ראש בראש: הפועלים ולאומי בתחרות צמודה על שווי השוק הגבוה ביותר מבין הבנקים

הפחתת השווי שביצע המתחרה הגדול לאומי בשל הירידה במניות ואלי נשיונל האמריקאי, וקיצצה 50% מהרווח הרבעוני שלו, אפשרה לבנק הפועלים לעקוף אותו • בלאומי יכולים להיות אופטימיים לאחר עלייה של 27% במניית ואלי בחודש האחרון • וגם: מדוע עלה מדד הבנקים בכ-8% מתחילת יוני?

דב קוטלר, מנכ''ל בנק הפועלים / צילום: תמר מצפי
דב קוטלר, מנכ''ל בנק הפועלים / צילום: תמר מצפי

לפני שנה בדיוק חגגו בבנק לאומי פער שיא בשווי השוק אל מול המתחרה הגדול, בנק הפועלים. הפער עמד לאחר הרבעון הראשון של 2022 על 10 מיליארד שקל, כשלאומי רושם רווחים גדולים יותר מאשר הפועלים. שנה חלפה והפועלים עקף את לאומי בשווי השוק ונסחר ב־43.19 מיליארד שקל, מעט יותר מלאומי שנסחר בשווי של 43.16 מיליארד שקל. עם זאת, בסוף יום המסחר הראשון לשבוע, לאומי עקף שוב במעט והתחרות בין השניים צמודה מתמיד.

● הספקולנטים חוגגים: כך נכנס שוק המט"ח לסחרור חסר תקדים 

המהפך של פועלים

המהפך הקצר של  הפועלים  התרחש לאחר שלאומי  החזיק בתואר הבנק בעל השווי הגדול בישראל מאז מאי 2021. שנה לאחר מכן היה נראה כי הפער בשווי השוק, הוא רק מבוא לבריחת לאומי מיתר הבנקים. מנכ"ל הבנק, חנן פרידמן, החליט למזג את פעילות השלוחה של הבנק בארה"ב אל תוך ואלי נשיונל בנק, כשבלאומי הודיעו כי הם צפויים לרשום ברבעונים הקרובים רווח של 750 מיליון שקל, כתוצאה מכך. זאת בעוד הפועלים ממשיך להחזיק בפעילות העצמאית בארה"ב והתקשה לסיים את ההרפתקה שלו בשוויץ ובטורקיה ולמכור את החזקותיו אלה.

אלא שלאחרונה התברר כי המיזוג של לאומי ארה"ב אל תוך ואלי נעשה בעיתוי בעייתי, לנוכח שקשה משבר הבנקים האזוריים בארה"ב, שהפיל את מניית ואלי בכ־50% מתחילת השנה ועד לעת האחרונה. ירידה זו הפחיתה, נכון לחודש שעבר, את שווי השוק של החזקת לאומי בואלי נשיונל בנק ל־1.9 מיליארד שקל בלבד, לעומת שווי של 3.57 מיליארד שקל בו היה רשום בספרי הבנק 2022.

בעקבות זאת, נאלץ לאומי לבצע הפחתת שווי של 1.1 מיליארד שקל בסוף הרבעון הראשון, צעד שקיצץ ב־50% את הרווח הרבעוני והעמיד אותו על 981 מיליון שקל, הרבה מתחת לרווח של יותר מ־2 מיליארד שקל שהציג הפועלים, ותשואה להון של 7.8% לעומת 17% של הפועלים.

בהתאם מניית לאומי ירדה בכ־2% מתחילת השנה, בעוד שמניית הפועלים סגרה פערים כשעלתה בכ־5% בתקופה זו.