילות את גובה הבנייה כדי לשמור על הנוף ● איך זה עובד ומהם יוצאי הדופן?

מטה אמזון. זונחת חוזים למשרדים או אינה מחדשת אותם / צילום: Shutterstock, Tada Images

ענקיות הטק מצמצמות שטחים, וזו מכה נוספת לנדל"ן המניב

הצמצום הזה מהווה ניגוד חריף לאחר שנים שבהן החברות רק הגדילו את השטחים

צבי יחזקאלי / צילום: רן יחזקאל, ויקימדיה

"שליחות חדשה": צבי יחזקאלי עוזב את רשת 13 ומצטרף ל-i24NEWS

יחזקאלי, ראש דסק הערבים של חדשות 13, עוזב את ערוץ רשת 13 ומצטרף לערוץ החדשות של i24NEWS כפרשן בכיר ומגיש תוכנית מרכזית ● "הטבח הנורא ב-7 באוקטובר הביא אותי להתבונן מחדש על חיי האישיים והמקצועיים ולעשות שינוי"

בנק אוף אמריקה / צילום: Shutterstock, Tero Vesalainen

השקל יטוס, הריבית תרד ומה יקרה לאינפלציה? התחזית האופטימית של בנק אוף אמריקה לישראל

בנק ההשקעות הוציא בחג תחזית אופטימית לכלכלה הישראלית: הצמיחה ב-2024 תעמוד על 2.4%, לעומת צפי של 2% מצד בנק ישראל ותחזית לצמיחה כמעט אפסית של S&P ● במידה וחוסר הוודאות יתפוגג, מעריכים בבנק כי השקל יכול להתחזק ולהגיע לשער של 3.5 שקלים לדולר

סופרמרקט. ''המאבקים קורים מאחורי הקלעים'' / צילום: Shutterstock

האם שתיקת קמעונאיות המזון סוללת את הדרך להמשך העלאות מחירים?

החל מהשבוע יועלו המחירים של עשרות מוצרי מזון וטואלטיקה - חוליה נוספת בשרשרת העלאות מחירים בצל המלחמה ● בניגוד לעבר, לא צפויים כיפופי ידיים גלויים בין הרשתות הגדולות לספקים ● בכירה בענף: "אף אחד לא רוצה לריב עכשיו, כשלא יודעים מה יתפתח"

מייסדי איילנד , מייק פיי (משמאל) ודן אמיגה / צילום: MKJ photography

השווי הוכפל בתוך חצי שנה: חד הקרן איילנד מקבל תג מחיר של 3 מיליארד דולר

חברת איילנד מגייסת לפי שווי של 3 מיליארד דולר ● החברה עוסקת באבטחת מידע לדפדפנים, בעיקר כרום, במקומות עבודה ● רק לפני חצי שנה גייסה איילנד לפי שווי של 1.5 מיליארד דולר.

צילומים: מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט), Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

המתיחות בין טורקיה לישראל והשחקנית המפתיעה שתשנה את כללי המשחק

הגבלת הייצוא מטורקיה מוסיפה אש למדורת היחסים שלה מול ישראל ● עם נשיא שמקורב הן לנתניהו והן לארדואן, ייתכן כי הפתרון למשבר טמון באזרבייג'ן ● ישראל היא ספקית אמל"ח קריטית לאזרבייג'ן, שמצידה מספקת לנו נפט, ואילו הדבר האחרון שירצה ארדואן הוא לפגוע באינטרסים של ידידו הקרוב ● גלובס נכנס מאחורי הקלעים של היחסים המתוחים

השקל מתחזק מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

השקל מזנק בכ-2% מול המטבעות הזרים; אלו הסיבות

ברקע למגעים בעסקת החטופים השקל מתחזק בחדות הבוקר (ג'), בהמשך למגמה אמש ● למרות האופטימיות, הכלכלנים הבכירים מזהירים כי התנודתיות בשוק המט"ח המקומי צפויה להימשך

דרכון ישראלי / צילום: Shutterstock

מהיום: אפשר לחדש דרכון ותעודת זהות באינטרנט. כך זה יעבוד

לאחר שבשנה שעברה נרשמו "פקקים" חסרי תקדים בדרך להנפקת דרכונים ותעודות זהות, חוק חדש שנכנס לתוקף מאפשר לבצע את התהליך באופן מקוון ● כיצד זה יעבוד, ולמי הדבר יתאפשר? ● גלובס עושה סדר

רכבים ליצוא בנמל בסין / צילום: Reuters

מהפך: יצוא המכוניות מסין לישראל התרסק ברבעון הראשון

ברבעון הראשון של 2024, יצוא הרכבים החשמליים הסיניים לישראל התכווץ ב-51%, כך לפי נתונים שפרסם המכס בסין. אלו הסיבות לכך ● קבוצת ב.מ.וו חשפה חשמלית חדשה של המותג "מיני", XPENG מתחילה לייצא קרוס־אובר חשמלי חדש ו־DAYUN משיקה סדאן גדולה ומפוארת - וכל אלו יגיעו לישראל עוד השנה ● השבוע בענף הרכב

הפגנה פרו פלסטינית באוניברסיטת ג'ורג' וושינגטון, השבוע / צילום: ap, Cliff Owen

איסור על שיח אנטישמי: בארה"ב מנסים לעצור את הכאוס באוניברסיטאות העילית

הצעת חוק חדשה נגד אנטישמיות תובא להצבעה השבוע בבית הנבחרים האמריקאי ● היא עשויה להפוך את הקריאות בהפגנות הפרו–פלסטיניות ברחבי הקמפוסים בארה"ב לעבירות פליליות ● איך יגנו על הסטודנטים היהודים והאם ביקורת על ישראל תיחשב אנטישמית?