גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

תחרות הפרסום גרנות מתקיימת בפעם השלישית, עדיין לא כל הענף בפנים

ביום חמישי הקרוב תיערך תחרות הקריאייטיב שיזמו אנשי הפרסום מירן פחמן וענת בן נתן ● המשרדים הגדולים שבחרו לא להשתתף הם מקאן ת"א, גיתם BBDO, יהושע TBWA וראובני־פרידן ● פחמן: "אנחנו רוצים להחזיר את הנחשקות ואת המצוינות הקריאטיבית לענף, שנשאב לבינוניות"

מירן פחמן / צילום: כפיר זיו
מירן פחמן / צילום: כפיר זיו

קרוב לחמש שנים חלפו מאז הוחלט לבטל את התחרות השנתית של ענף הפרסום, קקטוס הזהב. אחרי הצטברות של טענות על מאבקי כוחות פנים־ברנז'איים, מניפולציות וחוסר שקיפות, חלק מהמשרדים החליטו לפרוש, והענף נשלח לדממה שמופרת אחת לשנה על ידי פרסי האפ"י, בשיתוף איגוד השיווק.

אבל לפני כשנתיים התמונה השתנתה, כאשר אנשי הפרסום מירן פחמן וענת בן נתן החליטו לייסד ולהוביל בעצמם תחרות קריאייטיב ענפית. כזו שאינה תלויה ואינה פוליטית, כלומר לא שייכת למשרדי הפרסום ("מבחינתי זו אידאולוגיה", אומר פחמן), וצוות השופטים בה מורכב באופן שוויוני מאנשי ונשות קריאייטיב עצמאים.

בענף הפרסום, שהתאפיין לאורך השנים כרווי אגו ופוליטיקות, הדעות עדיין חלוקות. הרוב אומנם מעריכים את מובילי המהלך, אבל חלקם לא בטוחים בנחיצותו. 

המיזוג בין דלתא לגולף בוטל. אלה הסיבות 
הגיע הזמן להפנים: מותגים שייכים לצרכנים, לא לחברות ולמנהלי שיווק
מחיר נמוך ובלי ממיר: בדקנו מה שווה שירות הסטרימינג החדש

"לא תורמת למוניטין"

בין משרדי הפרסום הגדולים שהגישו השנה עבודות לתחרות גרנות, המעלה על נס מהלכים פרסומיים יצירתיים, נמנים אדלר־חומסקי, באומן־בר־ריבנאי, גליקמן־שמיר־סמסונוב, ליאו ברנט, ברוקנר־יער־לוי, ענבר־מרחב ועוד. לעומת זאת, בין אלה שבחרו לא לקחת חלק בתחרות נמנה המשרד הגדול ביותר בישראל, מקאן תל אביב.

לדברי סיגל עבודי, סמנכ"לית הקריאייטיב של מקאן, "בסוף התפקיד של התחרויות הוא להעלות את המוניטין של המשרד. תחרות האפי חשובה ללקוחות שלנו, ולכן המוניטין שלה גבוה. גם התחרות בקאן מעלה את המוניטין. גרנות, כרגע, פחות. נכון, היו לנו לא מעט עבודות השנה שיכולות לזכות, אבל אנחנו מעדיפים להשקיע בתחרויות שתורמות לנו וללקוחות שלנו".

משרדים גדולים נוספים שאינם משתתפים הם יהושע TBWA, ראובן־פרידן ומנצ', שבחרו לא להגיב; ו־גיתם BBDO. "התחרות היא יוזמה מבורכת ונראית אובייקטיבית ומקצועית, אבל אנחנו בתקופה לחוצה שלא מאפשרת לנו להשקיע בה משאבים באופן מספיק רציני", מסביר מנכ"ל גיתם, ליאור טנר. "לוח הזמנים היה מאתגר, ולא נעשתה עבודת הסברה מספיק עמוקה על התחרות במהלך השנה. אני מניח שבמעלה הדרך ניקח חלק".

השבוע תתקיים התחרות בפעם השלישית, בשיתוף בית הספר לתקשורת של המכללה למינהל, והיא כוללת עשר קטגוריות. הבחירה תתבסס על שלב אין ואאוט, כנהוג בתחרויות הבינלאומיות, ולאחר מכן הצבעה על מדליות, שמאפשרת גם ריבוי זכיות באותה קטגוריה או אפס זכיות.

"מספיק לשיר את הבריף"

"רוב המשרדים שלא הצטרפו הם כאלה שתחרות כזו לא משרתת אותם, כי הם לא אלופים במצוינות קריאטיבית", אומר פחמן לגלובס. "אבל זה המנוע של עולם הפרסום - ההבדל בין טוב למצוין, בין פופולרי לוויראלי, בין תוצאות מיידיות לשינוי הרגלים ותפיסות. משרדים שיחזרו להבין את זה, ירצו להיות חלק מהתחרות.

"אחת הסיבות שיזמתי אותה יחד עם ענת היא שראינו סוג של בינוניות קריאטיבית בארץ. אין מספיק עבודות שמבוססות על רעיון ותובנה. יותר מדי שרים את הבריף או מגישים אותו עם מערכונים. עצם זה שאין תחרות, תרם לבינוניות, זה נוח".

המודל העסקי של התחרות מבוסס על תשלום של 1,500 שקל לכל עבודה שמוגשת וכן על מכירת כרטיסים לאירוע עצמו. השנה הוגשו לתחרות יותר מ־100 עבודות, "ומתוך זה יש כ־40 מצוינות שנשטפות בבליל הדברים שאנו רואים ביומיום, ושווה לשים עליהן את הזרקור. אלה עבודות שמובילות מהלכים שיווקיים אפקטיביים, הן לא איזוטריות".

אחת הטענות בענף היא שהלקוחות הגדולים רוצים את "מה שעובד", ולא תמיד מאפשרים לאנשי הקריאייטיב לזרוח. כפועל יוצא, מי שזוכה בתחרות הם הקטנים והנישתיים.
"נכון שהמשרדים הגדולים מנהלים תקציבים של מותגים גדולים, אבל להגיד 'קטן ונישתי' זה ספין. אין סיבה להסתפק בשירת הבריף, ואנחנו גם רואים שזה הולך ומשתנה, ויש יותר מהלכים שמבוססים על רעיון ותובנה. זה תהליך שקורה לא בגלל גרנות, אבל התחרות כן מאיצה ומעודדת אותו. אגב, עד לפני עשור, התחרות הקריאיטייבית הייתה בין המשרדים הגדולים. משהו השתנה בענף, וזו החלטה אסטרטגית".

כדי שתחרות תצליח ותשרוד, היא צריכה להיות רלוונטית גם ללקוחות. אמר לי בכיר בענף: "כרגע, אף לקוח לא אומר לי 'למה לא הגשת אותי לגרנות'". איך אתה משנה את המצב הזה?
"זה משהו שצריך להיות חשוב ללקוחות לא פחות מאשר למשרדים, וחבל שאין ביקוש מצדם. הם לא תמיד יודעים מה הם יכולים להוציא ממשרד הפרסום שלהם. זה חלק מההירדמות הכללית של הבינוניות. ומשרד שרוצה לשמר מצב, מרדים את הלקוח.

"גם הלקוחות צריכים לפתוח עיניים, להסתכל על פסטיבל קאן ולראות מה קורה שם - כך הם יבינו שהם יכולים יותר מזה. פשוט שידרשו מהמשרדים, ולא יסתפקו במחזמר. כשהם לא מספיק מבקשים, המשרדים מסתפקים בעבודות 70-80, ולא מתאמצים יותר מדי. מצד שני, הלקוחות כן רוצים am:pm, משהו שמדברים עליו גם אם הוא לא עולה בטלוויזיה".

"לחזור לאוזן של הלקוח"

כשהקריאטיביות במרכז, האפקטיביות זזה הצדה. לא נכון יותר למדוד גם אותה, ולהתייחס לאסטרטגיה?
"פרסום טוב מורכב מכל מיני דברים, הכול צריך לקרות יחד. לכן אנחנו לא נותנים פרסים לעבודות אזוטריות, ויש קורלציה עם אפקטיביות. עם זאת, יש מקום לעוד מדידות חוץ מהאפי ו'זכורות ואהובות', ומותגים צריכים לשכלל את מה שהם עושים.

"הרבה תפיסות כלפי מותגים בישראל נוצרו בגלל קמפיינים משנות האלפיים. קריאייטיב מצוין מסייע לבניית מותגים - וזה משהו שנשחק לאחרונה. האם יש הבדל בתפיסה של הצרכן כלפי מותגי סלולר או בנקים? לא ממש.

"קריאייטיב יעזור לייצר בידול ונחשקות, ויאפשר למותג להשפיע על העולם. זה הערך המוסף שנשאר לאורך זמן. מי שמייצר את זה מרוויח בגדול, העניין הוא שזה יותר כסף, זמן ומאמץ, ואת הפירות רואים בטווח הרחוק. היום כולם מכוונים לעולם הדיגיטל, שמאפשר תוצאות מיידיות - פרפומרנס, לייקים, שיתופים ושיחות - וקל ללכת לכיוון הזה. זה מאוד מפתה להתעסק בכאן ועכשיו".

תחרויות משפרות את הענף?
"זה שמודדים ונותנים ציונים, משפר. בעבר הייתה תחרות בתוך המשרדים הגדולים, צוות הקריאייטיב היה נפגש ונותן ציונים לעצמו. היום זה לא קורה.

"אגב, התחרות היא לא רק בין המשרדים עצמם, אלא גם מול ההייטק. חלק מהעניין הוא להחזיר את הנחשקות לענף. לעשות דברים גאוניים ולשנות את החברה, ולא לכתוב מילים לשירים של מפורסמים. זו לא רק המלחמה הקטנה בין מקאן לאדלר לבאומן, אלא אינטרס של כל הענף להביא כוח־אדם משובח, ולתפוס חזרה את המקום ליד האוזן של הלקוח".

למה בין השופטים אין גם אנשי שיווק? זה היה יכול להועיל בכיוון שאתה מדבר עליו.
"לא בטוח. כדי לא להמציא מאפס, החלטתי להיתלות באילן הגבוה שנקרא פסטיבל קאן, ושם אין אנשי שיווק. יש צורך בפרסים כמו אפי, אבל קריאייטיב צריך להישאר על טהרת הקריאייטיב. רוב אנשי השיווק שופטים אחרת. יש לזה ערך, אבל זה לא מתאים פה".

מה היית רוצה שיקרה בתחרות הבאה, ולא קרה הפעם?
"אשמח שהמשרדים הבודדים שלא הצטרפו, יצטרפו בשנה הבאה, ושאלה שכבר יש להם 2-3 עבודות יגישו 10 עבודות. השנה יהיה אירוע של 300 איש, אבל אשמח לרתום עוד גורמים לאירוע של משרדי הפרסום, חגיגה יותר גדולה שבה כל העובדים והענף מתלבשים יפה ובאים. זה חלק מגאוות היחידה".

עוד כתבות

חיילי מילואים בגבול רצועת עזה, אפריל 2024 / צילום: ap, Ohad Zwigenberg

מועד התשלום על ימי המילואים מגיע: כמה יקבלו מאות אלפי מגויסים?

מאות אלפי חיילי מילואים יקבלו תשלום היום (ד'), כאשר מודל התגמולים מורכב במיוחד - אך גם נדיב ● מה כוללים סוגי המענקים השונים ואיזה מס משלמים עליהם, מי זכאי לשוברי סיוע, והאם גם העצמאים יקבלו פיצוי הולם? ● גלובס עושה סדר

יו''ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול / צילום: Associated Press

פאוול שולל העלאת ריבית נוספת ומרגיע את המשקיעים

הריבית בארה"ב נותרה על שיעור של 5.5% בהתאם לציפיות ● על פי ההערכות, הנתונים הכלכליים החיוביים בארה"ב לצד האינפלציה הדביקה, מרחיקים את הסיכויים להפחתת ריבית בטווח הקרוב ● פאוול הדגיש כי הנתונים הכלכליים לא נתנו לפד את הביטחון להוריד את הריבית אך שולל אפשרות להעלאת ריבית

אקסל / אילוסטרציה: Shutterstock

כך הבינה המלאכותית תעזור לכם להשתמש באקסל

מיקרוסופט החלה להכניס כלי AI לתוכנת האקסל ● בקרוב תוכלו לקבל ניתוחי מגמות ותובנות על הנתונים שלכם, לייצר נוסחאות בקלות בעזרת טקסט, ולקבל דגש על מה שחשוב לכם

בצלאל סמוטריץ', הציונות הדתית / צילום: רפי קוץ

האם מודי'ס הורידה את דירוג האשראי של ישראל בגלל המצב הגיאופוליטי?

שר האוצר טוען שהורדת דירוג האשראי נובעת מגאופוליטיקה. זו אחת הסיבות ● המשרוקית של גלובס

לוח הטיסות בנתב''ג / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברת תעופה נוספת החליטה לעכב את החזרה לישראל

רוב חברות התעופה החזירו את פעילותן לישראל מאז מתקפת הכטב"מים האיראנית, אך עדיין יש כמה חברות שבוחרות להשהות את חזרתן ● איזי ג'ט השהתה את פעילותה עד סוף העונה, אייר קנדה ואייר אינדיה האריכו את תוקף השהיית הטיסות לישראל. כעת יונייטד איירליינס מצטרפת אליהן

סלט קרעי לחם ב''נעה אפייה מקומית'' / צילום: חיים יוסף

מסעדה מעולה בהרי ירושלים שמנסה לחבר את כל המנות ללחם

"נעה אפייה מקומית" של אלדד שמואלי רק התחילה לרוץ והשף גויס למילואים ● עכשיו היא מתרוממת, והקו המנחה: מנות שהולכות טוב עם לחם, והלחם מצוין

החוק שיאשר לסנן את הבוס אחרי העבודה / אילוסטרציה: גלובס, חומרים: Shutterstock

החוק שיאסור על הבוס להתקשר לעובד אחרי שעות העבודה והסיכוי שיגיע גם לישראל

שוק העבודה בעולם ממשיך להתאים את עצמו לצרכיהם של דור המילניום וה–Z: הקנדים יעגנו בחוק התקציב את "הזכות להתנתק" ● גם מדינות אחרות מקדמות מהלכים שמגדירים מתי נגמר יום עבודה ומתי מותר לפנות לעובדים ● האם יש סיכוי לחקיקה דומה גם בישראל?

מותג משקאות האנרגיה BLU / צילום: Shutterstock

זה משקה האנרגיה ששווה לבעלת יקבי כרמל עד 450 מיליון שקל

חברת המשקאות הבורסאית כרמל קורפ התקשרה במזכר הבנות לרכישת מותג משקה האנרגיה BLU בסכום הגבוה משמעותית אף משווי השוק שלה עצמה

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: עומר וידר, כדיה לוי

התקדים של רשות התחרות: הציטוטים שסיבכו את אייל רביד, ומי עשויים להיות הבאים בתור?

שנתיים לאחר שנחשפה פרשת תיאום המחירים, רשות התחרות החליטה לזמן את אייל רביד, מנכ"ל ויקטורי, לשימוע לפני הגשת כתב אישום ● לראשונה ובאופן תקדימי, קמעונאי מועמד לדין על בסיס התבטאויות בתקשורת ● בשבועות הבאים צפויות להתקבל החלטות לגבי עוד בכירים

מוצרי תנובה בסופרמרקט / צילום: טלי בוגדנובסקי

מסנפרוסט ועד מאמא עוף: תנובה מעלה מחירים של עשרות מוצרים

מוצרי החלב המפוקחים של חברת המזון הגדולה בישראל יתייקרו החל ממחר בשיעור של 4.48% ● בנוסף, תנובה הודיעה גם על העלאת מחירים של מוצרי החלב הלא מפוקחים וכן מוצרי סנפרוסט, מעדנות, מאמא עוף וטירת צבי בשיעור של עד 9.8% החל מ-16 במאי

אילוסטרציה: shutterstock

הירידות בשווקים באפריל חתכו את התשואות בגמל ובפנסיה. איזה מסלול מנייתי נפגע פחות?

על פי תחזית מיטב, בחודש אפריל נרשמו תשואות שליליות של 1.6% במסלולים הכלליים ו-3.2% במנייתיים • התחזקות הדולר מול השקל הביאה את מסלולי ה-S&P 500 לרדת ב-2.5% בלבד, כשהם עדיין מציגים תשואה של יותר מ-9% מתחילת השנה

בניין סופר מיקרו בקליפורניה / צילום: Shutterstock

שתי מניות שבבים פרסמו אתמול דוחות. איך הגיבו המשקיעים?

יצרנית השרתים סופר מיקרו לא עמדה בתחזיות האנליסטים ופרסמה הכנסות נמוכות מהצפוי ● גם חברת השבבים AMD פרסמה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון וספגה הורדה דרמטית במחיר המניה

אייל רביד / צילום: עומר וידר

שימוע לפני הגשת כתב אישום למנכ"ל ובעלי ויקטורי אייל רביד בפרשת תיאום המחירים

רשות התחרות זימנה את אייל רביד, מנכ"ל ובעלי רשת ויקטורי, לשימוע לפני הגשת כתב אישום, וזאת בגין התבטאויות פומביות שבאמצעותן ניסה להגיע להסדרים להעלאת מחירים

יוסי אברהמי / צילום: איל יצהר

שוק ההנפקות חוזר? הקבלן יוסי אברהמי רוצה להנפיק ולגייס 200 מיליון שקל

אברהמי מבקש להנפיק את חברת הבנייה למגורים שהקים לפי שווי של מיליארד שקל לפני הכסף ● לחברה צבר של אלפי דירות לבנייה עתידית והון עצמי של כ-600 מיליון שקל ● במידה ותצליח, זו תהיה הנפקת הנדל"ן השלישית השנה

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

נעילה אדומה בוול סטריט: המדדים סיימו את החודש הכי גרוע השנה

נאסד"ק ירד ב-2% ● אמזון פרסמה את הדוח הרבעוני - עקפה את הצפי הן ברווח והן בהכנסות ● גוגל מסיימת את אפריל בעלייה של כ-9%, מטא בירידה של כ-10% ● טראמפ מדיה עלתה ב-50% בחמישה ימים, אך ירדה ב-20% מתחילת החודש ● פייפאל פרסמה תוצאות מעורבות ועדכנה כלפי מעלה את תחזית הרווח ● קוקה קולה עקפה את הציפיות, אך המניה ירדה

גלנט, נתניהו והלוי / עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: עמוס בן גרשום-לע''מ, AP

צווי מעצר בינלאומיים לראש הממשלה והרמטכ"ל: האם התרחיש הזה אפשרי ומה המשמעויות

בישראל מביעים חשש שבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג יוציא צווי מעצר נגד בכירים בשלטון הישראלי, ובראשם ראש הממשלה, שר הביטחון והרמטכ"ל ● מהן הסכנות שבהוצאת צווים כאלה, באילו מדינות הם עלולים להיעצר, ומי ההרכב שיקבל את ההחלטה ● גלובס עושה סדר

סניף של שופרסל / צילום: Shutterstock

רגע אחרי הפסח: שופרסל שלחה לכמאה עובדים מכתבי פיטורים

לא מדובר בהפתעה מבחינת העובדים, שלא מעט מהם תיארו בתקופה האחרונה כי הם חוששים למשרותיהם ● רק אתמול הודיע המשנה למנכ"ל ניצן גולדברג על עזיבתו את החברה

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: Shutterstock

מעלים מחירים: מפת ההתייקרויות המלאה

מהחלב המפוקח ועד הדלק: חג הפסח הסתיים, ושורת עליות מחירים צפויה להיכנס לתוקף החל מהיום ● אלה מצטרפות למספר גלי התייקרויות שפקדו את המשק בחודשים האחרונים ● גלובס מציג את המוצרים והשירותים שהתייקרו עד כה ב־2024, כשהסוף עוד לא נראה באופק

גילעד אלטשולר / צילום: איל יצהר

שלושה מימושים גדולים: אלטשולר שחם בדרך לצמצם בחצי חשיפה למניות בישראל

באפריל הפסיק בית ההשקעות להיות בעל עניין בלאומי ובהפועלים, ומכר את מניות פוקס בכ–100 מיליון שקל ● כיום מתחלקות החזקותיו במניות ל–80% בחו"ל ו–20% בישראל, ובכוונתו להמשיך לממש, בעיקר נוכח האיום הגיאופוליטי ● גורמים בשוק: המכירה - גם בשל עזיבת הלקוחות

מודעה המציגה נשק איראני ברחוב בטהרן, השבוע / צילום: Reuters, Majid Asgaripour

לא בעזרת הצבא: כך יכולה ישראל להכריע את איראן

התקיפה האיראנית הכושלת נגד ישראל יצרה חלון הזדמנויות נדיר לסיכול התחמשותה הגרעינית של איראן ● במקום לפתוח בעימות צבאי, מהלך בעל השפעה מוגבלת, לו מתנגדת הקהילה העולמית, ישראל צריכה לגבש כוח משימה בין־לאומי שמטרתו לחנוק את איראן במישור הכלכלי