"לא ראיתי את אשתי כבר חודשים": הנפגעים השקופים ממרתון הדרכונים

רוב כוח האדם של רשות האוכלוסין מופנה לטובת מרתון הנפקת הדרכונים לאזרחי ישראל • כתוצאה מכך, מחלקת אשרות ומעמד של הרשות סגורה והזוגות הבינלאומיים שרוצים להסדיר את הקליטה בישראל נמצאים במצב של אין אונים

הנפגעים השקופים של מרתון הדרכונים / צילום: כדיה לוי, עיבוד: טלי בוגדנובסקי
הנפגעים השקופים של מרתון הדרכונים / צילום: כדיה לוי, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

מרתון הדרכונים שנולד מהצורך להנפיק מאות אלפי דרכונים בזמן שיא, יוצר, כך מתברר, חסימה במקומות אחרים ברשות האוכלוסין וההגירה, והנפגעים העיקריים מוצאים את עצמם ללא פתרון או מענה. אחד מהאנשים שסובלים מכך הוא לאוניד נטפוב, שכבר ב-2022 החל בתהליך שיאפשר לאשתו קמילה להישאר בישראל.

מרתון הנפקת הדרכונים של רשות האוכלוסין יימשך עד סוף החודש
שר האוצר החליט: זה האיש שיעמוד בראש רשות ניירות ערך
סגן ראש אגף התקציבים בראיון פרישה: "התעסוקה במרכז היא כמו משאב טבע, קרן הארנונה תחלק אותו"

"אנחנו על הקשקש ברמה הבירוקרטית ורשות האוכלוסין פשוט לא עונים", הוא מספר לגלובס. "אשתי מגרמניה ואנחנו בתהליך של התאזרחות. יש לה אשרת עובד מומחה בהייטק ואנחנו רוצים ויזה קבועה שתאפשר לנו להישאר כמשפחה. קבעו לנו תור ב-27 ביוני כדי להעביר מסמכי מרכז חיים, וראיון ב-2 ביולי. אלא שהתור הראשון לא יוכל להתקיים, כי אנחנו משויכים ללשכת תל אביב שעדיין נמצאת במרתון הדרכונים. אנחנו מקווים שיאפשרו לנו לעשות את שני הדברים בראיון שנקבע לנו לתחילת יולי, אבל לא קיבלנו אישור לזה".

רוב כוח האדם של רשות האוכלוסין מופנה לטובת מרתון הנפקת הדרכונים לאזרחי ישראל. כך, מחלקת אשרות ומעמד של הרשות, שמטפלת בין היתר באזרחים ישראלים ובבני הזוג הזרים שלהם, סגורה כבר כחודש והזוגות הבינלאומיים שרוצים להסדיר את הקליטה בישראל נמצאים בלימבו. מבחינת לאוניד וקמילה המצב מלחיץ במיוחד. "הוויזה של אשתי מסתיימת ב-3 ביולי, יום אחד לאחר הראיון שלא בטוח שיתקיים. סוג הוויזה שלה לא מוארך ואנחנו חוששים שאם יסרבו לקבל אותנו - אשתי עלולה להידרש להישאר כאן בצורה לא חוקית. היא בהריון בחודש החמישי, והיא לא יכולה להרשות לעצמה לאבד את שירותי הבריאות. כמובן ששלחנו הודעה לתיבה ההומניטרית של רשות האוכלוסין, אבל עוד לא קיבלנו תשובה".

אתמול (א') רשות האוכלוסין וההגירה הכריזה על הארכת מרתון הדרכונים בשבועיים, עד סוף יוני, ויצרה בלבול נוסף בקרב מי שזקוקים לשירות שהוא לא חידוש דרכון. לפני כשבוע, רשות האוכלוסין עדיין טענה שיש התלבטות לגבי הארכת המבצע: "לתשומת לבכם, עוד לא התקבלה החלטה האם להאריך את מרתון דרכון או לא. כל מידע אחר הוא ספקולציות". אך אישה הנשואה לאזרח ישראלי קיבלה אימייל מרשות האוכלוסין מה-14 במאי, שאמר ש"הנני לעדכן כי עובדי מחלקת אשרות הוסטו לעבוד במבצע למשך החודש וחצי הקרובים". כלומר, כבר אז ההנחה הייתה שעובדי מחלקת הזרים ברשות האוכלוסין לא יהיו זמינים עד סוף חודש יוני. זאת ועוד, "בתום התקופה האמורה יש באפשרותך לפנות לזימון תור חדש במחלקת אשרות". גם ב-7 ביוני, ביום רביעי האחרון, אישה אחרת הנשואה לאזרח ישראלי קיבלה אימייל חד-משמעי ש"כל התורים עד סוף יוני מבוטלים. בתחילת יולי ייקבעו תורים חדשים".

עם זאת, על פי רשות האוכלוסין, כבר בראשון הקרוב ה-18 ביוני יהיה ניתן לקבוע תורים לאשרות לזרים בלשכות הקטנות. בלשכות הגדולות עדיין אין מענה עד סיום המרתון, אך אפילו בלשכות הקטנות התקשורת עם מי שזקוק לשירות סובלת מבעיות: "שלחתי מייל למשרד הפנים בנושא על מנת להקדים לי את התור עקב החלטת משרד הפנים ולא לחכות לסוף יולי לראיון. לא קיבלתי מענה", אומר רוני גורודצקי, תושב אילת, שמחכה להתאחד בישראל עם אשתו. הוא רוצה להתאחד בישראל עם אשתו ג'ו יוטינג מהעיר שנז'ן בסין, איתה הוא נמצא בקשר זוגי מזה שמונה שנים.

רוני גורודצקי ואישתו ג׳ו יוטינג / צילום: תמונה פרטית
 רוני גורודצקי ואישתו ג׳ו יוטינג / צילום: תמונה פרטית

"זו הוראת השר, לא לתת שירות לאשרות" 

במסיבת העיתונאים בחודש מאי שפתחה את מרתון הדרכונים, שר הפנים משה ארבל הודיע שהחליט להאריך את תוקפן של 11 אלף אשרות של עובדים זרים, ולהשתמש בעובדי האשרות כדי לתגבר את הנפקת הדרכונים. הדבר נובע מכך שרק עובדי רשות האוכלוסין רשאים לטפל בדרכונים, מה שמקשה על גיוס עובדים ממקומות אחרים. בנוסף, גם מתקן האכיפה בבני ברק (אלבר) המשמש כיום לאשרות עובדים זרים ישמש להנפקת דרכונים - עם קביעת תור מראש.

אך מה שהוא לא אמר, זה שמחלקת הזרים ברשות האוכלוסין לא עוסקת רק בעובדים זרים, אלא גם באלפי מקרים אחרים, כמו איחוד משפחות, עלייה, בקשות הומניטריות, הכרה בגיור ורישום והסדרת מעמד לילודים לאם שאינה ישראלית. בקשות רבות בתחומים אלו נדחו לאחרי מרתון הדרכונים.

אחד מהאנשים שסובלים מכך הוא כאמור גורודצקי, שכבר ב-2022 החל בתהליך שיאפשר לאשתו להגיע לישראל. אך בשל קשיים בירוקרטיים מול רשות האוכלוסין, הבקשה התעכבה עוד ועוד - והוא לא ראה את אשתו כבר מספר חודשים. "ניסיתי להשיג את משרד הפנים כמה פעמים והם לא ענו לי במייל", גורודצקי מספר לגלובס. "אז החלטתי ללכת אליהם, והלשכה הייתה ריקה לחלוטין מאדם. כל הפקידים יושבים בחוסר מעש. כששאלתי למה לא מקדמים את התיק שלי אמרו לי, "ככה זו הוראת השר, לא לתת שירות לאשרות".

לדבריו, "הקונסול הסיני ניסה לקבוע פגישה של ראיון סימולטני לי ולאשתי ל-18 ביוני בבוקר, אך משרד הפנים סירב בטענה שאין אשרות והם לא עובדים. עכשיו אנחנו מחכים לראיון ב-18 ביולי, בעוד יותר מחודש. העניין מבחינתי אינו ההמתנה הארוכים - אלא הזלזול המטורף באזרח, חוסר הנימוס והחוצפה. הם משאירים אותנו באוויר במשך חודשים בלי תשובה ובלי נימוק לשום דבר". מטרת הראיון היא לוודא שהם אכן זוג נשוי, ולא מדובר בהונאה לצורך קבלת תושבות ואזרחות בישראל. לשכת אילת אינה אחת מהלשכות הגדולות בהן מתרחש מרתון הדרכונים, אך הסטת העובדים לטובת המרתון לא מאפשרת להציע שירות.

"לחכות 9 חודשים לתור, ואז הוא מתבטל"

זו רק אנקדוטה שמלמדת על תופעה רחבה, שכנגדה האגודה הישראלית לזוגות בינלאומיים עתרו לבג"צ. אבל כמה רחבה? כאן יש חורים בנתונים. רשות האוכלוסין טוענת שמדובר ב"לא הרבה" אנשים, אך סירבה לבקשת גלובס לנקוט במספר מדויק. לדברי האגודה, על פי תשובה לבקשת חופש מידע שקיבלו מרשות האוכלוסין "נכון לאפריל 2022, בארץ היו 39 אלף זוגות בהליכי הסדרת מעמד. מתוכם היו אז כ-5,800 בקשות חדשות שנמצאו בטיפול לפני הענקת המעמד". בנוסף, הם מעריכים שיש "כ-7,000 זוגות נוספים שיש להם זכאות לשדרוג המעמד הקיים ונמצאים בהליכים להשלמת השדרוג, שבסיומם יקבלו לדוגמה מעמד תושב או אזרחות ישראלית. כל אלה הם אנשים שהארכת האשרה הקיימת לא מסייעת להם כמובן".

הארכת האשרה היא הפתרון שהציעו ברשות האוכלוסין לזרים. עבור רבים שאינם זקוקים להליך קונקרטי זה עוזר, אך אלו שצריכים לקבל שירות נכנסו למצב שבו אין להם יכולת לקדם את מעמדם כחוק. לא מדובר רק על איחוד משפחות עם זרים, אלא גם על עלייה לישראל: צעירים יהודים שמגיעים במסגרת "מסע", בחורי ישיבות שמגיעים באשרת סטודנט ופליטים זכאי חוק השבות מרוסיה ובלארוס, ומי שעברו גיור בישראל והפכו לזכאים לאזרחות - כולם אינם יכולים לקדם את מעמדם בשל מרתון הדרכונים. עם זאת, בעקבות עתירת האגודה, רשות האוכלוסין פתחו תיבת אימייל הומניטרית כדי לטפל במקרים דחופים, אך לפי עתירת האגודה, "גם לגבי המקרים ההומניטריים שאמורים להיות בטיפול, הגיעו לעותרים עדויות לפיהן הודעות שנשלחו אינן נענות ועולה חשש כי התיבות משמשות רק עלה תאנה להכרזה כי המשיבים פעלו לספק פתרון".

באגודה הישראלית לזוגות בינלאומיים מביאים דוגמה להמחשת המצוקה: "תור לריאיון זוגיות, שניתן בחודש מאי 2023, ונקבע לחודש פברואר 2024. זה התור הראשון הזמין שלשכת תל אביב נתנה לבני הזוג האלה. אלו תשעה חודשי המתנה לתור. לא המתנה לאשרה, לא לקבלת מעמד - אלא אך ורק לתור. זה דבר שבשגרה. ועכשיו, תורים כאלה מתבטלים כל יום. דמיין שחיכית לפגישה במשך תשעה חודשים, אתה מגיע לפגישה במועד שנקבע ומסלקים אותך משם. ואם זה לא מספיק - בחלק מהמקרים דורשים ממך לפנות לתיאום התור מחדש בעצמך, לאחר סיום המרתון בחודש יולי".

אפשר גם לספק שירות בצורה אחרת. כך, למשל, רוני, שמחכה לאישור של אשתו להגיע לישראל, מספר שקיבל שירות טוב בהרבה - בסינגפור. "יש לי אשרת מגורים זמנית בסינגפור. יש כרטיס חכם שמתחבר לאפליקצייה שנקראית Singpass, האפליקציה סורקת לי את הפנים ונותנת לי גישה להכל. בקשת מסמכים, חידוש אשרה, בקשת אשרה חדשה. אני לא יודע אם קיים בכלל 'משרד פנים' בסינגפור כי אין משרדים, הכל דרך אפליקצייה אחת. משרד הפנים אומר שאשרות זה מסובך, אבל הכל שאלה של רצון ויכולת טכנולוגית".

מרשות האוכלוסין נמסר בתגובה: "רשות האוכלוסין וההגירה פרסמה כבר לפני שבועיים הודעה לציבור ולעיתונאים על פתיחת תיבות מייל ייעודיות למקרים הומניטריים, זאת מעבר לאלפי אשרות שהוארכו באופן אוטומטי ואשר לא הצריכו הגעה. אתמול פורסם עדכון לפיו הלשכות ברחבי הארץ (למעט ארבע הלשכות הגדולות) ישובו לפעילות סדירה ויטפחו באשרות".